Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:21:10 GMT

هرگونه صعود به کوه دنا غیرمجاز است

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۶۳۳۵

هرگونه صعود به کوه دنا غیرمجاز است

یاسوج- ایرنا- بارش برف در رشته کوه های دنا در کنار شادی و نشاط منطقه ، شرایط را برای صعود زمستانه سخت کرده آنچنان که هیات کوهنوردی شهرستان دنا با توجه به خطرات بالا و احتمال سقوط بهمن ، هرگونه صعود به کوه دنا را تا اطلاع بعدی غیر مجاز اعلام کرده است.

کوه دنا در شمال شهر توریستی سی سخت مرکز شهرستان دنا قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سی سخت با یاسوج 35 کیلومتر فاصله دارد.
به گزارش ایرنا، در سال های اخیر و با کاهش بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد دنا نیز سخت ترین سال های عمر خود را تجربه کرد و همین شرایط باعث شد تا صعود زمستانه به قله های دنا به دشواری گذشته نباشد.
اما در سال 97 و پس از بارندگی های امید بخش در استان، کوه دنا نیز دوباره چهره ای افسانه ای به خود گرفت و یک دست سپید پوش شد.
بر اساس آخرین صعود هیات کوهنوردی شهرستان دنا به قله حوض دال در تاریخ 25 بهمن ماه،2 جان پناه بتنی دو طبقه و فلزی دنا در قله حوض دال به طور کامل زیر برف مدفون شده است.
محل سقوط هواپیمای مسافربری یاسوج- تهران در قله نول شمالی که در سال گذشته امکان هلی برن در آن وجود داشت در سالگرد این حادثه به طور کامل زیر برف مدفون شده و هر گونه صعود به آن هم غیر ممکن است.
دبیر هیات کوهنوردی شهرستان دنا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هشدار داد: دست کم تا 72 ساعت پس از پایان بارش برف به دلیل خطر بالا و احتمال ریزش بهمن، امکان صعود به هیچ کدام از قله های دنا وجود ندارد.
نبی الله ضیائی یادآوری کرد: بارش برف در دنا و در اطراف 2 جان پناه کوه دنا دست کم در 7 سال گذشته بی سابقه بوده آنچنان که ارتفاع برف بالای جان پناه فلزی تا سه متر می رسد و تشخیص محل جان پناه نیز دشوار شده است.
وی ادامه داد: جان پناه دو طبقه بتنی نیز زیر برف مدفون است و تنها یکی از اضلاع آن از برف بیرون بود که با بارش های دو سه روز اخیر که همچنان هم ادامه دارد به طور کامل زیر برف مدفون خواهد شد.
ضیائی هشدار داد برخی کوهنوردان بر اساس تجربه سال های گذشته ممکن است به امید ورود به جان پناه بتنی از طریق پنجره طبقه دوم اقدام به صعود کنند که با توجه به برف ، بوران و طوفان در صورت بازگشایی پنجره، احتمال گرفتار شدن در جان پناه وجود دارد.
وی از کوهنوردان خواست که تا اطلاع بعدی از صعود پرهیز کنند اما اگر تمایل به صعود در این شرایط سخت داشتند با هیات کوهنوردی شهرستان دنا هماهنگی لازم را داشته باشند.
دبیر هیات کوهنوردی دنا افزود: برای روزهای آینده و برای یادبود یکمین سالگرد جان باختگان سقوط هواپیمای یاسوج -تهران قرار بود صعودی زمستانه انجام شود که با توجه به شرایط جوی نامساعد دست کم تا یک هفته آینده هرگونه صعود غیر ممکن است.
ضیائی گفت: صخره محل برخورد هواپیمای ATR ، محل فرود بالگردهای امدادی و قسمت هایی که سال گذشته امدادگران اقدام به برپایی کمپ کرده بودند،امسال به صورت کامل زیر برف مدفون شده است.
وی تاکید کرد: مسیر دسترسی به محل سقوط هواپیما از کوه گل،بره باس، نول جنوبی و نول شمالی است که امسال حجم بارش برف به اندازه ای بوده که از پایگاه محیط بانی محیط زیست تا کوه گل ، جاده را نیز مسدود کرده است و در بره باس نیز هر لحظه امکان سقوط بهمن وجود دارد.
ضیائی تاکید کرد: دمای هوا برای صعود زمستانی به دنا بسیار پایین و سرعت وزش باد نیز بالاست و کوهنوردانی که قصد صعود دارند باید تجهیزات حرفه ای ،مناسب برای صعودی کاملا فنی و جدی به همراه داشته باشند.
رشته کوه دنا 80 کیلومتر طول و 15 کیلومتر عرض و 49 قله با ارتفاع بالای 4 هزار متر دارد.
رشته مرکزی دنا از گردنه بیژن به ارتفاع 3200 متر تا گردنه مورگل غربی به ارتفاع 4100 متر ادامه دارد و دارای 18 قله بالای4000 متر است، بلندترین قله رشته دنا و همچنین رشته بزرگ زاگرس قله قاش مستان یا بیژن 3 با 4300 متر ارتفاع است. قلل دیگر این رشته از گردنه بیژن به ترتیب شامل بَرد آتش، سی چانی 1 ، 2 و 3 ، حوض دال، کرَ سُمی شرقی، کَر سُمی غربی، تنگه راه (حرا)، بیژن 1 (ماش)، کپیری، بیژن 2 (برج آسمانی)، قِزِل قُله، هِرم، کیخسرو، بن رو، بیژن 3 (قاش مستان) ، قبله، مورگل، مورگل غربی (پازنک) ، مورگل شمالی است.
رشته شمال غربی یا جناح غربی از گردنه مورگل غربی و قله های کاسه خفر شروع و به قله کل قَدویس ختم می شودکه دارای 21 قله بالاتر از 4000 متر است.این منطقه بکر ترین و دور از دسترس ترین قلل دنا را در خود جای داده است و تنها چند مسیر محدود برای رسیدن به ارتفاعات این بخش وجود دارد که بیشتر آنها نیز در زمستان غیر قابل استفاده هستند.
در مورد صعود زمستانی برخی از قلل بخش غربی اطلاع دقیقی در دست نیست. اما به احتمال بسیار قوی برخی از قلل این بخش از جمله قلات بزی خرسان شرقی خرسان غربی وچال وهلی در زمستان صعود نشده اند.
رشته فرعی شمال دنا کمتر شناخته شده و کمتر مورد صعود قرار گرفته است، دارای 4 قله بالای چهار هزار متر به نام اهرام لوُکوره است.
رشته جنوب شرقی یا جناح شرقی نیز از گردنه بیژن و قله برف کرمو آغاز شده و تا قله پازن پیر به ارتفاع 4 هزار و 280 متر ادامه دارد و دارای 9 قله بالای چهار هزار متر به نام های برف کِرمو، نمک، کل خرمن، نول شمالی، نول جنوبی، قاش سرخ، تاپو، رمُبسه و پازن پیر است. بنا بر گفته کوهنوردان حرفه ای این قله به لحاظ سختی صعود با «K2» همیالیا برابری می کند.
کوه دنا سه غار دنگزلو، نول، غار یخ و چشمه‌های زیادی دارد که از جمله‌ی آن‌ها به چشمه‌ی میشی، شرنیک و اسپید به ‌عنوان مهم‌ترین چشمه‌های آن می‌توان اشاره کرد. از میان رودخانه‌هایی که از این قله سرچشمه می‌گیرند می‌توان از ریگان، ماربر، میریان، کوه گل، سریس، تیزاب و دزکرد نام برد.
حیات وحش این منطقه نیز در گذشته غنی بوده و تنوع وحوش در کلیه‌ی مناطق دنا کاملا مشهود بوده است.خرس‌های قهوه أی بزرگ ، کبک دری ، عقاب ، کرکس ، هما ، پلنگ ، گرگ ، گربه وحشی به ویژه گونه سیاه گوش ، سمور ، راسو ، سنجاب ایرانی ، شاهین ، بحری ، کبک ، ، سنگ چشم ، کمرکوهی ، چکاوک ( انواع کیسه دهان ) ، بز و پازن از گونه‌های مختلف جانوران دنا هستند. کل ، قوچ و میش نیز در منطقه حفاظت شده دنا در حال ازدیاد نسل هستند.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی ترین منابع گیاهان داروئی و غیر داروئی کشور است و منطقه کهگیلویه و دامنه های زیبای دنا سرشار از جاذبه های طبیعی است.
بسیاری از کوهنوردان بر این باور هستند که دنا در زیبایی و به لحاظ زیبایی هم تراز آلپ و چه بسا زیباتر از آن است تا جایی که در گذشته های نه چندان دور از دنا به عنوان آلپ ایران یاد می شد و در سال های اخیر زیبایی های این رشته کوه آنچنان خود را نشان داده که دنا دنای ایران شد.
/1662/9929

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش صعود كوه دنا ياسوج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۶۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم خودداری از هرگونه فعالیت دریایی در خلیج فارس

تین نیوز

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت: آبهای خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان طی امروز چهارشنبه تا جمعه همچنان مواج و طوفانی پیش بینی شده است که مسافران نوروزی و شهروندان باید از شنا در دریا و هرگونه فعالیت های دریایی و تفریحی در سواحل این استان خودداری کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، مجتبی حمزه نژاد امروز چهارشنبه افزود: همچنین توصیه می شود شناورهای سبک، صیادی و تفریحی به دریا نروند و تمهیدات لازم در بنادر استان نیز انجام شود.

حمزه نژاد بیان کرد: بیشینه سرعت باد به ویژه در ساعات بعدازظهر و شب، در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مناطقی چون( کیش، لاوان، سیری، بوموسی، تنب بزرگ و کوچک، خمیر، لنگه، قشم، هرمز، هنگام، لارک، بندرعباس، سیریک و جاسک در محدوده ۵۰ کیلومتر بر ساعت و ارتفاع امواج دریا به بیش از ۲ متر خواهد رسید.

کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان یادآور شد: وزش بادهای شدید از سمت شمال غربی تا جنوب غربی است و تداوم این ناپایداری های دریایی تا اواخر وقت جمعه دهم فروردین ماه، پیش بینی می شود.

وی گفت: امروز چهارشنبه در آسمان هرمزگان گذر ابر پیش بینی می شود و در ساعات بعدازظهر و شب در سواحل و جزایر استان بروز گرد وغبار و کاهش موقتی کیفیت هوا، دور از انتظار نیست.

حمزه نژاد گفت: به لحاظ دمایی نیز تا پایان هفته جاری، نوسانات یک تا سه درجه ای دما، در هرمزگان مورد انتظار است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ذخیره کافی کالا‌های اساسی در دزفول
  • هرگونه عملیات صهیونیست ها در رفح پیامدهای انسانی جدی دارد
  • هرگونه توسعه و پیشرفت کشور از آموزش و پرورش آغاز می شود
  • توقیف محموله ۱۰ تنی روغن موتور قاچاق در مراغه
  • خریدار سکه سارق از آب درآمد
  • لزوم خودداری از هرگونه فعالیت دریایی در خلیج فارس
  • آغاز موج بازگشت مسافران نوروزی
  • برگزاری هرگونه تجمع باید با مجوز قانونی باشد
  • منظور هرگونه اظهار در سال جدید درباره واردات خودرو را تکذیب کرد
  • آغاز موج بازگشت سفرهای نوروزی