Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، زاهد محمودی عصر امروز شنبه در دهمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان اهر با تسلیت شهادت جمعی از کارکنان سپاه در حادثه تروریستی زاهدان، اظهار داشت: وظیفه می‌دانیم از حضور غرورآفرین تک‌تک معلمان، مدیران و دانش‌آموزان در راهپیمایی ۲۲ بهمن قدردانی کنیم و برگزاری مراسمات در مدارس اهر در نوع خود بی‌نظیر بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری در بیانیه «گام دوم انقلاب» در دهه پنجم انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران، نقشه راه جدیدی را برای مردم و مسئولان ترسیم کردند، افزود: بیانیه «گام دوم انقلاب» مقام معظم رهبری، رویکردهای نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف را بیان کرده‌اند و در بخشی از این بیانیه وظیفه سنگینی نیز بر دوش مراکز علمی و آموزشی گذاشته شده است.

فرماندار شهرستان اهر در ادامه با ذکر اینکه رویکردهای هنرستان‌ها در تربیت دانش‌آموزان باید فنی و حرفه‌ای باشد، گفت: تجهیزاتی که در حال حاضر در هنرستان‌ها استفاده می‌شود قدیمی و فرسوده هستند و اصلاً تناسبی با دانش روز را ندارند.

محمودی ادامه داد: ارائه آموزش‌های متناسب با تکنولوژی روز در هنرستان‌ها نیاز به تجهیز آنها به تجهیزات روز است ولی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای خوشبختانه برعکس هنرستان‌ها، تجهیزات مدرن داریم که می‌تواند مورد استفاده دانش‌آموزان نیز قرار گیرد.

وی بابیان این‌که شهرستان اهر در تدریس رشته‌های کشاورزی و گیاهان دارویی ظرفیت‌های بالقوه‌ای دارد، ابراز داشت: اغلب مراجعه‌کنندگان به دستگاه‌های اجرایی که عمدتاً جوانان تحصیل‌کرده بیکار هستند حقیقتاً نمی‌توان کار خاصی انجام داد و شاید دلیل بیکاری اغلب جوانان بدون مهارت بودن آنها باشد از این‌رو باید برنامه‌ریزی برای تربیت مهارت‌محور جوانان داشته باشیم.

فرماندار شهرستان اهر بر لزوم تربیت جوانان در مراکز علمی و دانشگاهی توام با مهارت‌آموزی تاکید کرد و گفت: بسیاری از جوانان به لحاظ مهارتی که دارند هم برای خود و هم برای تعدادی دیگر از جوانان اشتغال‌زایی می‌کنند و به عبارتی مهارت‌آموزی نیز یکی از رویکردها و اولویت‌های دولت است تا اشتغال و کارآفرینی به مردم رقم بخورد.

محمودی اضافه کرد: آموزش و پرورش اهر به جهت استفاده دانش‌آموزان از تجهیزات به‌روز مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای با این مرکز در قالب عقد تفاهم‌نامه‌ای همکاری کند.

وی از وجود فرصت‌های شغلی در بخش کشاورزی شهرستان اهر خبر داد و گفت: ۸۰ درصد جوانان بیکار اهری به جهاد کشاورزی معرفی می‌شوند چراکه بخش کشاورزی این پتانسیل را دارد تا برای بخشی از جوانان بیکار اشتغال ایجاد کند و این میان دانشکده کشاورزی می‌تواند آموزش‌هایی را ارائه دهد.

فرماندار شهرستان اهر تصریح کرد: امروزه یکی از مناسب‌ترین راهکار اشتغال‌زایی، ارائه مشاوره و هدایت جوانان دارای مهارت به خوداشتغالی است به طوری که در شرایط فعلی جوانان بسیاری داریم که تحصیل‌کرده بیکار هستند از این‌رو تاکید داریم جوانان در دوران تحصیل مهارت بیاموزند.

کد خبر 4544006

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش و پرورش شهرستان اهر هنرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۰۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم صبح امروز در اولین کنفرانس ملی مهارتی ایران که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، گفت: باید حواسمان باشد که شخصیت علمی فناوری و نوآوری کشورمان را هماهنگ ببینیم، شخصیت علمی کشورمان نباید کاریکاتوری رشد کند، اگر این‌گونه باشد اثربخشی در کشور نخواهد داشت.

وی ادامه داد: منظور از این‌که شخصیت علمی ما باید هماهنگ رشد کند این است که باید نقش هر یک از بازیگران عرصه علمی را مناسب ببینیم تا اثربخشی و جایگاه خود را داشته باشد مثل چرخ‌دنده ها، اگر قراراست کشور ما پیشرفت متوازن داشته باشد باید حتماً به بخش‌های مختلف علمی و فناوری و نوآوری کشور توجه شود.

وزیر علوم بیان کرد: توجه بیش‌ازحد به یک بخش و کم‌مهری به بخش دیگر باعث می‌شود جورچین کشور ما ناقص بوده و این هم‌افزایی رخ ندهد، باید تصمیم‌گیری عرصه‌های مختلف علمی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی درست باشد باید قانون را محترم بشماریم، جوامع بشری براساس قانون مدیریت می‌شوند در جوامعی که به قانون کم توجهی شود در حد طرفیت‌ها پیشرفت‌ها رخ نمی‌دهد.

به قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است

زلفی گل افزود: در مرور قوانین علم و فناوری گاهی متوجه می‌شویم که به قوانین علم و فناوری توجه لازم نشده است به‌عنوان مثال اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی بیان می‌کند قانون آموزش عالی رایگان تا سرحد خودکفایی، باید توجه کنیم آیا این تعداد دانشجو که با بودجه عمومی پدیرفته می‌شوند براساس نیاز کشور است؟ و همه براساس این قانون توسعه یافته اند؟ یقیناً متوجه می‌شویم نسب به قانون کم توجهی شده است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه آمده‌است که آموزش مهارتی باید سی درصد باشد با نگاه خوش‌بینانه در حال حاضر ما توانسته ایم آن را به ۱۶ درصد برسانیم، بنابراین یا باید موقعی که قانون‌گذاری انجام می‌شود واقعیت‌ها را ببینیم و آن‌چه که هست را تصویب کنیم یا این‌که ظرفیت‌ها را برای تحقق قانون مذکور آماده کنیم بنابراین در علم و فناوری در خیلی جا‌ها نسبت‌به قانون کم مهری شده‌است.

وزیر علوم افزود: در برنامه هفتم توسعه آموزش‌های مهارتی ۴۰ درصد پیش‌بینی‌شده است ما به‌عنوان مسئولان علم و فناوری از هم‌اکنون باید برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهیم درحال‌حاضر دانشگاه‌های نظری ما آموزش‌های مهارت محوری دارند که در حد انتظار نیست و باید آسیب‌شناسی و آسیب‌های آنها برطرف کنیم.

تدوین دستورالعمل افزایش آموزش‌های مهارتی در دانشگاه‌ها

وی ادامه داد: خوشبختانه در برنامه توسعه هفتم حکمی را پیش‌بینی و مصوب کردیم و دستورالعمل آن را باید با همکاری وزارت بهداشت تدوین کرده و توسط هیأت وزیران تصویب کنیم. براساس آن میزان مهارت محور کردن آموزش‌های دانشگاهی افزایش می‌یابد. این موضوع در وزارت بهداشت تقریباً محقق شده‌است، چون بیمارستان‌ها در دست خود دانشگاه است در دانشگاه فرهنگیان نیز به‌همین صورت است، چون دبیرستان‌ها و آموزشگاه‌ها در اختیار آموزش‌وپرورش اند ولی در وزارت علوم این‌گونه نیست صنایع در دسترس ما نیستند در دستورالعملی که باید آن را تدوین کنیم باید به‌گونه‌ای عمل شود تا منافع پذیرش دانشجو با منافع صنعت همسو شود تا دانشجوی ما را پذیرش کنند و مهارت محور شدن شکل بگیرد.

ثبت بیش از ۱۵ هزار نیاز در سامانه نان

وزیر علوم با اشاره به این موضوع که باید نقص قوانین را برای مهارتی شدن آموزش رفع کنیم به سامانه نظام ایده‌ها و نیاز‌ها اشاره کرد و گفت: درحال‌حاضر وزارت نفت ۶۰۰ نیاز در این سامانه ثبت کرده و بیش‌از ۱۵ هزار نیاز نیز توسط صنایع کشور در این سامانه ثبت‌شده است، اگر استادان و دانشجویان ما براساس این نیاز‌ها طرحی تعریف کنند پژوهانه ویژه به آنها اختصاص داده می‌شود همچنین در آئین‌نامه ارتقا و ترفیع امتیاز می‌گیرند.

وزیر علوم افزود: آئین‌نامه ارتقا تدوین شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده‌است در این آئین‌نامه افرادی که علم را به فن و ثروت تبدیل می‌کنند، امتیازات ویژه‌ای دریافت کنند.

وی به مسائل فرهنگی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مسائل فرهنگی اصل هستند ما نمی‌توانیم به آموزش و پژوهش توجه کنیم ولی مسائل فرهنگی را نادیده بگیریم، بزرگ‌ترین سرمایه یک جامعه فرهنگ جامعه است یکی از کارکرد‌های دانشگاه‌ها بحث فرهنگی است نتایج همه این آموزش‌ها در خدمت جامعه قرار می‌گیرد از این بابت است که این همایش نقش کلیدی در آموزش عالی کشور دارد.

وزیر علوم در ادامه به کتاب‌های درسی اشاره کرد و گفت: آئین‌نامه‌ای به دانشگاه‌ها ارسال کردیم که براساس آن مشخص شده‌است که کتابی که تألیف می‌شود باید براساس چه شاخص‌هایی باشد و چه خروجی‌هایی داشته باشد برخی از شاخص‌های تدوین کتاب‌های دانشگاهی نیاز محوری، هویت‌ساز بودن، مهارت محوری است که باید به آن توجه شود.

وزیر علوم تأکید کرد: باید جایگاه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای را توسعه دهیم بنابراین پیگیر این هستیم تا دانشگاه فنی حرفه‌ای را به دانشگاه مهارت ملی تبدیل کنیم. دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ویژگی منحصربه‌فرد دارد مبنی‌بر این‌که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه شاغل هستند این درحالی است که ایجاد شغل برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار هزینه می‌برد برای همین است که مقام معظم رهبری به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار تأکید می‌کنند.

وزیر علوم همچنین به ایجاد پارک علم و فناوری مهارتی و کنسرسیوم‌های اشتغال اشاره کرد که در این دانشگاه پیگیری می‌شود و افزود: در دو سال گذشته توجه و فعالیت زیادی در خصوص دانشگاه فنی و حرفه‌ای صورت گرفته است مبنی براینکه بودجه دانشگاه فنی‌حرفه‌ای هزار و دویست میلیارد تومان بود اکنون امیدواریم آن را به بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان برسانیم و تقریباً چهار برابر شود.

وی افزود: بیش‌از هزار و پونصد میلیارد تومان نیز در سفر‌های ریاست‌جمهوری به استان‌های مختلف برای دانشگاه فنی حرفه‌ای پیش‌بینی‌شده است.

وی همچنین از رفع مشکل استخدامی اعضای هیئت علمی در دانشگاه فنی‌حرفه‌ای نیز خبر داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بهره برداری از سالن ورزشی هنرستان دخترانه نور
  • ۴۱۴ هزار و ۳۲۸ نفر ساعت مهارت در خمین ارائه شد
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • برگزاری دوره آموزشی برای ۴۰۰ نفر از مربیان و داوران دادرس
  • زلفی گل: دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دانشگاه مهارت ملی تبدیل می‌شود
  • پرورش نیروی کار ماهر در ۵۵۱ هنرستان در خوزستان
  • بیش از ۵۵۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای در خوزستان فعالیت می‌کنند
  • راه اندازی رشته‌های جدید در مرکز فنی حرفه ایی میناب
  • افزایش ۵۰ درصدی مراکز فنی و حرفه ای برای تحقق شعار سال