Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@18:50:00 GMT

جلسه دادگاه برای مراسم قسامه در مازندران تجدید شد

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۵۴۹۱

جلسه دادگاه برای مراسم قسامه در مازندران تجدید شد

وکیل مدافع زنی که مظنون به قتل همسر و فرزندش در مازندران است، گفت: جلسه بعدی دادگاه تجدید و به ۱۱ اسفندماه موکول شد.

عبدالصمد خرمشاهی در گفت وگو با ایسنا، در این باره گفت: در جلسه امروز-سومین جلسه دادگاه- تعداد زیادی را مادر مقتول- اولیای دم- برای مراسم قسامه آورده بود. ایراد شکلی ما به این موضوع این بود که ۴۵ نفر که تاکنون برای مراسم قسامه به دادگاه آمده‌اند، مطابق ماده ۳۳۶ قانون مجازات واجد شرایط نبوده و از بستگان نسبی یا سببی نیستند که دادگاه در خصوص برخی از این موارد استدلال ما را پذیرفت و در مورد برخی آن‌را نپذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با یادآوری اینکه تعداد قسم خوردگان در جلسه امروز به حد نصاب نرسید، گفت: جلسه بعدی دادگاه برای ۱۱ اسفندماه تجدید شد تا اولیای دم تعداد نفراتی را که برای مراسم قسامه به حد نصاب نرسیده یعنی ۵ نفر را در دادگاه حاضر کند.

خرمشاهی تصریح کرد: ما یک بخشی هم در مورد ماهیت پرونده دفاع کردیم که رابطه علی و سببی میان قتل و فوت مرحومین و موکل وجود نداشته است زیرا لوث در مواردی است که قتلی صورت گرفته باشد و شاید مقتولین غذای مسمومی را در بیرون صرف کرده باشند.

بر اساس این گزارش، خرمشاهی ۱۰ بهمن به ایسنا گفت: دومین جلسه مربوط به برگزاری مراسم قسامه در پرونده موکلم در شعبه ۴ دادگاه کیفری یک استان مازندران مستقر در تنکابن، برگزار شد. موکلم مظنون به قتل همسر و پسرش است که مسموم شده و فوت کرده‌اند و به عنوان متهم تحت تعقیب قرار گرفته ولی دلیل به اندازه کافی نیست.

وی گفته بود که اولیای دم تقاضا کردند که افرادی را برای سوگند بیاورند و بر همین اساس در جلسه قبل دادگاه، حدود ۱۲ نفر و در این جلسه ۱۱ امدند و ۵۰ نفر مدنظر قانونگذار برای قسامه نیامدند؛ لذا یک جلسه دیگر -امروز- ۲۷ بهمن ماه - دادگاه فرصت داد تا الباقی این ۵۰ نفر بیایند.

بر اساس ماده ۳۱۳ قانون مجازات اسلامی، «قسامه» به عنوان یکی از ادله اثبات جرم، عبارت از سوگندهایی است که در صورت فقدان ادله دیگر غیر از سوگند منکر و وجود لوث، شاکی برای اثبات جنایت عمدی یا غیرعمدی یا خصوصیات آن و متهم برای دفع اتهام از خود اقامه می‌کند.
 

«لوث» نیز طبق ماده ۳۱۴ همین قانون، عبارت از وجود قرائن و اماراتی است که موجب ظن قاضی به ارتکاب جنایت یا نحوه ارتکاب از جانب متهم می‌شود.

طبق مواد ۳۳۶ و ۳۳۷ قانون مجازات اسلامی، نصاب قسامه برای اثبات قتل عمدی، سوگند پنجاه مرد از خویشاوندان و بستگان مدعی است. با تکرار سوگند قتل ثابت نمی‌شود و سوگند شاکی، خواه مرد باشد خواه زن، جز نصاب محسوب می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مراسم قسامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۵۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس پوریانی اظهار کرد: پرونده‌ای با موضوع اعتراض ثالث به عملیات اجرایی به صورت بر خط به همت معاونت فناوری اطلاعات وبرنامه ریزی دادگستری استان مازندران در شعبه سوم حقوقی دادگستری شهرستان ساری برگزار شد.

پوریانی اظهار کرد: برگزاری دادگاه‌های علنی برخط یکی از گام‌های مهم در راستای اجرای سند تحول قضائی است که به منظور افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ حقوقی، شفاف سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در دادرسی الکترونیک مشکلات ناشی از مسافت‌های طولانی از بین می‌رود و این امکان برای افراد فراهم می‌شود که از هر منطقه، مکان و هر کشوری در جلسات دادرسی به صورت مجازی و الکترونیک حضور یابند.
وی افزود: تسریع در خدمت رسانی قضائی، صرفه‌جویی در وقت و هزینه شهروندان ازنتایج برگزاری دادگاه‌های برخط است.

رئیس کل دادگستری استان مازندران در پایان در مورد شیوه مشاهده این دادگاه گفت: علاقه مندان می‌توانند به عنوان مهمان از طریق لینک وارد شده و دادگاه را مشاهده کنند.

کد خبر 6086648

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان
  • ادامه مراسم جمعه‌های خشم در مازندران
  • ادامه مراسم جمعه های خشم در مازندران
  • ببینید | سند مهم منتشر شده در یازدهمین جلسه دادگاه منافقین
  • خالکوبی منشوری تتلو در دادگاه دردسرساز شد
  • متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب تجدید نظر کرمان ۸۴ روز است
  • مراسم تودیع و معارفه استاندار مازندران
  • دادگاه های برخط گامی برای شفاف سازی است
  • دیدنی های امروز؛ از دادگاه ترامپ تا تولد لنین
  • مراسم معارفه استاندار مازندران آغاز شد