Web Analytics Made Easy - Statcounter

بندرعباس- ایرنا- گامهای خودکفایی صنعت نفت و جلوگیری از خام فروشی در مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیت تولید بیش از 36 میلیون لیتر بنزین در روز در سفر روز یکشنبه رییس جمهوری در بندرعباس برداشته می شود.

به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، مطالعات امکان سنجی و طراحی اولیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای تولید روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی در سال 83 از سوی شرکت ایرانی طراحی و ساختمان نفت (ODCC) و شرکت هندی EIL انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تولیدهای فاز نخست پالایشگاه شامل بنزین و دیگر فرآورده‎ها بوده که می توان به 12 میلیون لیتر در روز بنزین، 4,7 میلیون لیتر در روز نفت گاز، 1,3 میلیون لیتر در روز گاز مایع و1,1 میلیون لیتر در روز سوخت جت اشاره کرد.
نخستین محموله نفتای پالایشگاه ستاره خلیج فارس حدود 280 هزار بشکه، در سوم بهمن 95، به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شد. دومین محموله نفتا نیز در 27 بهمن همان سال، با حجم حدود 280 هزار بشکه به مقصد ژاپن صادر شد.
به همت دولت تدبیر وامید کمتر از یک سال بعد، در آذرماه سال 96، نخستین محموله بنزین یورو 5 پالایشگاه ستاره‌ خلیج‌ فارس به میزان 17 میلیون لیتر، به انبار شهید رجایی بندرعباس تحویل داده شد. محموله‌ های بنزین یورو 5، یکی پس از دیگری، ارسال می‌ شدند.
تا دی ماه 96، یک میلیارد و 500 میلیون لیتر بنزین با اکتان 87 در این پالایشگاه تولید و به شرکت ملی پخش فرآورده ‌های نفتی تحویل داده شد.
تولید بنزین یورو 5 اصلی ‌ترین وظیفه این پالایشگاه است، اما این پالایشگاه محصولاتی نظیر نفت ‌گاز یورو، سوخت جت و دیگر فرآورده‌ های با ارزش مطابق با استانداردهای روز اروپا را نیز تولید می ‌کند.

**وضعیت پالایشگاه در مرداد 92 و اردیبهشت 96
پیشرفت فیزیکی این طرح در مردادماه 92 که 63.6 درصد بود تا اردیبهشت 96 به 93.3 درصد رسید و در بخش فرآیندی نیز درصد پیشرفت مالی آن از مرداد 92 که 48.2 درصد بود در ابتدای سال 96 این میزان پیشرفت مالی به 98 درصد رسید.
هم چنین وضعیت هزینه ها تا پیش از دولت تدبیر و امید در بخش های پالایشگاهی، خط لوله انتقال خوراک و آبگیر در مرداد ماه 92 به میزان 60.2 درصد بود که این میزان در ابتدای سال 96 به 97.6 درصد رسید.

**افتتاح مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس
آیین رسمی بهره‎ برداری از تولید مستمر بنزین در فاز نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، 10 اردیبهشت ‎ماه سال گذشته (96) با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت، عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی ایران، سردار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مدیران این طرح عظیم ملی و مسئولان استان هرمزگان برگزار شد.
رییس جمهوری در مراسم پرده برداری از یادمان افتتاح این پالایشگاه گفت: این پالایشگاه در راستای استفاده حداکثری از تولیدات میعانات گازی استحصال شده در پالایشگاه ‎های پارس جنوبی و به منظور پرهیز از خام فروشی، خودکفایی در تولید بنزین با کیفیت، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمد ناخالص ملی در منطقه ای راهبردی از لحاظ دسترسی آسان به امکانات و تاسیسات بندری احداث شده است.
حجت الاسلام حسن روحانی ابراز داشت: روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو ٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوئیل یورو ٤ ، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو ٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گاز مایع (ال‎ پی ‎جی) یورو ٤ تولید می شود.
وی بیان داشت: با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تولید ٣٦ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ و ٥ ، تولید بنزین در کشور به بیش از ١٠٠ میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

**پالایشگاه ستاره خلیج فارس مانع خروج 5.4 میلیارد دلار
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تیرماه امسال اعلام کرد: پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از زمان راه اندازی مرحله نخست آن در اردیبهشت سال 1396 تا پایان خرداد امسال، از خروج پنج میلیارد و 400 میلیون دلار ارز جلوگیری کرد.
علیرضا صادق ‌آبادی افزود: این پالایشگاه از زمان افتتاح مرحله نخست آن تا ابتدای تیرماه، 3 میلیارد و 700 میلیون لیتر بنزین،‌ یک میلیارد و 700 میلیون لیتر نفت ‌گاز، 500 میلیون لیتر گاز مایع و 9 میلیارد لیتر سایر فرآورده را تولید کرده است.
به گفته وی، این پالایشگاه همچنین روزانه حدود 15 میلیون دلار بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت‌ گاز و گاز مایع آن در داخل، ارز ذخیره می کند.
معاون وزیر نفت یادآور شد: پالایشگاه ستاره خلیج‌ فارس روزانه 24 میلیون لیتر بنزین یورو 5 و 6 میلیون لیتر فرآورده میان تقطیر تحویل می‌ دهد که اگر ارزش هر لیتر را 50 سنت در نظر بگیریم، مجموع آن برابر با 15 میلیون دلار در روز می‌ شود.

**قلیچی و ربان آماده بهره برداری از مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با همت دولت دکتر روحانی این آرزوی دیرینه مردم به بار نشست و مرحله سوم این پالایشگاه در سفر روز یکشنبه رییس جمهوری به استان هرمزگان بهره برداری می شود.
محمدعلی دادور در خصوص وضعیت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز تصریح کرد: هم اکنون با درمدار قرار گرفتن مرحله 3، این پالایشگاه قادر خواهد بود روزانه تا 45 میلیون لیتر بنزین یورو 5، همچنین 12 میلیون لیتر نفت گاز، 3 میلیون لیتر گاز مایع و 2 میلیون لیتر سوخت جت تولید کند.
وی با بیان این که ماشین آلات مورد نیاز مرحله سوم خریداری شده و نصب شده است، ابراز داشت: این مرحله بدون سرمایه گذار خارجی و با 98.35 پیشرفت فیزیکی درصد دوشنبه با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، ظرفیت دریافت خوراک مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس را 120 هزار بشکه در روز اعلام کرد.
دادور میزان سرمایه گذاری ثابت مرحله سوم این پالایشگاه را ( 192718500 میلیون ریال) ذکر کرد و افزود: محصولات تولیدی مرحله سوم این پالایشگاه شامل تولید بنزین، نفت‌ گاز، ال پی جی، هیدروژن، گوگرد، سوخت جت است.
وی بیان داشت: میزان تولید بنزین بر اساس طراحی ابتدایی 12 میلیون لیتر در روز بوده که قابلیت ارتقا تا 15 میلیون در روز را دارد.
مدیرعامل پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ادامه داد: مرحله سوم پالایشگاه در زمینی با 15 هکتار مساحت و با 7.3 هکتار زیربنا آماده راه اندازی است.
دادور گفت: با راه اندازی مرحله سوم این طرح برای 3هزار و 500نفر در حین ساخت شغل ایجاد شد و برای 600نفر نیز به صورت دائم اشتغالزایی ایجاد خواهد شد.
دادور در خصوص واحدهای فرآیندی اصلی بیان داشت: این واحدها شامل واحدهای تقطیر، تصفیه نفتا و تبدیل کاتالیستی و واحد ایزومریزاسیون است.
وی افزود: با تکمیل و نصب همه قطعات فاز سوم، تولید بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان سال به 40 میلیون لیتر(حدود نیمی از مصرف کشور) در روز افزایش می‌ یابد.
وی همچنین گفت: این پالایشگاه ظرفیت توسعه دو فاز دیگر نیز دارد که در صورت راه اندازی ظرفیت تولید از 60 میلیون لیتر در روز عبور خواهد کرد.
دادور عنوان کرد: جلوگیری از صادرات مواد خام و تبدیل آن به فرآورده های با ارزش تر نهایت ستاره خلیج فارس است و این مساله می تواند به اشتغال زایی گسترده در منطقه و کشور بیانجامد.

** آغاز ساخت مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس
مدیربرنامه ‌ریزی و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خلیج فارس با اشاره به آغاز عملیات ساخت مرحله چهارم این پالایشگاه از آذرماه امسال، گفت: ستاره خلیج فارس با گشایش زنجیره تولید فرآورده های نفتی منطبق بر استانداردهای روزآمد جهانی افزون بر تامین نیازهای داخلی، ایران را در جمع باشگاه صادرکنندگان این محصولات به رقیبی پایدار تبدیل کرده است.
احمد شریعتمداری آذرامسال اظهار کرد: عملیات این مرحله با توجه به روند افزایشی تولید میعانات گازی ناشی از به بهره برداری رسیدن فازهای پارس جنوبی و به منظور مقابله با تحریم های احتمالی آغاز شده است.
وی افزود: مراحل اجرایی مرحله چهارم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در کمتر از دو سال آینده به پایان می رسد.
به گزارش ایرنا، مرحله سوم تولید بنزین پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز 19 دی امسال با حضور علیرضا صادق آبادی معاون پالایش و پخش وزارت نفت و تعدادی از مدیران پالایشگاه های کشور در بندرعباس به بهره برداری رسید که مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس در این مراسم گفت: ظرفیت جدید تولید بنزین 12تا 15میلیون لیتر است که مجموع تولید بنزین در ستاره خلیج فارس تا هفته آینده به میزان 45میلیون لیتر در روز تثبیت خواهد شد.
محمد علی دادور افزود: برای بهره برداری از این فاز، 60میلیون دلار علاوه بر هزینه های مرحله های یک و دو و مشترکات مرحله 3، هزینه شده است.
آیین رسمی بهره‎ برداری از تولید مستمر بنزین در مرحله نخست پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، 10 اردیبهشت 96 با حضور حجت الاسلام حسن روحانی ربیس جمهوری، بیژن زنگنه وزیر نفت، سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و مدیران این طرح بزرگ ملی و مسوولان استان هرمزگان برگزار شد.
مرحله دوم این طرح بزرگ نیز تیرماه امسال به بهره برداری رسید و مرحله سوم نیز دی امسال با حضور مسوولان ارشد کشور وارد مدار شد و افتتاح رسمی آن باردیگر در سفر رییس جمهوری و هیات همراه به بهره برداری می رسد.
پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس، بزرگ ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا در ایران و با ظرفیت 36 میلیون لیتر در روز در قالب 4 مرحله 120 هزار بشکه ‌ای با هدف تولید بنزین، گازوییل، گاز مایع و سوخت جت راه اندازی شده است.
این پالایشگاه که در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت 700 هکتار احداث شده هم اکنون روزانه حدود 15 میلیون دلار تنها از بابت تولید سه فرآورده بنزین، نفت ‌گاز و گاز مایع آن در کشور ارز ذخیره می شود.
خوراک مورد نیاز پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس از طریق خط لوله 388کیلومتری از میادین مشترک ایران در پارس جنوبی تامین می شود به طوری که می توان از آن به عنوان اولین پالایشگاهی نام برد که با استفاده از گاز پالایش شده انواع سوخت از جمله بنزین، گازوئیل و سوخت جت را تولید می کند.
پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در 25 کیلومتری غرب بندرعباس در زمینی به مساحت 700 هکتار احداث شده است.
گزارش از فرنگیس حمزه یی
9887 /6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد گزارش تحليلي پالايشگاه ستاره خليج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۸۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلات عید فطر مصرف بنزین در خراسان رضوی را ۲ درصد افزایش داد

به گزارش قدس خراسان، علی اصغر اصغری اظهار کرد: در تعطیلات عید فطر امسال ۱۹ میلیون و ۱۰۳ هزار لیتر بنزین در خراسان رضوی به مصرف رسید که این میزان در مدت مشابه پارسال ۱۸ میلیون و ۷۳۴ هزار لیتر بوده است.

مدیر شرکت ملی پخش فراورده نفتی منطقه خراسان رضوی ادامه داد: در تعطیلات نوروز امسال مصرف بنزین به ۱۳ میلیون و ۳۲۰ هزار لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد رشد داشته است.

دیگر خبرها

  • صرفه جویی بیش از ۴۷ میلیون لیتر بنزین در ایلام
  • فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی
  • ساخت دومین پالایشگاه تولید پلاسما با ظرفیت ۴۰۰ هزار لیتر
  • پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران
  • انتقال ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • تعطیلات عید فطر مصرف بنزین در خراسان رضوی را ۲ درصد افزایش داد
  • انتقال بیش از ۷۷۴ میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در منطقه خلیج‌فارس
  • پیشرفت خیره‌کننده پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران در ماه‌های اخیر
  • افزایش تولید نفت ایران در خلیج فارس
  • افزایش ۹ درصدی تولید سالانه در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس