Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@12:16:10 GMT

نگاه کاربران مجازی به رویدادهای ورشو و لایحه پالرمو

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۵۳۸۸

نگاه کاربران مجازی به رویدادهای ورشو و لایحه پالرمو

تهران- ایرنا- برگزاری کنفرانس ضدایرانی ورشو به رغم تلاش واشنگتن و تل آویو به نتیجه مطلوب آنها منجر نشد. نشانه های شکست همنشینی دشمنان ایران، از دید کاربران فضای مجازی دور نماند. موضوع تصمیم گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره لوایح FATF نیز امروز در توییتر برجسته بود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، نشست ضدایرانی ورشو به ابتکار آمریکا و تدارک لهستان، در روزهای پایانی هفته گذشته در پایتخت این کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نشستی که قرار بود مسیر شکل گیری ائتلافی ضدایرانی را هموار کرده و تهران را به عنوان کانون ایجاد بی ثباتی در خاورمیانه معرفی کند، در حالی پایان یافت که به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا «هیچ کدام از کشورهای حاضر از ایران دفاع نکردند.»
با وجود این ادعا، هدف وزارت امور خارجه آمریکا از همراه کردن اروپا با خود علیه برجام طی این کنفرانس حاصل نشد، بلکه لهستان هم به عنوان برگزار کننده نشست، برجام و نیز فرایند حمایت از مبادلات تجاری با ایران را مورد حمایت قرار داد.
کنفرانس دو روزه ورشو پر بود از نکته و حاشیه های جالبی که مورد توجه کاربران شبکه اجتماعی توییتر قرار گرفت. کاربران فضای مجازی همچنین مساله بررسی لایحه پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام را با رویکردهای مختلف محور اظهارنظرهای خود قرار دادند.
این گزارش به بررسی این محورها در شبکه اجتماعی توییتر طی دو روز گذشته پرداخته است.

** علایم ناکامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در کنفرانس ورشو
کاربران با هشتگ هایی چون «#کنفرانس_ورشو»، «#سیرک_ورشو»، «#ورشو»، «#لهستان» و ... به این رخداد واکنش نشان دادند.
بسیاری از کاربران به نشانه های شکست اهداف واشنگتن از برگزاری نشست ورشو پرداختند. کاربری نشانه های شکست ورشو را برشمرد و نوشت: «نشانه‌های شکست سیرک‌ ورشو طی‌24ساعت: نتانیاهو لهستانی‌ها را همدست نازی‌ها در هولوکاست خواند. وزیر لهستان در واکنش خواستار لغو اجلاس V4 شد. وزارت خارجه دولت هادی(یمن) به قرار گرفتن کنار نتانیاهو اعتراض کرد. سفیر اسرائیل به وزارت خارجه لهستان احضارشد.»
برخی دیگر حمایت لهستان از INSTEX را برجسته کرده و آن را در مسیری خلاف خواست آمریکا دانستند. کاربری نوشت: «پومپئو از 'تشکیل ائتلاف گسترده علیه ایران' در کنفرانس ورشو به 'ولی هیچ‌کس در کنفرانس از ایران دفاع نکرد' رسید! اما حتی در این مورد هم دروغ می‌گوید. حتی میزبان لهستانی او در کنار او ایستاد و به صراحت از برجام و کانال ویژه مالی اروپا برای دور زدن تحریم‌ها دفاع کرد.»
بسیاری برگزاری کنفرانس مونیخ پس از ورشو و حضور وزیر خارجه کشورمان در آن را نشانه شکست ورشو دانستند. «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در انگلیس در توییت خود آورد: «نشست ورشو شکست خورد و به تاریخ پیوست.ا مروز کنفرانس مونیخ که نشست مهمی در حوزه ی مباحث امنیت بین المللی است شروع می شود. اما تفاوت مهم آن با نشست ورشو حضور هیات ایران و حضور قهرمان ملی دیپلماسی کشورمان دکتر ظریف در آن میباشد که تمامی نگاه ها را به سمت او برمی گرداند.»
بعیدی نژاد در توییتی دیگر نوشت: «خانم موگرینی که حاضر نشد در نشست ورشو شرکت کند و لذا مایک پمپئو را ملاقات نکرد، حالا به عنوان رئیس دستگاه سیاست خارجی اروپا، پمپئو را مجبور کرد که در اوج اختلافات آمریکا و اروپا یک روز بعد از نشست ورشو برای ملاقات با وی به بروکسل برود.»
تصویب نشدن سندی در ورشو و حضور نیافتن وزیران امور خارجه کشورهای مهم اروپا از دیگر نکته هایی بود که مورد توجه کاربران قرار گرفت. در توییتی آمده است: « نشست ورشو بدون تصویب سندی به پایان رسید. اختلاف آمریکا واروپا پیرامون ایران بسیار واضح بود.موگرینی و وزیران خارجه مهم اروپا شرکت نکردند. حتی وزیر خارجه انگلیس فقط به افتتاحیه آمد و زود برگشت.»
بسیاری بی فایده بودن اقداماتی چون برگزاری نشست ورشو در پیشبرد اهداف شوم رژیم صهیونیستی و آمریکا را یادآوری کردند. «حسام الدین آشنا» مشاور رییس جمهوری در توییتی نوشت: «بزرگتر از ترامپ ها،بولتون‌ها، پومپئوها،برایان هوک‌ها، نتانیاهوها و جبیرها آمده‌اند و رفته‌اند و آرزوی نابودی جمهوری اسلامی را با خود به گور برده اند یا دوران بازنشستگی خود را در حسرت آن سپری می کنند. قبل از ورشو هم اجلاس های فراوانی به بهانه ایران هراسی تشکیل شده‌است.»
اظهارات نتانیاهو در پایان سفرش به لهستان در مورد «همدستی لهستانی ها با نازی ها» و احضار سفیر رژیم صهیونیستی از سوی دولت لهستان هم مورد توجه کاربران قرار گرفت و به عنوان نتیجه معکوس کنفرانس ورشو برای تل آویو تعبیر شد. در توییتی آمده است: «دولت لهستان در اعتراض به اظهارات نتانیاهو، سفیر اسرائیل در ورشو را احضار کرد. چقدر تحولات عجیب است. می خواستند ایران را تهدید کنند، سیلی محکمی بر صورتشان نواخته شد.»
بسیاری سناریوهای پیش روی آمریکا از تداوم شکست در برابر ایران را تصویر کردند. «آذر منصوری» فعال سیاسی در توییتی نوشت : «کنفرانس ورشو جز شکست برای امریکا‌ هیچ نداشت. با توجه به اعتراف پمپئو مبنی بر اهداف تحریم ایران، کاخ سفید در برابر دیپلماسی موفق ایران دو راه بیشتر پیش رو ندارد؛ 1.ادامه تحریم و چالش با اروپا و در نهایت حمله نظامی خود یا متحدانش به ایران.2.بازگشت به برجام و پذیرش الزامات آن.»
برخی دیگر از اهدافی فراتر از مقابله با ایران برای کنفرانس ورشو سخن گفتند که به شکست انجامیده است. «پروانه مافی» نماینده مجلس در صفحه خود نوشت: «برادرکشی اگرچه در میان ارتجاع عرب منطقه سابقه‌ای به قدمت تاریخ دارد اما سیرک ورشو نه فقط زمینه‌چینی برای فشار بیشتر بر ایران که مقدمه چینی و صحنه‌سازی معامله قرن ترامپ برای نابودی آرمان فلسطین هم بود. »
برخی کاربران میان کنفرانس ورشو و حادثه تروریستی زاهدان پیوند برقرار کردند. کاربری نوشت: «عملیات تروریستی خاش، عملیات روانی باتها و اکانتهای فیک ویرانی‌طلبان و سیرک شکست خورده ورشو همه از یک مرکز هدایت می شوند. هدفشان خالی کردن دل مردم،کنار کشیدن ما و تصویرسازی جعلی از افکارعمومی است. »
«مصطفی تاجزاده» فعال سیاسی اصلاح طلب هم چنین نگاشت: «نمی‌دانم تقارن عملیات تروریستی زاهدان و نشست ورشو اتفاقی بود یا برنامه‌ریزی شده، اما می‌دانم هر که از صلح و دموکراسی و نفی جنگ و تروریسم دم زند و جنایت مزبور را بی قید و شرط محکوم نکند، فریبکاری است که به اسم صلح به تحقق منویات جنگ‌طلبانه نتانیاهو کمک می‌کند.»

**نوبت بررسی لوایح FATF در مجمع
امروز بررسی لایحه پالرمو و CFT یک بار دیگر در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفت و مانند نوبت های پیشین، کاربران توییتر به بررسی ابعاد و پیامدهای تصویب یا عدم تصویب آن در مجمع پرداختند.
کاربران با هشتگ هایی چون «#مجمع_تشخیص_مصلحت»، «#پالرمو»، «#FATF»، «#CFT» در خصوص این موضوع توییت کردند. مخالفان تصویب این لوایح هم مخالفت خود را زیر هشتگ هایی چون «#شفافیت_آراء_مجمع »، «#گام_دوم_انقلاب»، «#پالرمو_علیه_معیشت» و «#خطای_نابخشودنی» بازتاب دادند.
برخی کاربران به مسوولیت های مجمع تشخیص مصلحت در تصمیم گیری در خصوص این لویح و پیامدهای احتمالی آن اشاره کردند. آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب در توییتر خود این سوال را مطرح کرد که « آیا مخالفین #FATF ولوایح چهارگانه آن مسئولیت و تبعات عدم پذیرش آن را به عهده می‌گیرند؟» و در پاسخ نوشت: «دولت موازی تاکنون مسئولیت کدامیک از رفتارهایش را پذیرفته که این یکی را بپذیرد؟اما مجمع تشخیص مصلحت، دولت موازی نیست و برای هر تصمیمی که می‌گیرد قاعدتا باید پاسخگوی تبعات آن نیز باشد.»
برخی به پیامدهای منفی نپیوستن ایران به پالرمو (به ویژه در حوزه اقتصادی) اشاره کرده اند و تداوم این وضعیت را شایسته ایران ندانستند. «پدرام سلطانی» نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با انتشار تصویری از نام کشورهای نپیوسته به پالرمو به انتقاد از «چالشی کردن» این موضوع پرداخت و آورد: «نگاهی به کشورهایی که پالرمو را تصویب نکرده اند بیاندازید! چطور عده ای به خود اجازه می دهند که جایگاه ایران را در جامعه جهانی چنین خوار و خفیف سازند؟ ١٨٩ کشوری که به پالرمو پیوسته اند به فکر منافع ملی خود نبوده اند؟ چرا هر همکاری بین المللی را به چالشی برای ایران بدل می کنید؟»
برخی مخالفت عده ای معدود با تصویب پالرمو را دارای تاثیر منفی برای کشور دانسته اند .«احسان بداغی» خبرنگار روزنامه «ایران» در توییتی آورد: «در آستانه بررسی لایحه پالرمو در مجمع و شروع اجلاس FATF در پاریس، فشار مخالفان با تحصن در جاهای مختلف افزایش یافته. بزرگترین این تحصن ها در مسجد امام بازار تهران است. این چند عکس از همین تحصن به روشنی نشان می دهد چه جمعیت محدودی سرنوشت کشور را به بازی گرفته اند.»
«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب هم در توییتی به فشارهای فراقانونی بر مجمع اشاره کرد و نوشت: «مجمع تشخیص مصلحت را بطور موقت باید مجمع تحمل پیامک که محتوای تهدید در مورد تصویب لوایح FATF است دانست. باید منتظر بود و دید چقدر قدرت تحمل دارند؟!»
برخی اما موافق رد این لایحه هستند و تصویب آن را مخالف قانون اساسی می دانند. گروهی هم زیان و آسیب‌های کنوانسیون پالرمو و CFT برای کشور را «قطعی» و فواید آن را «احتمالی و نامعلوم » دانسته و پیوستن به این لوایح را «مخالف عقل سلیم» خوانده اند. برخی نیز بدون ارایه هیچ سند و مدرکی مدعی شده اند رهبری مخالف تصویب پالرمو است.
پژوهشم**9275**9279

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیاسی توییتر پالرمو ورشو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۵۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود

به گزارش خبرنگار مهر، نشست علمی «تبلیغ دین؛ آسیب‌ها و بایسته ها» برگزار می‌شود.

نشست علمی «تبلیغ دین؛ آسیب‌ها و بایسته ها» با حضور حجت الاسلام محمدصفر جبرییلی عضو هیأت علمی گروه کلام اسلامی و الهیات جدید پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می‌شود.

این نشست امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، ساعت ۲۱ به صورت مجازی برپا خواهد شد.

علاقه مندان جهت شرکت در این نشست می‌توانند به لینک پخش مجازی: aparat.com/el_balagh/live مراجعه کنند.

کد خبر 6087357 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • تیم ملی هاکی روی یخ بانوان ایران، برترین تیم سال ۱۴۰۲ از نگاه کارشناسان و داوران
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • برگزاری نشست کمیسیون‌های سه گانه فدراسیون دوومیدانی | انتخاب روسا و نمایندگان کمیسیون ها در مجمع
  • برگزاری نشست کمیسیون‌ ورزشکاران و مربیان فدراسیون دوومیدانی
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان در سیستان و بلوچستان برگزار می‌شود
  • نشست علمی«تبلیغ دین؛ آسیب ها و بایسته ها» برگزار می شود
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود
  • حمله ایران به اسرائیل هنوز در کانون توجه کاربران مجازی/ آیا اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله می‌کند؟ / سود مرحله سوم سهام عدالت کی واریز می‌شود؟ / سیل دوبی و واقعیت‌هایی که سانسور شد/ داغ شدن عنوان جدول لیگ برتر در فضای مجازی