Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-23@07:50:55 GMT

علت تورم و گرانی به روایت طهماسب مظاهری

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۱۴۴۴

علت تورم و گرانی به روایت طهماسب مظاهری

رویداد۲۴ طهماسب مظاهری، رییس اسبق بانک مرکزی، در خصوص نقش بانک مرکزی و بانک های عامل درتوسعه و رشد اقتصادی، اظهار کرد: در قانون پولی و بانکی، بانک مرکزی مسئولیت سیاست گذاری پولی، نظارت بر عملکرد بانک ها، سیاست های ارزی و انتشار و تنظیم بازار اسکناس و سکه را بر عهده دارد.

وی افزود: بانک مرکزی تولیت حفظ سطح عمومی قیمت ها، جلوگیری از ایجاد تورم ناشی از افزایش بی رویه نقدینگی و همچنین حفظ ارزش دارایی های مردم در نظام بانکی را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



رییس اسبق بانک مرکزی گفت: مدیران و هییت مدیره بانک های تجاری و تخصصی سپرده هایی را از مردم در قالب قانون بانکداری اسلامی و بدون ربا و قرارداد قرض دریافت می کنند تا اعتباراتی را برای فعالان اقتصادی فراهم کنند، لذا بانک مرکزی باید با نظارت بر اجرای صحیح و اصولی این رویه کنترل داشته باشد.

مظاهری ادامه داد: با کوچکترین اشتباه و بی دقتی بانک مرکزی و مدیران بانک های عامل این خطر بالقوه همیشه وجود داشته که به جای اینکه منابع و پول موجود در جامعه با گردش در چرخه اقتصادی عامل رشد و توسعه در زمینه تولید و اشتغال باشد، در زمینه های دیگر مورد استفاده قرار بگیرد و بانک ها صرفا ابزاری برای ایجاد پول بدون پشتوانه و ایجاد نقدینگی شوند.

وی بیان کرد: در 13 سال گذشته به دلیل اینکه دولت نیاز به منابع مالی بیش از درآمدهایش داشته است، لذا از طریق استفاده از منابع بانکی این نیازها را برطرف کرده است و این امر موجب شد نقدینگی جامعه به جای اینکه عامل گردش اقتصادی باشد در اختیار دولت قرار بگیرد و مدیران بانکی و بانک مرکزی نظارت های لازم در این خصوص را انجام نداده اند.

مظاهری افزود: در نتیجه در 13 سال گذشته نقدینگی از 70 هزار میلیارد تومان به هزار و 800 هزار میلیارد تومان رسیده و با رشد بالای 20 درصد در سال همراه بوده، در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی در سال حدود 3 یا 4 رصد بوده که این اختلاف موجب ایجاد تورم افسارگسیخته در جامعه شده است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی باید هییت مدیره بانک ها را با ابزارهایی که در اختیار دارد موظف کند نقدینگی را که از طریق سپرده گذاری مردم به دست می آورند در گردش فعالیت های اقتصادی و رشد تولید ناخالص سرمایه گذاری کنند.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 بانک مرکزی تورم و گرانی طهماسب مظاهری سرمایه گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۱۴۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا

به گزارش همشهری‌آنلاین، پس از اینکه نرخ تورم در ژاپن از هدف تعیین‌شده فاصله گرفت، رئیس بانک مرکزی این کشور خبر داد که احتمال دارد نرخ‌ بهره را در صورت ادامه صعود تورم افزایش دهد و کاهش خرید اوراق قرضه بزرگ خود را در مقطعی از زمان در آینده آغاز کند. کازوئو اوئدا می‌گوید: بانک مرکزی در حال حاضر باید سیاست پولی کنونی را حفظ کند و اگر تورم به روند صعودی خود ادامه دهد، به ‌احتمال زیاد نرخ بهره را افزایش خواهیم داد.

در اروپا، اداره آمار فدرال آلمان گزارش داده که قیمت تورم تولیدکنندگان آلمان در ‌ماه مارس کمتر از حد انتظار و نسبت به سال گذشته ۲.۹درصد کاهش یافته است؛ درحالی‌که برخی تحلیل‌گران انتظار کاهش ۳.۲درصدی را داشتند. این نهمین ‌ماه متوالی کاهش تورم تولیدکننده بود، اما کمترین کاهش از ماه جولای گذشته برآورد شده است.

اما بخوانید از وضعیت این روزهای بازار خودروهای برقی. شرکت خودروسازی تسلا قیمت پرفروش‌ترین مدل‌های خود را پس از فروش ناامیدکننده سه ماهه اول و افزایش موجودی، در ایالات‌متحده و چین کاهش داده است. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، خطاب به ۱۴۰هزار کارمند تسلا اعلام کرد که در حال کاهش بیش از ۱۰درصد از تعداد کارکنانش در سراسر جهان است و ۲نفر از مدیران ارشدش نیز کنار رفته‌اند. بلومبرگ گزارش داده که این خودروساز نخستین افت فروش خود را نسبت به سال قبل از روزهای ابتدایی همه‌گیری کووید-۱۹ داشته است.

شرکت نایک، از شناخته‌شده‌ترین برندهای پوشاک ورزشی جهان‌ هم ۷۴۰کارمند خود را اخراج کرد، زیرا تولیدکننده برتر پوشاک ورزشی به‌دنبال کاهش هزینه‌ها پس از هشدار درباره کاهش درآمد خود در نیمه اول مالی۲۰۲۵ است. میشل آدامز، معاون راه‌حل‌های مردمی نایک، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده؛ مرحله دوم این تغییرات تا ۲۸‌ژوئن در مقر آن آغاز خواهد شد. نایک در ‌ماه دسامبر برنامه‌ای برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به مبلغ ۲میلیارد دلار طی ۳سال آینده و در ‌ماه فوریه ارائه کرد که حدود ۲درصد از کل نیروی کار خود یا بیش از ۱۶۰۰کارمند را کاهش می‌دهد.

کد خبر 846380 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها اقتصاد - تورم ژاپن اقتصاد بانک مرکزی شرکت‌ خودروسازی تسلا

دیگر خبرها

  • پس لرزه های گرانی و کمبود دارو در صحن مجلس /حاجی دلیگانی: سهم بیماران از پرداخت هزینه ها ۳۰ درصد بود نه ۵۰ درصد!
  • اسلحه ژاپنی علیه تورم و غافلگیری تسلا
  • اشتباه در راهبرد بانک مرکزی؛ رئیس کل بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناسد | رابطه زایش تورم و نرخ دلار چگونه است؟
  • راهبرد بانک مرکزی اشتباه است / زایش چهار درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • زایش ۴ درصد تورم با افزایش ۱۰ درصدی قیمت دلار
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش
  • ۷ اقدام بانک مرکزی در حمایت از تولید
  • تثبیت نرخ ارز عامل کاهش تورم است
  • انتظارات بیش از حد برای کنترل نرخ ارز عقلایی نیست
  • کاهش تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در اسفند ۱۴۰۲به ۲۴.۵ درصد