Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرناپلاس- وزارت دفاع و پشتيباني نيرو‌هاي مسلح در آستانه 40 سالگي انقلاب اسلامي، اطلاعاتي از مجموعه سلاح‌هاي داخلي شامل انواع جنگنده، پهپاد، بالگرد، ناوشکن، قايق تندرو، خودرو زرهي و اسلحه انفرادي که طي اين سال‌ها ساخته شده، منتشر کرده است.

40 سال از پيروزي انقلاب اسلامي مي‌گذرد و جمهوري اسلامي ايران دستاوردهاي بسياري در عرصه‌هاي مختلف ازجمله صنايع دفاعي داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در حال حاضر داراي 9 سازمان عمده تحقيقاتي، صنعتي، توليدي و خدماتي است که طراحي، ساخت و تأمين انواع سلاح‌ها، مهمات، تجهيزات و ملزومات و همچنين خدمات موردنياز نيروهاي مسلح را بر عهده دارند. محصولات و خدمات توليدي از سوي سازمان‌هاي وابسته به وزارت دفاع ضمن تأمين نيازمندي‌هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، به 43 کشور جهان در آسيا، اروپا و آفريقا صادر مي‌شود. در همين راستا، نگاهي به دستاوردهاي دفاعي چهار دهه گذشته، خالي از لطف نيست.
پايگاه فضايي امام خميني(ره)، نخستين پايگاه سکو ثابت جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود که کليه مراحل آماده‌سازي، پرتاب، کنترل و هدايت ماهواره‌برها را بر عهده دارد.
پهپاد تاکتيکي مسلح مهاجر 6، اين پهپاد قدرت انجام مأموريت‌هاي شناسايي، مراقبت و رزمي با شعاع عملياتي گسترده و مداومت پروازي بالا را دارد تا نيروهاي نظامي بتوانند عمليات مراقبت، شناسايي و انهدام اهداف موردنظر را انجام دهند.
پهپاد راهبردي فطرس، يکي ديگر از دستاوردهاي اين عرصه است که داراي شعاع عملياتي تا 2000 کيلومتر ، سقف پرواز 25000 پا و قابليت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه‌بر مأموريت‌هاي شناسايي و مراقبت با مسلح شدن به موشک‌هاي هوا به سطح و انواع راکت‌ها، مأموريت‌هاي رزمي را انجام دهد.
هواپيماي جت مافوق صوت دوکابين صاعقه 2، توان مأموريت پشتيباني، انجام مأموريت‌هاي تاکتيکي و آموزش خلبانان در مرحله پيشرفته را دارد . بالا بردن قدرت رزمي اين هواپيما با به‌کارگيري سامانه‌هاي الکترواويونيک و سلاح پيشرفته امکان آموزش پيشرفته را براي جنگنده‌هاي سنگين موجود يا جديد فراهم کرده است .
جنگنده کوثر يک هواپيماي شکاري رهگير با مأموريت پشتيباني نزديک از حوزه رزم زميني است. اين جنگنده تجهيزات الکترونيکي پيشرفته، توان نصب انواع موشک‌ها و بمب‌هاي موردنياز صحنه رزم را دارد. اين هواپيما با اتکا به توان، دانش و تجهيزات بومي و داخلي ساخته شده است.
بالگرد ملي صبا 248، توسط شرکت پشتيباني و نوسازي بالگرد ايران، وابسته به سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع طراحي و ساخته شده است. استفاده از فناوري‌هاي مربوط به حوزه ناوبري، هدايت و سامانه‌هاي مکانيکي، کارکرد قابل‌قبول در حالت يک موتور خاموش، قابليت اطمينان بالا، صدا و ارتعاشات کم و سرعت بالا، قابليت عملياتي در محدوده دمايي 25- تا 55 درجه سانتي‌گراد و بدنه آئروديناميکي از ويژگي‌هاي منحصربه فرد اين بالگرد است.
سامانه آتش‌نشاني هوايي پيشرفته سنگين، يک فروند هواپيماي جت آتش‌نشان است که مي‌تواند 18 تن آب را در مدت کوتاه 5 ثانيه بر روي مساحت تعيين شده مورد حريق با رعايت الگوي مناسب تخليه کند. اين سامانه به‌گونه‌اي طراحي شده که آب پرحجمي را در مخازن تحت فشار با جداره‌هاي نازک نگهداري و حمل مي‌کند و توسط يک فروند جت در طول پرواز به‌سرعت مخزن را تخليه کرده و تحت تأثير ناخواسته تلاطم سيال و تغيير وزن قرار نمي‌گيرد. اين جت آتش‌نشان مي‌تواند براي اطفاي حريق‌هاي گسترده و بحران‌هاي زيست‌محيطي ازجمله مقابله با ريزگردها استفاده کرد.
داک شناور دو هزار تني گيلان با نمونه‌هاي خارجي آن برابري مي‌کند و ضريب ايمني بالا به لحاظ استحکام سازه‌اي، توانمندي حمل و بالابري شناورها تا 2000 تن، از ويژگي‌هاي شاخص آن است.
ناوشکن پيشرفته «دماوند» از جديدترين تجهيزات ناوبري و سيستم‌هاي پيچيده دفاعي برخوردار است. خط توليد آن از اواخر سال 85 در صنايع دريايي شهيد تمجيدي راه‌اندازي و در سال 91 تکميل و به آب انداخته شد.
زيردريايي غــدير به‌منظور انجام عمليات در آب‌هاي کم‌عمق طراحي و ساخته شده است و داراي سيستم تحرک، رانش، انتقال قدرت و گيربکس ، سامانه يکپارچه سيستم و سلاح ،سامانه يکپارچه سوناري، سامانه پريسکوپ، سامانه رادار، سامانه هدايت و ناوبري و سامانه مديريت نبرد است.
سپر، جديدترين ناو موشک‌انداز ، ناو سپر 47 متر طول، سه متر و 90 سانتي‌متر ارتفاع، حداکثر 35 گره دريايي سرعت دارد و مجهز به انواع سلاح‌هاي پيشرفته بومي‌سازي‌شده، ازجمله سامانه موشکي سطح به سطح، توپ‌هاي 76 و 40 ميلي‌متري و رادار کنترل آتش با قابليت رديابي جنگنده‌ها و موشک‌هاي کروز است.
شناورهاي تندرو ، ده‌ها فروند شناور تندرو کلاس عاشورا، ذوالفقار توسط سازمان صنايع دريايي وزارت دفاع در بندرعباس ساخته شده است و در اختيار نيروي دريايي سپاه پاسداران قرار گرفته است.
قايق تندرو ذوالفقار، از پيشرفته‌ترين تجهيزات الکترونيک، مخابراتي و اپتيکي و داراي سرعت و قدرت مانور قابل‌توجهي است. طراحي اين قايق با توجه به شرايط آب و هوايي و ويژگي‌هاي منطقه خليج فارس انجام شده است.
خودروي سنگين راهکنشي، قابليت حمل انواع لانچر، موشک، رادار، راکت و پست‌هاي فرماندهي را دارد. سيستم تعليق مستقل و محورهاي متحرک اين امکان را مي‌دهد تا اين خودرو در مناطق ذوعارضه و صعب‌العبور، بسيار قوي و نرم عمل کند و انتقال شتاب به سامانه مورد حمل را به حداقل برساند.
خودرو زرهي ضد مين و ضد کمين «طوفان» داراي قابليت مقاومت در برابر انفجار مين و تله‌هاي انفجاري با قدرت چندين کيلوگرم TNT و سطح حفاظت در برابر گلوله‌هاي مختلفِ هسته فولادي است. اين خودرو به‌گونه‌اي طراحي شده است که علاوه بر تحرک بالا و توانمندي عبور از موانع عارضه دار، قابليت عبور از کانال آب با عمق 1.5 متر و عبور از موانع عمودي 50 سانتي‌متر را دارد؛ با اتکا به چرخ‌هاي پنچررو مي‌تواند عمليات‌هاي خود را ادامه دهد و براي ترک محل درگيري در حالت پنچري چرخ‌ها تا شعاع 50 کيلومتري حرکت کند. علاوه بر اين، قابليت حمل 10 سرنشين را دارد.
تانک کرار، تانک پيشرفته بومي با قابليت و توانمندي‌هاي فراواني است که توان اجراي راهبردها را دارد.
موتور ملي توربوجت ايراني، نخستين موتور توربوجت ملي است که قابليت عملکرد پروازي تا ارتفاع 50 هزار پا، مجهز به سامانه‌هاي مختلف با قابليت نصب روي انواع پرنده‌هاي با وزن برخاست حداکثر 10 تن را داراست.
علاوه بر اين‌ها، مي‌توان به دو سلاح ملي خيبر و زعاف (کلت کمري) اشاره کرد. خيبر نخستين سلاح انفرادي ملي است که علاوه بر سه وضعيت شليک ضامن، تک تيربار و رگبار، مجهز به سيستم جديد سه تير است. زعاف نيز يک کلت کمري 9 ميلي‌متري با اتکا به فناوري‌هاي پيشرفته نظامي، خاص نيروهاي نظامي و انتظامي طراحي و ساخته شده است.
**اداره کل اخبار چندرسانه‌اي**ايرناپلاس**
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است

یک نشریه آمریکایی پیشرفت‌های ایران در زمینه ساخت تسلیحات بومی را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دانسته است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، یک پایگاه آمریکایی در تحلیلی روز سه‌شنبه با اشاره به رونمایی از نسخه پیشرفته سامانه پدافند هوایی باور 373 با استناد به مقامات ایران، از این سامانه به عنوان تسلیحاتی یاد کرده که قادر به نابود کردن هواپیماهای پنهان‌کار آمریکا است.

پایگاه نیوزویک در این تحلیل به قلم «جان جکسون» نوشته است که باور 373 که در داخل ایران تولید شده برای اولین بار در سال 2019 عملیاتی شد و از لحاظ قابلیت‌ها می‌توان آن را با سامانه‌های موشکی اس-300 روسیه و سامانه پاتریوت که ساخت آمریکا است مقایسه کرد. 

نویسنده با یادآوری اینکه ایران در جریان یک مراسم نظامی در روز 17 آوریل از سامانه باور 373 رونمایی کرد گفت این اقدام در شرایطی انجام شده که تنش‌ها میان ایران و اسرائیل بعد از پاسخ تهران به حمله تل‌آویو به ساختمان کنسولی ایران در سوریه کماکان ادامه دارند.

به نوشته نیوزویک، نشریه نظامی SOFREP به تازگی یکی از گزارش‌های خود را به بررسی نسخه جدید باور 373 اختصاص داده و درباره آن نوشته است: «این تحولی مهم برای صنایع دفاعی ایران است که هم خوداتکایی فزاینده ایران و هم آرمان‌هایش برای داشتن یک شبکه دفاعی پیشرفته‌تر را نشان می‌دهد.»

SOFREP نوشته مقام‌های ایرانی «ادعاهای جسورانه‌ای» درباره این سامانه مطرح کرده‌ و از جمله گفته‌اند که قابلیت‌های آن با سیستم اس‌400 روسی برابری دارد و حتی از آن نیز توانمندتر است.

این نشریه رشد بخش دفاعی ایران را به تحریم‌های بین‌المللی ربط داده و نوشته که این تحریم‌ها موجب شده تهران منابع بیشتری را به ساخت سلاح‌های داخلی اختصاص دهد. SOFREP علاوه بر این نوشته دلیل دیگر این است که ایران با کشورهایی مانند روسیه و چین همکاری‌های راهبردی دارد.

در بخش دیگری از گزارش نشریه مذکور تصریح شده که یکی از اهداف ایران از رونمایی از نسخه ارتقاءیافته باور 373 ارسال پیام بازدارندگی علیه دشمنانش به ویژه در شرایط پیچیده ژئوپولیتیک در خاورمیانه است.

سردار پاکپور: دشمن به باور قطعی رسیده که شکست ایران غیرممکن استساخت نسخه دوم سامانه باور373 در دستور پدافند هوایی ارتش

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۲۱۸ هزار تن کالا از مرز مهران به عراق صادر شد
  • نشریه آمریکایی: رشد صنایع دفاعی ایران نتیجه تحریم است
  • نوآوری‌های ادامه‌دار با کمک هوش مصنوعی / ساخت دوربین و سمعک پردازشگر صدا و تصویر
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • لیست قیمت لوله جدار چاه کالوپ در ضخامت های مختلف
  • دستگیری اعضای باند ۴ نفره اراذل و اوباش در رودان
  • (ویدیو) فوجیان؛ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین کشتی جنگی چین
  • فوجیان؛ بزرگ ترین و پیشرفته ترین کشتی جنگی چین (+فیلم و عکس)
  • عملیات ساخت جنگنده‌های فوق پیشرفته سوخو ۵۷ در روسیه (فیلم)
  • چین F_۲۲ آمریکا را فلج کرد! آیا فناوری جدید در اختیار ایران قرار می‌گیرد؟