Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی برنا؛ خبرنگاران حوزه شهری از سوی رسانه های معتبر در صحن علنی شورا شهر حضور پیدا می کنند تا به بحث و بررسی مسائل این حوزه با نمایندگان مردم بپردازند این در حالی است که هفته گذشته فردی با عنوان خبرنگار به صحن علنی شورای شهر مراجعه کرده و ادعا می کند عضو شورای شهر و حراست با وی برخورد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما پشت پرده این ماجرا چیست؟

ظاهر ماجرا از چه قرار بود؟

روز چهارشنبه 24 بهمن ماه خبری در فضای مجازی از برخورد با یک خبرنگار منتشر شد. در این خبر آمده است:" خبرنگاری به صحن شورای شهر تهران رفته، با دو نفر از اعضای شورا (علی عطا و محمد سالاری ) گفتگو کرده، بعد ظاهرا سئوالاتی پرسیده که نباید می‌پرسیده و یکی از آنها ( علی عطا)  سخنانی گفته که بعد پشیمان می‌شود. حراست شورا دخالت می‌کند و به صورت غیرقانونی ضبط خبرنگار را میگیرند ‌و صورت‌جلسه هم می‌کنند. هیچ یک از اعضای شورا حق ندارند خبرنگاری را استنطاق کنند و وسایل او را ضبط کنند. حتی حراست نیز قانونا چنین اختیاراتی ندارد. اما متاسفانه باید گفت چنین رفتاری صورت صورت گرفته است."

آن فرد چه کسی بود؟

عضو شورایاری منطقه 19 در دوره گذشته مدیریت شهری که با مسئولین مختلف عکس های یادگاری گرفته است و به گواهی خبرنگاران حوزه شهری فرد خاطی تا کنون به عنوان خبرنگار در صحن شورا و یا برنامه های خبری حاضر نشده است و هیچ رسانه ای تا کنون حضور این فرد را به عنوان خبرنگار تائید نکرده است.

در حاشیه صحن علنی چه اتفاقی افتاد؟

فرد مذکور که خود را خبرنگار معرفی می کند در پی قصور حراست شورای شهر اقدام به ورود به صحن علنی شورای شهر می کند و با داشتن یک ریکوردر و چندین کارت دعوت که بنا بوده به اعضای شورای شهر بدهد خود را به عنوان خبرنگار معرفی می کند. ابتدا به سراغ سخنگوی شورای شهر می رود که وی در حال پاسخ به سوالات خبرنگاران بوده است. نامبرده در برخورد با علی اعطا خود را خبرنگار یکی از کانال های تلگرامی ناشناس معرفی می کند و سخنگوی شورای شهر از ارائه پاسخ امتناع می نماید؛ این فرد ناشناس نیز در برخورد با محمد سالاری؛ عضو دیگر شورای شهر تهران نیز خود را خبرنگار معرفی می کند؛ حراست با مداخله از وی کارت شناسایی می خواهد و او به دلیل نداشتن سبقه خبری به حراست معرفی می شود.

واکنش حراست به این ماجرا چه بوده است؟

منشی معاون حراست که راننده یکی از اعضای شورای شهر در دوره گذشته بوده در غیاب و مرخصی مسئولین بالا دست اقدام به مداخله کرده و به جای گرفتن تعهد نامه از فرد خاطی، به نوشتن گزارش با توجه به گفته های فرد متخلف در سربرگ های غیر رسمی می کند و در پایان اثر انگشت!! خود را در پای برگه می آورد. که در پی انتشار این برگه مخدوش شده، رفتار غیر حرفه ای حراست شورای شهر تهران نیز مورد سوال جدی قرار دارد.  همچنین حراست در اقدامی عجیب به ارائه یک برگه کپی به فرد متخلف کرده و این فرد پس از یک ماه گذشتن این ماجرا اقدام به انتشار برگه گزارشی می کند که از نظر عضو شورای شهر نه تنها صحت ندارد بلکه در برگه های غیررسمی و مخدوش نوشته شده است. حال این سوال پیش می آید این فرد تحت چه عنوانی توانسته به صحن علنی شورا ورود پیدا کند و بر چه اساسی توانسته است یک برگه کپی از برگه گزارشی که تعهد نامه نام گرفته است داشته باشد؟

واکنش مردم و رسانه ها به این اتفاق چه بود؟

ابتدا خبرنگار روزنامه شهروند با انتشار این خبر در توئیتر خود به نقل از کانال مجازی پنجره از این رخداد خبر می دهد ؛ سپس یکی از خبرنگاران حوزه اقتصادی در توئیتر خود به این واقعه واکنش نشان داد. وی در واکنش به این خبر نوشته است که " سخنگوی شورای شهر به سوالات خبرنگار جواب داده و بعد ناگهان تصور کرده مصاحبه خوبی نبوده به ماموران حفاظتی دستور داده ریکوردر را به زور از خبرنگار بگیرند و اطلاعاتش را پاک کنند!" اما  پس از همه این ماجراها یکی از شبکه های اجتماعی معاند این خبر را در سطح گسترده نشر می دهد.

علی کاظمی خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران جوان نسبت به این توئیت ها واکنش نشان دادند. وی در پاسخ به این توئیت ها نوشت: " این شخص خبرنگار نبوده و تصاویر پروفایل تلگرامی اش نشان می دهد همواره به دنبال برقراری ارتباط با مسئولین شهری بوده و خودش هم عضو شورایاری منطقه 19 است. اساسا چنین اتفاقی رخ نداده است چون از صفر تا صد ماجرا حضور داشتم. اعطا گفت با کانال مصاحبه نمی کنم و رفت. حراست هم درست است که ریکوردرش را گرفت ولی فایلی وجود نداشته که پاک کنه. به خاطر ورود غیر قانونی باهاش برخورد کرد و اینکه چرا خودش را خبرنگار جا زده ؛ می توانست مثل بقیه حرفش را بزند. . وی با انتشار تصویر این فرد عنوان کرد که این تصویر شخصی هست که در پوشش خبرنگار وارد صحن شورا شده بود تا به اعضا شورای شهر کارت دعوت بدهد و من دیدم به کدام یک از اعضا داد".

کاظمی در ادامه این توئیت ها عنوان کرد:  کسی که خودش را خبرنگار جا زده و مدعی دخالت علی  اعطا از طریق دستور به حراست شده، عضو ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در سال 96 بوده است. بعد از ورود به صحن وقتی متوجه می شوند خبرنگار نیست و فقط ادمین یک کانال تلگرامی می باشد به جای اینکه تعهد گرفته شود، اون فرد گزارشی نوشته و از شورا امضا و اثر انگشت می گیرد. متاسفانه با قصور حراست شورا، فردی که حیثیت خبرنگاران را خدشه دار کرده بود به راحتی آزاد می شود و به اسم خبرنگار از خودش ماجرا سازی می کند".

الهه ابراهیمی دیگر خبرنگار حوزه شهری در توئیتر خود می گوید: "تردیدی ندارم که ادعای کنونی برعلیه علی اعطا کذب محض است چون یکبار اوایل فعالیت دوره ۵ شورا برسر موضوعی عصبانی شدم و حتی رفتار هیجانی داشتم اما اعطا در کمال آرامش بدون توجه به این رفتار کاملا حرفه ای برخورد کرد و نشان داد که کار خبر و رفتار با خبرنگار رو بخوبی میداند. جعلی بودن نامه منتشر باهدف تخریب سخنگوی شورای شهر درهمان بررسی کاملا مشخص است که به آن نمی پردازم".

واکنش سخنگوی شورای شهر به حواشی پس از صحن علنی شورای شهر

علی اعطا در واکنش به این ماجرا طی نامه ای به محمد شفیع جلالوند، رئیس حراست شورای اسلامی شهر تهران گفت: در روزهای گذشته در شبکه های اجتماعی، تصویر متن دستنویسی بر روی برگه های یادداشت داخلی شورا منتشر شده است، که شرحی از حضور فردی به عنوان فعال رسانه ای در صحن شورا، مصاحبه وی با اینجانب و برخورد اداره حراست شورا با او را روایت می کند.

وی در این رابطه افزود: در ذیل این یادداشت، امضا و اثر انگشت آقای مجید کرامتی (از کارمندان اداره حراست شورا) و همچنین امضا و اثر انگشت دیگری به نام فرد مذکور در متن دستنویس، درج شده است؛ با توجه به طرح ادعاهایی نسبت به اینجانب -چنانکه در ادامه توضیح خواهم داد - محتوای این یادداشت باعث ایجاد سوالات و ابهاماتی در مورد اینجانب شده است و بعضاً، به شبکه های اجتماعی معاند و ضد انقلاب خارج از کشور راه یافته است.

اعطا در نامه ای به حراست شورای شهر با عنوان شرح ماوقع، اظهار کرد: در هفته اول دی ماه، در بازدیدی که از منطقه داشتم، شهردار محترم منطقه 19 گزارشی شفاهی مبنی بر سوءرفتار و سوءاستفاده شخص مذکور با عناوین ساختگی به اینجانب ارائه کردند. گفته شد این شخص با این عناوین ساختگی، با برخی کسبه وارد گفتگو شده است و دارای پرونده های متعدد است. این شخص در زمان حضور اینجانب در محل شهرداری و بازدید، در میان حاضرین حضور داشت.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود:  بررسی های غیررسمی دیگر در رابطه با این شخص، حاکی از سوابق درگیری های فیزیکی و مسائل دیگری در رابطه با ایشان بوده است؛ که احتمالاً جنابعالی از آن مطلعید.

اعطا ادامه داد: خبرنگاران گرانقدری که در صحن شورا حضور پیدا می کنند، برای همه اهالی شورا شناخته شده هستند. اینکه چه کسانی هستند و از کدام رسانه ها می آیند، با هماهنگی معاونت ارتباطات شورا صورت می پذیرد.

عضو هیئت رئیسه شورای شهر بیان کرد: در تاریخ مذکور، پس از پایان مصاحبه اینجانب با یکی از شبکه های تلویزیونی، فرد نامبرده در یادداشت مذکور -که به صحن وارد شده بود - درخواست مصاحبه کرد. پرسیدم خبرنگار کدام رسانه هستید؟ در پاسخ، به یک کانال تلگرامی اشاره کرد. پاسخ دادم به عنوان سخنگوی شورا، با کانالها مصاحبه نمی کنم و صرفاً با رسانه های رسمی گفتگو می کنم و به راه افتادم. در همان حال، این فرد با صدای بلند و ادبیات اهانت آمیز، سخنانی گفت که بازگو کردن آن ضرورتی ندارد. البته، نه بازگشتم و نه پاسخی دادم. اساساً گفت و گو و مصاحبه ای انجام نشد.

وی با تکذیب موارد عنوان شده از سوی فضای مجازی اضافه کرد: در یادداشتی که در ذیل آن، امضای یکی کارکنان حراست به چشم می خورد، آمده است: «جناب آقای علی اعطا پس از پایان مصاحبه اعلام داشتند که این مصاحبه را قبول ندارند.» این سخن کذب محض است. اینجانب، نه در آن روز و نه در روز دیگری، مصاحبه ای با فرد نامبرده نداشته ام.

اعطا گفت: اساساً مصاحبه ای انجام نشده است، چه برسد به اینکه آن را قبول داشته باشم یا قبول نداشته باشم! مابقی ادعا، تکلیفش روشن است.  با توجه به گزارش هایی از سوابق این فرد و حضور ایشان در قامت خبرنگار در صحن شورا، موضوع را به همکاران معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورا و همچنین اداره حراست شورا شفاهاً منتقل کردم و خواهان بررسی نحوه ورود ایشان و مراقبت نسبت به هرگونه سوءاستفاده و مشکل آفرینی احتمالی شدم.

عضو شورای شهر تهران در ادامه این نامه به رئیس حراست شورای شهر افزود: چنانکه مستحضرید؛ آنچه بر روی کاغذ یادداشت داخلی شورا منتشر گردیده است، متنی است که ابهامات متعددی به لحاظ شکلی و محتوایی نسبت به آن مطرح است. مهمترین آن، ادعای خلاف واقع و البته مضحکی است، با مضمون «انجام مصاحبه از سوی اینجانب و قبول نداشتن مصاحبه، بعد از پایان مصاحبه!»

اعطا اظهار کرد:  شگفت آور اینکه، این متن از سوی یکی از کارکنان اداره حراست، که گویا جهت انجام امور اداری، در اداره حراست شورا اشتغال دارند، نوشته شده است. ایشان به امضای نامه بسنده نکرده اند، و اثر انگشت هم زده اند! و باز شگفت آور اینکه، ایشان مدعی است این گزارش خلاف واقع به عنوان «تعهد از نامبرده بابت سر و صدا و بی احترامی و اهانت در صحن» تنظیم شده است.

وی با ابراز تعجب از اتفاقات پیش آمده گفت:  نکته بسیار قابل تأمل اینکه، روز گذشته فایل صوتی از گفت و گوی آقای کرامتی (کارمند اداره حراست) و فرد نامبرده در شبکه های اجتماعی منتشر گردیده است. در این فایل صوتی، فارغ از اینکه فضایی تصنعی به آن حاکم است، آقای کرامتی به ایشان می گوید: «می خواهم دست و پای شما را ببوسم بابت اینکه از شکایتت صرف نظر کردی و یک بچه 8 ساله ... را پدرش را حفظ کردی.» آیا انصراف از شکایت توسط فرد نامبرده، ارتباطی با این گزارش خلاف واقع دارد؟   

وی در پایان این نامه گفت:  شایسته است مقرر فرمایید در رابطه با این موضوع که؛ اولاً باعث ایجاد ابهامات فراوان نسبت به اینجانب گردیده است، ثانیاً برخی افراد بدون توجه به ابهامات شکلی و محتوایی نسبت به بازنشر آن در سطح وسیع اقدام نموده اند و این امر موجب برخی سوء برداشت ها و قضاوت های نادرست نسبت به اینجانب شده است و ثالثاً مورد سوءاستفاده در شبکه های اجتماعی معاند و ضدانقلاب واقع گردیده است، ضمن بررسی دقیق در اسرع وقت، توضیح روشنی ارائه گردد.

خبرنگار: سیمین برادران

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: شورایاری شهرداری منطقه 19 علی اعطا برخورد با خبرنگار سخنگوی شورای شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۸۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار با فعالان فرهنگی استان زنجان با اشاره به گسترش تعاملات دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با نخبگان و فعالان علمی کشور گفت: شورا در سال‌های گذشته، با نخبگان علمی، تعاملات خوبی داشت، اما در دوره جدید لازم دیدیم که با نخبگان و فعالان فرهنگی نیز تعامل داشته باشیم که در یک سال گذشته این تعاملات آغاز شده است و بسیاری از میز‌های فرهنگی در ستاد به فعالان مردمی واگذار شده است، همچنین شورا از طرح‌های فرهنگی اجرا شده که موفقیت نسبی داشته است نیز حمایت‌های مناسب را انجام می‌دهد تا این طرح‌ها در سطحی وسیع‌تر اجرایی شود نمونه‌های فراوانی از این طرح‌ها در حال اجراست مانند طرح بی‌نهایت شو که بسیار طرح موفقی است و الان دبیرخانه شورا در حال برنامه ریزی برای توسعه این طرح در کشور است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله شورا گفت: برای نقد هر مجموعه‌ای نباید به آنچه در فضای مجازی آمده بسنده کرد و لازم است اطلاعات دقیق‌تری به دست آورد تا داوری مناسبی داشته باشد. به عنوان نمونه تشکیل بسیج دانشجویی و بسیج اساتید از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در هر مرحله، اساسنامه آن ارتقا یافته است که هم اکنون نیز ارتقای اساسنامه بسیج اساتید در دستور کار قرار گرفته است. تأسیس جهاد دانشگاهی و مجموعه‌ای متنوع از دستاور‌های این مجموعه علمی از دیگردستاورد‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی است. تدوین اسناد علمی مانند سند هوا و فضا، سند ملی نانو، زیست فناوری، گیاهان دارویی بخشی از اسناد تولیدی ستاد در سال‌های قبل بوده است.

خسروپناه گفت: در دوره‌های گذشته، بیش از ۷۰ درصد تلاش شورا در حوزه‌های علمی و فناوری، ۲۰ درصد در حوزه فرهنگی و ده درصد مشترک میان این دو است، اما در دوره جدید و در یک سال گذشته، تلاش شده که به مقوله فرهنگ توجه بیشتری داشته باشیم، به طوری که در یک سال گذشته، بیش از نیمی از مصوبات شورا، مرتبط به مقوله فرهنگ است البته تلاش شده که فعالیت‌های در حوزه علم کم نشود.

وی با تأکید بر اینکه حکمران نباید تصدی‌گری کند گفت:، اما حکمران حتما باید در میدان تصدی‌گری حضور داشته باشد که اگر این‌گونه نباشد و میدان را نشناسد، امکان تصدی‌گری مطلوب را نخواهد داشت. نظام حکم‌رانی نباید به جای کنش‌گران، کنشگری کند. بلکه باید به کنشگران کمک و امدادگری کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به عنایت و توجه مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این شورا باید ساحت قرارگاهی‌اش را تقویت کند، فعالیت قرارگاهی یعنی رصد، مسئله شناسی، تقسیم مسئولیت دستگاه‌ها و راهبری و هدایتگری. این نکته را نیز باید گفت که اقتضای کار فرهنگی، تعدد و تکثر است و فرهنگ یک مقوله پیچیده متنوع است. موضوع دوم این است که شورا در سال‌های گذشته، با نخبگان علمی، تعامل خوبی داشت، اما در دوره جدید لازم دیدیم که با نخبگان و فعالان فرهنگی نیز باید تعامل داشته باشیم که در یک سال گذشته این تعاملات آغاز شده است و بسیاری از میز‌های فرهنگی در ستاد به فعالان مردمی واگذار شده است، همچنین شورا از طرح‌های فرهنگی اجرا شده که موفقیت نسبی داشته است نیز حمایت‌های مناسب را انجام می‌دهد تا این طرح‌ها در سطحی وسیع‌تر اجرایی شود؛ که نمونه‌های فراوانی از آن در سطوح مختلف در حال اجراست مانند طرح بی‌نهایت شو که بسیار طرح موفقی است و الان دبیرخانه شورا در حال برنامه‌ریزی برای توسعه این طرح در کشور است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مونوریل قم پس از ۱۰ سال وقفه از سر گرفته می‌شود
  • الیمالات نور نابود شد؛ با عوامل اصلی برخورد کنید
  • جنجال در هشتگرد؛ هر ۷ عضو شورای شهر هشتگرد حق ورود به جلسات را ندارند!
  • روستا‌های حاشیه شیراز مظلوم‌ترین روستا‌های فارس هستند
  • تشکیل شورای راهبردی سلامت با مصوبه شورا
  • شورای اسلامی نسیم‌شهر منحل شد
  • حمایت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طرح‌های فرهنگی
  • نمایشگاه کتاب در سال آینده در شهر آفتاب برگزار خواهد شد
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه
  • برزخ دانشجویان هنگام ورود به دانشگاه ها