Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@15:20:26 GMT

کل یارانه به اندازه رانت سلطان سکه نیست

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۷۵۰۶

کل یارانه به اندازه رانت سلطان سکه نیست

به گزارش خبرنگار مهر، محمد حسن نژاد نماینده مردم مرند و جلفا در جلسه علنی عصر امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۸، گفت: بودجه باید بُرشی از قوانین بالادستی، سیاست‌های کلان و چشم انداز کشور باشد اما در کجای بودجه ۹۸ نوشته شده که این موارد در آن لحاظ شده است!؟

وی افزود: علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بودجه نباید به نفت وابسته باشد اما این مسئله در بودجه سال آتی لحاظ نشده و همچنین کوچک سازی دولت هم در آن رعایت نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت بنزین هزار تومان است، گفت: قیمت تمام شده بنزین برای دولت ۶ هزار تومان است و دولت بابت هر لیتر بنزین ۵ هزار تومان یارانه به کسانی می دهد که ماشین دارند و در واقع سوبسید بنزین در سال ۱۸۰ هزار میلیارد تومان می شود.

وی افزود: اگر قیمت بنزین را واقعی کنیم، از طریق آن می توان حقوق کارمندان را سه برابر و بودجه عمرانی را ۴ برابر کرد.

*۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد

حسن نژاد با بیان اینکه ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان وجود دارد، گفت: این مسئله حاکی از آن است که معادل ۱۱ میلیون تومان از این منبع باید برای هر ایرانی تخصیص یابد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تورم کالاهای اساسی ۴۸ درصد است، اظهارداشت: این آمار به این معناست که دلاری که ما بابت کالاهای اساسی دادیم، به جیب مردم نرفته است، بلکه به جیب دلالان رفته و این مسئله مصداق رانت و فساد است.

حسن نژاد با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه نرخ ارز شناور مدیریت شده پیش بینی شده بود، تصریح کرد: با وجود این، چرا برخلاف قانون برنامه ششم توسعه برای دلار نرخ ثابت پیش بینی شده است؟

وی تاکید کرد: ما کارفرمای کارمند هستیم و باید فکری به حال قدرت خرید مردم کنیم، این در حالی است که تورم موجود ۵۰ درصد است اما حقوق کارمندان و کارگران ۲۰ درصد افزایش می یابد که هیچ تناسبی بین میزان تورم و حقوق کارمندان و کارگران نیست و با این آمار و ارقام در واقع ۳۰ درصد از جیب آنان کم شده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه چرا کارمندان و کارگران باید هزینه بی کفایتی دولت و مسئولان را بدهند،اظهارداشت: اگر پول نیست، باید برای منِ حسن نژاد و نوبخت ۱۰ میلیون حقوق ماهانه هم نباشد اما اگر هست همه باید داشته باشیم و چرا عده ای دارند و عده ای ندارند و قیمت ها سه برابر شده است؟

حسن نژاد با اشاره به میزان نقدینگی یعنی یک میلیون و ۷۰۰ هزار میلیارد تومان، تصریح کرد: این در حالی است که بین تورم و میزان حقوق کارکنان هیچ سنخیتی وجود ندارد و باید بر این مسئله کنترل هایی صورت گیرد.

*دولت به مردم بابت ۴۵ هزار تومان یارانه سرکوفت می زند

وی تأکید کرد: آنچه نوشته شده است، بودجه نیست و دولت به مردم بابت ۴۵ هزار تومان یارانه سرکوفت می زند، در حالی که کل مبلغ یارانه به اندازه رانت واردکننده گوشت و سلطان سکه هم نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: فردی سه ماشین دارد و ماهانه ۲۰۰ لیتر بنزین می سوزاند، در حالی که قانون هدفمندی یارانه ها نباید به این شکل اجرا می شد و باید عدالت در آن برقرار شود.

حسن نژاد با انتقاد شدید از بودجه ۹۸ گفت: صرفا ۶۰ هزار میلیارد تومان کل بودجه ۹۸ است، در حالی که کجای این آمار و رقم انصاف و مملکت داری است که سه درصد را صرف ارائه خدمات به مردم کنیم و ۹۷ درصد بودجه را بخوریم.

وی با بیان اینکه باید دخل و خرج کشور شفاف شود، خاطرنشان کرد: جلوی ضرر را از هر کجا بگیریم، منفعت است و پیشنهاد بنده این است که نمایندگان کلیات بودجه ۹۸ را رد کنند و بودجه دو دوازدهم را برای دو ماه اول سال تصویب کنند تا بودجه با شفافیت کامل نوشته شود.

کد خبر 4543778 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: لایحه بودجه 98 مجلس شورای اسلامی محمد حسن نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۷۵۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سلطان تقلب»؛ لقب جدید بایدن

اتکای رئیس‌جمهور آمریکا به کاغذهای یادداشت برای پاسخ‌دهی به سوالات طی رویدادهای مختلف بار دیگر در دیدار با نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید تکرار شد و این بار هم از چشم رسانه‌ها پنهان نماند و دستمایه تمسخر وی شد.

به گزارش مشرق، لنزهای دوربین خبرنگاران، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا را در حال خواندن متنی برای پاسخ به سوالات خبرنگاران در جریان دیدار با «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید ضبط کردند.

طبق گزارش روزنامه القدس العربی، بایدن ۸۱ ساله در این دیدار متن نوشته شده‌ای را می‌خواند که شامل یک دستورالعمل با حروف بزرگ درباره زمان مکث در نظرات خود و اجازه به مترجم برای ترجمه صحبت‌های وی بود.

روزنامه راستگرای «نیویورک پست» در واکنش به این اتفاق، بایدن را «سلطان تقلب» توصیف کرد.

طبق این گزارش، بایدن در حالی که کنار السودانی نشسته بود، به صورت مکرر به متن در دستش نگاه می‌کرد.

جو بایدن ۸۱ ساله رکورد پیرترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا را در اختیار دارد.

پیشتر منابع مطلع گفته بودند اتکای جو بایدن به کاغذهای یادداشت برای پاسخ‌دهی به سوالات طی رویدادهای پشت درهای بسته موجب افزایش نگرانی میان حامیان مالی حزب دموکرات شده است.

منبع: ایسنا

دیگر خبرها

  • خبر بد برای پرسپولیس؛ سلطان پیش‌بینی کرد!
  • برای تحقق شعار سال باید از انحصار و رانت‌های اقتصادی جلوگیری شود
  • کسری ۲۳۰ هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه‌ها
  • وزن یارانه‌ها در بودجه ۱۴۰۳
  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟
  • ماجرای سیم کارت میلیاردی جوان گل‌فروش
  • جزییات یارانه‌ها در بودجه سال ۱۴۰۳
  • پرداخت ۲۰۰همت به یارانه آردو نان طی امسال در بودجه ۱۴۰۳
  • امسال ۲۷ هزار کادر درمان و ۷۰ هزار معلم جذب خواهند شد/ از صاحبخانه‌های بی‌انصاف مالیات دریافت می‌شود
  • «سلطان تقلب»؛ لقب جدید بایدن