Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@09:47:33 GMT

هشدار کارشناسی نسبت به گسترش رکود تورمی

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۳۷۲۴

هشدار کارشناسی نسبت به گسترش رکود تورمی

کسادی بازار فعالیت‌های مولد از سویی و از سوی دیگر بروز تورم در اقتصاد باعث ایجاد شرایط رکود تورمی شده‌ است؛ امری که یک اقتصاددان با پیش‌بینی گسترش این پدیده به سایر بازارها در سال آینده، علت آن را وابستگی به منابع نفتی ارزیابی کرد، چون این منابع درآمدی باعث می‌شود مدیران به جای برنامه‌ریزی اقتصادی بیشتر به پول‌پاشی مشغول شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بروز هم‌زمان دو پدیده رکود و تورم در اقتصاد باعث ایجاد شرایطی می‌شود که اقتصاددانان اصطلاحاً به آن "رکود تورمی" می‌گویند. در این شرایط به دلیل نبود سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مولد اقتصادی رکود فراگیر می‌شود و از سوی دیگر تورم نیز می‌تواند به راحتی تولیدکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد و رکود را عمیق‌تر کند؛ تورمی که به زعم اقتصاددانان به دلیل تمرکز روی فعالیت‌های مالی، نه مولد به وجود آمده است.

قدرت‌الله امام‌وردی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت رکود تورمی حاکم در اقتصاد با پیش‌بینی گسترش این پدیده در سایر بازارها در سال آینده، اظهار کرد: واقعیت این است که راهکارهای حل مشکلات اقتصاد ایران دیگر از قدرت اقتصاددانان خارج است، چراکه ریشه این مشکلات در سال‌های گذشته به تدریج به وجود آمده است که این مساله به نوعی از حیطه کاری اقتصاددانان خارج است.

باز هم پای نفت در میان است!

او با اشاره به وجود درآمدهای نفتی بالا در سال‌های گذشته ادامه داد: این منابع درآمدی باعث می‌شود مدیران به جای برنامه‌ریزی اقتصادی بیشتر به پول‌پاشی مشغول شوند. همین مساله باعث شده در شرایط فعلی هم ریشه مشکلات اقتصادی به درآمدهای نفتی برگردد. این مساله موجب شده راهکار حل مسائل اقتصادی (نفتی) به حوزه مسائل سیاسی بازگردد.

این اقتصاددان با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی برای حل مسائل اقتصادی اظهار کرد: این در حالی است که در شرایط فعلی سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی برای سرمایه‌گذاری احساس امنیت نمی‌کنند. در چنین شرایطی باید سعی کنیم به سمت حوزه‌هایی در اقتصاد برویم که کمتر متأثر از مبادلات بین‌المللی هستند.

ضرورت سرمایه‌گذاری در مزیت‌های داخلی

امام‌وردی با تاکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه‌هایی که در آن دارای مزیت داخلی هستیم، ادامه داد: گردشگری یکی از حوزه‌هایی است که می‌توان آن را با سرمایه‌گذاری اندک توسط مردم تقویت کرد. برای مثال بسیاری از روستاهای کوچک می‌توانند با ایجاد کلبه‌ای روستایی جذب گردشگر کنند. همچنین استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت هم حوزه‌های بسیار خوبی برای ایجاد رونق در اقتصاد داخلی هستند.

به گزارش ایسنا، بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود، تورم تولیدکننده را تا پایان دی ماه امسال ۳۴.۲ درصد و تورم نقطه به نقطه را با یک درصد کاهش ۵۲.۹ درصد اعلام کرد. این آمار از این جهت حائز اهمیت است که معمولاً به عنوان شاخصی پیش‌نگر شناخته می‌شود؛ به این معنا که تغییرات در نرخ تورم حوزه تولید بعد از چند ماه به حوزه مصرف هم سرایت می‌کند و تورم مصرف‌کننده را تعیین می‌کند. همچنین این نرخ بالای تورم شرایط سخت تولیدکنندگان و احتمال تعمیق رکود را به وضوح نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اقتصاد اقتصاددانان تورم تورم تولیدکننده تورم مصرف کننده درآمد نفتی ركود تورمي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۳۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است

به گزارش خبرنگار مهر، احمد محمدی‌زاده صبح پنجشنبه در نشست برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر اظهار کرد: توسعه سرمایه‌گذاری در استان حمایت می‌شود و امروز برخی از طرح‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه بخشی از این طرح‌ها در حوزه پرورش آبزیان و تکثیر لارو و تولید بچه ماهی مطرح شد گفت: طرح‌های پرورش آبزیان جز سیاست‌های اصلی استان بوشهر است و در این راستا از سرمایه‌گذاران در طرح‌های پرورش ماهی در قفس، به‌ویژه تولید بچه ماهی در استان حمایت می‌شود.

استاندار بوشهر بخشی دیگر طرح‌ها را در حوزه مجتمع خدمات رفاهی بین راهی در جاده‌های استان دانست و تصریح کرد: توسعه مجتمع‌های خدماتی بین راهی مورد نظر ما است چراکه هرچه تعداد این مجتمع‌ها افزایش یابد امکان خدمات به حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ایمنی راه‌ها و مسافران بیشتر فراهم می‌شود.

محمدی‌زاده از تصویب ساخت کارخانه سیمان سفید در شهرستان دیر خبر داد و بیان کرد: ساخت کارخانه سیمان سفید در آبدان دیر که فرایند آن طی شده بود در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر تصویب شد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۲ طرح مطرح شده در این شورا رأی مثبت لازم کسب نکرد گفت: مابقی طرح‌های مطرح شده در این جلسه برای اجرا رأی آورد و ان‌شاءالله طرح‌ها و موضوعات جدید سرمایه‌گذاری در جلسات بعد و هفته آینده مطرح می‌شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

استاندار بوشهر افزایش مشارکت مردم در طرح‌های سرمایه‌گذاری را یکی از اولویت‌های استان دانست و تأکید کرد: آنچه تدبیر مقام معظم رهبری در راستای جهش تولید با مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است در استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته و عملیاتی شده است.

محمدی‌زاده بیان کرد: سرمایه‌گذاری مردم راهکار اساسی برای حل اشتغال، تولید و پیشرفت جامعه و استان بوشهر است و ما از بخش خصوصی، سرمایه‌گذاران و کارآفرینان به جد حمایت می‌کنیم و کارها در این حوزه تسریع می‌شود.

طرح‌های مختلفی از سوی مردم و بخش خصوصی در این جلسه توسط اعضا و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط که فرایند آن در کارگروه تخصصی طی شده است برای تصویب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر مورد بررسی قرار گرفت.

کد خبر 6088482

دیگر خبرها

  • مردمی سازی اقتصاد در استان بوشهر عملیاتی شده است
  • راه خروج از رکود تورمی، مولدسازی است
  • تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • به دنبال گسترش روابط اقتصادی و تجاری با چین هستیم
  • مشارکت مردم در جهش تولید چگونه عملی می‎‌شود؟
  • آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری ایران و پاکستان در حوزه انرژی فراهم است
  • زمینه‌های مساعد برای گسترش همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی وجود دارد