Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-23@21:22:49 GMT

نقش اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۲۴۶۸

نقش اتاق‌های بازرگانی در اقتصاد

اما این اتفاق‌نظر وجود دارد که اتاق‌های بازرگانی نتوانسته‌اند در این دو بخش تاثیرگذار باشند. در واقع اتاق‌های بازرگانی از دو منظر دارای مشکل هستند، اول از منظر «مسائل درونی و سازمانی اتاق» و دوم از منظر «قانونی». این سوال وجود دارد که اتاق‌های بازرگانی با توجه به ظرفیت قانونی‌شان چقدر می‌توانند در اقتصاد کشور موثر باشند و از سوی دیگر براساس قانون چه وظایفی را برعهده دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طور کلی، قانون برای تشکل‌هایی مانند اتاق بازرگانی ۳ وظیفه اصلی را تعیین کرده است. اولین وظیفه اتاق «نمایندگی اعضا» است. اتاق‌های بازرگانی نماینده اعضای خود هستند، اما نکته قابل‌تامل در این بخش از وظیفه اتاق این است که بیشتر اعضای اتاق کسانی هستند که با تجارت خارجی سروکار دارند و بنابراین اگر اتاق را نماینده تمامی بخش‌خصوصی کشور بدانیم تا حدودی اغراق کرده‌ایم. بیشتر اعضای اتاق در زمینه صادرات و واردات فعال هستند و طبیعتا اتاق‌ها نمی‌توانند بعضی از بخش‌های اقتصاد را نمایندگی کنند، البته بخشی از تشکل‌های مرتبط این امکان را دارند که مسائل مربوط به سایر اعضا را پوشش دهند.

دومین وظیفه اتاق «توانمندسازی» اعضای خود است و سومین وظیفه آن «شبکه‌سازی و بازارسازی» برای اعضا تعریف شده است. اتاق‌های بازرگانی به دلیل فضای نامساعد کسب‌وکار تلاش کرده‌اند که برای منافع اعضا و رفع موانع و مشکلات آنها اقداماتی را انجام دهند که در سال‌های اخیر کارهای خوبی در زمینه «توانمندسازی»، «موضوعات آموزشی» و «اطلاع‌رسانی» در اتاق‌ انجام شده است. اما می‌توان گفت که اتاق‌های بازرگانی تقریبا در بخش شبکه‌سازی و بازارسازی کاری انجام نداده‌اند. البته در این بخش اتاق‌های مشترک بازرگانی اقداماتی را انجام داده‌اند، اما به دلیل عدم حمایت اتاق بازرگانی و نبود بودجهکافی، نتوانسته اند کار خاص و ویژه‌ای را صورت دهند؛ به همین جهت است که نتوانستیم کار اساسی را برای توسعه بازارهای صادراتی و حضور منسجم در بازارهای هدف سازمان‌دهی کنیم. اتاق‌های بازرگانی جسارت زیادی برای حضور موثر در بازارهای هدف نداشته‌اند و این مساله یکی از ضعف‌های اتاق به‌شمار می‌رود.

اما یکی دیگر از ضعف‌های کارکردی اتاق‌ها، به قانون برمی‌گردد. یکی از موارد مهم در این زمینه موضوع رگولاتوری است. در این بخش حاکمیت حاضر نشده است که رگولاتوری را به بخش‌خصوصی واگذار کند و برای همین اتاق‌ها هم نتوانستند در زمینه «تنظیم قوانین و مقررات»، همچنین «ساماندهی زنجیره ارزش بین تولیدکننده و مصرف‌کننده» اقدامی را انجام دهند. در واقع حاکمیت علاقه‌ای به خارج شدن رگولاتوری از دولت و مجلس نداشته و برای همین تشکل‌ها در ایران با ضعف در این بخش مواجه شدند. اما بخش مهم دیگر به سازمان درونی خود اتاق‌ها برمی‌گردد. در اتاق‌ها، تیم اجرایی و عملکرد دبیرکل بسیار حائز اهمیت است، اگر اتاق از منظر سازمانی خوب عمل کند، راندمان کاریشان هم بالا می‌رود.

از منظر دیگر کار مهم اتاق بازرگانی، اثرگذاری در اقتصاد کشور است. برای تحقق این اثرگذاری گفتمان‌سازی و حضور در شوراهایی که اتاق در آن حق رای دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در دوره‌هایی بوده است که میزان اثرگذاری اتاق در اقتصاد زیاد بوده و اتاق‌ها نقش پررنگی در تصمیم‌سازی‌ها داشته‌اند، اما همزمان کارآیی‌شان در امور سازمانی ضعیف بوده است. در مقاطعی هم مانند دوره فعلی، کارآیی سازمانی اتاق‌ها به دلیل وجود منابع مالی مناسب بهبود پیدا کرده، ‌اتاق‌ها به‌دلیل وجود منابع مالی مناسب سازماندهی خوبی پیدا کردند اما این امر منجر به حضور موثر در صحنه اقتصاد کشور نشده است. تقریبا اتاق‌ها در هیچ مقطعی این دو ضرورت مهم را هم زمان با یکدیگر نداشته‌اند. اگر اتاق‌ها در کنار کارآیی سازمانی و چابکی هیات نمایندگان، منافع ملی را مورد توجه قرار دهند، محرم نظام باشند و حاکمیت بپذیرد که با اتاق بازرگانی کار کند، مطمئنا ضعف‌هایی که اتاق‌ها با آن روبه‌رو هستند بر طرف خواهد شد.

ارزیابی دوره هشتم اتاق

دوره هشتم اتاق بازرگانی با دولت آقای روحانی، مذاکرات برجام و لغو تحریم‌ها همزمان بود. اتاق در این زمینه تلاش‌های زیادی انجام داد اما متاسفانه همان اشتباهی را مرتکب شد که دولت آن را مرتکب شده بود. اتاق همه انرژی و تخم‌مرغ‌های خود را در سبد کار کردن با کشورهای اروپایی گذاشت. دلسوزانی در اتاق حضور داشتند که به‌طور مرتب توضیح می‌دادند که به‌جای تعامل با دولت‌ها و اتاق‌های بازرگانی کشورهای اروپایی باید روی ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌گذاری کنیم، چراکه بهترین راه برای سرمایه‌گذاری خارجی و عبور از تحریم‌ها بها دادن به ایرانیان خارج از کشور و به رسمیت شناختن آنها است. این مساله از جمله مواردی بود که اتاق‌ عملکرد ضعیفی در آن داشت. دومین اتفاقی که اتاق به کلی آن را فراموش کرد، امکانات، ظرفیت‌ها و توان مالی در کشورهای بلوک شرق مثل چین، سنگاپور، ‌هنگ‌کنگ و... بود. طی دو سالی که مذاکرات برجام انجام می‌شد، اتاق حتی یک هیات به این کشورها نفرستاد. برای همین کشورهای جنوب‌شرقی آسیا که در مرحله قبلی تحریم‌ها با ما مدارا و همراهی داشتند، امروز این همراهی را ندارند، چون ما فقط دنیا را در اروپا دیدم و کشورهای دیگر را فراموش کردیم. این عدم توجه یکی دیگر از ضعف‌های اتاق بازرگانی در دوره هشتم بود.

اما در دوره جدید نیز اتاق‌ها باید تلاش کنند که ارتباطات بین‌المللی ایران قطع نشود. موضع‌گیری اتاق در ارتباط با برجام و حمایت ازFATF موضع‌گیری درستی بود که صورت گرفت. اتاق در ۶ ماه گذشته موضع‌گیری‌های خوبی در این بخش داشت که قابل‌تقدیر است. اما مهم‌ترین کاری که اتاق می‌تواند برای بخش‌خصوصی انجام دهد،‌ بازارسازی برای حضور در بازارهای هدف است. کاری که می‌توانیم برای جلوگیری از رکود حاکم بر صنایع، جلوگیری از بحران اشتغال و جلوگیری از سونامیورشکستگی در بنگاه‌های اقتصادی انجام دهیم، حضور موثر در بازارهای هدف است،‌ بنابراین هیات نمایندگان اتاق باید بیشتر از صادرکنندگان باسابقه و خوشنام تشکیل شود تا گام موثری در جهت توسعه بازارهای صادراتی موثر اتفاق بیفتد. مطمئنا حضور چنین صادرکنندگانی در هیات نمایندگان در کنار توان اتاق می‌تواند بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی را بر طرف کند.

 

سیدحمید حسینی

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۲۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است

به گزارش خبرنگار مهر، امیر کشانی شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری با بیان اینکه شهر تاریخی اصفهان از دهم تا دوازدهم اردیبهشت ماه سال جاری میزبان دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD خواهد بود، اظهار داشت: در سال‌های اخیر متأسفانه ارتباطات تجاری اتاق‌های بازرگانی کشور مورد توجه نبوده است و از این رو تلاش کردیم ارتباطات بین‌المللی اتاق مورد توجه قرار گیرد و سعی می‌کنیم میزهای مشترک بین شهرهای آسیایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه سعی کردیم سریع برای برگزاری اجلاسی بین‌المللی در این سطح سریع آمادگی پیدا کرده و رشدی برای اتاق اصفهان ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: هیأت‌های مهمی از اتاق‌های مجمع آسیایی در این اجلاس ۲ روزه مهمان اصفهان خواهند بود و فضای تجاری، اقتصادی و بین المللی شهر را تغییر خواهند داد.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان افزود: تلاش می‌کنیم که سطح اصفهان به عنوان یک شهر مهم آسیایی نشان دهیم و بسیار مهم است که این اتفاق خوب و پایدار در اصفهان بیافتد.

کشانی با اشاره به اینکه کشاورزی و امنیت غذایی، سرمایه گذاری، توسعه پایدار، گردشگری و فناوری و دانش بنیان از موضوعات مورد بحث در کمیسیون‌های مجمع ACD است، تصریح کرد: توسعه پایدار یکی از موضوعاتی است که به آن پرداخته می‌شود؛ اصفهان به لحاظ صنعتی رشد کرده اما بسیار به محیط زیست آن آسیب زدیم درحالی که بسیاری از مناطق جهان از ما صنعتی تر هستند اما این سطح از آلودگی زیست محیطی را نداشتند.

وی با بیان اینکه برگزاری این اجلاس بر محیط زیست اصفهان هم تأثیر خواهد داشت، اظهار داشت: بی تردید نمی‌توان گفت که برگزاری این اجلاس ۲ روزه همه مشکلات ما را رفع خواهد کرد امت می‌تواند تأثیر گذار باشد.

رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: کشور در شرایطی است که این ایام فشار زیادی متحمل شدیم و همواره نگران بودیم به هر دلیلی هیأت‌هایی فشار بیاورند که اجلاس تعلیق شود زیرا طی روزهای اخیر اصفهان در صدر اخبار دنیا قرار گرفت.

کشانی افزود: با وجود این، با قوت و قدرت تلاش می‌کنیم که این اجلاس بین‌المللی در شهر اصفهان به طور مطلوب برگزار شود زیرا در تهران نیز نمایشگاه اکسپو را داریم و مهمانان مس از بازدید نمایشگاه به اصفهان می آیند.

وی ادامه داد: تعدادی از مهمانان خارجی ما در سطح رؤسای اتاق‌ها و برخی از آنان اعضای هیأت رئیسه یا نایب رئیس و تعداد کمی هم به عنوان نماینده در اجلاس دو روزه حضور خواهند داشت ضمن اینکه در این اجلاس میزبان رؤسای ۲۵ اتاق بازرگانی کشور و اعضای هیأت رئیسه اتاق کشور خواهیم بود.‌

رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه بی تردید اصفهان در آینده نیز میزبان اجلاس‌های دیگر نیز خواهد بود، گفت: اصفهان یک فرصت جهانی برای ایران است و در سه سال آینده چهره‌ای دیگری از این شهر خواهیم دید.

کشانی با اشاره به اینکه استانبول نخستین میزبان این اجلاس در سال ۲۰۲۱ بود، خاطرنشان کرد: استانبول بین شهرهای ترکیه شرایط ویژه دارد؛ اصفهان فرصت بی نظیر اقتصادی برای کشورمان خواهد بود و آنها که دل در گرو ایران دارند قطعاً باید به تقویت اصفهان کمک کنند.

وی با بیان اینکه هماهنگی‌های ویژه برای مباحث ترافیکی و امنیتی برگزاری این اجلاس دو روزه انجام شده است، اضافه کرد: این اجلاس در محل اتاق بازرگانی اصفهان با حضور نمایندگان ۳۰ کشور برگزار می‌شود؛ رودخانه زاینده رود نیز جاری است و مهمانان ما زاینده رود را جاری خواهند دید و تلاش شد جاری بودن زاینده رود به این اجلاس برسد.

در ادامه این نشست همچنین سعید ابراهیمی قائم مقام دبیر دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا اظهار داشت: هدف از این اجلاس گفتگو بین کشورهای آسیا است که از ۴۶ کشور در این قاره، ۳۵ کشور عضو مجمع ACD هستند.

وی ادامه داد: از بین ۳۵ کشور عضو مجمع برای ۳۲ کشور دعوتنامه رسمی ارسال کردیم و پیگیری‌ها از طریق دفاتر وزارت‌خارجه و سفارتخانه‌ها انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مجمع گفتگوی همکاری آسیا Asia cooperation dialogue با هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و هم اینک ۳۵ کشور در آن عضویت دارند.

ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است.

کشورهای بحرین، بنگلادش، بروئنی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 6087032

دیگر خبرها

  • اصفهان میزبان « دومین اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD» است
  • اعلام آمادگی چین برای ساخت بندر خشک ریلی در قرقیزستان
  • کارآفرینان با همکاری اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه‌سازی کنند
  • خبر جدید درمورد تعطیلی پنجشنبه ها ؛ پنجشنبه یا شنبه ؟
  • تعطیلی جدید شنبه یا پنجشنبه است؟ بررسی مجلس به کجا رسید؟
  • بالاخره «پنج‌شنبه» تعطیل می‌شود یا «شنبه»؟/ خبر مهم یک نماینده درباره تغییر در تعداد تعطیلات آخر هفته
  • تعطیلی پنجشنبه‌ها بالاخره به کجا رسید؟
  • بحث تعطیلی شنبه یا پنجشنبه به کجا رسید؟
  • بحث تعطیلی شنبه یا پنجشنبه در کمیسیون اجتماعی مراعا ماند
  • توجه به بخش خصوصی سبب تقویت تمام جامعه می‌شود