موسیقی از جنس حس و حال بداهه نوازندگان
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۲۵۱۰
در یک اجرای موسیقی بداهه، نوازندگان حس و حال درونی لحظهای خود را با نواختن موسیقی با تماشاچیان به اشتراک گذاشتند.
به گزارش ایسنا، در چهارمین شب از جشنواره موسیقی فجر سالن فرهنگسرای نیاوران برای دومین بار در این شب میزبان اجرای دونوازی کمانچه و دودوک بود.
در این اجرا حسام اینانلو نوازندگی کمانچه و رضا عسگرزاده نوازندگی دودوک را به عهده داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ابتدای کنسرت اینانلو بدون استفاده از نت و به صورت بداهه شروع به نواختن کمانچه کرد. صدای ساز او لحظاتی اوج میگرفت و دوباره آرام میشد. از آنجا که نوازنده به صورت بداهه مینواخت، مخاطب میتوانست صدایی آمیخته با حس و حال درونی او را در آن لحظه بشنود.
با این حال پس از پایان این بخش نوازنده دودوک به روی صحنه آمد و بداههنوازی کمانچه آلتو و دودوک آغاز شد. یکی از نکات مهم این اجرا همنوازی با افکتهای صوتی و پدهای الکترونیکی بود. به گونهای که فضای بداههنوازی گاهی رنگ موسیقی دستگاهی گرفته و گاهی از آن فاصله میگرفت.
این اجرا که به صورت بداهه بود گاهی اوج میگرفت و گاهی به یکباره فرود میآمد و خیال مخاطب را با خود همراه میکرد. افکتهای صوتی اجرا به خوبی توانستند تماشاچی را با خود همراه کنند و نقش یک اهرم را برای نگه داشتن و وارد کردن فشار به ذهن و حس مخاطب اجرا کنند. به گونهای که در یک لحظه این افکتها به یکباره همانند یک ضربه عمل میکردند و دوباره با شروع نواختن کمانچه ذهنها را در خود حل میکردند. البته گاهی موسیقی دچار یک سوز و حسی غمناک میشد و گاهی دوباره اوج میگرفت گویی که فریاد میزد. همه اینها برگرفته از ذهن پرآشوب آن لحظه نوازنده بودند و صرفا هیچ مفهوم خاصی نداشت و تنها هدف، همراهکردن مخاطب با موسیقی بود. به گونهای که تا لحظه آخر بنشیند و به صدای ساز گوش فرا دهد.
نوازنده کمانچه به ایسنا میگوید: «ما قصد بیان چیز جدید یا مفهوم خاصی را نداشتهایم و حتی از کسی هم الهام نگرفتهایم. البته ممکن است شما از قبل نمونههایی از این موسیقیها را شنیده باشید که اینها نیز تصادفی است.»
در بخش سوم اجرا بداههنوازی کمانچه پنج سیم و دودوک آغاز شد. این بار میتوان گفت که صدای کمانچه قدرت بیشتری داشت و حس قویتری را منتقل میکرد ولی نوازنده دودوک همچنان با آرامش پیشین کار خود را میکرد.
اینانلو همچنین به خبرنگار ایسنا گفت: «آنچه شنیدید ما بودیم. مخاطب به هر گونه که بخواهد میتواند از اجرای ما برداشت کند. ما به عنوان مجری به دنبال تأثیرگذاری هستیم.»
البته عسگرزاده نیز بیان کرد که اجرای این موسیقی علاوه بر این که نشأتگرفته از حس و حال درونی خود ما باشد از طرفی حسی که از مخاطب دریافت میکنیم را نیز در بر دارد.
در این کنسرت که بیشتر صندلیهای سالن پر بود، همه تماشاچیان ساکت و محو تماشای اجرا بودند و پس از پایان، وجد در چهرهشان دیده میشد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جشنواره موسيقي فجر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پرکارترین خواننده پاپ مشخص شد
به گزارش همشهری آنلاین، در فروردینماه امسال، ۱۶۲ نوبت کنسرت پاپ در سراسر کشور برگزار شد. این آمار تنها مختص به اجرای صحنهای گونه پاپ است. البته که با توجه به تعطیلیهای شبهای قدر، از تاریخ ۱۱ تا ۱۹ فروردین، هیچ کنسرت پاپی در کشور به روی صحنه نرفت و بنابراین این آمار، متعلق به دو دهه از فروردینماه است.
طبق این گزارش، ۱۲۲ نوبت اجرا در شهرستان و ۴۰ نوبت نیز در تهران به روی صحنه رفت. علیرضا طلیسچی با ۲۱ نوبت اجرا، پرکارترین خواننده فروردین در حوزه برگزاری کنسرت به شمار میرود. مجید رضوی با ۱۴ نوبت و رضا صادقی با ۱۲ نوبت، در ردههای بعدی این فهرست قرار میگیرند
علیرضا طلیسچی با ۲۱ نوبت اجرا، پرکارترین خواننده فروردینماه در حوزه برگزاری کنسرت به شمار میرود. مجید رضوی با ۱۴ نوبت و رضا صادقی با ۱۲ نوبت، در ردههای بعدی این فهرست قرار میگیرند.
حامیم و مسعود صادقلو نیز هر یک با ۱۱ نوبت، مشترکا در رتبه چهارم قرار گرفتند.
در فروردینماه، ۳۰ خواننده در حوزه پاپ به روی صحنه رفتند و توانستند باتوجه به تداخل ماه مبارک رمضان با فروردینماه و تعطیلات مناسبتی، آمار خوبی را در این ماه به ثبت برسانند.
نکته جالبتوجه این آمار، نسبت سهبرابری حجم اجرای موسیقی پاپ در شهرستانها در برابر تهران است که این اتفاق در چندین استان مسافرخیز کشور رخ داد و سبب شد تا پراکندگی جغرافیایی خوبی به لحاظ برگزاری کنسرت در سطح کشور برقرار باشد.
البته که این رخداد، طی دو سال اخیر، با مهندسی فعالی اجرایی شده است تا بسیاری از استانهای کشور، در بسیاری از شبها، پذیرای خوانندگان گونههای مختلف موسیقی باشند و عدالت فرهنگی از این منظر، رشد موجهی را به خود ببیند. با توجه به کاهش تعطیلات مناسبتی طی اردیبهشت، انتظار میرود که این آمار با افزایش قابلتوجهی مواجه شده و اجرای کنسرت تا نیمههای تیرماه که آغاز ماه محرم است، رشد تصاعدی خوبی را شاهد باشد.
کد خبر 846293 منبع: ایرنا برچسبها موسیقی ایرانی كنسرت موسيقى خبر مهم موسیقی - چهره - ساز - آلبوم - اجرا