Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@07:05:50 GMT

برترین‌های فجر از نگاه «منتقدان سینمای انقلاب»

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۰۸۰۷

برترین‌های فجر از نگاه «منتقدان سینمای انقلاب»

تهران - ایرنا - مجمع منتقدان سینمای انقلاب اسلامی «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز، رد خون» و «سرخپوست» به عنوان آثار برتر جشنواره سی و هفتم معرفی کردند.

به گزارش شنبه شب خبرنگار فرهنگی ایرنا، مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب طبق رسم چندسال اخیر خود با برگزاری یک نظرسنجی از میان منتقدان و روزنامه‌نگاران فرهنگی دست به انتخاب آثار برتر جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر زده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


درمتن اطلاعیه مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب آمده است: جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر از حیث تعداد آثار قابل دفاع و مهم یکی از بهترین جشنواره‌های چند سال اخیر بود. فیلم‌هایی که همگی توسط فیلمسازان جوانی ساخته شده بود که جشنواره سی و هفت تبدیل به مرحله تثبیت آن‌ها به‌عنوان فیلمسازان اصلی سینمای ایران شد.
فیلمسازانی مانند نرگس آبیار، محمدحسین مهدویان، سعید روستایی، نیما جاویدی که حالا دیگر نه فیلمسازانی جوان و خوش‌آتیه، بلکه بعد از گذار سینمای ایران از نسل قدیم، چهره‌های اصلی سینمای ایران به حساب می‌آیند و با تولیدات خود توانسته‌اند مرزهای تکنیکی و ساختاری سینمای ایران را گسترش دهند.
اما با این‌همه جشنواره سی ‌و هفتم در سال‌های آینده با همه‌ وجوه مثبت در برگزاری و تعداد آثار باکیفیت با نادیده گرفتن فیلم درخشان «ماجرای نیمروز: رد خون» در داوری‌ها نیز قضاوت خواهد شد. گرچه داوری‌های این جشنواره نیز نسبت به اتفاقات باورنکردنی در اعطای سیمرغ‌های سال‌های گذشته از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود و فیلم دیدنی «شبی که ماه کامل شد» نیز به درستی در صدر جشنواره قرار گرفت اما نمی‌توان از اجحاف بزرگ در حق فیلم محمدحسین مهدویان که در عین برخورداری از استانداردهای سینمایی بالا، دست روی بخش مهمی از تاریخ معاصر ایران گذاشته بود به سادگی گذشت.
اتفاقی که در کنار بایکوت «لاتاری» و نامزدی آن تنها در یک رشته در جشنواره سی و ششم و همچنین نادیده گرفتن آثار ارزشمندی چون «چ»، «شیار 143»، «بادیگارد»، «سیانور» و «ویلایی‌ها» در جشنواره‌های پیشین و کنار گذاشتن بازی‌های ماندگار بازیگرانی چون جواد عزتی و هادی حجازی‌فر در چند دوره‌ پیاپی، تحلیل‌ها درباره گارد مهمترین جشنواره‌ سینمایی انقلاب در مقابل آثار درخشان این حوزه را تقویت خواهد کرد.
به گزارش ایرنا ، سال‌های گذشته نیز بر این موضوع تاکید کردیم که با ساخت آثاری چون «شیار 14»، «چ»، «سیانور»، «بادیگارد»، «ایستاده در غبار»، «ویلایی‌ها»، «ماجرای نیمروز»، «تنگه ابوقریب»، «به وقت شام»، «لاتاری» و حالا «شبی که ماه کامل شد»، «ماجرای نیمروز: ردخون»، «23 نفر» باکیفیت‌ترین آثار سینمای ایران متعلق به جریان سینمای انقلاب هستند و این جریان تبدیل به یک شجره بالنده و پرثمر در سینمای ایران شده است. گرچه ناگفته پیداست که تولید آثار تماشایی چون «سرخپوست»، «متری شش و نیم» و «تختی» که در عین حفظ جذابیت و ارتقا ساختار تولید در سینمای ایران، مماس با منافع ملی حرکت می‌کنند دستاورد بزرگی برای سینمای مطلوب جمهوری اسلامی است که در کمتر سالی سراغی از آن داشتیم.

** نظرسنجی با حضور 40 منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی

در نظرسنجی امسال مجمع نویسندگان و منتقدان سینمای انقلاب، 40 منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی فیلم‌های «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی، «ماجرای نیمروز: ردخون» ساخته محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی و «سرخپوست» ساخته نیما جاویدی به ترتیب به‌عنوان سه اثر برتر جشنواره سی و هفتم فجر انتخاب شدند. در این نظرسنجی همچنین فیلم «23 نفر» ساخته‌ مهدی جعفری در رتبه چهارم و «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی در رتبه پنجم قرار گرفتند.
فراهنگ **9210 ** 1355 **

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي سينما جشنواره فيلم فجر97 منتقدان سينما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۰۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت هشتمین جشنواره ملی رسانه و طنز تمدید شد

به گزارش خبرگزاری مهر، با توجه استقبال علاقمندان به حضور در بخش‌های داستان کوتاه طنز، شعر طنز، نثر طنز، طنز چندرسانه‌ای، کاریکاتور و کارتون مهلت دریافت آثار این پنج بخش از هشتمین جشنواره ملی رسانه و طنز (طنزپهلو) تا ساعت ۱۲ ظهر فردا یکشنبه ۲ اردیبهشت تمدید شد.

دبیر خانه جشنواره ملی طنز پهلو پیش تر اعلام کرده بود متقاضیان آثار خود را با موضوعات انتخابات، یک بام و دو هوای حمایت غرب از مردم غزه، بسته شدن پنجره جمعیتی در آینده نزدیک و پیر شدن ایران، توهمات اپوزوسیون جمهوری اسلامی ایران، ورزش به ویژه فوتبال، گرانی خودرو، مصائب اینترنت، گرانی خانه و کرایه خانه، آفت‌های فضای مجازی (اعتیاد به گوشی، فودبلاگرها، بلاگرهای بی‌سواد، فیک‌نیوزها و…)، جهان‌گردی ایرانی‌ها و ایران گردی جهانیان، صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی، بروکراسی اداری و آزاد به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

بر اساس این گزارش، دارندگان رسانه‌های شخصی در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند و روزنامه‌نگاران، نویسندگان‌، شاعران، طنزپردازان و هنرمندان می‌توانند با ورود به سامانه جشنواره و ثبت مشخصات به نشانی الکترونیکی http://tanz.pressfestival.ir آثار منتشر شده خود را ارسال کنند.

آیین پایانی هشتمین جشنواره ملی طنز پهلو توسط معاونت امور رسانه‌ای و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد استان گیلان سه شنبه ۱۱ اردیبهشت در شهر فومن (زادگاه گل‌آقا) برگزار خواهد شد.

کد خبر 6083562 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • ماجرای جنجالی که «نماوا» به پا کرد
  • برگزاری آیین جشنواره قهرمان ایران
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما
  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»
  • انتصاب سرپرست انجمن سینمای جوانان دفتر ارومیه
  • علی حاتمی؛ سعدیِ سینمای ایران
  • مهلت هشتمین جشنواره ملی رسانه و طنز تمدید شد
  • «از هرات تا تهران» آماده نمایش شد/۲ انتصاب در انجمن سینمای جوانان
  • معرفی برترین های آثار مستند رادیویی در جشنواره ملی پژواک
  • پایان گشت ارشاد و روسیاهی تندروها از نگاه جواد موسوی/مارا بگذارید سینه دیوار و خلاص، اما جان مادرتان یک‌صدم آن وعده‌هایی را که به مردم دادید محقق کنید