Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان بی سی، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد آنکارا از توافق خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ از روسیه عقب نشینی نخواهد کرد. اظهارات رئیس جمهور ترکیه امروز (شنبه) پس از پایان ضرب الاجل آمریکا بیان شد.

رئیس جمهور ترکیه در بازگشت از نشست سوچی به خبرنگاران اعلام کرد آنکارا از قرارداد خرید سامانه اس-۴۰۰ عقب نشینی نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اردوغان گفت: ما قرارداد خرید اس-۴۰۰ را با روسیه منعقد کردیم، بنابراین این قرار داد غیر قابل بحث است.

ترکیه بار‌ها اعلام کرده است که این کشور به تعهدات خود برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه علیرغم تهدیدات آمریکا درباره کناره گیری از خرید این سامانه از مسکو پایبند است. مقامات آمریکا روز ۱۵ فوریه را به عنوان ضرب الاجل غیر رسمی برای آنکارا به‌منظور لغو خرید سامانه اس-۴۰۰ تعیین و اعلام کرد در صورتیکه ترکیه خرید این سامانه را پیگیری کند واشنگتن پیشنهاد خود برای فروش سیستم موشکی پاتریوت ۳.۵ میلیارد دلاری به آنکارا را لغو خواهد کرد. مقامات آمریکایی می گویند خرید سامانه اس-۴۰۰ می‌تواند قرارداد خرید جنگنده اف -۳۵ از آمریکا را در معرض خطر قرار دهد.

واشنگتن بار‌ها آنکارا را برای لغو برنامه خرید سامانه‌های دفاع هوایی اس-۴۰۰ از روسیه تحت فشار قرار و وعده داده است به جای این سامانه روسی سیستم موشکی پاتریوت را در اختیار ترکیه قرار دهد. آمریکا حتی برای وادار کردن ترکیه به انصراف از خرید اس- ۴۰۰ تهدید کرده است در صورتی که این کشور به خرید اس-۴۰۰ روسیه ادامه دهد، تحویل جت‌های جنگنده اف-۳۵ خود به آنکارا را متوقف خواهد کرد.

ماه گذشته وزارت خارجه آمریکا فروش سامانه موشکی پاتریوت به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار را به ترکیه مورد تائید قرار داد. آنکارا در پاسخ اعلام کرد خرید سامانه موشکی پاتریوت را مدنظر قرار خواهد داد، اما این موضوع بر قرارداد خرید اس-۴۰۰ از روسیه تاثیری نخواهد داشت. روز پنج شنبه نیز مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه تاکید کرد در نظر گرفتن خرید سامانه موشکی پاتریوت اگر به معنای لغو قرارداد خرید اس-۴۰۰ باشد، غیرممکن است.

سال گذشته میلادی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارشی به نمایندگان کنگره این کشور اعلام کرد به ترکیه هشدار داده است اگر همچنان به خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه اصرار داشته باشد، از برنامه خرید جنگنده‌های پنهانکار اف-۳۵ آمریکا کنار گذاشته می‌شود. در گزارش پنتاگون به کنگره تأکید شد فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه تا زمان آماده‌سازی گزارش پنتاگون درباره روابط ترکیه و آمریکا ظرف ۹۰ روز آینده ممنوع است. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ترکیه آمریکا روسیه تسلیحات نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۰۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: باید به فرزند بی‌قانون غرب فشار بیشتری وارد کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه خواستار فشار بیشتر به رژیم صهیونیستی برای تبعیت از قطعنامه شورای امنیت درباره آتش‌بس در غزه شد.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت به رژیم صهیونیستی باید فشار بیشتری وارد کرد تا به آتش‌بس در غزه پایبند شود.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه «آتش‌بس فوری» را در غزه تصویب کرد اما مقام‌های تل‌آویو گفته‌اند به آن پایبند نخواهند بود.

اردوغان درباره این موضع مقام‌های رژیم صهیونیستی گفت: «برای اینکه اسرائیل، این فرزند بی‌قانون غرب به تصمیم سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه پایبند باشد، باید فشار بیشتری را احساس کند».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از تصمیم شورای امنیت در تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه استقبال کرد و گفت معتقد است که مفاد آن اجرایی خواهد شد.

او در ادامه گفت آنکارا «تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا برادران فلسطینی در غزه هر چه زودتر به صلح و آرامش برسند».

اردوغان اخیرا نیز گفته ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین حمایت را از فلسطین داشته و تندترین واکنش را درباره رژیم صهیونیستی از روز نخست حملات علیه غزه نشان داده است.

در همین راستا، «صالح ابو عزه» تحلیلگر فلسطینی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت در اکثر تظاهرات مردمی در ترکیه، معترضان خواستار توقف تجارت با رژیم صهیونیستی هستند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا
  • ترکیه به اسرائیل سلاح و مهمات صادر می‌کند؟
  • ترکیه: صادرات تسلیحات به اسرائیل نداشتیم
  • اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد
  • اردوغان: باید به فرزند بی‌قانون غرب فشار بیشتری وارد کنیم
  • توضیح آنکارا درباره دو عامل حمله تروریستی مسکو
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • قدرت نمایی ایران مقابل آمریکا با این موشک هایپرسونیک /قاتل سامانه‌های پدافندی دشمنان را بشناسید+جزئیات
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری