Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@12:25:51 GMT

هشداری از جنس آب

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۲۱۳۴

هشداری از جنس آب

یک کارشناس حوزه مدیریت منابع آبی، نسبت به وضعیت فعلی منابع آبی هشدار داد و گفت: در شرایط کنونی لازم است مسوولان وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و دولت، برنامه خود را در این حوزه ارائه دهند، چراکه دیگر نمی‌توان حرف‌های بی پایه و اساس زد و باید برنامه‌های اصولی در این بخش ارائه شود که مورد پذیرش کارشناسان آب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیداصغر تهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعتقاد به این‌که دولت توان مدیریت آب را ندارد، تصریح کرد: این یک هشدار جدی است و در شرایط فعلی لازم است شخص رئیس جمهور، پیگیر مسائل و مشکلات بخش آب باشد.

وی، با تاکید به این که در شرایط فعلی باید دید که آب در ایران در چه شرایطی قرار دارد و چه کاری می‌توان برای جلوگیری از مشکلات و فاجعه کمبود و یا جلوگیری از مهاجرت گسترده مردم به‌واسطه کمبود آب انجام داد، گفت: در حال حاضر، ۱۲۰۰ شهر در کشور وجود دارد که ۵۰۰ شهر با کمبود آب روبروست و حدود ۳۸۰ شهر با جمعیت جمعیت حدود ۳۵ میلیون نفر با تنش آبی روبرو هستند.

این کارشناس، ادامه داد: علاوه بر این، ۶۰ هزار روستا وجود دارد که حدود ۷۰۰۰ روستا به دلیل نبود آب تخلیه شده است و از ۵۳ هزار روستا حدود ۸۰۰۰ روستا از طریق تانکر آبرسانی می‌شود، علاوه بر این ۳۷ کلان شهر وجود دارد که ۱۰ کلان شهر با بحران آب روبروست.

تهرانی با تاکید به این مساله که در حال حاضر ۱۷۸ تالاب قابل توجه با وسعت سه میلیون هکتار با حجم ۶۰ میلیارد متر مکعب وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر، این تعداد تالاب حدود چهار میلیارد متر مکعب آب دارند. هم‌چنین ۹۰۰ هزار چاه وجود دارد که حدود ۴۵۰ هزار چاه غیرمجاز و مابقی نیز مجاز است و به‌دلیل کنترل نشدن حدود ۶۵ میلیارد متر مکعب برداشت غیر مجار می‌کنند.

وی افزود: این در شرایطی است که کل نزولات تاکنون ۱۷۰ میلیمتر بوده که متأسفانه به‌دلیل شدت بارندگی حدود ۵۰ درصد از طریق سیلاب از دسترس خارج شده است و در این شرایط لازم است تدابیری از سوی وزارت نیرو برای سامان‌دهی این شرایط صورت بگیرد، در غیر این صورت با چالش‌های جدی مواجه خواهیم شد.

طبق اعلام مدیر عامل شرکت آبفای کشور، میزان مصرف آب در ایران حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد فراتر از میانگین جهانی است. هم‌چنین بر اساس اعلام بانک جهانی، سرانه مصرف آب خانگی برای کشورهای بیابانی هم‌چون ایران باید ۷۰ لیتر در شبانه‌روز باشد، اما اکنون بیش از این مقدار در شبانه‌روز مصرف می‌شود.

در سال ۱۳۹۳، حدود ۵۵۰ شهر تنش آبی داشتند که این عدد اکنون به ۳۳۴ شهر رسیده البته هنوز تنش آبی در ایران به طور جد باقی است که باید برای حل آن، راه‌کارهای اساس اندیشیده شود؛ در این بین حمیدرضا جانباز - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور - درباره برنامه‌های وزارت نیرو در این بخش گفته است که وزارت نیرو برنامه‌ای را برای مدیریت تنش آبی شهرهای کشور تا سال ۱۴۰۰ تدوین کرده است که بر اساس آن باید مجموعاً ۶۳ مترمکعب بر ثانیه تولید آب افزایش یابد و در کنار آن نیز میزان مصرف مدیریت شود.

به‌گفته وی، علاوه‌بر این، اجرای طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا، حفره چاه‌های جدید، ارتقای کیفیت آب و افزایش توان ذخیره‌سازی از جمله برنامه‌هایی است که از سوی این مجموعه در دستور کار گرفته است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مدیریت بحران آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۲۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ایمپلنت قاچاق از دو مطب در تهران

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما­ به نقل از روابط‌عمومی سازمان غذا و دارو، ­حامد عبدی افزود: در راستای مبارزه با قاچاق کالا‌های سلامت‌محور با اولویت پایش انبار‌ها و محل‌های دپوی کالا، از مطبی در خیابان «بیدار» محله الهیه حدود­ ۶۸۰۰ عدد ایمپلنت قاچاق کشف و برای طی مراحل قانونی به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحویل شد. وی با اشاره به کشف حدود ۵۶۰۰ عدد ایمپلنت قاچاق از انبار متعلق به یک مطب در محله «پونک» خیابان «اشرفی اصفهانی» گفت: مقادیر زیادی تجهیزات پزشکی تقلبی نیز در بازرسی به عمل آمده، رویت شد که پرونده توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران جهت طی مراحل قضایی به مراجع مربوطه ارجاع داده شد. ­

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد
  • افتتاح طرح توسعه مسجد راستان یزد 
  • لغو در حدود ۳۰۰ پرواز در فرودگاه دبی در پی سیل
  • پژو پارس ۹۰۰ میلیون تومانی در راه است؟
  • کشف ایمپلنت قاچاق از دو مطب در تهران
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۰ هزار تن گوشت مرغ در لرستان
  • رشد ۱۰ درصدی حمل بار و کالا در جاده‌های استان قزوین
  • استقبال از طرح «کالابرگ الکترونیکی» حدود ۹۵ درصد است
  • قدرت موشکی ایران خیلی فراتر از هشداری بود که به اسرائیل داد /در منطقه با کسی شوخی نداریم/دستگاه اطلاعاتی ایران از قوی‌ترین سرویس‌های امنیتی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای این استان خالی است