Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مشهد- ايرنا- برخي فعالان احزاب سياسي در خراسان رضوي اجراي `طرح استاني شدن انتخابات` به همراه تصويب `لايحه جامع انتخابات` را در مجلس شوراي اسلامي موجب تقويت قدرت و نقش احزاب در انتخابات مي دانند اما بر رفع نواقص آنها تاکيد دارند.

پرونده استاني شدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي طي ادوار مختلف مجلس بارها به صحن علني آمده اما قانون نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براي چندمين بار آبان ماه امسال 121 نفر از نمايندگان مجلس با ارائه طرح يک فوريتي با مضمون `استاني شدن انتخابات مجلس` خواستار اصلاحاتي در قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي مصوب سال 1378 شدند.
هنوز طرح استاني شدن انتخابات در مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است که لايحه جامع انتخابات نيز که بي ارتباط به اين موضوع نيست از سوي دولت تقديم مجلس شده است.
هرچند به اعتقاد کارشناسان طرح استاني شدن انتخابات نياز به کار کارشناسي بيشتري دارد اما کليت آن مورد وفاق کارگزاران نظام و مجلس مي باشد زيرا يکي از ثمرات مهم اين طرح تقويت احزاب است.
استاني شدن انتخابات شيوه جديدي را براي نشاندن نمايندگان ملت در کرسيهاي مجلس شوراي اسلامي ارائه مي دهد. طرحي که راههاي جديدي براي ترويج فرهنگ تحزب در کشور دارد و قدرت مانور احزاب خفته و شاکي را افزايش مي دهد.
* ديدگاه فعال سياسي اصولگرا
دبير حزب موتلفه در خراسان رضوي نيز به خبرنگار ايرنا گفت: طرح استاني شدن انتخابات، يک عنوان و يک محتوا دارد که عنوانش استاني شدن است اما محتوايش هم استاني شدن و هم حذف نظارت استصوابي شوراي نگهبان مي باشد.
حميدرضا ترقي افزود: نکته نخست اينکه در طرح استاني شدن انتخابات احتمال راي آوري افرادي که بيشتر در رسانه هاي استان مطرح هستند، همچنني از سرمايه اجتماعي برخوردارند و مردم آنها را بيشتر مي شناسند بيشتر از ديگران است اما کساني که در حين برخورداري از شايستگيها و توانمنديهاي لازم کمتر در رسانه ها مطرح هستند شانس کمتري براي راي آوري دارند.
وي ادامه داد: نکته دوم اينکه اجرايي شدن اين طرح گردش نخبگان را در استانها به حداقل مي رساند زيرا فقط عده خاصي مي توانند در عرصه انتخابات ورود پيدا کنند.
دبير حزب موتلفه در خراسان رضوي گفت: نکته سوم اينکه طرح استاني شدن انتخابات با سياستهاي کلان نظام در حوزه انتخابات که به عدالت در توزيع مشارکت سياسي و انتخاب نمايندگان تاکيد مي کند مغايرت دارد و قطعا شوراي نگهبان نمي تواند اين طرح را منطبق بر سياست کلان در نظر بگيرد و آن را تاييد کند.
وي افزود: در طرح استاني شدن انتخابات، در مورد نامزدهايي که بخواهند در سطح استان فعاليت تبليغاتي کنند و راي بياورند هزينه تبليغاتي آنان چند برابر افزايش مي يابد زيرا يک نماينده بايد 20 درصد از راي را در شهر خود و باقي را در سطح استان به دست آورد و اين امر نيازمند تبليغات در سطح استان است.
ترقي ادامه داد: انجام تبليغات در سطح استان بطور طبيعي نامزد را به سويي پيش مي برد که به کانالهاي قدرت و ثروت در استان تکيه کند زيرا هزينه سنگيني را بايد براي انجام تبليغات انتخاباتي تقبل نمايد.
وي به محاسن استاني شدن انتخابات نيز اشاره و بيان کرد: از سوي ديگر اجراي اين طرح نقش احزاب و تشکلهاي سياسي را در انتخابات پررنگتر مي کند زيرا احزاب مي توانند فهرست نامزدها را در سطح استان منتشر کنند و مردم هم براساس اسامي در فهرست به نامزدها راي دهند.
او گفت: در اين صورت هزينه تبليغاتي نامزدها کاهش مي يابد و مردم مي توانند بدون اينکه بطور کامل نسبت به افراد شناخت داشته باشند به استناد ليست ارائه شده از سوي احزاب و کساني که از آن فهرست حمايت مي کنند راي خود را به صندوق بياندازند.
دبير حزب موتلفه در خراسان رضوي افزود: در طرح نمايندگان مجلس براي استاني شدن انتخابات دو تبصره براي اصلاح ماده 28 قانون انتخابات و شرايط انتخاب شوندگان اضافه شده که راه ورود عناصر غيرصالح و حتي غير مسلمان زاهد را به مجلس باز مي کند و اين خطري است که بخش قانونگذاري کشور را تهديد مي نمايد.
وي ادامه داد: اگر قوانين بخش قانونگذاري در کشور بر مبناي اسلام نباشد مشروعيت خود را از دست مي دهد و خلاف قانون اساسي مي شود. همچنين شوراي نگهبان بايد بطور مرتب قوانين مجلس را رد کند. براساس تبصره هاي الحاقي به ماده 28 قانون انتخابات عناصري که پايبندي و التزام عملي به اسلام و نظام و ولايت ندارند به راحتي مي توانند با يک اظهار شفاهي به مجلس راه پيدا کنند، در حالي که بعدها مي توانند خلاف اظهار شفاهي خود عمل نمايند.
ترقي گفت: در اين صورت هيچ تضميني براي اينکه مجلس شوراي اسلامي داراي عناصر صالح، متدين و وفادار به انقلاب اسلامي و آرمانهايش باشد وجود نخواهد داشت.
* ديدگاه فعال سياسي اعتدالگرا
عضو حزب اعتدال و توسعه و نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي به خبرنگار ايرنا گفت: طرح استاني شدن انتخابات با وضعيتي که دارد به نظر مي رسد جامعيت نداشته و به مشارکت حداکثري در انتخابات کمک نکند.
رمضانعلي سبحاني فر افزود: از سوي ديگر ظاهر طرح کنوني نشان مي دهد که به حزبي شدن انتخابات کمکي نمي کند.
وي ادامه داد: طرح فعلي استاني شدن انتخابات نواقص بسيار دارد زيرا در صورت اجرايي شدن از يک سو ارتباط نمايندگان با مردم قطع و پاسخگويي به مردم ضعيف مي شود و از سوي ديگر عده خاصي خواهند توانست بهتر از گذشته به کانونهاي قدرت و ثروت دسترسي داشته باشند.
عضو حزب اعتدال و توسعه گفت: با شرايط کنوني طرح استاني شدن انتخابات، شوراي نگهبان آن را نخواهد پذيرفت و به دوره بعدي انتخابات نيز نخواهد رسيد ولي در صورتي که با لايحه جامع انتخابات همسو شود به حزبي شدن انتخابات و افزايش مشارکت مردم کمک خواهد کرد.
وي افزود: در صورتي که طرح استاني شدن انتخابات با لايحه جامع انتخابات يکجا ديده شود و نواقص آن برطرف گردد احتمال اينکه در مجلس به تصويب برسد بسيار است.
سبحاني فر گفت: لايحه جامع انتخابات توسط دولت به مجلس شوراي اسلامي ارسال شده اما هنوز در اختيار نمايندگان قرار نگرفته لذا از جزئيات آن بي اطلاع هستم.
* ضعفهاي لايحه جامع انتخابات برطرف شود
دبير حزب موتلفه اسلامي در خراسان رضوي همچنين گفت: لايحه جامع انتخابات با سياستهاي ابلاغي رهبر معظم انقلاب بطور کامل انطباق ندارد. هرچند اين لايحه برخي مشکلات فعلي مانند روش تبليغات و نحوه حمايت از نامزدهاي انتخاباتي را حل کرده اما باز هم در تحقق کامل سياستهايي که رهبري براي انتخابات ابلاغ کرده اند ضعف بسيار دارد.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي بايد ضعفهاي مترتب بر اين لايحه را برطرف کند تا به قانون جامع انتخابات همتراز با نظام اسلامي دست پيدا کنيم.
* ديدگاه فعال سياسي اصلاح طلب
يک فعال سياسي اصلاح طلب و رئيس منطقه اي حزب عدالت و آزادي خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: طرح استاني شدن انتخابات معايب و مزايايي دارد اما محاسن آن از معايبش بيشتر است.
ناصر آملي مقدم افزود: يکي از محاسن طرح استاني شدن انتخابات اين است که در مجلس شوراي اسلامي براي مسائل کلي کشور تصميمات حياتي گرفته مي شود. نمايندگاني که وارد مجلس شوراي اسلامي مي شوند همتراز در گرفتن راي نيستند زيرا نماينده اي از يک شهر کوچک با 10 هزار راي و نماينده ديگر از يک کلانشهر با دو ميليون راي به مجلس راه مي يابند اما در سطح مجلس حق راي آنها يکي است.
وي ادامه داد: نماينده کلانشهري مانند تهران در مجلس شوراي اسلامي که از حيث موقعيتي که در يک شهر بزرگ دارد و برگزيده مردمي است که امکانات و تجربيات بيشتري در اختيار دارند قادر است در سطح ملي بيانديشد و طرحهاي دقيقتر و تصميمات بهتري براي کل کشور ارائه دهد.
اين فعال سياسي گفت: اما نماينده مردم يک شهرستان کوچک که تنها با وعده ساختن پل و اسفالت يک جاده و برآورده کردن خواسته هاي کوچک مردم به مجلس شوراي اسلامي راه مي يابد از نظر کيفيت عملکرد در سطح پايين تري نسبت به نماينده مردم يک کلانشهر در مجلس قرار دارد.
وي افزود: از اين جهت و تفاوت کيفي عملکرد نماينده يک کلانشهر با نماينده يک شهر کوچک، ارائه طرح استاني شدن انتخابات ضروري به نظر مي رسد و تصويب آن ظرفيت تصميم گيري و تجزيه و تحليل مسائل کشور را در مجلس افزايش مي دهد. از سوي ديگر اگر طرح استاني شدن انتخابات به تصويب برسد هنگام اجراي آن در عمل بخشهاي کوچک در کشور ناديده گرفته مي شوند و اقليتهاي قومي، مذهبي و حتي فکري در مناطق کوچکتر کشور ديگر اميدي به ورود نماينده خود به مجلس شوراي اسلامي نخواهند داشت.
رئيس منطقه اي حزب عدالت و آزادي خراسان رضوي ادامه داد: در صورت اجرايي شدن اين طرح آراي اقليتها در يک منطقه وسيعتر مندرج مي شود و آنان از حيث تصميم گيري، کسب منافع و رفع دغدغه هايشان تابع اکثريت خواهند بود.
وي گفت: با اين تفاسير طرح استاني شدن انتخابات بايد در يک نظام آماري مورد مطالعه قرار گيرد و به نحوي تنظيم و اجرا شود که متضمن حفظ مصالح اقليتها و بخشهاي کوچک کشور نيز باشد. طرح استاني شدن انتخابات از حيث در نظر گرفتن مصلحت نظام طرحي خوب و اجرايي شدن آن به نفع مصالح ملي است اما از جهت ناديده گرفتن نيازهاي مردم مناطق کم برخوردار، کم جمعيت يا اقليتهاي قومي، مذهبي و فدا شدن حقوق آنان مشکلي است که بايد به آن انديشيد و برايش راهکار ارائه داد.
او افزود: اگر هدف اجراي طرح استاني شدن انتخابات رسيدن به توسعه سياسي و دموکراسي باشد، دموکراسي به معناي غلبه اکثريت بر اقليت نيست بلکه يک جزء اجراي دموکراسي ترجيح راي اکثريت بر راي اقليت است اما بخش مهمتر آن اين است که در يک نظام توسعه يافته اقليت امکان تبديل به اکثريت را داشته باشد.
اين فعال سياسي ادامه داد: از سوي ديگر استاني شدن انتخابات قدرت احزاب را افزايش مي دهد و اين مهم جزو نکات مثبت اين طرح است. هرقدر اين طرح کلي تر باشد قدرت مانور احزاب در انتخابات بيشتر مي شود. در اين حوزه هرچند احزاب قدرت مي گيرند اما تشکلها، سمنها، اصناف و اتحاديه هاي منطقه اي به شدت لاغر مي شوند و تابع احزابي خواهند بود که در مراکز استانها و کلانشهرها فعاليت دارند.
وي گفت: استاني شدن انتخابات از يک سو احزاب فراگير را تقويت مي کند که في نفسه بد نيست اما از سوي ديگر اختيار را از گروههاي کوچکتر سلب مي کند و آنها را زائده قدرت قرار مي دهد. شايد اينکه يک تشکل سياسي کوچکتر تابع يک تشکل سياسي بزرگتر شود في نفسه بد نباشد اما تحقق آن در صورتي است که آن تشکل يا گروه سياسي شهرستاني تصميم بگيرد زير يک مانيفست بزرگتر برود، نه اينکه به آن تحميل شود.
او افزود: به هر حال استاني شدن انتخابات محاسن بسيار دارد و اگر قانونگذاران تصميم بر تصويب اين طرح دارند نبايد بدون در نظر گرفتن و تضمين حقوق مناطق و اقليتهاي قومي، صنفي و مذهبي در آن، طرح را نهايي کنند.
7489/1858
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۲۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود

استاندار خراسان شمالی با اشاره به نقش مهم معلمان در امور تربیتی گفت: شورای فعالان تربیتی در استان تشکیل و سیاست‌گذاری کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، محمدرضا حسین نژاد امروز _ چهار شنبه بیست‌ونهم فروردین _ در دیدار نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت نقش امور تربیتی تاکید کرد و اظهار داشت: اگر بیشترین قسمت هزینه‌ها را صرف امور تربیتی کنیم، چه بسا که ضرری نکرده‌ایم.

وی اردوهای راهیان نور را به عنوان یک اثر معنوی دانست و افزود: این اردو تغییرات و تحولات خوبی در دانش آموزان رقم می‌زند و از عوامل اثرگذار تربیتی است.

استاندار خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نقش معلمان تربیتی بیش از گذشته احساس می‌شود لذا تشکیل شورای فعالان تربیتی در استان و سیاست گذاری این شورا حائز اهمیت است.

وی در ادامه افزود: به وجود آمدن چنین شورایی یک ضرورت است و امیدواریم در استان سریع شکل گیرد زیرا نقش مهمی در تربیت و آموزش خواهد داشت.

کد خبر 745579

دیگر خبرها

  • نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه
  • برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک
  • استقرار ۱۴۱۹ دستگاه صندوق الکترونیک برای انتخابات خرم‌آباد و چگنی
  • آمادگی استان اردبیل برای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • از هزینه شدن جایگاه رهبری در امور حزبی ممانعت شود
  • شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • صدور اعتبار نامه نمایندگان منتخب تهران در مجلس دوازدهم