Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-29@05:37:53 GMT

نیم‌نگاهی به تاریخچه سنت حسنه وقف

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۴۵۵۲

نیم‌نگاهی به تاریخچه سنت حسنه وقف

حجت‌الاسلام‌والمسلمین صادق خلیلی، رئیس اداره اوقاف نیشابور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، گفت: از آنجا که وقف یکی از احکام امضایی اسلام است، (یعنی پیش از اسلام نیز وقف وجود داشته است و دین اسلام نیز این سیره حسنه را تأیید و در بارورسازی آن تلاش کرده است) می توان تاریخ وقف را بسیار کهن ارزیابی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رونق سنت وقف در زمان صفویه
وی ادامه داد: در زمان حکومت‌های اسلامی، اولین حکومت که دیوانی برای موقوفات ایجاد کرده است، حکومت سامانیان (389-261 هجری) بود با روی کارآمدن صفويه در قرن دهم، سنت وقف رونق چشمگيری يافت و شاهان صفوی نيز بسياری از اموال خود را وقف نمودند و اداره اوقاف به روحانیان موردنظر حکومت واگذار گردید.
خلیلی افزود: متصدی اين مقام صدرالصدور، وزیر اوقاف و مستوفی موقوفات خوانده می‎شد. رشدی که در سازمان اوقاف در این دوره پدید آمده بود، چندان دوام نیاورد چراکه نادر شاه افشار موقوفات را از حالت وقف خارج و جزو اموال خالصه دولتی قرار داد تا عایدی موقوفات را صرف هزینه لشکریان کند.
وی عنوان کرد: انقلاب مشروطيت و استقرار حكومت مشروطه، نقطه عطفی است که گرايش به قانون سبب شد اوقاف کشور با نظم و نسق خاص ناشی از وضع قوانين اداره شوند. با تأسيس وزارت معارف و اوقاف و صنایع مستظرفه در سال 1289 هجری شمسی، علاوه بر آموزش و پرورش کشور، امور موقوفات نيز زيرنظر وزارت مزبور اداره می‌شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور ادامه داد: در 15 آذرماه 43 با تصويب قانون تفكيك اوقاف از وزارت فرهنگ، اداره کل اوقاف به سازمان اوقاف بدل گرديد و به اين ترتيب، سازمان اوقاف از وزارت فرهنگ منفک و به نخست وزيری ملحق وسرپرستی آن به يكی از معاونين نخست وزير سپرده شد و در همين قانون، شورای عالی اوقاف نيز پیش‌بينی شده بود که در سال 45 آيين‌نامه آن تصويب شد.

اصلاحات ارضی و تضعیف سنت حسنه وقف
وی در تشریح تاریخچه وقف در دوران پهلوی بیان کرد: در حکومت پهلوی به خصوص در جریان اصلاحات اراضی با تصویب قوانین ناصواب در خصوص وقف، موقوفات کشور دچار آسیب‌های فراوانی شد.
خلیلی تصریح کرد: پس از پيروزی شكوهمند انقلاب اسلامی ايران، تشكيلات و اختيارات سازمان اوقاف مورد تجديدنظر قرار گرفت و در سال 63 به تصويب مجلس شورای اسلامی رسيد. براساس آن قانون، سازمان اوقاف از نخست وزيری منتزع و با عنوان سازمان حج و اوقاف و امور خيريه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وابسته گرديد.

وی افزود: سرانجام شورای اداری کشور، بازخوانی تمام وقف نامه‌ها، تعیین سهم هرنیت و تعریف درصد مرتبط با آن از کل درآمد به گونه ای که با واریز درآمد هر موقوفه میزان مبلغ هر نیت در سرفصل مرتبط با آن ذخیره می‌شود، برشمرد.

وی ادامه داد: هزینه درآمد موقوفه مطابق نیت در هر سرفصل با ارائه فاکتورهای مرتبط و پس از چند مرحله تایید در شهرستان و استان و برخی موقوفات تارده سازمان که کاری کم نظیر است و در پایان هر سال اسناد مالی تمام موقوفات مورد رسیدگی قرار گرفته و مفاصاحساب صادر می‌گردد که مورد تایید مراجع ذی صلاح اداری و قضایی است که قبل از راه‌اندازی سامانه جامع موقوفات ارائه گزارش شفاف مالی از عملکرد موقوفات غیرممکن بود.

فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی اوقاف نیشابور
خلیلی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های مهم اوقاف و امور خیریه فعالیت در امور قرآنی است، اظهار کرد: با راه‌اندازی طرح تربیت حافظان قرآن کریم، در حال حاضر 43 مربی در طرح ملی حفظ قرآن فعال هستند و 11147 قرآن آموز از حفظ جزء تا حفظ کل در طی پنج سال آموزش دیده‌اند.
وی بیان کرد: مرکز فرهنگی و قرآنی قمر بنی هاشم (ع) در سال 90 تاسیس شده و تاکنون 2000 گواهی پایان دوره صادر شده، ضمن اینکه این مرکز نقش عمده‎ای در پرکردن ساعات اوقات فراغت کودکان و نوجوانان دارد، به گونه ای که در تابستان گذشته بیش از 1050 نفر قرآن‌آموز در این مرکز مشغول به فراگیری علوم قرآن بودند.
رئیس اداره اوقاف نیشابور در خصوص طرح‌های فرهنگی اوقاف در مناسبت‌های مختلف عنوان کرد: طرح آرامش بهاری، نشاط معنوی، ضیافت الهی، ولایت علوی و اکمال دین نبوی، بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی، مهر تحصیلی، پیوند آسمانی و... از جمله طرح‌هایی است که در بقاع متبرکه در مناسبت‌های ملی و مذهبی اجرا می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان رضوی شهرستان ها نیشابور اوقاف و امور خیریه قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۴۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح‌های «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» در بقاع متبرکه آمل

ایسنا/مازندران رییس اداره اوقاف وامور خیریه شهرستان آمل از اجرای دو طرح مهم و محوری ضیافت الهی و آرامش بهاری به مناسبت ماه رمضان و بهارطبیعت سال۱۴۰۳ برای میزبانی از شهروندان و مسافران نوروزی خبر داد.

حجت‌الاسلام محمد هادی بهرامی روز سه شنبه ۷ فروردین گفت: با توجه به تقارن نوروز ۱۴۰۳ با ماه مبارک رمضان، اداره اوقاف و امورخیریه شهرستان آمل، طرح‌های ضیافت الهی و آرامش بهاری را در ۱۸ بقعه متبرکه و شاخص این شهرستان برای استفاده شهروندان و مسافران درحال اجراست.

وی افزود: فضاسازی محیطی، برپایی خیمه‌های معرفت، اقامه نماز جماعت، محفل انس با قرآن، تفسیر و جز خوانی قرآن، مراسم دعا و مناجات بویژه در شب‌های قدر از جمله برنامه‌های معمول طرح ضیافت الهی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه آمل، با اشاره به اینکه فراهم ساختن امکانات خدماتی و رفاهی جهت مسافرین و زوار بقاع متبرکه، ارائه خدمات مادی و معنوی توسط خدام و مبلغین اعزامی از مهم‌ترین برنامه‌های طرح آرامش بهاری است، تصریح کرد، تمهیدات و تدابیر لازم جهت تامین امنیت، رفاه و آرامش زائرین از نقاط حائز اهمیت این طرح است.

حجت الاسلام بهرامی گفت: در طرح آرامش بهاری امسال ۶ نفر اعزام مبلغ و مفسر از قم در امام زاده ابراهیم(ع) مستقر خواهند شد و همچنین در این طرح با برپایی خیمه‌های معرفت، غرفه کودکان، پاسخگویی به سوالات شرعی، صحیح‌خوانی قرائت نماز، گفتمان‌های دینی و مشاوره دایر است.

وی، درخصوص استفاده مسافران نوروزی از زائرسرای امام زادگان در شهرستان آمل گفت: تعداد ۴۰۰ سوئیت در آستان مقدس امام زاده عبدالله و اوجی آباد و دیگر امام زادگان برای میزبانی از مسافران نوروزی اختصاص داده شده است.

تحویل سال نو در جوار امامزادگان

  رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آمل با اشاره اینکه مراسم لحظه تحویل سال‌نو امسال پرشورتر از سال‌های گذشته در سطح بقاع متبرکه شهرستان برگزار شد، افزود: آیین تحویل سال‌نو با حضور پرشور مردم همراه با مناجات خوانی در جوار امامزادگان با برنامه‌های مختلف برگزار ‌شد.

حجت الاسلام بهرامی، از خیرین و واقفین خیراندیش خواست تا برای مشارکت در سفره‌های افطاری ساده با هیئت امنای بقاع متبرکه ارتباط برقرار کنند و در این کار خداپسندانه شریک و سهیم شوند.

رییس اداره اوقاف و امورخیریه آمل یادآورشد، امسال باتوجه به همزمانی سالروز شهادت امام علی(ع) با روزسیزده بدر نوروز، براساس مصوبات شورای فرهنگ عمومی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان هرگونه پخت و پز در محوطه امام زادگان در این روز ممنوع بوده، اما در همه امام زادگان برای زیارت عمومی بازاست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سفر معاون راه آهن روسیه به کابل
  • نیات واقفان اجرا شود
  • عزم اوقاف زنجان برای سرمایه‌گذاری با مشارکت مردم
  • افزایش ۱۶ برابری درآمد موقوفات زنجان
  • اجرای طرح‌های «ضیافت الهی» و «آرامش بهاری» در بقاع متبرکه آمل
  • آمادگی اوقاف استان زنجان برای تحقق شعار سال در حوزه سرمایه‌گذاری و تولید
  • آمادگی اوقاف زنجان برای تحقق شعار سال درحوزه سرمایه گذاری و تولید
  • درآمد موقوفات زنجان به ۱۱۵ میلیارد تومان رسید
  • دو وقف جدید در خوسف ثبت شد
  • ثبت دو وقف جدید در خوسف