Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@17:02:20 GMT

​خريد بليط هواپيما ويژه نوروز

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۰۵۷۹

​خريد بليط هواپيما ويژه نوروز

خبرگزاري آريا- نوروز با همه زيبايي‌ها و جنب و جوش‌هاي پر تکاپو و سرشار از انرژي از راه مي‌رسد و زمان آن از راه رسيده تا براي با هم بودن و لذت بردن از چند روز تعطيلات خانوادگي هر چه سريع‌تر برنامه‌ريزي کرد تا غبار خستگي‌هاي اين چند وقت از وجود پاک شود.

سفري شگفت انگيز در هواي دلپذير بهار که شايد از شلوغ‌ترين زمان‌هاي سال براي مسافرت رفتن ايراني‌ها محسوب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چه به تعطيلات نزديک‌تر مي‌شويم هجوم جمعيت مسافراني که براي خريد بليط هواپيما اقدام مي‌کنند بيشتر مي‌شود و همين موضوع موجب نگراني‌هايي در مورد شلوغي‌ها و نبود بليط در روز و ساعت مشخص مي‌شود؛ حتي ممکن است قيمت‌ها تا ميزان زيادي با نزديک شدن به نوروز بيشتر شود که تنها موضوعي که مي‌تواند کمک کند تا در چنين مواقعي سفري مطمئن و آسوده را تجربه کرد، برنامه‌ريزي درست و به موقع است. پس بايد قبل از اينکه به خاطر نبود بليط هواپيما و زياد شدن هزينه‌ها از سفر نوروزي منصرفشد،ادامهاينمقالهرامطالعهکرد.

مهم نيست هدف شخص براي اين چند روز سفر به کدام سمت و سو باشد؛ اما بايد دانست که برخي مقاصد در اين ايام طرفداران بيشتري دارد و اکثر مسافران نوروزي به سمت اين مقاصد سرازير مي‌شوند و اگر انتخاب شخص سفري هوايي باشد، همين موضوع موجب افزايش خريد بليط هواپيما و بيشتر شدن تقاضا مي‌شود که نتيجه اين امر کم شدن بليط هواپيما براي روز و ساعت مشخص و همچنين گران‌تر شدن آن مي‌شود. پر طرفدارترين مقاصد داخل کشور در نوروز معمولا استان‌هاي گيلان، مازندران، اصفهان، مشهد، شيراز  و کيش هستند. تمام استان‌هايي که جذابيت‌هاوديدني‌هاي تماشايي بيشتري دارند که در کنار هواي مطبوع و دلپذير بهار واقعا دلچسب‌تر مي‌شود. افرادي که مي‌خواهند باماشين شخصي وياحتي اتوبوس به اين سفربروندبايدخود را براي ساعت‌هادرترافيک ماندن وازدست دادن زمان آماده کنندو شايد يک سفر هوايي مطمئن گزينه مناسب‌تري باشد. اما براي اين موضوع هم بايد قيمت بليط هواپيما را در وب سايت‌ها و شرکت‌هاي هواپيمايي مختلف چک کرد که ممکن است اگر با سامانه مطمئني آشنا نبود، همين موضوع ساعت‌ها از وقت رابگيرد وشخص را سردر گم کند.

پيشنهاد مي‌شود که يک سامانه معتبر و مورد اطمينان مثل AirplaneTicket.ir را در نظر گرفته و از طريق اين وب‌سايت همه پروازها از تمامي ايرلاين‌هاي موجود در کشور را از پايين‌ترين قيمت به بالاترين قيمت مشاهده کرد و با بررسي دقيق همه اطلاعات هر پرواز و چک کردن قيمت بليط هواپيما سفري مطمئن‌تر از هميشه را تجربه کرد. زماني که هدف و مقصد  براي اين سفرتعيين شد خيلي زود با مشخص کردن مبداومقصدسفر  ومشاهده ليست کاملي ازهمه قيمت‌ها، بليط هواپيماي خود را زودتر خريداري کنند.

چک کردن پروازهاي چارتري زودتر از زمان سفر کمک مي‌کند تاقبل ازاينکه اکثربليط‌هابه فروش برسند، بتوان در زمان و روز مشخصي که دوست داريد و با قيمت‌هايي که هنوز آنقدر گران نشده، بليط هواپيما را خريداري کنيد. خيلي وقت‌ها حتي شايد قيمت بليط هواپيماي چارتر از پروازهاي سيستمي هم گران‌تر شود. از طرف ديگر ممکن است يک سفر خارجي به يکي از مقاصد پرطرفدار ايراني را برا سفر نوروزي درنظرداشت. سفري به ترکيه،ارمنستان،دبي يا مالزي که معمولابيشترين طرفدارها را دارد. شايد بهترباشد درمورد اين سفرها هم ازچندماه قبل از سفر  قيمت بليط هواپيما را به صورت آنلاين چک کرد و براي سفر  زودترازهميشه برنامه‌ ريزي داشت. زيرا از آنجايي که هنوز خيلي‌ها حتي به سفر نوروزي فکر هم نکرده‌اند قيمت‌ها در حالت نرمال خود  قراردارد واز هرايرلاين وهرزماني که مدنظرباشد پروازمناسبي دردسترس است.

حواستان به بليط‌هاي چارتري باشد!

بليط چارتري لحظه آخري هم مي‌تواند براي يک سفر بي برنامه و يک‌باره گزينه مناسبي باشد. شايد خيلي‌ها بخواهند  نوروزامسال تنها سفرکردن را تجربه کنندوچندان اصراري براي سفردر روز و زمان مشخصي ندارند  وتنهامي‌خواهند يک سفرهوايي کم هزينه راآغازکنند و بقيه بودجه سفر را به گشتن ولذت بردن ازسفراختصاص دهند. پس بايد دانست اين مورد مي‌تواند مفيد باشد!

بليط‌هايي که توسط آژانس‌ها و شرکت‌هاي مسافرتي به صورت عمده خريداري مي‌شود و شرکت‌ها مختار به قيمت‌گذاري دلخواه و فروختن اين بليط‌ها هستند و در صورت به فروش نرفتن صندلي‌هاي چارتر شده اين پروازها آن شرکت يا آژانس هواپيمايي متضرر مي‌شود. به همين دليل معمولا قيمت‌‌هاي مناسب و رقابتي دارند، در برخي از مواقع به دليل به فروش نرفتن پرواز و يا کنسل کردن پرواز يک مسافر درست نزديک به زمان پرواز هواپيما، شرکت‌ها قيمت بليط هواپيما را تا ميزان زيادي تخفيف مي‌دهند و قيمت‌هاي پاييني براي آن صندلي باقي‌مانده، اعلام مي‌کنند تا هواپيما به طور کامل پر شود. در چنين مواقعي با خريد اين مدل از بليط‌هاي چارتري مي‌توان سفري ارزان را تاحدود نصف قيمت بليط هواپيماي اصلي وياحتي بيشتر از آن خريداري کرد.

مقصد  رادرست انتخاب کنيد!

فکر کردن به مقصدي که قرار است بهترين سفر سال را به همراه خانواده رقم بزند، کمي مشکل است. ايران پر از شهرهايي است که هر کدام از آن‌ها زيبايي‌هاي بي‌نظيري دارند و مي‌توانند تجربه شگفت‌انگيزي از به ياد ماندني‌ترين خاطرات باشند؛ پس بايد درست فکر کرد و تنها به دنبال شلوغي‌هايي که شايد بيشتر مردم خيلي سريع اقدام به رفتن به آن مي‌کنند، نکرد. اگر سفر به همراه خانواده وفرزند کوچک است که عاشق هيجان است وهمسر به خريد کردن علاقه زيادي دارد،شايد کيش گزينه جذابي باشد. شايد هم برخي افراد خانوادگي به گشت‌وگذار در طبيعت و زيبايي‌هاي طبيعي در هواي مطبوع علاقه داشته باشند وبهتراست به سوي شمال کشورسفرکنند که انتخاب يک شهردرشمال ايران خود نيازمند بررسي مجدد وهوشمندانه است!

بايد با توجه به طبع و علاقه اعضاي خانواده و در نظر گرفتن آب و هواي شهرهاي مختلف، مقصد را انتخاب کردعلاوه برآن خيلي ازشهرها در نوروز هنوز هم سرد است ودربعضي مناطق ممکن است واقعاهواگرم باشد، پس درنظرگرفتن اين موضوع هم مي‌تواند روي انتخاب مقصدسفرموثرباشد.

براي هر مقصد خارجي بايد زمان مناسبي بليط خريد!

بهتر است در مورد اين موضوع هم با دقت فکر کنيد چون اگر يک‌باره و بدون در نظر گرفتن جوانب اقدام به خريد بليط هواپيما شود، ممکن است هم هزينه‌هاي سفر زيادشودوهمسفر آن‌چنانکه بايد لذت‌بخش نباشد. درواقع خري دبليط هواپيماي خارجي هم راه وروش‌هاي مخصوصي دارد که دانستن و رعايت کردن آن‌ها مي‌تواند کمک کند تا در بهترين زمان، ارزان‌ترين بليط را خريداري کرد. برخلاف بليط هواپيماي داخلي که شايد تنها چند هفته و يک ماه خريدن آن براي شما  بهترين پروازها رادر پيش داشته باشدبراي خريدبليط هواپيماي خارجي بهتراست چند ماه زودتر اقدام کرد و طبق مقاصدي که در نظر گرفته شده است، زمان مناسبي را انتخاب کرد. مثلا در مورد کشورهايي که براي سفر به آن نياز به ويزا است بايد از پيش مراحل اخذ ويزا  را انجام دادوبراي سفرهاي پرترددي مثل ترکيه بايد قبل ازنزديک شدن به حوالي نوروز و چند ماه زودتر پرواز را رزرو کرد چون اين کشورآنقدربين ايراني‌هاي طرفدار دارد که ممکن است درنوروزقيمت آن مثل خيلي ازشهرهاي داخل کشورگران شود وياحتي در روزو زمان مشخصي بليط هواپيما براي سفر پيدا نشود!

نکته هايي که بايد در مورد سفر نوروزي بدانيد!

بايد سعي کرد مقصد نوروزي را درست و هوشمندانه انتخاب کرد و از سفر به شهرهاي جديدي که تا به حال نديديد نترسيد.برنامه ريزي براي سفررانبايدفراموش کرد ودانست هرچه به نوروز نزديک‌ترمي‌شويد،احتمال زيادترشدن هزينه‌هاي سفرهم بيشترمي‌شود. براي کاهش هزينه‌هاي سفر بهتراست ضروري‌ترين لوازم موردنيازدرسفررا به همراه داشت تا مجبوربه خريد مجدد نشد. درمورد سفرهاي خارجي بايد حواس شخص به انقضاي پاسپورت باشد وبراي گرفتن ويزا تا چند ماه زودترازسفراقدام شود.

نوروز معمولا زمان مناسبي براي سفرهاي خانوادگي محسوب مي‌شود و شايد تنها زماني در سال باشد که همه اعضاي خانواده تعطيل هستند پس بايد سعي کرد از زمان درست استفاده کرد واز تک تک لحظه‌هاي سفر نهايت لذت را برد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: بليط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۰۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها

تین نیوز محمد‌صادق داودی مقدم* :

در سال­ های اخیر بارها موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از سوی برخی مسئولان و کارشناسان با هدف بهبود وضعیت اقتصادی شرکت ­های هواپیمایی برای ارائه خدمات با کیفیت مطلوب­ تر و به صرفه ­تر برای عموم مردم مطرح شده است. حال باتوجه به اهمیت موضوع و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی گسترده این اقدام و به جهت پرهیز از تکرار برخی سیاست ­های غلط (مشابه اقدامات گذشته بروی نرخ گذاری سوخت خودرو)، بررسی تجربه دیگر کشورها حائز اهمیت است. دراین رابطه بسیاری از کشورها ازجمله ایالات متحده امریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا نسبت به آزادسازی قوانین و مقررات حمل و نقل هوایی اقدام نموده­ اند. در ادامه به بررسی اقدامات مشابه و نتایج آن در ایالات متحده امریکا اشاره شده است.

در سال 1938، کنگره ایالات متحده امریکا، باهدف تنظیم نرخ بلیت هواپیما، نظارت بر اعطای مسیرهای پروازی به شرکت ­ها و محدود کردن ورود شرکت های هواپیمایی جدید، نسبت به ایجاد هیئت فدرال هوانوردی غیرنظامی[1] اقدام نمود. پس از مدتی، بسیاری از تحلیل­گران بازار نگرانی ­هایی را در مورد ساختار سیستم حمل و نقل هوایی این کشور ابراز کردند. این نگرانی ها شامل موانع زیاد برای ورود شرکت های هواپیمایی نوپا، پاسخ­ کند دولت به تقاضاهای شرکت های موجود، و برخی دیگر اقدامات انحصاری بود. به منظور رسیدگی به این نگرانی های فزاینده، پس از گذشت نزدیک به چهل سال از ایجاد مقررات نظارتی بر حمل و نقل هوایی، در 6 فوریه سال 1978 قانون " اصلاح مقررات حمل و نقل هوایی" پس از طرح موضوع در سنای امریکا و تصویب در مجلس نمایندگان، در 24 اکتبر همان سال تحت عنوان قانون " مقررات زدایی خطوط هوایی " توسط رئیس جمهور وقت جیمی کارتر امضا شد. به موجب این قانون فدرال، به منظور افزایش رقابت و کاهش قیمت، شرکت ­های هواپیمایی از نظارت حاکمیت بروی نرخ بلیت، مسیرهای پروازی و ورود شرکت ­های هواپیمایی جدید خارج شدند. این قانون به تدریج منجر به حذف هیئت هوانوردی غیرنظامی نیز گردید. البته اختیارات نظارتی اداره هوانوردی فدرال[2] در تمام جنبه ­های ایمنی هوانوردی تغییری نیافت.

به دلیل نگرانی از اثرات نامطلوب این قانون بروی دیگر مدهای حمل و نقلی امریکا در بلندمدت از جمله حمل و نقل ریلی، دولت ایالات متحده امریکا، حذف محدودیت های مورد اشاره در صنعت حمل و نقل هوایی را برای یک بازه " چهار ساله"  و به طور تدریجی برنامه ­ریزی نمود. قطعاً هر اصلاح بزرگی مشکلات جدید و گاه پیش بینی نشده­ ای را به همراه دارد. در پی اجرای قانون مقررات زدایی، شرکت­ های هواپیمایی استراتژی­ های جدیدی را اتخاذ کردند و این موجب شد تا مصرف کنندگان نیز بازار جدیدی را تجربه کنند. بلافاصله پس از مقررات زدایی، بسیاری از شرکت­ های هواپیمایی بزرگ به سیستم توزیع قطب و اقماری[3] روی آورند. در این سیستم، با اتصال چندین مسیر کوچک به یک مسیر بزرگ­تر در یک فرودگاه مرکزی، میزان تقاضا در پروازها افزایش و متقابلا هزینه ها و قیمت بلیت کاهش یافت. در این میان نیز مدل ترانزیت نقطه به نقطه قدیمی به سرعت توسط نسل جدید شرکت های هواپیمایی ارزان[4] به وجود آمد. در نهایت با کاهش هزینه­ های پرواز و به تبع کاهش قیمت بلیت، تقاضای سفر هوایی افزایش یافت و انجام بسیاری از مسیرهای کوچک­تر را توجیه پذیر نمود.

در پی کاهش قیمت بلیت در برخی مسیرها و زمان­ های پروازی، حمل و نقل هوایی با رشد چشم­گیر تقاضای سفر هوایی روبرو شد. این میزان از تقاضا منجر به ایجاد گلوگاه ­های جدیدی شد که پیش بینی نشده بود. به طور نمونه، ایجاد رقابت سنگین بین شرکت ­های هواپیمایی منجر به کاهش شدید کیفیت خدمات هوایی شد. همچنین افزایش بیش از اندازه تقاضا موجب ازدحام در فرودگاه ­ها و تاخیرهای غیرمنتظره ­ای گردید. به گونه ای که به گفته مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز، شرکتی که زمانی یکی از رهبران جهانی بود، اکنون در شاخص ­هایی از جمله سن ناوگان، کیفیت خدمات و محبوبیت بین ­المللی به شدت تنزل کرده، پروازهای کمتری به موقع انجام شده و شکایت مسافران به شدت افزایش یافته است. ازطرف دیگر فشار ناشی از فضای رقابتی منجر به عدم افزایش مناسب سالانه حقوق کارکنان این شرکت ­ها و درگیری با اتحادیه های کارکنان خطوط هوایی شد.

حال سوال اینجاست که در شرایط کنونی حمل و نقل هوایی کشور که به شدت تحت تاثیر تحریم­ های غیرقانونی است، چه اقدامی از سوی دولت می­ تواند موثر و موجب توسعه و رونق صنعت حمل و نقل هوایی کشور گردد؟

بدیهی است که اصل آزادسازی به عنوان یکی از اصول اقتصادی پذیرفته شده است. لیکن یکی از شروط اساسی اجرای موفق این طرح، تعادل در عرضه و تقاضا می ­باشد. مطابق آمارهای موجود داخلی و بین­ المللی، " سرانه هواپیمای فعال " به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت در دنیا برابر 3.2 فروند و در ایران برابر 1.6 فروند هواپیما است. بنابراین وضعیت فراوانی هواپیمای مسافری در ایران در حدود نصف نرم جهانی است و ناوگان هواپیمایی کشور به دلیل کمبود هواپیما توان پاسخ به نیاز فعلی مسافران داخلی را ندارد.

از سوی دیگر، باتوجه به برآوردهای انجام شده، حذف کامل و آنی یارانه سوخت موجب افزایش قیمت بلیت در حدود 50 درصد می ­گردد که این اقدام پیامدهای اقتصادی و اجتماعی احتمالی را در پی خواهد داشت. بر این اساس و باتوجه به تجربه دیگر کشورها، هرگونه آزادسازی قیمت بلیت و لغو تخفیفات تکلیفی به طور کامل و آنی در شرایط کنونی به نفع مصلحت عمومی نبوده و به منظور اجرای سیاست آزادسازی کامل می­ بایست ابتدا نسبت به اصلاح ساختار قیمت­ گذاری و تدوین برنامه اجرایی جهت آزادسازی تدریجی نرخ بلیت (به طور مثال در یک بازه سه ساله) همراه با کاهش تدریجی حمایت ­ها و یارانه ­های دولتی، متناسب با توان حمل و نقل هوایی کشور اهتمام شود.

در این راستا پیشنهاد می­ گردد ابتدا ساختار قیمت گذاری جدید و برنامه اجرایی آن با حضور نمایندگان ذی نفعان و ذی­ اثران صنعت در شورای عالی هواپیمایی وزارت راه و شهرسازی طرح و مصوب گردیده و سپس فرایند قانونی آن از طریق سازمان حمایت تعیین و جهت تصویب و ابلاغ به شورای اقتصاد منعکس گردد. همچنین پیشنهاد می­ گردد از محل حذف تخفیفات تکلیفی نظیر یارانه سوخت هوایی به بخش ­های غیررقابتی صنعت هوایی و نیازمند حمایت ­های مستقیم دولتی ازجمله توسعه هوانوردی عمومی و دیگر بخش ­ها، مشوق های حمایتی اعطاء ­گردد.

پاورقی: 

[1] CAB

[2] FAA

[3] Hub-and-Spoke

[4] Low Cost Airlines

 

* محمد صادق داودی مقدم، تحلیلگر مسائل صنعت هوایی

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • ◄ تجلیل از تلاشگران نوروز 1403 هرمزگان با اجرای ویژه برنامه های مفرح
  • بلیط فروشی بازی تراکتور و ذوب‌آهن آغاز شد + لینک سایت خرید بلیط ticket.tractor-club.com
  • ◄ تـامـلی بر موضوع آزاد سـازی نرخ بلیت هواپیما باتوجه به تـجربه دیگر کشـورها
  • قیمت بلیط استانبول به تبریز مرداد 1403
  • قیمت جت شخصی چند؟
  • خرید جت؛ جنجال بر سر یک قانون ۲۰ ساله!
  • ماجرای خودروی شراکتی دکتر معتمدی و دکتر مرندی و خرید بلیت قسطی هواپیما
  • قیمت جت‌ های شخصی در ایران چند تومان است ؟
  • قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است؟
  • قیمت هواپیما‌های شخصی در ایران چقدر است ؟