Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@10:30:35 GMT

درخشش خدمات دولت در هرمزگان

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۶۹۳۴۵

درخشش خدمات دولت در هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - خدمات دولت های دکتر روحانی در استان مهم و حساس هرمزگان که دارای نقش بسزایی در توسعه کشور دارد قابل قیاس با دوره های مختلف نیست و به لحاظ اقتصادی بزودی نقش محوری آن در بین استانهای کشور بیشتر ایفا می کند.

به گزارش ایرنا هرمزگان به واسطه بهره مندی از ظرفیت ها وامکانات ویژه نقشی مهم و راهبردی در اقتصاد کشور داشته و دارد، این گفته بارها و بارها از سوی مسوولان ارشد کشور عنوان شده و همواره بر توجه ویژه به این استان مهم و استراتژیک تاکید شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این استان از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازار آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.
هرمزگان به تنگه هرمز از یک سو به آب های بین المللی و کشورهای حوزه خلیج فارس و دریای عمان و از سوی دیگر با استان های سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان و بوشهر همسایه است و بالاترین ظرفیت تبادل مرزی و تجاری در بین استان های کشور را به خود اختصاص داده است.
وجود 14 جزیره اقتصادی و سواحل راهبردی، بویژه ساحل مکران در جاسک، دسترسی به شبکه های چهار گانه حمل و نقل (هوایی، زمینی، ریلی و دریایی)، دسترسی به آبهای آزاد و دور، داشتن مناطق ویژه اقتصادی و بندرهای آزاد، پالایشگاه های نفت و میعانات گازی، کارخانه های سیمان، آلومینیوم، فولاد، وجود بندر شهید رجایی و شهید باهنر، گمرک ها از مزیت های مهم هرمزگان است.
این ظرفیت و توانمندی به همراه بهره مندی از 2 هزار و 237 کیلومتر نوار ساحلی از ظرفیت های طلایی هرمزگان است که می توان با استفاده از آنها گامی مهم در تحول اقتصادی و توسعه اشتغال در منطقه و کشور برداشت.

**بهره برداری از40 طرح در هرمزگان با حضور رییس جمهوری
رییس جمهوری در سومین سفر خود به استان هرمزگان با هدف دیدار با مردم غرب استان و همچنین بهره برداری از دهها طرح عمرانی روز یکشنبه میهمان هرمزگانی هست.
استاندار هرمزگان دراین زمینه با تشریح خدمات دولت در استان گفت: 40 طرح اقتصادی با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال در سفر 2 روزه رییس جمهوری (28 و 29 بهمن ماه جاری) در این استان به بهره برداری می رسد.
فریدون همتی افزود: این طرح ها در حوزه پالایش نفت ستاره خلیج فارس، نفت بندرعباس، نیروی دریایی ارتش، راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی، آبخیزداری، آموزش و پرورش و نوسازی مدارس است.
وی ضمن تشریح برنامه های سفر رییس جمهوری در روزهای یکشنبه و دوشنبه تصریح کرد: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح یکشنبه از طریق فرودگاه بندرلنگه وارد هرمزگان می شود و در ورزشگاه تختی این شهرستان با مردم غرب هرمزگان دیدار مردمی دارند.
استاندار هرمزگان یاد آور شد: بعد از ظهر یکشنبه نیز مرحله سوم پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس و ارتقای توسعه کمیت و کیفیت پالایش نفت بندرعباس بهره برداری می شود.
وی، شرکت در نشست شورای اداری هرمزگان در یکشنبه شب را از دیگر برنامه های سفر رییس جمهوری به این استان اعلام کرد.
همتی یاد آورشد: روز دوم سفر رییس جمهوری به هرمزگان نیز با بهره برداری از طرح های نیروی دریایی و به آب اندازی زیر دریایی آغاز می شود.
وی ادامه داد: همچنین بهره برداری از طرح های ویدئو کنفرانسی جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی در روز دوشنبه با حضور رییس جمهوری انجام می شود.

** بیان خدمات عظیم دولت در هرمزگان موجب افزایش امید در مردم
استاندار هرمزگان درادامه این گفت و گو اظهار داشت: کارهای بزرگی توسط دولت یازدهم و دوازدهم در این استان انجام شده که بیان آنها موجب افزایش روحیه امید در بین مردم می شود.
همتی درگفت وگو با ایرنا اظهار داشت: یکی از کارهای بزرگ دولت سرعت بخشیدن به کریدور ساحلی جنوب کشور از خوزستان تا سیستان و بلوچستان بوده که 850 کیلومتر آن در هرمزگان قرار دارد.
وی ادامه داد: 300 کیلومتر ازاین کریدرو در هرمزگان زیر بار ترافیک قرار گرفته وهنوز افتتاح رسمی نشده است همچنین 120 کیلومتر در دست احداث است و همچنین 65 کیلومتر آن مانده بود که هنوز عملیات اجرایی آن آغاز نشده که با سفر رییس جمهوری آغاز می شود.
استاندار هرمزگان بیان داشت: از میناب تا جاسک یک لاین با عنوان جاده اصلی استاندارد با 11 متر عرض آماده شده که زیر بار ترافیک قرار دارد و حدود 6 کیلومتر باقی مانده آن هم در یکی 2 ماه آینده تکمیل می شود و افتتاح این کریدور از پارسیان تا جاسک برای سفر بعدی رییس جمهوری برنامه ریزی شده است.
همتی بیان داشت: در سال 96 ، یک هزار کیلومتر راه روستایی در هرمزگان آسفالت شده و در سال جاری هم یک هزار کیلومتر دیگر در دستورکار قرار گرفت که اکنون قسمت بزرگی از این راه ها آماده شده اند که در برنامه افتتاح ها قرار نگرفته اند.
وی افزود: سال گذشته تفاهم نامه مشترکی بین استانداری هرمزگان و وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی برای احداث 350 خانه بهداشت روستایی منعقد شد که که افزون بر نیمی از آنها آماده، بهره برداری اند و یا در مرحله آماده سازی قرار دارند.
وی ابراز داشت: با دستور رییس جمهوری ایجاد نزدیک به یک هزار و 700 تخت بیمارستان در استان آغاز شده که بر این اساس چند بیمارستان مستقل و چند بیمارستان موجود را گسترش می دهیم.
استاندار هرمزگان اشاره کرد: اوایل سال 99 به عنوان سال افتتاح بیمارستان های بزرگ استان خواهد شد که برای 10 تا 20 سال آینده دغدغه مردم استان را در حوزه درمان و بیمارستان برطرف خواهد کرد.
همتی تصریح کرد: دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه خانه های بهداشت و بیمارستان ها به اندازه قبل و بعد از انقلاب در هرمزگان سرمایه گذاری کرده است.
وی اظهار داشت: در حوزه تامین آب شرب روستاها در این دولت آب شیرین کن ها برای تامین آب روستاها در ساحل خلیج فارس و دریای عمان احداث شده که تا کنون 15 آب شیرین کن افتتاح کردیم و نزدیک به 20 آب شیرین کن دیگر هم در دست احداث است.
استاندار هرمزگان خاطر نشان کرد: عملیات اجرایی 2 آبشیرین کن بزرگ شامل آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس و یک میلیون متر مکعبی مشترک استان های هرمزگان، کرمان و یزد در این دولت آغاز شده است.
وی ابراز داشت: مرحله اول آب شیرین کن 100 هزار متر مکعبی بندرعباس مدتی پیش افتتاح شد و آب آن وارد چرخه مصرف شد.
همتی گفت: دولت و وزارت نیرو مجاب شده اند آب شرب مورد نیاز بندرعباس از این آب شیرین کن ها تامین شود و آب سد استقلال برای کشاورزی دشت میناب استفاده مصرف شود.
وی افزود: آب شرب مورد نیاز شهر بستک هم با استفاده از آب شیرین کنی که در چارک احداث می کنیم تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: مشکل فاضلاب بندرعباس هم در حال رفع شدن است و اکنون میزان آلودگی پساب آن از 100 به زیر60 رسیده و پیمانکار با سرعت خوبی در حال کار است.
استاندار هرمزگان افزود: بخشی از این آب برای فضای سبز در اختیار شهرداری قرار خواهد گرفت که سال آینده شهرداری باید در حوزه گسترش فضای سبز و زیباسازی شهری تحول خوبی ایجاد کند.
همتی اضافه کرد: انتقال آب سد جگین به بشاگرد که پروژه بسیار بزرگی است در این دولت روند اجرایی آن در حال انجام است و امیدی می رود سال آینده به بهره برداری برسد.
وی خاطر نشان کرد: ساماندهی و آماده سازی زیرساخت های گردشگری جزیره های استان هرمزگان در حال انجام است.
استاندار هرمزگان گفت: در زمینه آبیاری قطره ای هرمزگان رتبه اول کشور را دارد که بخش عظیمی از آن در این دولت انجام شده است.
همتی گفت: سد گابریک در این دولت آغاز شده و جاده دسترسی آن در حال احداث است، همچنین سد سرنی که هم در این دولت آغاز شده بود و در حال رسیدن به مراحل پایانی است و آبگیری آن تا سه هفته دیگر انجام می شود.

**بندر شهید رجایی نگین درخشان ایران در توسعه اقتصاد ملی
توسعه زیرساخت های بندری و حرکت در مسیر اقتصاد دریامحور از جمله مهمترین راهبردهای دولت است و از همین رو بندرها نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف پیش بینی شده دارند.
براساس آمارهای موجود حدود 90 درصد واردات و 85 درصد صادرات کشور از طریق بندرها انجام می شود که این آمارها نشان دهنده نقش بسزای حمل و نقل دریایی در توسعه اقتصادی کشور است.
درحقیقت بندرها یکی از اصلی ترین حلقه های زنجیره اقتصاد درهر کشوری هستند و توسعه بندرها به عنوان دروازه ارتباطی کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است.
به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و با علم دولت ها مبنی بر نقش مهم بندرها در پویایی اقتصاد، روند رشد و توسعه در بندرهای کشورمان در دو دهه اخیر روندی شتابان و رو به جلو بوده است.
براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی ، پیش از انقلاب تنها 23 تن تخلیه و بارگیری از بنادر ایران انجام می‌شد، اما هم‌اکنون این میزان به بیش از 230 میلیون تن افزایش یافته است که این آمار خود موید مطلب بالا می باشد.

**اشتغالزایی هفت هزار نفر با اجرای مرحله سه توسعه بندر شهید رجایی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در خصوص مرحله سه توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی و بدون استفاده از بودجه های نفتی کشور در دست انجام است.
الله مرداد عفیفی پور تصریح کرد: با پایان این طرح در بازه زمانی 36 ماه ، امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی بسیار بزرگ اقیانوس پیمای نسل هفتم جهان با 400 متر طول، 17.5 متر آبخور و 18هزار و 400 کانتینر ظرفیت فراهم می شود.
عفیفی پور بیان داشت: با بهره برداری کامل از این طرح برای هفت هزار و 500 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی صورت می گیرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: با اجرای این طرح بزرگ دریایی و بندری، گامی مهم برای افزایش سهم ایران در بازار تجارت جهانی و ارتقای جایگاه بزرگترین بندر کانتینری ایران در میان 100 بندر برتر دنیا برداشته خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: توجه دولت تدبیر و امید به اهمیت توسعه بندر شهید رجایی به عنوان نقطه آغازین روند پیشرفت بندر شهید رجایی در بلند مدت در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته تا این بندر با احداث 5 حوضچه جدید و احداث 12 هزار متر اسکله در 39 پست در بازه زمانی 2030 و در نهایت 2040 ،با ظرفیت بیش از 20 میلیون کانتینر در سال بتواند در منطقه خاورمیانه نقش آفرینی کند.

**برنامه های توسعه ای بندر شهید رجایی در بلند مدت
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان داشت: نگاه مبنایی و محوری دولت به صنعت حمل و نقل موجب شده دستاوردهای کسب شده تنها نقطه آغاز روند صعودی جایگاه بندر شهید رجایی تلقی شود و برنامه های بلند مدت نیز در دستور کار قرار گیرد.
وی بیان داشت: ایجاد و راه اندازی شهر لجستیک، اجرای طرح جامع بندری، ساخت آزادراه شهید رجایی، راه اندازی ترمینال ریلی - نفتی، ساخت ترمینال ریلی - مواد معدنی و ساخت ترمینال مکانیزه غلات از مهم ترین برنامه های بندر شهید رجایی در بلند مدت برای توسعه ترانزیت و لجستیک در منطقه است.
عفیفی پور تصریح کرد: راه اندازی ترمینال کالاهای سردخانه ای، ایجاد حوضچه های جدید عملیاتی در غرب بندر، احداث ساختمان های خدمات ریلی در محوطه بندری و هوشمند سازی فرایند تخلیه و بارگیری کالا و ترانزیت از مهم ترین برنامه های دولت در طرح توسعه آینده بندر شهید رجایی است.

** هرمزگان و سرمایه گذاری خارجی
دولت های یازده ودوازهم دکتر روحانی با درک شرایط اقتصادی موجود کشور از همان ابتدا دست به اقدام بزرگ در زمینه سرمایه گذاری خارجی زد که بخش قابل توجهی ازآن در استان هرمزگان مشهود است.
براساس آمارهای موجود در سال 96 به میزان 70 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی بصورت مستقیم و یک هزارو 200 میلیون یورو فاینانس در استان هرمزگان ثبت شده و امسال این رقم یک میلیارد دلار پیش بینی شده است.
البته هنوز آماری در خصوص تحقق چه میزان از پیش بینی های صورت گرفته در سالجاری درهرمزگان از سوی مسوولان اعلام نشده اما نیروگاه هزار و400 مگاواتی سیریک با سرمایه گذاری مشترک ایران و روسیه ، کارخانه کنسانتره آهن با سرمایه گذاری چین و نیروگاه برق خورشیدی با سرمایه گذاری کشور ایتالیا از مهم‌ترین سرمایه گذاری‌های خارجی در هرمزگان است.
هرمزگان می تواند در شرایط فعلی اقتصاد کشور نقشی بسیار مهم در جذب سرمایه گذاری خارجی که کلید برون رفت از رکود اقتصادی است، داشته باشد و از همین رو مسوولان باید به آن نگاه ویژه ای داشته باشند.
استان هرمزگان از یک سو در اقتصاد داخلی بویژه در امر صادرات و واردات جایگاه ویژه ای در کشور دارد و از سوی دیگر با تسهیل انتقال کالا به بازار آسیای میانه، برگ برنده جمهوری اسلامی ایران برای حضور موثر در بازارهای جهانی است.

** سرمایه گذاری خارجی و نقش آن در دروازه طلایی اقتصاد ایران
کارشناسان اقتصادی تاثیر و مزایای بسیاری را برای سرمایه گذاری خارجی عنوان می کنند، که افزایش درآمد مالیاتی، تولید ثروت، اشتغالزایی، انتقال فناوری، تقویت زیرساخت های داخلی و توسعه گردشگری از جمله آنها است.
این مزایا برای استانی همچون هرمزگان که با وجود داشتن ظرفیت های بسیار با محرومیت های قابل توجهی روبه رو است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند سرعت توسعه را در این منطقه که از آن به عنوان دروازه طلایی اقتصاد ایران یاد می شود، دوچندان کند.
استاندار هرمزگان هرمزگان به نقش مهم این استان در تزریق بودجه عمومی کشور اشاره و افزود: در سال گذشته 200 هزار میلیارد ریال از درآمدهای گمرکی، بنادر و درآمدهای عمومی استان به صندوق بودجه کشور تزریق شد که یک دهم مجموع بودجه کشور است.
‎فریدون همتی با بیان این که هیج سهمی از ارزش افزوده واحدهای نفتی هرمزگان نداریم، گفت: خواستار آن هستیم که بخشی از ارزش افزوده به بخش تولید این استان با اصلاح قوانین اختصاص یابد که می‌ توان این موضوع را در مجلس دنبال کرد.
3219 /6048

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد دولت استاندار هرمزگان هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۶۹۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی دوستی روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت ماه در نشست با معاونان و مدیران سازمان انرژی اتمی کشور، اظهار داشت: به کار گیری از انرژی اتمی و هسته‌ای در موضوعات مختلف کشور می‌تواند منشأ اثرات نیک بسیاری شود و در حل مسائل به کمک کشور بیاید.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی نیروگاه اتمی سیریک در شرق هرمزگان افزود: تلاش ما بر این است که توسعه صنعت هسته‌ای در استان را متوازن با توسعه منابع انسانی منطقه پیش ببریم از این رو همزمان با آغاز عملیات اجرایی نیروگاه اتمی سیریک مقدمات تأسیس هنرستان مرتبط با این صنعت نیز در استان فراهم شده است.

دوستی همزمانی توسعه انرژی اتمی در استان و تربیت جوانان متخصص را مصداق پیشرفت پایدار دانست و گفت: پس از شهرهای تهران، اصفهان و مشهد چهارمین مدرسه انرژی اتمی کشور در هرمزگان تأسیس می‌شود و از مهر ماه سال جاری دانش‌آموزان مستعد استان هرمزگان می‌توانند تحصیل خود در این مدرسه آغاز کنند.

وی بیان کرد: در راستای تحقق عدالت آموزشی دانش آموزان مستعد جامعه مددجویی می‌توانند در این هنرستان تخصصی تحصیل رایگان داشته باشند.

استاندار هرمزگان، عنوان‌کرد: با احداث این هنرستان تعداد هنرستان‌های تخصصی استان به ۲۹ عدد خواهد رسید که بر اساس امر رهبری برای مهارت‌محور کردن آموزش‌ها شکل گرفته است.

نماینده عالی دولت در هرمزگان گسترش انرژی اتمی در استان را از مصادیق توسعه زیربنایی و پایدار دانست و تاکید کرد: استفاده از این صنعت می‌تواند بسیاری از چالش‌های استان را در حوزه‌های مرتبط با انرژی به خصوص برق و شیرین‌سازی آب دریا مرتفع کند.


کد خبر 6088020

دیگر خبرها

  • پیشرفت تصفیه‌خانه بشاگرد به صورت مستمر بررسی می‌شود
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند
  • تلاش برای خودکفایی در تولید کودهای فسفاته با تمرکز بر شیمی و معدن
  • تهدیدهای ترانزیت دریایی در ۱۴۰۳
  • فعالیت هنرستان انرژی اتمی هرمزگان از مهر ماه سال جاری آغاز می‌شود
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • شهردار بندر دیر معرفی شد
  • هیئت اقتصادی و تجاری هرمزگان عازم چین می‌شود