Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی استان کردستان گفت: علیرغم فشارهای دشمنان درباره صادرات نفت و ایجاد محدودیت در منابع ارزی کشور، شرایط عادی است.

به گزارش ایلنا، عبدالناصر همتی در این نشست با اشاره به جنگ اقتصادی که دولت آمریکا علیه ملت ایران راه انداخته، گفت: خوشبختانه توطئه دشمن برای برهم زدن نظم اقتصادی کشور تا حد زیادی خنثی شد و با همت مردم و اقدامات دولت در حال حاضر ثبات نسبی بر اقتصاد کشور حاکم است و این ثبات به ما اجازه می دهد تا اقدامات اساسی در حوزه اقتصادی کشور انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ضمن اشاره به اینکه تامین نیازهای اساسی و فوری مردم در شرایط سخت کنونی دغدغه اصلی دولت است و لذا ایجاد ثبات اقتصادی در کشور هدف اصلی ماست، تصریح کرد: دولت برای جبران آثار تحریم‌ها و اداره زندگی روزمره مردم اقدامات خود را در ابعاد مختلف پیش می‌برد تا بتواند در عین حال برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه کشور نیز انجام دهد.

همتی میزان صادارت غیرنفتی کشور در ۹ ماهه اول سال را نزدیک ۳۴ میلیارد دلار برشمرد و با تاکید بر اینکه واردات دارو و کالاهای اساسی در اولویت است، اذعان کرد: ۱۰ ماه اول سال ۱۱.۵ میلیارد دلار کالاهای اساسی، دارو و تجهزات‌پزشکی وارد کرده‌ایم که نسبت به کل سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رییس کل بانک مرکزی گفت: به‌طور طبیعی افزایش فشار برای کاهش درآمدهای نفتی کشور موجب کندی در انجام پروژه‌ها و موارد با اولویت کمتر می‌شود که در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های اولویت دار در کشور هستیم تا این مقطع را طی کنیم.

همتی با ابزار امیدواری درباره نتیجه بخش بودن تصمیماتی که در این سفر برای استان کردستان اتخاذ می‌شود، گفت: ظرفیت‌سازی برای استان کردستان بسیار مهم است و باید به گونه‌ای انجام شود که زمینه برای اشتغال و توسعه بیشتر این استان ایجاد شود؛ همچنین طرح‌های خوبی از طرف تولیدکنندگان کردستان پیشنهاد شد که اجرای آنها موجب افزایش میزان تولید و ارزش افزوده داخلی خواهد شد. 

همتی با اعلام اینکه نظام بانکی کشور آماده حمایت و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی است، افزود: کشور نباید از نظر سرمایه در گردش و واحدهای تولیدی فعال که نیاز به نقدینگی دارند دچار مشکل باشد و نظام بانکی آمادگی دارد که حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رییس شورای پول و اعتبار خطاب به اعضا شورای گفتگو با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با صادرات ریالی مخالف است، گفت: صادرات ریالی معنا ندارد، چراکه منابع انسانی و سرمایه‌ای کشور برای تولید به کار گرفته می‌شود و تولیدات به خارج کشور صادر می‌شود لیکن در مقابل، ارزی به کشور بازنمی‌گردد لذا این روش با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

وی افزود: ارزش افزوده صادرات باید در داخل کشور و به چرخه اقتصادی بازگردد بنابراین طرح صادرات ریالی که نه ارزی به داخل کشور وارد شود و نه وارداتی در مقابل آن انجام گیرد، به هیچ وجه به نفع اقتصاد نخواهد بود، ضمن آنکه این روش در تضاد با اصول اقتصاد مقاومتی است.

همتی تاکید کرد: از صادرکنندگان انتظار می‌رود شرایط واردکنندگان را درک و گام‌های لازم برای کمک به جریان واردات کشور بردارند ضمن آن‌که در این مسیر نیز بانک مرکزی به طرق مختلف بستر انتقال وجوه حاصل از صادرات را با کشورهای مورد تعامل مهیا کرده است.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 اقتصاد مقاومتی دارو دولت آمریکا شورای پول و اعتبار نقدینگی جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۹۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور رئیسی برای مقابله با بنگاهداری بانک ها

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید ابراهیم رئیسی صبح پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در ادامه برنامه‌های سفر دوم دولت مردمی به استان سمنان، با حضور در جشن احیای ۲۰۱ واحد راکد تولیدی‌ و صنعتی سمنان از حضور در این مراسم و نیز یکی از کارخانه‌های احیا شده ابراز خرسندی کرد و گفت: در وهله اول از لطف خداوند و سپس از تلاش‌های همه کسانی که برای بازگشت این ۲۰۱ واحد تولیدی به چرخه تولید زحمت کشیدند، قدردانی می‌کنم.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به گزارش استاندار درباره این‌که در کنار تلاش برای احیای واحدهای راکد، تلاش شده از تعطیل و راکد شدن واحدهایی که دچار مشکل بودند هم جلوگیری شود، افزود: طبق گزارشی که ارائه شده با احیای این واحدها حداقل ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی نیز ایجاد شده است. شاخص‌های ما نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در استان سمنان کاهش و اشتغال افزایش یافته و حتی بعضی از واحدها دنبال نیروی کار هستند که این خبر بسیار خوبی است.

وی با بیان این‌که «سمنان می‌تواند استان نمونه اشتغال، تولید، کار دانش‌بنیان و رونق و رشد تولید باشد»، تصریح کرد: نرخ تورم در استان کاهشی و نرخ رشد اقتصادی افزایشی است، اینها همه شاخص‌های خوب و قابل تقدیری است که در استان سمنان داریم.

رئیس‌دولت سیزدهم با اشاره به این‌که «رفع مشکلات اقتصادی و رسیدن به اقتصاد مقاومتی در گروه رونق تولید است»، اظهار داشت: تمام تلاش‌ها باید بر این محور باشد که تولید افزایش یابد. قاچاق کالا مانعی در مسیر تولید و در واقع خنجری بر پشت نظام تولید است که تولید و اشتغال را مختل می‌کند و مبارزه با قاچاق اقدامی در جهت رونق تولید است.

وی ایجاد اشتغال و رشد تولید را محورهای اصلی دستور کار دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس آمار ارائه شده تا کنون حدود ۸ هزار و ۴۰۰ واحد تولیدی راکد احیا شده که قابل تقدیر است و امیدوارم همه واحدهای دیگر راکد هم به چرخه تولید بازگردند. همین واحدهای تولیدی که امروز از نمایشگاه آنها بازدید کردیم اعلام کردند که هدف‌گذاری‌های خوبی در جهت رشد تولید برای آینده کرده‌اند که مایه خرسندی است.

وی با اشاره به آن دسته از واحدهای تولیدی که در اثر بروز مشکل از سوی بانک‌ها تملک می‌شوند اشاره کرد و گفت: متاسفانه این واحدها به دلیل اشتغالات بانک‌ها به مسائل بانکی دچار رکود می‌شوند، اما این شایسته نیست که این واحدها به این شکل از تولید بازبمانند. در جریان بازدید ما از نمایشگاهی که در حاشیه این مراسم برگزار شده پیشنهادی مطرح شد که کارگروهی با حضور وزارت صمت، بانک مرکزی و بانک‌های عامل و ستاد احیا تشکیل شده و در راستای خودداری بانک‌ها از بنگاه‌داری این واحدها را راه‌اندازی کرده و به بخش خصوصی واگذار کنند.

رئیسی در ادامه به شعار سال اشاره کرد و تحقق آن را نیازمند ساز و کارهایی دانست و افزود: یکی از بخش‌هایی که در تحقق مشارکت مردم در راستای جهش تولید بسیار سهم دارد،‌ بخش تعاونی است؛ تعاونی‌ها و افرادی که توانایی، امکان و انگیزه دارند با همکاری وزارت تعاون و دیگر بخش‌های مربوطه به میدان بیایند چرا که امسال یکی از جلوه‌های مهم مشارکت مردم در اقتصاد و جهش تولید، میدان دادن به تعاونی‌هاست.

وی حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد را بسیار اثربخش توصیف و تصریح کرد: حضور تعاونی‌ها در عرصه اقتصاد از جلوه‌های مهم مشارکت مردمی در جهش تولید خواهد بود. تحقق شعار سال نیازمند مشارکت و تلاش همه بخش‌های دولتی، فعالان اقتصادی، بخش خصوص و تعاونی است. دولت در این مسیر همه حمایت‌های مالی، تسهیلاتی و حقوقی را از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی به عمل خواهد آورد تا جهش تولید تحقق یابد.

وی تاکید کرد: همانگونه که وعده صادق با همت جوانان این کشور تحقق یافت و باعث ذلت رژیم صهیونیستی و حامیانش شد، جهش تولید نیز با مشارکت شما مردم و جوانان کشور تحقق خواهد یافت. برنامه جدی دولت مردمی حمایت از تولید، کار و کارگر است و در این راستا رفع مشکلات معیشتی و مسکن کارگران نیز مورد توجه دولت است و مقرر شده با فعال شدن تعاونی‌های مسکن در واحدهای تولیدی و کارخانجات رفع دغدغه کارگران در زمینه مسکن نیز به طور جدی دنبال شود.

۲۷۲۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896679

دیگر خبرها

  • دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است
  • بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشكل واحدهای توليدی
  • همانگونه که وعده صادق با همت جوانان کشور تحقق یافت جهش تولید نیز با مشارکت مردم محقق می‌شود
  • دستور رئیسی برای مقابله با بنگاهداری بانک ها
  • رئیس‌جمهور: تولید، شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است
  •  قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/ رشد تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند
  • سیستم قضایی آماده شنیدن مشکلات واحدهای تولیدی است
  • حمایت از واحدهای تولیدی استان کرمان
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • هفت واحد تولیدی در استان اردبیل موفق به اخذ گواهینامه ملی و بین المللی شدند