Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@16:05:10 GMT

محدود سازی زنان در عربستان با اپ ابشر

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۲۸۵۳

محدود سازی زنان در عربستان با اپ ابشر

اپ های مورد استفاده در تلفن همراه با هدف پیشرفته شدن و سهولت زندگی انسان ها طراحی شده است اما در عربستان وضعیت به گونه ای دیگر است؛ چرا که برخی از اپ ها برای محدود کردن حقوق زنان در این کشور استفاده می شود. بیتا میرعظیمی

اپلیکیشن Absher  مدتهاست صدای مدافعان حقوق بشر را درآورده است؛ این اپلیکیشن که در اصل برای وزارت کشور عربستان  طراحی و ساخته شده است  به راحتی در تلفن  همراه با سیستم عامل های Android و ios  نصب شده و ورود زنان سعودی به خارج از مرز را به اطلاع مردان می رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سرزمین سعودی رسم بر این است که سرپرست یک زن اعم از پدر و یا شوهر اجازه خروج از کشور را صادر کرده و تنها با اجازه آن است که یک زن سعودی می تواند به خارج سفر کند. حال به کمک فناوری نظارت مردان بر خروج زنان از کشور بیشتر از گذشته است. چرا که اپ "ابشر" به محض درخواست خروج یک زن از کشور، پیامی را به قیم و یا شوهر وی ارسال کرده و وی را از تصمیم آن ها مطلع می کند. مردان نیز تنها با فشردن یک دگمه مانع از خروج زنان به خارج می شوند.

این نرم افزار در حال حاضر بیش از یک میلیون بار در عربستان خریداری شده و  خروج زنان از کشور را سخت تر از همیشه کرده است. مردان سعودی با وارد کردن مشخصات همسر و خواهران و دختران خود، تحرک زنان را زیرنظر گرفته و به محض اقدام برای خروج از کشور با دریافت یک پیام مطلع شده و در کمترین زمان ممکن و تنها با فشردن یک دگمه مانمع از خروج آن ها از کشور می شوند.

سالوا یکی از زنان سعودی به خبرنگار بی بی سی گفت که با دزدیدن گوشی پدرش از کشور خارج شده است. او در توضیح بیشتر گفت: زمانی که پدرم خواب بود گوشی وی را برداشته و با ورود به این اپلیکیشن اجازه خروج خود و خواهرم را داده و ارسال کردم. پس از ان نیز درخواست ثبت خروج را از تلفن همراه پدرم پاک کردم تا وی مانع خروج ما نشود.

 

 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۲۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملک سلمان را به بیمارستان بردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، منابع سعودی از انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربسان به بیمارستان ملک فیصل جده خبر دادند.

دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که ملک سلمان برای انجام آزمایش های معمولی به این بیمارستان منتقل شده است.

طبق بیانیه دیوان پادشاهی عربستان، ملک سلمان برای انجام معاینات معمولی که چند ساعت طول می‌کشد پذیرش شده است.

ملک سلمان سال ۲۰۱۵ پادشاه عربستان شد. پادشاه ۸۸ ساله عربستان در ماه مه ۲۰۲۲ نیز به منظور انجام معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شده بود. پادشاه عربستان سعودی سال‌هاست که به شدت بیمار است. پس از او قدرتمندترین مرد کشور همچنان محمد بن‌سلمان پسر پادشاه عربستان محسوب می‌شود.

خانواده سلطنتی عربستان به‌ندرت در مورد وضعیت سلامتی پادشاه این کشور اظهار نظر می‌کنند. ملک سلمان در سال ۲۰۲۰ نیز برای برداشتن کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کد خبر 6087877

دیگر خبرها

  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج‌نشین را متوقف کرد
  • اوکراین صدور گذرنامه برای مردان خارج نشین را متوقف کرد
  • تولید فیلم‌های غیراخلاقی از دختران ۱۵ تا ۲۶ ساله ایرانی برای مردان خارجی | انهدام باند بزرگ قاچاق زنان و دختران ایرانی به ترکیه و گرجستان + جزئیات
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • کی‌یف مردان اوکراینی خارج نشین را به کشور باز می‌گرداند
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات