Web Analytics Made Easy - Statcounter

اتحادیه اروپا به دنبال محدودیت استفاده از دلار در واردات انرژی و افزایش نقش یورو است تا بستری را برای تداوم روابط تجاری خود با ایران فراهم کند.

به گزارش ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، کمیسیون اروپا در حال مذاکره با مدیران اجرایی شرکت های انرژی اتحادیه اروپا است تا نقش یورو را در تجارت بین المللی در بخش نفت و گاز افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحادیه اروپا با تمرکز بر روی خرید و فروش نفت و گاز به یورو در تراکنش ها به دنبال پُر رنگ کردن نقش یورو در تجارت بین الملل است. مقامات اروپایی مذاکراتی را با نمایندگان شرکت های بزرگ انرژی اروپایی از قبیل او ام وی، اِنی و اِنگی شروع کرده اند تا وابستگی تجارت انرژی جهانی به دلار آمریکا را کاهش دهند.

کمیسیون اروپا نگرانی خود را در مورد سلطه دلار در صنعت انرژی اروپا در بحبوحه افزایش چالش های سیاسی در تنش های تجارت بین المللی و نیز افزایش قریب الوقوع نرخ بهره از سوی فدرال رزرو که قیمت دلار را در برابر دیگر ارزها از جمله یورو بالا می برد، ابراز کرد.   

همچنین کمیسیون اروپا اعلام کرد که اتحادیه اروپا بزرگترین وارد کننده انرژی جهان با میانگین سالانه ۳۰۰ میلیارد یورو در ۵ سال اخیر است و تقریبا ۸۵ درصد از این مبلغ به دلار آمریکا پرداخت شده است.

این اظهارت کمیسیون اروپا به دنبال تلاش اتحادیه اروپا برای حفظ مناسبات تجاری خود با ایران و ایجاد خط لوله گاز نورد استریم دو است. این تلاش ها بروکسل را با واشنگتن دچار اختلاف کرده و برخی از مقامات اروپایی می گویند که با کنار گذاشتن دلار، اتحادیه اروپا می تواند ریسک های سیاسی احتمالی را کاهش دهد.

مقامات اروپایی معتقد هستند که استفاده از یورو در پرداخت ها برای واردات انرژی این بلوک می تواند نقش یورو را به عنوان یکی از ارزهای بزرگ ذخیره جهانی افزایش دهد. کمیسیون اروپا قرار است محدودیت هایی را در بازار خود به منظور استفاده از دلار آمریکا از طریق استفاده گسترده از یورو اعمال کند.

شرکت های اروپایی اعلام کردند که آمریکا در سال ۲۰۱۴ میلادی بانک «بی ان پی پاریباس» فرانسه را به دلیل نقش داشتن در تجارت نفت ایران و سودان ۹ میلیارد دلار جریمه کرد و بیشتر مدیران اجرایی دوست ندارند که چنین اتفاقی برای شرکت آنها بیافتد و در حال فشار به اتحادیه اروپا برای پیدا کردن راه حلی برای آنها است.  

مقامات اروپایی اعلام کردند که به دنبال مستحکم کردن بازار انرژی اروپا به عنوان یک نظام پکپارچه کامل هستند که در مواجه با چالش های خارجی پایداری بیشتری داشته باشد. بروکسل به دنبال اعمال قانون، مقررارت و قوانین سفت و سختری در تمام تراکنش های انرژی است.

کمیسیون اروپا بر این باور است که این رویکرد می تواند شفافیت، امنیت و رقابت بازار را در صنعت انرژی اروپا افزایش دهد. همچنین «آریاس کانیت» کمیسر اروپا در بخش انرژی و اقدامات اقلیمی گفت: باهمدیگر در مورد امنیت تامین گاز و توافقات بین دولتی پیش از این به اجماع رسیده ایم. اروپا ابزارهای قدرتمندی برای انجام معامله بصورت کارآمد و مشترک با تامین کنندگان انرژی خارجی خود دارد.

فشار اتحادیه اروپا برای ارتقاء نقش یورو در تسویه حساب های بین المللی در راستای طرح های پیشنهادی از سوی دیگر کشورها مانند چین برای کنار گذاشتن دلار در تجارت بین الملل است. چین به دنبال افزایش تجارت خود با اتحادیه اروپا در ماه های اخیر به دنبال تنش های تجاری با آمریکا بوده است.  

بر پایه این گزارش، بانک مرکزی اروپا درخواست اصلاحات منطقه یورو و تقویت بخش پولی خود به وسیله افزایش انعطاف پذیری آن را داده است؛ ضمن اینکه فرانسه و آلمان خواهان یک واحد مالی در چارچوب ارز یورو هستند که می تواند پایداری پروژه یکپارچگی اروپا را بهبود بخشد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: اروپا مبادلات تجاری یورو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه

وزیر خارجه سوئد خواستار تحریم ناوگان نفتکش‌های سایه روسیه و ممنوعیت گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) این کشور به تلافی جنگ در اوکراین شد.

به گزارش ایسنا به نقل از اویل پرایس، توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد، هنگام ورود به نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ گفت: تصویب بسته چهاردهم تحریم‌ها، یکی از مهم‌ترین موارد است. ما می‌خواهیم که این بسته، شامل ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی و اقداماتی برای محدود کردن ناوگان نفتکش‌های سایه روسیه باشد.

اتحادیه اروپا به تازگی مذاکرات خود را در خصوص بسته چهاردهم تحریم‌ها آغاز کرده است و انتظار نمی‌رود به این زودی، این بسته را تصویب کند.

کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در مورد ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی روسیه، اختلاف نظر دارند. سوئد و کشور‌های حوزه بالتیک برای اعمال این ممنوعیت فشار می‌آورند، اما سایر کشور‌های عضو و رگولاتور انرژی اتحادیه اروپا می‌گویند اروپا، وابستگی بیشتری به ال‌ان‌جی روسیه پیدا کرده و قادر به ممنوعیت فوری آن نیست.

آژانس همکاری رگولاتور‌های انرژی اتحادیه اروپا (ACER)، هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد اتحادیه اروپا باید در تلاش‌های خود برای حذف ال‌ان‌جی روسیه مراقب باشد، زیرا باید از امنیت تامین گاز خود محافظت کند.

از آنجایی که اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال ۲۰۲۷، به وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی روسیه به طور کامل پایان دهد، کاهش واردات ال‌ان‌جی روسیه باید در گام‌های تدریجی صورت گرفته و با ممنوعیت واردات محموله‌های تک ال‌ان‌جی روسیه آغاز شود.

رگولاتور اتحادیه اروپا گفت: در حالی که چنین اقداماتی ممکن است کاهش وابستگی به گاز روسیه را هدف قرار دهد، مهم است که توجه داشته باشیم، حجم قابل توجهی گاز، تحت قرارداد‌های بلندمدت ال‌ان‌جی که قبل از حمله روسیه به اوکراین منعقد شده اند، خریداری شده است. بنابراین، کاهش واردات ال‌ان‌جی روسیه باید با احتیاط انجام شود، به خصوص با توجه به این که قرارداد ترانزیت گاز روسیه به اروپا از طریق خاک اوکراین، در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود.

دیگر خبرها

  • پخش یورو ۲۰۲۴ در بلاروس بدون مجوز یوفا!
  • یورو رکورد زد
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته | پاسخ ایران به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا | آخرین وضعیت حقابه هیرمند
  • افزایش قیمت دلار مبادله‌ای/دلارحواله به ۴۱هزارتومان نزدیک شد
  • درخواست سوئد برای تحریم جدید علیه انرژی روسیه
  • دلار تقریبا از مبادلات تجاری مسکو و پکن حذف شد
  • اروپا بازنگری درتجارت با رژیم صهیونیستی را آغاز کرد
  • اروپا بازنگری درتجارت با رژیم صهیونیستی را اغاز کرد
  • هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری برای حجم مبادلات اقتصادی ایران و پاکستان
  • قیمت تور اروپا با دلار و یورو امروز چند؟