Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@11:48:30 GMT

این گروه‌های خونی بیشتر سکته می کنند

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۴۴۰۵

تحقیقات نشان داده که سکته رابطه خاصی با نوع گروه های خونی افراد دارد و نوع خون افراد می تواند احتمال سکته را افزایش یا کاهش دهد. آفتاب‌‌نیوز :  محققان با انجام مطالعاتی روی ده ها هزار زن و مرد در طول مدت ۲۰ تا ۲۶ سال متوجه رابطه عجیبی بین گروه خونی یک فرد و احتمال ابتلای او به سکته مغزی شدند. چه گروه خونی دارید؟ براساس یک مطالعه جدید، پاسخ به این سوال ممکن است بر سلامت قلب شما تاثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رابطه سکته با گروه خونی چیست؟
محققان دریافته اند که افراد با گروه خونی A، B و AB ممکن است در معرض خطر بیشتری از حوادث قلبی - عروقی - به خصوص حمله قلبی و سکته مغزی - نسبت به افراد با انواع خونی o باشند.یافته های آن ها نشان می دهد که متخصصان مراقبت های بهداشتی باید در هنگام ارزیابی ریسک قلبی - عروقی گروه خونی فرد را در نظر بگیرند.
کدام گروه خونی بیشتر در معرض سکته قلبی و مغزی هستند؟همانطور که در ادامه این بخش توضیح خواهیم داد افرادی که گروه خونی AB داشتند با احتمال ۲۶ درصد بیشتر از دارندگان گروه خونی O احتمال این را دارند که به دلیل سکته و حملات قلبی و مغزی در بیمارستان بستری شوند.
گفتنی است زنانی که گروه خونی B داشتند، ۱۵ درصد بیشتر از زنانی با شرایط مشابه در گروه خونی O سکته را تجربه کردند. این در حالی است که این رابطه در مردانی که گروه خونی B داشتند دیده نشد؛ به جای آن زنان و مردانی که گروه خونی A داشتند نسبت به گروه های خونی دیگر در معرض خطر سکته نبودند.
نتایج مطالعات و بررسی ها چه می گوید؟محققان اخیراً نتایج خود را در مورد نارسایی قلب ۲۰۱۷ و در جلسه سالانه انجمن قلب اروپایی در پاریس، فرانسه، ارائه کردند. مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها (cdc) گزارش می دهد که در حدود ۷۳۵.۰۰۰ نفر در ایالات متحده یک حمله قلبی و یا سکته مغزی دارند.
برخی عوامل خطر برای حمله قلبی وجود دارند که می توانند مورد توجه قرار گیرند، مانند رژیم غذایی ضعیف، کمبود ورزش و سیگار با این حال، برخی عوامل خطر حمله قلبی را نمی توان تغییر داد، مانند سن، جنسیت و سابقه خانوادگی بیماری قلبی. مطالعات جدید نشان می دهند که گروه خونی هم باید به لیست اضافه شود.
رابطه سکته با گروه خونی غیر Oگروه خونی غیر از O خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را بیشتر ۹% بیشتر می کند ؛ تیم با انجام یک فراتحلیل از مطالعاتی که گروه خونی و بروز حوادث قلبی - عروقی از جمله حمله قلبی، بیماری قلبی، نارسایی قلبی، و نارسایی قلبی - عروقی را گزارش کردند, به یافته های خود رسیدند.
داده ها شامل بیش از ۱.۳ میلیون بزرگسال بودند که در ۱۱ مطالعه شرکت داشتند. محققان از این داده ها برای ارزیابی این مساله استفاده کردند که چگونه هر گروه خونی ممکن است بر خطر حوادث عروق کرونری، حوادث قلبی - عروقی و حوادث قلبی مرگبار تاثیر بگذارد.
افرادی که دارای گروه خونی بدون O هستند، ۷۷۱.۱۱۳ نفر و افراد با گروه خونی یک O دار ۵۱۹.۷۴۳ نفر شناسایی شدند.
افزایش احتمال سکته و رابطه آن با گروه خونی غیر Oدر این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده، ۱.۴% (۷.۲۲۰) بیمار مبتلا به سکته قلبی مورد بررسی قرار گرفتند. در تجزیه و تحلیل رویداده ای ترکیبی قلبی - عروقی، تیم ۷۰۸.۲۷۶ نفر را با گروه خونی بدون O شناسایی کردند، و ۴۷۶.۸۶۸ نفر با گروه خونی یک o دار .
در بین افرادی که در گروه خونی شان اصلا O نداشتند، ۲.۵ درصد (۱۷.۴۴) اتفاقات و مشکلات قلب عروقی را تجربه کرده بودند، و افرادی در گروه خونی شان یک O داشتند، ۲.۳ درصد بودند.
توضیحات نشان می دهد که نداشتن فاکتور O در گروه خونی، کل ریسک حوادث عروق کرونری به ویژه سکته قلبی را ۹% افزایش می دهد و احتمال وقوع حوادث قلبی - عروقی به ویژه انفارکتوس قلبی را هم ۹% افزایش می دهد.
گروه خونی باید در ارزیابی های ریسک قلبی و عروقی مد نظر قرار گیرد در حالی که مطالعه برای مشخص کردن مکانیزم ارتباط بین نوع خون و خطر قلبی - عروقی طراحی نشده است.
اما محققان برخی توضیحات را پیشنهاد کرده اند به عنوان مثال, آن ها توجه دارند که افراد دارای گروه خونی بدون O غلظت های بالاتری از پروتئین انعقاد خون به نام فاکتور ون ویلبرند خونی را دارند، که مطالعات قبلی به حوادث ترومبوتیک نسبت داده اند.
علاوه بر این، محققان اشاره می کنند که افراد با گروه های خونی غیر o به ویژه آن هایی که دارای گروه خونی A هستند - تمایل دارند کلسترول بالاتری داشته باشند که عامل خطر شناخته شده برای سلامت ضعیف قلبی و عروقی است با این حال تحقیقات بیشتری برای تعیین علل دقیق افزایش خطر قلبی - عروقی در افراد مبتلا به نوع غیر خونی O ضروری است.
آریا 

منبع: آفتاب

کلیدواژه: گروه خونی سکته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۴۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند

آفتاب‌‌نیوز :

این انسداد معمولاً ناشی از تجمع رسوبات چربی و پلاک در دیوارهٔ عروق قلبی، که به عنوان بیماری عروق کرونربیماری عروق قلبی) شناخته می‌شود؛ هنگامی که یک پلاک در دیوار عروق قلبی پاره شده و به همراه لخته‌ای از خون به اندازه کافی بزرگ‌تر شده و موجب انسداد عروق قلب شود، خونرسانی به قسمتی از عضله قلبی قطع شده و باعث حمله قلبی می‌شود.

استرس و تغذیه فاکتور‌های مهم نوسانات حمله قلبی

دکتر حمید قربانیان درباره تاثیر تغذیه بر این حملات قلبی گفت: تغذیه سالم باعث کاهش خطر ابتلا به حملات قلبی می‌شود. مصرف میزان زیادی از میوه‌ها و سبزیجات، کم کردن مواد چربی اشباع شده و پر کلسترول، و مصرف مواد غذایی پرفیبر (مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل) به کاهش خطر حملات قلبی کمک می‌کند، اما در مقابل استرس می‌تواند فاکتوری باشد که خطر ابتلا به حملات قلبی را افزایش دهد؛ استرس می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، تغییرات در ضربان قلب و افزایش ترشح هورمون‌های استرسی شود که همگی ممکن است به تعداد انسداد عروق کرونر و حمله قلبی کمک کنند.

این پزشک عمومی درباره تاثیر سن بر میزان بروز حملات قلبی بیان کرد: سن یکی از عوامل مهم در ابتلا به حملات قلبی است چرا که با پیرتر شدن، ریسک ابتلا به حمله قلبی افزایش می‌یابد همچنین عوامل دیگری مانند فشار خون بالا، دیابت و چربی بالا در خون نیز می‌توانند باعث افزایش خطر حمله قلبی در افراد مسن‌تر شوند.

او افزود: افرادی که یک بار حمله قلبی داشته‌اند، در معرض خطر بیشتری برای تکرار حمله قرار دارند که این امر نشان‌دهنده اهمیت اقدامات پیشگیرانه و مداومت در درمان برای جلوگیری از حملات مجدد است.

تاثیر وجود سابقه خانوادگی

این پزشک تصریح کرد: سنی که برای آقایان و خانم‌ها در خانواده به عنوان سابقه مثبت حمله قلبی در نظر گرفته می‌شود، ممکن است بر اساس مطالعات و راهنمایی‌های پزشکی مختلف متغیر باشد، اما به طور عمومی در نظر گرفتن سابقه حمله قلبی در اقوام خونی به عنوان عامل ریسک می‌تواند در سنین میانسالی تا پیرسالی معتبر باشد؛ برای آقایان معمولاً سنین بالای ۴۰ تا ۵۰ سال به عنوان سنی مهم برای در نظر گرفتن سابقه مثبت حمله قلبی در خانواده مطرح می‌شود برای خانم‌ها نیز به دلیل تأثیر عوامل هورمونی و سایر عوامل مرتبط با زنان، سنین بالای ۵۰ تا ۶۰ سال به عنوان سنی معتبر برای در نظر گرفتن سابقه مثبت حمله قلبی در خانواده به نظر گرفته می‌شود.

او ادامه داد: باید توجه داشت که این سنین تخمینی است و بسته به عوامل فردی و تاریخچه خانوادگی، ممکن است متغیر باشد همچنین در مواردی که سابقه خانوادگی مثبت در حمله قلبی وجود دارد، پیشنهاد می‌شود که مشاوره پزشکی جهت ارزیابی دقیق‌تر و اتخاذ تدابیر مناسب انجام شود.

جهت پیشگیری از ابتلا به چنین حملاتی باید تغذیه سالم با مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مواد غذایی پرفیبر و کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده، فعالیت بدنی منظم، کنترل فشار خون، دیابت و موارد دیگری که به افزایش خطر حملات قلبی منجر می‌شوند، قطع کامل استفاده از سیگار و مداومت در مصرف دارو‌های معین به شکل منظم، به‌ویژه در افرادی که قبلاً حمله قلبی داشته‌اند را رعایت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی نیازمند است
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • برای کاهش میزان نمک مصرفی روزانه خودتان آشپزی کنید
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند