Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا «حفیظ جانوف» شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در بازدید از نمایندگان فائو از مزرعه آزمایشی طرح «ایران- سیمیت» در دشت آزادگان اظهار داشت: فائو از پیدایش آفت ملخ دریایی در برخی استان های ایران مطلع است و کارشناسان این سازمان در رم و وزارت جهاد کشاورزی با یکدیگر در ارتباط هستند.
وی افزود: کارشناسان فائو در آینده نزدیک برای تحلیل شرایط و کمک به رفع این مشکل، به ایران می آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حفیظ اضافه کرد: فائو در مبارزه با آفت ملخ، تجارب جهانی زیادی از جمله در ماداگاسکار دارد، که می توان از آنها در ایران استفاده کرد.
این کارشناس فائو، با ابراز رضایت از شرایط پلتفرم دشت آزادگان که در مرحله داشت گندم است، اظهار امیدواری کرد: زحمت کشاورزان نتیجه خوبی داشته باشد.
وی افزود: در این پلتفرم چند رقم گندم با روش کشاورزی حفاظتی که اساس کشاورزی پایدار است اجرا شده است.
حفیظ تاکید کرد: باور داریم که کشاورزی حفاظتی در این منطقه در آینده بیشتر میشود و کشاورزان می توانند از امتیازات این روش بهره مند شوند.
وی با اشاره به لزوم آموزش کشاورزان در این پلتفرم، گفت: اطمینان داریم که با همکاری جمهوری اسلامی ایران، وزارت جهاد کشاورزی و فائو این طرح در سطح وسیع تر به اجرا درمی آید.
دکتر «حفیظ جانوف» و دکتر «تاگوچی ماکیکو» نمایندگان فائو در این بازدید بودند.

*480 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این بازدید، با اشاره به اجرای طرح افزایش عملکرد و بهره وری گندم (ایران – سیمیت) در چهار نقطه (مزرعه آزمایشی) استان، گفت: در خوزستان 480 هزار هکتار کشاورزی حفاظتی (کم خاک ورزی یا بی خاک ورزی) در حال اجراست.
محمد قاسمی نژاد از اهداف طرح «سیمیت» را کشاورزی حفاظتی دانست که عملیاتی فارغ از کشاورزی سنتی و به منظور حاصلخیزی خاک، بهبود وضعیت خاک و صرفه جویی در مصرف انرژی است.
وی با بیان اینکه کشاورزی حفاظتی در دنیا بالغ بر 180 میلیون هکتار و در کشور در 1.7 میلیون هکتار اجرا شده افزود: طرح «سیمیت» در دزفول، دشت آزادگان، شوش و اندیمشک اجرا می شود.
به گفته وی عملیات شوش به دلیل بارندگی ها به تاخیر افتاده و به کشت تابستانه موکول شده است.
قاسمی نژاد هدف دیگر سیمیت را عملیات «به نژادی» عنوان کرد و گفت: این طرح در حال حاضر در مرکز تحقیقات صفی آباد دزفول در حال مطالعه است تا ارقام برتر گندم شناسایی و معرفی شود.
وی ادامه داد: در هر پلتفرم 6 سناریو وجود دارد که تناوب های زراعی منطقه و ارقام برتر مورد بررسی قرار می گیرد.
قاسمی نژاد همچنین اظهار داشت: از مزایای دیگر طرح «سیمیت» این است که سه ضلع مثلث تحقیقات، ترویج و کشاورز، در این پلتفرم ها در کنار هم قرار می گیرد و تمام یافته ها همزمان به کشاورز انتقال داده می شود، از سوی دیگر نظر کشاورز نیز در تمام کمیته های فنی و تصمیم گیری ها اعمال می شود.
اجرای طرح افزایش عملکرد و بهره وری گندم و نظام های گندم بنیان در ایران (طرح مشترک ایران و مرکز بین المللی سیمیت)، مرداد ماه امسال، در پنجاه و نهمین جلسه کمیته فنی گندم کشور به تایید رسیده است. این پروژه با مشارکت فائو (سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد) در سال زراعی گذشته در کشور آغاز شده که هدف آن افزایش 25 درصدی عملکرد گندم است در استان هایی که به صورت دیم کاشته می شود و 30 درصد افزایش در استان های که به صورت آبی کشت می شود.
در این طرح سه اصل مهم فائو در کشت زراعت شامل حذف گاو آهن برگردان ( کشاورزی حفاظتی)، حفظ 30 درصدی بقایای گیاهی و تناوب در کشت رعایت می شود.
در حاشیه بازدید نمایندگان فائو از پلتفرم دشت آزادگان، کارگاه آموزشی برای تعدادی از کشاورزان نیز برگزار شد.

9754/6002
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 انرژی ایران بهره وری صرفه جویی در مصرف وزارت جهاد کشاورزی جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۶۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید تضمینی گندم دوروم ۱۸هزار تومان اعلام شده است و بیش از یکهزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است.

به گزارش فارس از بندرعباس، محمد علی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی امروز، ۸ فروردین ماه به صورت نمادین اولین برداشت خوشه‌های طلایی گندم در روستای لاور فین، استان هرمزگان، با اشاره به سطح زیر کشت ۶ میلیون هکتاری گندم در کشور، گفت: در سال جاری سطح زیر کشت گندم آبی ۲میلیون هکتار و گندم دیم ۴ میلیون هکتار برنامه ریزی شده که با توجه به شرایط پیش بینی ۱۳.۵ میلیون تن تولید گندم داریم که و ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن آن خرید تضمینی می‌شود.

وی افزود: همه ساله در اوایل فروردین ماه اولین برداشت در استان‌های گرم جنوب کشور از جمله استان‌های سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و استان هرمزگان انجام می‌شود.

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، امروز به صورت نمادین اولین برداشت خوشه‌های طلایی گندم با حضور در استان هرمزگان انجام می‌شود. وی با بیان اینکه برداشت گندم از فروردین ماه آغاز و تا شهریور ماه ادامه دارد، افزود: این بازه زمانی به دلیل کشت گندم در اقلیم‌های متفاوت است.

نیکبخت ضمن تشریح مهترین اقدامات برنامه ریزی شده برای رسیدن به خودکفایی در گندم با همت و مشارکت کشاورزان، گفت: اصلاح بذر‌های گندم، مصرف متعادل کود‌های شیمیایی، طرح جهش تولید در دیم زارها، توزیع سموم، طرح کشاورزی قراردادی، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، آموزش کشاورزان و مدیریت آفات از برنامه‌های ویژه وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت گندم در کشور است.

وی گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید تضمینی گندم دوروم ۱۸هزار تومان اعلام شده است و بیش از یکهزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دستورالعمل‌های خرید تضمینی گندم به استان‌ها ابلاغ شده است، افزود: ۲۱ هزار کمباین آماده برداشت گندم و غلات کشاورزان در کشور هستند و معاینات فنی آنان جهت خدمات رسانی به کشاورزان انجام شده است.

هرمزگان در سال قبل شاهد خرید تضمینی حدود ۷۰ هزار تن گندم بود، اما کشاورزان هرمزگانی از پرداخت دیرهنگام مطالبات خود گله‌مند بودند.

دیگر خبرها

  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد/ پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، دوباره در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم
  • شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را به مجلس بازگرداند
  • واکنش شورای نگهبان به ادعای یک نماینده درباره جریمه بی حجابی
  • طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است
  • کشت گندم در ۵۹ هزار هکتار اراضی چهارمحال و بختیاری
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • آمادگی ۴ مرکز برای خرید تضمینی گندم در شادگان
  • اجرای طرح جهش تولید گندم در ۱۸۹ هزار هکتار از اراضی آذربایجان غربی
  • طرح جهش تولید گندم در آذربایجان‌غربی برای سومین سال در حال اجراست
  • سوختگی گندم در برخی مزارع «هلیلان»