Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از همدان، به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان، ‌رشید حیدری‌مقدم، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان تلاش برای مدیریت بیماری‌های غیرواگیر را از اولویت‌های کاری دانست و اظهار کرد: همگانی کردن سلامت و ورزش و تحرک جسمانی همواره از اولویت‌های کاری است.
وی افزود: برگزاری همایش‌های منظم در شبکه‌های استان به منظور افزایش تحرک جسمانی مورد توجه است همچنین منابع لازم برای فعالیت فیزیکی فراهم شده و در این راستا از همه ظرفیت‌های حوزه سلامت استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه کارکنان با هماهنگی مدیران می‌توانند در فعالیت‌های فیزیکی منظم شرکت کنند، گفت: بخشنامه‌ای درخصوص ورزشکاران در سطح ملی و بین‌المللی مربی و دارو و پزشکان تیم می‌توانند از یک ماه مرخصی مازاد در سال استفاده کنند.
وی یکی از شاخص‌های بهداشت و سلامت مورد تأکید سازمان بهداشت جهانی را امید به زندگی در جامعه دانست و گفت: در سال 57 امید به زندگی برای بانوان و آقایان 54 سال بوده و این رقم امسال در آقایان به 75 سال و در بانوان به 79 سال رسیده است.
حیدری‌مقدم افزایش امید به زندگی را نتیجه استقرار سیستم شبکه در تمام سطوح عنوان کرد و افزود: اگر سیستم بهداشت و سطح‌بندی در کشور اجرا نمی‌شد بسیاری از دستاوردهای فعلی محقق نمی‌شد.
وی‌ با بیان اینکه در کاهش مرگ و میر کودکان و مادران به دستاوردهای بزرگی دست یافته‌ایم، یادآور شد: در گذشته مرگ و میر مادران حدود 100 در 100 هزار تولد زنده بوده که این رقم هم‌اکنون در کشور به 15 در 100 هزار تولد زنده رسیده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به ریشه‌کنی فلج‌اطفال خاطر‌نشان کرد: هیچ موردی از فلج اطفال در 18 سال گذشته در سراسر کشور وجود نداشته است.
وی با یادآوری اینکه در حوزه‌های زیرساختی کارهای خوب در کشور انجام شده است، گفت: اوایل انقلاب افرادی خارجی با مدارکی معادل لیسانس در بیمارستان‌ها طبابت می‌کردند.
حیدری‌مقدم افزود: پیش از انقلاب هشت تا 10 تخصص عمده در حوزه پزشکی تربیت می‌شدند اما هم‌اکنون همه رشته‌های تخصص و فوق‌تخصص‌ در داخل کشور تربیت می‌شوند.
وی با اشاره به وجود تعداد 12 پروژه در بخش بهداشت اظهار کرد: همدان در طرح تحول نظام سلامت یکی از استان‌هایی بود که بیشترین میزان پروژه بهداشتی و بیشترین میزان موفقیت در اتمام پروژه‌ها را داشت و تلاش بر این است که تا پایان دولت پروژه‌های باقیمانده تامین اعتبار شود.
معاون بهداشتی دانشگاه مهمترین دستاورد دولت تدبیر و امید را طرح تحول سلامت عنوان کرد و گفت: این طرح با شهامت وزیر پیشین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای رهایی کشور از مشکلات مختلف بهداشتی درمانی انجام شد.
وی به بسیاری از کمبود تجهیزات و امکانات از جمله نبود ام آر آی، سی تی اسکن و سی تی آنژیو در استان اشاره کرد و افزود: بعد از اجرای طرح تحول سلامت بیمارستان‌ها از نظر فیزیکی و هتلینگ تغییر کردند.
حیدری‌مقدم اضافه کرد: بیمارستان قلب و عروق فرشچیان از بیمارستان‌های موفق کشور است که به‌عنوان یکی از اتفاقات و تجربیات ارزشمند طرح تحول سلامت و 40 سال انقلاب محسوب می‌شود.
وی یکی از مشکلات فعلی کشور را اختصاص بخش عمده‌ای از فضای مجازی به نکات منفی و کمبودها عنوان کرد و گفت: سالانه هزاران نفر در بیمارستان‌ها نجات می‌یابند و در این بین احتمال برخی نواقص در خدمت‌رسانی هم وجود دارد اما نباید توجه بیمارگونه به حرف‌های منفی وجود داشته باشد.
معاون بهداشتی دانشگاه با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در حوزه امنیت سلامت و دسترسی به خدمات سلامت رخ داده است، افزود: در بخش عمده‌ای از کشورهای پیشرفته باید ماه‌ها برای ویزیت فوق‌تخصص منتظر ماند و این در حالی است که نقاط قوت زیادی در سیستم بهداشت و درمان کشور وجود دارد اگرچه ایرادها و اشکالات باید در کنار آن رفع شود.
وی یکی از معضلات فعالان حوزه سلامت را کم‌توجهی آنها به سلامت خود عنوان و اظهار کرد: البته اقداماتی در حوزه خودمراقبتی انجام شده است ولی باید از امکانات بهداشتی درمانی دانشگاه بیشتر استفاده شود به طور مثال می‌توان پرونده الکترونیک سلامت را به طور اختصاصی برای همکاران انجام داد و سلامت عمومی شان بررسی شد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان امید به زندگی دانشگاه علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۵۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است

 محمدکریم پورمند  با بیان اینکه شعار هفته سلامت «سلامت من حق من» است، بیان کرد:در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده است، نقش سازمان دامپزشکی کشور در اقتصاد مردم‌محور همگام با سلامت جامعه بدون واسطه و مستقیم است و توجه به مسائل اقتصادی هم‌زمان با رعایت اصول بهداشتی توسط فعالان صنعت ضروری است.

وی افزود: بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان به‌عنوان یک بیماری مشترک انسان و دام علاوه بر اینکه سلامت جمعیت انسانی و طیور را تهدید می‌کند، می‌تواند ضربه اقتصادی نیز به اقتصاد یک کشور و تجارت بین‌المللی آن وارد کند؛ بنابراین نظارت و مراقبت فعال و غیرفعال دامپزشکی در زمینه تولید گوشت مرغ سالم، اقتصاد روستا، حفظ صنعت طیور و سلامت کشور امری است که به طور مستمر در جریان است.

پورمند به لزوم رعایت نکات بهداشت در روند تولید طیور گوشتی اشاره کرده گفت: تولید گوشت مرغ باکیفیت و سالم که تأمین‌کننده نیاز جامعه به این فرآورده خام دامی است، نیازمند رعایت موارد و نکات بهداشتی در روند تولید و پرورش طیور گوشتی است. ازاین‌رو کارشناسان دامپزشکی با رصد و پایش بیماری‌های مختلف طیور طی دوره پرورش و همچنین بررسی شرایط و نحوه اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مرغداری‌ها، به بهبود و ارتقای سطح کیفیت و کمیت محصول تولیدی کمک می‌کنند.

وی تصریح کرد: باهدف پیشگیری و کنترل بیماری‌های طیور، مراقبت‌های فعال و غیرفعال در مرغداری‌های سطح استان، روستاها و تالاب‌ها در حال انجام است و نظارت بر اقدامات بهداشتی مرغداران نیز در تمامی مراحل تولید طیور گوشتی از تهیه جوجه، حمل‌ونقل و اقدام به جوجه‌ریزی در سالن‌های مرغداری و همچنین نظارت و پایش در طول دوره پرورش، توسط کارشناسان بهداشتی دامپزشکی صورت می‌گیرد و از طریق سامانه پایش و مراقبت بیماری‌های طیور (GIS) ارزیابی و بررسی می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲، کارشناسان دامپزشکی بر بیش از ۲۳ میلیون و ۶۸۲ هزار قطعه جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان نظارت بهداشتی فعال و مستمر انجام داده‌اند که نسبت به مدت مشابه گذشته افزایش ۲۰ درصدی داشته است.

وی گفت: بازدید از مرغداری‌ها با رعایت کامل شرایط امنیت زیستی توسط کارشناسان صورت می‌گیرد و در تمامی مراحل پرورش، آموزش‌های بهداشتی و قرنطینه‌ای دامپزشکی به مرغداران ارائه می‌شود.

پورمند خاطرنشان کرد: به‌منظور افزایش راندمان تولید و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند نیوکاسل، برونشیت و آنفلوانزا به مرغداران توصیه می‌شود مقررات بهداشتی و مدیریتی نحوه ورود به سالن رعایت شود، واکسیناسیون طیور طبق دستورالعمل ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود، مقررات بهداشتی و مدیریتی در خصوص دان و مواد اولیه رعایت شود، مدیریت کود و بستر سالن مرغداری و در پایان دوره پرورشی عقیم‌سازی کود مرغداری طبق دستورالعمل‌های ابلاغی سازمان دامپزشکی کشور انجام شود و نگهداری طیور در فضای محصور و دور از ارتباط آزاد با پرندگان مهاجر آبزی و پرندگان آزاد پرواز انجام شود.

این مسئول از مردم خواست هرگونه تلفات در طیور صنعتی، روستایی و حیات‌وحش را با قید فوریت به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی شهرستان گزارش دهند تا اقدامات متناسب برنامه‌ریزی و عملیاتی گردد.

وی در پایان تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان بر واکسیناسیون بیش از ۸۷۵ هزار قطعه طیور بومی و بالغ به ۵۱۹ میلیون قطعه جوجه توسط مراکز مایه‌کوبی بخش خصوصی نظارت مستمر داشته‌اند که به‌طورقطع همکاری مرغداران و رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی ضامن تولید مستمر و پایدار واحدها و اشتغال‌زایی مربوطه خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی، ضامن تولید واحدهای مرغداری است
  • جهاد تبیین و امید آفرینی یکی از رسالت های وزارت بهداشت است
  • نواختن زنگ سلامت در مدرسه دخترانه رشت
  • ارائه بیش از ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار خدمت بهداشتی در سال ۱۴۰۲
  • نگاهی بر سیر تاریخی شغل و زنان در جامعه
  • جایگاه جنسیت در الگوی سوم؛ ذیل انسانیت یا فوق انسانیت؟
  • از خطر تمساح تا نگرانی برای زنان باردار؛ فجایع سیل جنوب کشور