Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - بندرعباس- ايرنا- گامهاي خودکفايي صنعت نفت و جلوگيري از خام فروشي در مرحله سوم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس به عنوان بزرگترين پالايشگاه ميعانات گازي با ظرفيت توليد بيش از 36 ميليون ليتر بنزين در روز در سفر رييس جمهوري در بندرعباس برداشته مي شود.

به گزارش ايرنا، مطالعات امکان سنجي و طراحي اوليه پالايشگاه ستاره خليج فارس براي توليد روزانه 360 هزار بشکه ميعانات گازي در سال 83 از سوي شرکت ايراني طراحي و ساختمان نفت (ODCC) و شرکت هندي EIL انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


توليدهاي فاز نخست پالايشگاه شامل بنزين و ديگر فرآورده‎ها بوده که مي توان به 12 ميليون ليتر در روز بنزين، 4,7 ميليون ليتر در روز نفت گاز، 1,3 ميليون ليتر در روز گاز مايع و1,1 ميليون ليتر در روز سوخت جت اشاره کرد.
نخستين محموله نفتاي پالايشگاه ستاره خليج فارس حدود 280 هزار بشکه، در سوم بهمن 95، به يکي از کشورهاي حاشيه خليج فارس صادر شد. دومين محموله نفتا نيز در 27 بهمن همان سال، با حجم حدود 280 هزار بشکه به مقصد ژاپن صادر شد.
به همت دولت تدبير واميد کمتر از يک سال بعد، در آذرماه سال 96، نخستين محموله بنزين يورو 5 پالايشگاه ستاره‌ خليج‌ فارس به ميزان 17 ميليون ليتر، به انبار شهيد رجايي بندرعباس تحويل داده شد. محموله‌ هاي بنزين يورو 5، يکي پس از ديگري، ارسال مي‌ شدند.
تا دي ماه 96، يک ميليارد و 500 ميليون ليتر بنزين با اکتان 87 در اين پالايشگاه توليد و به شرکت ملي پخش فرآورده ‌هاي نفتي تحويل داده شد.
توليد بنزين يورو 5 اصلي ‌ترين وظيفه اين پالايشگاه است، اما اين پالايشگاه محصولاتي نظير نفت ‌گاز يورو، سوخت جت و ديگر فرآورده‌ هاي با ارزش مطابق با استانداردهاي روز اروپا را نيز توليد مي ‌کند.
**وضعيت پالايشگاه در مرداد 92 و ارديبهشت 96
پيشرفت فيزيکي اين طرح در مردادماه 92 که 63.6 درصد بود تا ارديبهشت 96 به 93.3 درصد رسيد و در بخش فرآيندي نيز درصد پيشرفت مالي آن از مرداد 92 که 48.2 درصد بود در ابتداي سال 96 اين ميزان پيشرفت مالي به 98 درصد رسيد.
هم چنين وضعيت هزينه ها تا پيش از دولت تدبير و اميد در بخش هاي پالايشگاهي، خط لوله انتقال خوراک و آبگير در مرداد ماه 92 به ميزان 60.2 درصد بود که اين ميزان در ابتداي سال 96 به 97.6 درصد رسيد.
**افتتاح مرحله نخست پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس
آيين رسمي بهره‎ برداري از توليد مستمر بنزين در فاز نخست پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، 10 ارديبهشت ‎ماه سال گذشته (96) با حضور حجت الاسلام و المسلمين حسن روحاني، رئيس جمهوري، بيژن زنگنه، وزير نفت، عباس کاظمي، مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‎هاي نفتي ايران، سردار عبادالله عبداللهي، فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) و مديران اين طرح عظيم ملي و مسئولان استان هرمزگان برگزار شد.
رييس جمهوري در مراسم پرده برداري از يادمان افتتاح اين پالايشگاه گفت: اين پالايشگاه در راستاي استفاده حداکثري از توليدات ميعانات گازي استحصال شده در پالايشگاه ‎هاي پارس جنوبي و به منظور پرهيز از خام فروشي، خودکفايي در توليد بنزين با کيفيت، ايجاد ارزش افزوده، افزايش درآمد ناخالص ملي در منطقه اي راهبردي از لحاظ دسترسي آسان به امکانات و تاسيسات بندري احداث شده است.
حجت الاسلام حسن روحاني ابراز داشت: روزانه ١٢ ميليون ليتر بنزين يورو ٤، چهار و نيم ميليون ليتر گازوئيل يورو ٤ ، يک ميليون ليتر نفت سفيد يورو ٤ و يک ميليون و ٣٠٠ هزار ليتر گاز مايع (ال‎ پي ‎جي) يورو ٤ توليد مي شود.
وي بيان داشت: با بهره برداري کامل از پالايشگاه ستاره خليج فارس با توليد ٣٦ ميليون ليتر بنزين با کيفيت يورو ٤ و ٥ ، توليد بنزين در کشور به بيش از ١٠٠ ميليون ليتر در روز خواهد رسيد.
**پالايشگاه ستاره خليج فارس مانع خروج 5.4 ميليارد دلار
مديرعامل شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي تيرماه امسال اعلام کرد: پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس از زمان راه اندازي مرحله نخست آن در ارديبهشت سال 1396 تا پايان خرداد امسال، از خروج پنج ميليارد و 400 ميليون دلار ارز جلوگيري کرد.
عليرضا صادق ‌آبادي افزود: اين پالايشگاه از زمان افتتاح مرحله نخست آن تا ابتداي تيرماه، 3 ميليارد و 700 ميليون ليتر بنزين،‌ يک ميليارد و 700 ميليون ليتر نفت ‌گاز، 500 ميليون ليتر گاز مايع و 9 ميليارد ليتر ساير فرآورده را توليد کرده است.
به گفته وي، اين پالايشگاه همچنين روزانه حدود 15 ميليون دلار بابت توليد سه فرآورده بنزين، نفت‌ گاز و گاز مايع آن در داخل، ارز ذخيره مي کند.
معاون وزير نفت يادآور شد: پالايشگاه ستاره خليج‌ فارس روزانه 24 ميليون ليتر بنزين يورو 5 و 6 ميليون ليتر فرآورده ميان تقطير تحويل مي‌ دهد که اگر ارزش هر ليتر را 50 سنت در نظر بگيريم، مجموع آن برابر با 15 ميليون دلار در روز مي‌ شود.
**قليچي و ربان آماده بهره برداري از مرحله سوم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس
مديرعامل پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس در اين باره در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: با همت دولت دکتر روحاني اين آرزوي ديرينه مردم به بار نشست و مرحله سوم اين پالايشگاه در سفر روز يکشنبه رييس جمهوري به استان هرمزگان بهره برداري مي شود.
محمدعلي دادور در خصوص وضعيت پالايشگاه ستاره خليج فارس نيز تصريح کرد: هم اکنون با درمدار قرار گرفتن مرحله 3، اين پالايشگاه قادر خواهد بود روزانه تا 45 ميليون ليتر بنزين يورو 5، همچنين 12 ميليون ليتر نفت گاز، 3 ميليون ليتر گاز مايع و 2 ميليون ليتر سوخت جت توليد کند.
وي با بيان اين که ماشين آلات مورد نياز مرحله سوم خريداري شده و نصب شده است، ابراز داشت: اين مرحله بدون سرمايه گذار خارجي و با 98.35 پيشرفت فيزيکي درصد دوشنبه با حضور رييس جمهوري به بهره برداري مي رسد.
مديرعامل پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس، ظرفيت دريافت خوراک مرحله سوم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس را 120 هزار بشکه در روز اعلام کرد.
دادور ميزان سرمايه گذاري ثابت مرحله سوم اين پالايشگاه را ( 192718500 ميليون ريال) ذکر کرد و افزود: محصولات توليدي مرحله سوم اين پالايشگاه شامل توليد بنزين، نفت‌ گاز، ال پي جي، هيدروژن، گوگرد، سوخت جت است.
وي بيان داشت: ميزان توليد بنزين بر اساس طراحي ابتدايي 12 ميليون ليتر در روز بوده که قابليت ارتقا تا 15 ميليون در روز را دارد.
مديرعامل پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس ادامه داد: مرحله سوم پالايشگاه در زميني با 15 هکتار مساحت و با 7.3 هکتار زيربنا آماده راه اندازي است.
دادور گفت: با راه اندازي مرحله سوم اين طرح براي 3هزار و 500نفر در حين ساخت شغل ايجاد شد و براي 600نفر نيز به صورت دائم اشتغالزايي ايجاد خواهد شد.
دادور در خصوص واحدهاي فرآيندي اصلي بيان داشت: اين واحدها شامل واحدهاي تقطير، تصفيه نفتا و تبديل کاتاليستي و واحد ايزومريزاسيون است.
وي افزود: با تکميل و نصب همه قطعات فاز سوم، توليد بنزين در پالايشگاه ستاره خليج فارس تا پايان سال به 40 ميليون ليتر(حدود نيمي از مصرف کشور) در روز افزايش مي‌ يابد.
وي همچنين گفت: اين پالايشگاه ظرفيت توسعه دو فاز ديگر نيز دارد که در صورت راه اندازي ظرفيت توليد از 60 ميليون ليتر در روز عبور خواهد کرد.
دادور عنوان کرد: جلوگيري از صادرات مواد خام و تبديل آن به فرآورده هاي با ارزش تر نهايت ستاره خليج فارس است و اين مساله مي تواند به اشتغال زايي گسترده در منطقه و کشور بيانجامد.
** آغاز ساخت مرحله چهارم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس
مديربرنامه ‌ريزي و کنترل طرح شرکت نفت ستاره خليج فارس با اشاره به آغاز عمليات ساخت مرحله چهارم اين پالايشگاه از آذرماه امسال، گفت: ستاره خليج فارس با گشايش زنجيره توليد فرآورده هاي نفتي منطبق بر استانداردهاي روزآمد جهاني افزون بر تامين نيازهاي داخلي، ايران را در جمع باشگاه صادرکنندگان اين محصولات به رقيبي پايدار تبديل کرده است.
احمد شريعتمداري آذرامسال اظهار کرد: عمليات اين مرحله با توجه به روند افزايشي توليد ميعانات گازي ناشي از به بهره برداري رسيدن فازهاي پارس جنوبي و به منظور مقابله با تحريم هاي احتمالي آغاز شده است.
وي افزود: مراحل اجرايي مرحله چهارم پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس در کمتر از دو سال آينده به پايان مي رسد.
به گزارش ايرنا، مرحله سوم توليد بنزين پالايشگاه ستاره خليج فارس نيز 19 دي امسال با حضور عليرضا صادق آبادي معاون پالايش و پخش وزارت نفت و تعدادي از مديران پالايشگاه هاي کشور در بندرعباس به بهره برداري رسيد که مديرعامل شرکت نفت ستاره خليج فارس در اين مراسم گفت: ظرفيت جديد توليد بنزين 12تا 15ميليون ليتر است که مجموع توليد بنزين در ستاره خليج فارس تا هفته آينده به ميزان 45ميليون ليتر در روز تثبيت خواهد شد.
محمد علي دادور افزود: براي بهره برداري از اين فاز، 60ميليون دلار علاوه بر هزينه هاي مرحله هاي يک و دو و مشترکات مرحله 3، هزينه شده است.
آيين رسمي بهره‎ برداري از توليد مستمر بنزين در مرحله نخست پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، 10 ارديبهشت 96 با حضور حجت الاسلام حسن روحاني ربيس جمهوري، بيژن زنگنه وزير نفت، سردار عبادالله عبداللهي فرمانده قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) و مديران اين طرح بزرگ ملي و مسوولان استان هرمزگان برگزار شد.
مرحله دوم اين طرح بزرگ نيز تيرماه امسال به بهره برداري رسيد و مرحله سوم نيز دي امسال با حضور مسوولان ارشد کشور وارد مدار شد و افتتاح رسمي آن بارديگر در سفر رييس جمهوري و هيات همراه به بهره برداري مي رسد.
پالايشگاه ستاره خليج ‌فارس، بزرگ ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي دنيا در ايران و با ظرفيت 36 ميليون ليتر در روز در قالب 4 مرحله 120 هزار بشکه ‌اي با هدف توليد بنزين، گازوييل، گاز مايع و سوخت جت راه اندازي شده است.
اين پالايشگاه که در 25 کيلومتري غرب بندرعباس در زميني به مساحت 700 هکتار احداث شده هم اکنون روزانه حدود 15 ميليون دلار تنها از بابت توليد سه فرآورده بنزين، نفت ‌گاز و گاز مايع آن در کشور ارز ذخيره مي شود.
خوراک مورد نياز پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس از طريق خط لوله 388کيلومتري از ميادين مشترک ايران در پارس جنوبي تامين مي شود به طوري که مي توان از آن به عنوان اولين پالايشگاهي نام برد که با استفاده از گاز پالايش شده انواع سوخت از جمله بنزين، گازوئيل و سوخت جت را توليد مي کند.
پالايشگاه نفت ستاره خليج فارس در 25 کيلومتري غرب بندرعباس در زميني به مساحت 700 هکتار احداث شده است.
گزارش از فرنگيس حمزه يي
9887 /6048
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۹۰۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت پالایش گاز فجر جم از تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در این مجموعه طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی گاز ایران، سیدمحمدمهدی هاشمی در سومین دوره آموزشی خبرنگاران صنعت گاز کشور و در جمع خبرنگاران گفت: جهاد تبیین در شرکت ملی گاز ایران که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، جز با همراهی خبرنگاران امکان پذیر نخواهد بود؛  از این روست که باید در مسیر تبیین این تلاش‌ها، همه همت خود را به کار گیرید.

وی افزود: اکنون، اتفاق‌ها و تحولات بزرگی در سطح‌های مختلف شرکت ملی گاز ایران را شاهد هستیم که جامعه هدف، تنها با کمک خبرنگاران از این تحولات آگاه می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم ادامه داد: آنطور که معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تأکید داشته، ما همواره خود را متعهد به روشنگری در جامعه و افکار عمومی می‌دانیم و بی‌شک خبرنگاران برای رسیدن به این هدف، رسالت بزرگی بر عهده دارند.

هاشمی بیان کرد: توجه روابط عمومی ستاد و اداره آموزش به ارتقای دانش تخصصی خبرنگاران نشان‌دهنده اهتمام ویژه برای فعالیت حرفه‌ای خبرنگاران است.

وی در پایان با بیان اینکه پارسال، بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در شرکت پالایش گاز فجر جم تولید شده است، تصریح کرد: اوج هنرمندی شرکت‌های پالایشی در زمستان، تولید پایدار و در تابستان، انجام تعمیرات اساسی است، زیرا ما تولید را در طول سال تعریف و هدفگذاری کرده‌ایم.

تبیین اقدام‌های سازمانی، مهمترین هدف خبرنگاران در حوزه روابط عمومی

بهرام حیدری، مدیر توسعه سرمایه انسانی مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در سخنانی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این کارگاه آموزشی و تأکید بر انتشار صحیح آمار و اطلاعات، از جامعه آماری ۱۷ هزار نفری این مجتمع خبر داد.

وی گفت: شما به عنوان طلایه داران عرصه خبر، باید اصول و اخلاق حرفه‌ای و ارزش‌های اسلامی را همیشه مدنظر قرار داده و روحیه امید و مثبت‌گرایی را در جامعه مخاطب خود، انتشار دهید.

مدیر توسعه سرمایه انسانی مجتمع گاز پارس جنوبی تبیین اقدام‌های سازمانی را مهمترین هدف خبرنگاران در حوزه روابط عمومی‌ها دانست و اظهار کرد: رعایت امانت داری جهت اقناع افکار عمومی امری لازم و ضروری است؛ ضمن آن که انتشار اخبار امید آفرین  نیز در این اقناع، بی تأثیر نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • تولید بیش از ۱۴ ساعت برنامه رادیویی در مرکز خلیج فارس
  • رکورد تولید ماهانه صبا فولاد خلیج فارس شکسته شد
  • نجات 666 میلیون لیتر بنزین توسط وزارت صمت
  • انتشار بین المللی ۱۰ چارت جدید ناوبری الکترونیکی خلیج فارس
  • تولید بیش از ۱۸ میلیارد مترمکعب گاز در پالایشگاه فجر جم طی سال ۱۴۰۲
  • تولید برق هسته‌ای به بیش از ۳۰۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد
  • اسلامی: تولید رادیوداروها در سازمان انرژی اتمی ایران افزایش خواهد یافت
  • افزایش تولید رادیو داروها در سازمان انرژی اتمی ایران
  • تولید و انتشار ۱۰ چارت جدید از آب‌های خلیج فارس توسط ایران
  • عرضه شفاف فرآورده های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی