Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-16@12:30:50 GMT

دوران افول صنعت چاپ

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۲۲۹۹

دوران افول صنعت چاپ

ابتدا باید ایستادگی و پایمردی کارکنان دیروز و امروز روزنامه ایران را که تاکنون هفت هزارشماره منتشر کرده‌اند ستایش کنم و آرزو کنم که این روزنامه برای ایرانیان تا همیشه سرپا بماند. بهروز بهزادی سردبیر سابق روزنامه ایران           و اینک یادداشتی که از من خواسته‌اید: چرا وقتی از روزنامه صحبت می‌کنیم، چند صفحه بزرگ کاغذ، با ستون‌هایی گرافیکی و تصویرهایی در میان آنها در مخیله ما منعکس می‌شود و البته بوی کاغذ و مرکب که به‌گفته خیلی از روزنامه خوانان استشمام آنها لذت‌بخش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علت روشن است، روزنامه مثل مجله و کتاب از محصولات دوران چاپ است؛ دورانی که در زندگی بشر تأثیر بسیار گذاشته است. در واقع با اختراع چاپ توسط گوتنبرگ بشر آهسته آهسته‌ گام به دوران تولید انبوه محصولات فرهنگی گذاشت و در همین دوران بود که علم و دانش جهش‌های متعدد از سر گذراند. به گمان بسیاری از جامعه‌شناسان دنیا اینک در حال کنار گذاردن دستگاه‌های چاپ است و دیری نمی‌گذرد که اینترنت و صفحات دیجیتال جای آن را به طور کامل می‌گیرند. اگر روزنامه یکی از محصولاتی است که به کمک دستگاه چاپ سالیان طولانی محصولاتی به‌نام روزنامه کاغذی را به خوانندگان عرضه کرده است، در آینده، با بازنشسته شدن دستگاه‌های چاپ، روزنامه روی صفحات دیجیتال که اینک آنها را موبایل یا تبلت و... می‌نامیم به خوانندگان عرضه خواهد شد که طلیعه آن از حدود دو دهه پیش آغاز شده است. این نوع روزنامه‌ها که هم‌اکنون نیز عرضه می‌شوند با نام‌ها و شکل‌های مختلف و بسیار متنوع‌‌تر از گذشته به خوانندگان عرضه می‌شوند و در واقع زمان مرده‌ای را که روزنامه‌های کاغذی به خاطر چاپ شدن از دست می‌دهند، ندارند و در هر لحظه می‌توانند خبرها و نظرهای جدید وحتی صدا و تصویر در کنار آنها به مخاطبان عرضه کنند. پس اینکه می‌گویند دوران روزنامه‌ها به سر رسیده است به هیچ‌وجه درست نیست بلکه دوران روزنامه‌های کاغذی در حال به سر رسیدن است و نسل‌های آینده به اندازه نسل‌های گذشته به روزنامه‌های کاغذی رغبت نخواهند داشت و روزنامه آنان در موبایل یا تبلتی خواهد بود که همراه دارند و البته روزنامه‌های آینده رقیبان بسیار نیز دارند. از جمله آنها کانال‌های اجتماعی است که به مدد اینترنت به وجود آمده‌اند و همه آنها مملو از خبر است، از خبر برای گروهی خاص تا خبر برای یک محله یا یک شهر یا کشور یا جهان که با سرعتی بسیار دنیا را در می‌نوردند. تصور شکل روزنامه‌های آینده فرای آنچه امروز بر بنیان اینترنت و دیجیتال می‌بینیم بسیار مشکل است. به آن می‌ماند که کسی در زمان چاپ سنگی، شکل و نحوه کار ماشین‌های بزرگ و رنگی چاپ افست را پیش‌بینی می‌کرد. در آینده‌ای که پیش رو داریم روز‌های اوج «رسانه پیام است» و «دهکده جهانی» آقای مک لوهان خواهد بود که دانش فناوری ارتباطی و رسانه بدون تردید مدیون او است.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۳۶ هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمدی امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها، اظهار داشت: ۳۳۶ هزار پروانه کسب کاغذی تا ۲۷ فروردین‌ماه در لرستان الکترونیکی شده است.

وی عنوان کرد: لرستان دراین‌رابطه جایگاه نخست در کشور را دارد.

مدیرکل اقتصاد و دارایی لرستان، بیان داشت: بر اساس حکم تبصره هفت ماده یک قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای قدیمی و کاغذی باید، تبدیل به مجوز الکترونیکی و شناسه یکتا شوند.

محمدی، افزود: کسب‌وکارهایی که شناسه یکتا نداشته باشند، به لحاظ قانونی فاقد مجوز محسوب می‌شوند.

کد خبر 6079811

دیگر خبرها

  • ۳۳۶ هزار پروانه کسب کاغذی در لرستان الکترونیکی شد
  • ایران اسلامی امروز شاهد افول و پیری جریان استکباری است
  • اعلام جرم دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت
  • اعلام جرم علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار
  • اعلام جرم دادستانی علیه روزنامه جهان صنعت
  • دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار اقتصادی اعلام جرم کرد
  • اعلام جرم دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت و یک خبرنگار
  • بازگشت به یک نوستالژی پاک و دوست دار محیط زیست | خرید از میادین تره بار با پاکت کاغذی انجام می شود
  • نیاز سالانه کشور ۳۱ میلیون حلقه لاستیک است
  • انتخابات دوره هفتم نظام صنفی رایانه‌ای ، رو به بهبود یا افول؟