Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام محبی، مدیر حقوقی سابق دفتر پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست گفت: معتقدم در قضیه اف‌ای تی اف تعمدی وجود دارد که مسئله برای مردم و جامعه نخبگان به خوبی باز و شکافته نشود و جا نیفتد. به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، قدیری، دانش آموخته دوره دکتری حقوق بین الملل امروز در نشست هم اندیشی نخبگان که با موضوع ابعاد حقوقی، اقتصادی و امنیتی اف‌ای تی اف در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: موضوعی به نام حق شرط در دو کنوانسیون سیاسی و پالرمو وجود ندارد یک حالت این است که ایران تمام استاندارد‌های سی اف تی را بپذیرد که این ناقض منافع و امنیت ملی است و یا این کنوانسیون‌ها را نپذیرد و اجرا نکند با این وجود ما چیزی را که تقدیم طرف مقابل کرده ایم زیر ساخت حقوقی و بستر تحریم‌های جدید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اظهارات چند روز اخیر ظریف مبنی بر اینکه ما به خاطر فلسطین حاضریم فشار‌ها را تحمل کنیم، تصریح کرد: این به منزله دادن یک آدرس غلط است، چون اصلا بحث فلسطین مطرح نیست و اینجا بحثی که وجود دارد این است که با پذیرفتن به الزامات سی اف تی و پالرمو ساختار دفاعی و اقتصادی کشور ما زیر ذره بین می‌رود.

قدیری اظهار کرد: فرض کنید ایران تمام اقدامات مدنظر اف‌ای تی اف را هم انجام دهد با این وجود بحث این است که هیچ تضمینی نیست که ایران از لیست کشور‌های با ریسک بالای سرمایه گذاری خارج شود، چون ترامپ، نتانیاهو و در آینده بن سلمان باید به خروج کشورمان از این لیست رای دهند. در هر حال اگر از این لیست نیز خارج شویم انتظارات اف‌ای تی اف از ایران یک لیست سیالی است و ممکن است اقدامات جدیدی در آینده زاییده شود و دوباره امکان بازگشت ایران به لیست کشور‌های با ریسک بالای سرمایه گذاری فراهم شود.

این دانش آموخته دکتری حقوق بین الملل با اشاره به اینکه اف‌ای تی اف یک نهاد تحریم کننده نیست و این گروه صرفا تابلوی اعلانات است، تصریح کرد: هدف برجام رفع و تعلیق یا لغو تحریم‌ها بود با این وجود در ساختار حقوقی تحریم‌ها برداشته شد، ولی شرکت‌ها برای سرمایه گذاری در ایران پا پیش نگذاشتند و حتی فروش هواپیما هم به کشورمان منتفی شد چه برسد به اینکه سرمایه گذاری صورت بگیرد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز دراین رابطه گفت: تحریم‌ها بر روی کاغذ برداشته شده، ولی آمریکا با یک، اما و اگر دل شرکت‌ها را خالی می‌کند و برای سرمایه گذاری آن‌ها در ایران خط و نشان می‌کشد در هر حال لیست اس پی ان یک لیست سیالی است.

وی با تاکید بر اینکه اف‌ای تی اف ساختار و سازوکاری برای رفع تحریم‌ها ندارد، تصریح کرد: مغلطه‌ای که در حال انجام است این است که به نام شفافیت می‌خواهند یک کنوانسیون استعماری را بر کشور تحمیل کنند. شفافیت برای بیگانه یک ضد ارزش است، اما اینکه در کشورمان شفافیت وجود داشته باشد یک ارزش محسوب می‌شود.

قدیری خاطرنشان کرد: طیب نیا ۴۱ بند از الزامات اف‌ای تی اف را پذیرفته است، ولی کسی این الزامات را نمی‌داند. در ۲۱ فروردین دولت تزریق ارز به صرافی‌ها را متوقف کرد، اما یک روز مانده به بررسی سی اف تی در مجلس جریان ارزی به صرافی‌ها را وصل کرد تا جامعه را شرطی کند و آن وقت بگویند بررسی سی اف تی در مجلس باعث کاهش قیمت ارز شد. در هر حال پس از به وجود آمدن بحث شلیک موشک‌های سپاه به مقر داعش و اتفاقات دیگر دولت به نتایج خود نرسید؛ بنابراین از نظر بنده آنچه تاسف بار است وصل کردن و شرطی کردن جامعه توسط دولت است.

حجت الاسلام محبی، مدیر حقوقی سابق دفتر پژوهش‌های مجلس نیز در این نشست گفت: معتقدم در قضیه اف‌ای تی اف تعمدی وجود دارد که مسئله برای مردم و جامعه نخبگان به خوبی باز و شکافته نشود و جا نیفتد و این رویه را در مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام شاهد هستیم به گونه‌ای تا یکی دو هفته پیش این مسئله برای خیلی از نمایندگان مجلس و اعضای مجمع مسئله غامضی بود و آن‌ها نیز نتوانسته بودند مسئله را درک کنند.

وی با بیان اینکه جلسه امروز مجمع به دلیل اینکه ۱۸ نفر برای صحبت کردن ثبت نام کرده بودند به همین دلیل وقت کم آمد و تصمیم گیری در رابطه با پالرمو به جلسه بعد موکول شد، اظهار کرد: باید در مورد سی اف تی و پالرمو بدون هر گونه هیجانی در رسانه ملی گفتگو شود.

محبی با بیان اینکه زمانی ما فریاد می‌زدیم مکانیزم برجام خنده دار است و دلیل مان هم این بود که ما طبق این توافق نمی‌توانیم از کسی علیه خودش شکایت کنیم چرا که نتیجه این شکایت هر چه باشد به ضرر ایران تمام می‌شود، تصریح کرد: مسئله مهمی که با پذیرش الزامات اف‌ای تی اف مطرح می‌شود این است که ما به دلیل تحریم نمی‌توانیم نفت بفروشیم و بعد ارز را از طریق سیستم بانکی وارد کشور کنیم.

مدیر حقوقی سابق دفتر پژوهش‌های مجلس گفت: در حال حاضر دشمن نمی‌داند که ما از کدام در نفت می‌فروشیم و چگونه ارز آن را وارد کشور می‌کنیم با این وجود اگر استاندارد‌های اف‌ای تی اف را بپذیریم چراغ را برای دشمن روشن می‌کنیم و به نوعی اطلاعات بانکی اشخاص و شرکت‌ها را که پشت پرده دور زدن تحریم‌ها هستند در اختیار دشمن قرار می‌دهیم.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که ما آدم‌های عاقلی نیستیم، چون می‌خواهیم با پذیرش استاندارد‌های اف‌ای تی اف پشت پرده دور زدن تحریم‌ها را در اختیار دشمن قرار دهیم. تفسیر غربی‌ها از پذیرش اف‌ای تی اف این است که ایران استاندارد‌های این گروه را بپذیرد تا فضا شفاف شود از این رو آن‌ها راحت‌تر بتوانند جلوی ورود ارز به کشور ما را بگیرند.

محبی اظهار کرد: پذیرش الزامات اف‌ای تی اف باعث می‌شود همین میزان ارزی که وارد کشور می‌شود نیز جلوی آن گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۴۱ الزام اف‌ای تی اف ایران ۳۸ الزام را اجرایی کرده، اما از این تعداد اف‌ای تی اف ۲۵ الزام را نپذیرفته و اعلام کرده آنچه ایران می‌گوید انجام داده، انجام نداده است، افزود: خواسته اف‌ای تی اف این است که یک مرکز اطلاعات مالی مستقل در ایران ایجاد شود به گونه‌ای که این مرکز زیر نظر حاکمیت نباشد.

مدیر حقوقی سابق دفتر پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: اف‌ای تی اف ۲۵ الزام اجرا شده توسط ایران را نپذیرفته و البته بنا هم بر این است که این الزامات را انجام ندهد. بحث بنده این است که این الزامات نه به دستور سپاه و نه شورای امنیت ملی و یا رهبر معظم انقلاب بلکه توسط دولتی که توصیه‌های اف‌ای تی اف را پذیرفته اجرا نشده اند.

وی گفت: دولت، مجلس، نهاد‌های امنیتی دست به دست هم داده اند تا اجازه ندهند که اطلاعات محرمانه کشور از طریق اف آی یو از کشور خارج شود.

حاجی لو، کارشناس دیپلماسی اقتصادی و تحریم نیز در این نشست گفت: اگر ما الزامات اف‌ای تی اف را هم بپذیریم این گروه در گام بعد به سراغ الزامات دیگری می‌رود.

وی اظهار کرد: ایران در حال حاضر تحت تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا است با این وجود سوال این است که اگر ما الان به دو کنوانسیون سی اف تی و پالرمو بپیوندیم و به طور کامل از لیست کشور‌های دارای ریسک سرمایه گذاری بالا خارج شویم آیا شرکت‌های چینی چشم خود را بر روی تحریم‌های آمریکا می‌بندند؟

حاجی لو گفت: تاکنون ایران با تاریک کردن فضا تحریم‌های نفتی، تجاری، بانکی و صرافی به شیوه‌های مختلف دور زده است با این وجود اگر ما الزامات اف‌ای تی اف را اجرا کنیم باید اطلاعات مالی خود را در اف آی یو متمرکز نماییم و از آن طرف نیز تضمین بدهیم که اطلاعات خود را بدون هیچ محدودیتی به اشتراک بگذاریم بنابراین این انتقال اطلاعات باعث می‌شود که راه‌های دور زدن تحریم‌ها که با آن‌ها معاملات اقتصادی را انجام می‌دادیم و اقتصاد و معیشت مردم را تامین می‌کردیم، بسته در نتیجه به مسائل و مشکلات کشور افزوده می‌شود.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ما را از ورود به لیست سیاه اف‌ای تی اف می‌ترسانند و این در حالی است که ما در حال حاضر نیز که تعلیق هستیم در لیست سیاه قرار داریم سوال این است که آیا اگر ایران به لیست سیاه اف‌ای تی اف برگردد قطع همکاری‌های بانکی به وجود می‌آید؟ به هیچ عنوان چنین نیست، چون نهایتا اتفاقی که می‌افتد این است که اف‌ای تی اف اقدامات مقابله‌ای انجام می‌دهد و مراقبت‌ها را افزایش می‌دهد از این رو قطع همکاری اتفاق نمی‌افتد.

وی اظهار کرد: ایران از سال ۸۸ تا ۹۵ در لیست سیاه اف‌ای تی اف بوده، اما ما این همه تبادلات با چین و روسیه انجام داده ایم بنابراین زیرساخت قطع همکاری در اف‌ای تی اف وجود ندارد.

عباس اسدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این نشست گفت: قاچاق انسان از مولفه‌های فساد است که عمده آن در کشور‌های عضو اف‌ای تی اف اتفاق می‌افتد با این وجود امروز کشور‌هایی ایران را تحت فشار قرار می‌دهند تا الزامات اف‌ای تی اف را بپذیرد که خودشان اقدام به پولشویی می‌کنند. مثلا شرکت زیمنس برای اینکه بتواند قرارداد‌های خارجی امضا کند به صورت غیرقانونی رشوه پرداخت کرده است و این پول را نیز به صورت چمدانی به مقامات کشور‌های اسرائیل و روسیه داده است تا قرارداد‌ها را امضا کند.

وی گفت: اگر قرار است اف‌ای تی اف امضا شود و ایران الزامات آن را اجرا کند سوال این است که چرا کشور‌های عضو این گروه که منادی مبارزه با فساد، رشوه و پولشویی هستند نسبت به این اتفاقات در کشور‌های خود واکنش نشان نمی‌دهند؟ واقعیت این است که کشور‌های عضو اف‌ای تی اف خودشان رتبه‌های خوبی در بحث شاخص‌های فساد ندارند مثلا در بحث فساد اسرائیل رتبه ۳۲ امارات رتبه ۳۴ بحرین رتبه ۳۶ عربستان رتبه ۷۹ آمریکا رتبه ۲۰ ترکیه رتبه ۶۴ چین رتبه ۷۲ و روسیه رتبه ۱۴۳ دارند.

کوچ نژاد، عضو کمیسیون حقوق بین الملل کانون وکلا نیز با بیان اینکه بنده در مجموع موافق همکاری با اف‌ای تی اف هستم، تصریح کرد: اگر امروز مقامات کشورمان به این نتیجه رسیده اند که اف‌ای تی اف را راضی نگاه دارند برای این است که فشار‌های موجود بر کشور را کم کنند.

وی تصریح کرد: اینکه چین و روسیه عضو اف‌ای تی اف هستند این عضویت به منزله تحقیر شدن این کشور‌ها در مقابل آمریکا نیست در هر حال ایران نیز امروز تحت فشار‌های زیادی است و ما را به حمایت از تروریسم و پولشویی متهم می‌کنند با این وجود وقتی می‌گوییم عضو اف‌ای تی اف نمی‌شویم معنایش این است که از همان ابتدا می‌پذیریم که ما پولشویی می‌کنیم و حامی تروریسم هستیم.

کوچ نژاد با تاکید بر اینکه ایران برای اینکه از زیر بار فشار‌ها خارج شود باید الزامات اف‌ای تی اف را بپذیرد، تصریح کرد: یکی از شروط عضویت در اف‌ای تی اف پذیرش کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم است با این وجود آمریکا که اولین دولت حامی تروریسم محسوب می‌شود و همچنین اسرائیل عضو کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم هستند، چون این کشور‌ها می‌خواهند در دیپلماسی بازی کنند، ولی ما این بازی را بلد نیستیم و زیر میز می‌زنیم.

وی گفت: معاضدت قضائی اف‌ای تی اف به این معنا نیست که ما مجرمین را باید به چه کسی تحویل دهیم، چون اف‌ای تی اف سازمانی ندارد که مجرمین را استرداد کند با این وجود معاضدت قضائی به این معناست که دولت‌ها در رابطه با استرداد مجرمین با هم همکاری کنند مثلا خیلی از مفسدین اقتصادی ایران به کانادا می‌روند، ولی ما بحث استرداد مجرمین با این کشور را نداریم.

کوچ نژاد با طرح این سوال که آیا اگر ایران الزامات اف‌ای تی اف را بپذیرد مشکلات کشور حل می‌شود؟ تصریح کرد: این طور نیست که مشکلات کشور حل شود، چون غربی‌ها ایران را رها نمی‌کنند البته این گونه هم نیست که با پذیرش این الزامات مقرر شود که ما به اف‌ای تی اف شماره حساب بدهیم که چه کسی به چه کسی پول داده یا نداده است.

وی با اشاره به اینکه عضویت ایران در کنوانسیون سی اف تی و پالرمو هیچ مشکلی را برای ما ایجاد نمی‌کند، اما تضمینی در این رابطه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: برجام ایراد‌های زیادی داشت، ولی ما را از جنگ نجات داد در هر حال ما امروز نیز در معرض خطر جنگ هستیم.

امیر بی پروا، مدرس دانشگاه علوم قضائی نیز در این نشست گفت: دولت‌ها نمی‌توانند به بهانه قوانین داخلی خود از تن دادن به حقوق بین الملل شانه خالی کنند در هر حال اف‌ای تی اف یک چالشی است که ما سال‌ها با آن مواجه بوده ایم.

وی با بیان اینکه اسپانسر‌های اف‌ای تی اف خودشان متهم به نقض حقوق بشر و نقض حقوق بنیادین انسان‌ها هستند، تصریح کرد: مطمئنا اف‌ای تی اف همسو با منافع مالی آمریکا و قدرت‌ها است با این وجود ما نمی‌گوییم که این سیستم، سیستم خوبی است.

بی پروا بیان کرد: ترکیه و عربستان از تروریسم در عراق و سوریه حمایت کرده اند با این وجود سوال این است که چرا این کشور‌ها در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار ندارند در هر حال این مسئله ناشی از رفتار‌های دوگانه اف‌ای تی اف است.

این مدرس دانشگاه علوم قضائی گفت: اسپانسر‌ها و گردانندگان اف‌ای تی اف دارای رفتار‌های دوگانه هستند پس نمی‌توان به آن‌ها اعتماد کرد این کشور‌ها براساس منافع شخصی خود اقدام کرده و هر جا که به ضررشان باشد به گونه دیگری عمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه برخلاف اظهارات آقای قدیری مسئله بحران ارزی از سال ۲۰۱۸ شروع شد و موشک‌های سپاه با ۱۴ ماه فاصله زمانی اهداف داعش را منهدم کردند، تصریح کرد: در هر حال وقتی که ترامپ در سازمان ملل صحبت می‌کند و یا اتحادیه اروپا یک بیانیه می‌دهد بازار ارز در ایران تحت تاثیر قرار می‌گیرد بنابراین ما نمی‌توانیم واقعیت‌های موجود در جهان را نادیده بگیریم.

بی پروا اظهار کرد: اف‌ای تی اف غولی است که ما امروز با آن مواجه شده ایم و این در حالی است که باید ۳۰ سال پیش در مورد آن مطالعه می‌کردیم بنابراین امروز هم نمی‌توانیم با شعار دادن کشور را دچار مشکل کنیم.

وی بیان کرد: سیستم‌ها دارای استاندارد‌های دوگانه هستند و پشت آن‌ها نیز شیطنت‌هایی وجود دارد در هر حال آمریکا و اسرائیل نیز دنبال اهداف خود هستند، اما ما نیز نباید بهانه به دست این کشور‌ها بدهیم.

حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی نیز در این نشست گفت: چیزی به نام لیست سیاه در اف‌ای تی اف وجود ندارد و آنچه هست تقسیم بندی کشور‌ها بر اساس میزان همکاری با این گروه است.

وی با اشاره به اینکه در اف‌ای تی اف رتبه بندی کشور‌ها شامل کشور‌های همکار، کشور‌های خیلی همکار، کشور‌های جزئی همکار و کشور‌های غیرهمکار است، تصریح کرد: ایران و ۱۱ کشور دیگر جزو کشور‌های غیرهمکار اف‌ای تی اف هستند که اقدامات تقابلی علیه آن‌ها انجام می‌شود.

حسینی با بیان اینکه اگر ایران و کره شمالی در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار می‌گیرندبه خاطر این است که این کشور‌ها دشمن آمریکا هستند، افزود: ایران ۳۹ الزام از مجموع ۴۱ الزام اف‌ای تی اف را اجرا کرده با این وجود چرا باید به خاطر دو الزام به COUNTER MEASURE میژر برگردیم؟

وی تصریح کرد: توصیه ۳۷ اف‌ای تی اف بر معاضدت قضائی همه جانبه بدون توجه به اصل رازداری و یا مخفی کردن اطلاعات تاکید می‌کند با این وجود در اینجا حق شرط گذاری وجود ندارد و این در حالی است که هیچ کشوری تبعه خودش را به کشور دیگری تحویل نمی‌دهد از این رو طبق توصیه ۳۷ اگر اسرائیل و آمریکا کسی را بخواهند ما باید او را تحویل بدهیم.

وی با بیان اینکه ما باید در مورد وقف نیز به اف‌ای تی اف پاسخگو باشیم، چون آن‌ها وقف را پولشویی می‌دانند، تصریح کرد: شیخ عیسی قاسم را به خاطر وقف که آن را پولشویی می‌دانستند به زندان انداختند.

نژندی منش، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز گفت: اف‌ای تی اف برای تحقق مسائل آرمانی شکل نگرفته و در واقع نسل جدیدی از استعمار نوین است.

وی با اشاره به اینکه مصوبات اف‌ای تی اف غیرالزام آور بوده، ولی در عمل از قطعنامه‌های بند هفت سازمان ملل پرکاربردتر هستند، افزود: توصیه‌های اف‌ای تی اف سازوکار‌های ملی را هدف قرار می‌دهد با این وجود معتقدم باید یک نگاه کلان تری نسبت به آن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: اف‌ای تی اف شاخ و یا دست یک هیولاست که شاید الان تنها یک مقداری از باد آن به ما برخورد کرده باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه گفت: جالب است بدانید اگر یک شهروند مفعول دلواپس نباشد این یک عیب است با این وجود بنده اگر دلواپس منافع ملی و امنیت ملی کشور باشم به این افتخار می‌کنم و این جای شرم ندارد البته بنده همان طور که دلواپس آرمان‌های مندرج منشور حقوق سازمان ملل هستم دلواپس آرمان‌های مندرج در قانون اساسی کشور نیز هستم.

وی با اشاره به اینکه ترامپ به صورت واضح اول آمریکا یعنی او حقوق بین الملل را تا جایی قبول دارد که منافع آمریکا تامین شود، تصریح کرد: ما نیز باید بدون وابستگی‌های جناحی در خصوص اف‌ای تی اف به یک اجماع ملی برسیم در هر حال حرکت بعدی که ما بخواهیم انجام دهیم خیلی تعیین کننده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اف ای تی اف میزگرد پالرمو دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۵۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است

استفان پریزنر (Stefan Priesner) هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران­، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، با قدردانی از دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری اولین کنفرانس بین‌المللی تاب آوری و پایداری انرژی گفت: انرژی یک موتور و عامل محرک برای دستگاه‌های مختلف است؛ بنابراین انرژی تجدیدپذیر هم فوق‌العاده در رابطه با اقتصاد اهمیت دارد.

وی با اشاره به آلایندگی انرژی‌های فسیلی افزود: برای کاهش این مشکل و آلایندگی‌های ناشی از سوخت‌های فسیلی در محیط زیست، باید از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر تفاهم کشور‌های عضو سازمان ملل برای کاهش آلایندگی و افزایش ۱.۵ درجه‌ای دمای کره زمین، بیان کرد: سازمان ملل متحدد به دولت‌های عضو این سازمان کمک می‌کند تا بتوانند آلاینده‌های کربنی را به حداقل برسانند.

وی با اشاره به نقش مهم دانشگاه صنعتی شریف برای دستیابی به این هدف،  اضافه کرد: می‌توانیم شبکه‌ای از دانشگاه‌های مختلف جهان با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف ایجاد کنیم تا به هدف کاهش آلاینده‌ها برسیم.

­پریزنر ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید از فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.  کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه برای رسیدن به این هدف به ما کمک می‌کنند؛ کشور‌ها برای تحقق به این هدف باید در مسئله تأمین مالی به یکدیگر کمک کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که سازمان ملل برای کمک به ایران در حوزه تأمین مالی طرح‌های توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش آلایندگی، چه اقدامات مؤثری انجام داده؟،  اظهار کرد: سازمان ملل متحد تأیید می‌کند که تحریم‌های اعمال شده علیه کشور ایران، یکطرفه هستند و ما در سازمان ملل متحد به دنبال راه‌هایی هستیم که به ایران کمک کنیم؛ به ویژه در زمینه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی که به راحتی وارد ایران شوند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران افزود: تأیید می‌کنیم که ایران تحریم‌ها بر سلامت و بهداشت انسان‌ها تأثیر سوء دارد و سعی می‌کنیم که اینها را به حداقل برسانیم.

وی تأکید کرد: فجایعی مثل طوفان‌های شن، سیلاب‌ها و چنین فجایع طبیعی، بر انسان‌ها تأثیرات سوء دارند و به عنوان سازمان ملل متحد تلاش می‌کنیم برای انجام رسالتمان، راه‌هایی را برای رهایی از این مشکل فراهم کنیم.

پریزنر در ادامه درباره همکاری با دانشگاه صنعت شریف تصریح کرد: در ابتدا هدفمان شناسایی مسائلی است که سازمان ملل می‌تواند برای ایران انجام دهد؛ قبل از برگزاری این رویداد بین‌المللی نیز نشست‌هایی را با افراد ذیربط داشتیم که حداقل از نظر فناوری و ارائه راه حل‌ها به شما کمک کنیم.

وی گفت: تأکید می‌کنم که اکنون به یک زمان خیلی بحرانی رسیده‌ایم و اگر نتوانیم جلوی گرمایش ۱.۵ درجه‌ای کره زمین را بگیریم، فجایای فوق‌العاده اقلیمی و انسانی ایجاد می‌شود. باید به میزان گرمایش قبل از دوران صنعتی شدن برسیم و محدودیت‌هایی را برای کشور‌های مختلف ایجاد کنیم تا میزان آلایندگی خود را به حداقل برسانند.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران در پایان اظهار کرد: مجددا تأیید می‌کنم که تحریم‌ها علیه ایران یکطرفه هستند و از سمت سازمان ملل متحد نیستند و این سازمان سعی می‌کند که حداقل، تأثیرات انسانی این تحریم‌ها را خنثی کند.

مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی تاب آوری و پایداری انرژی امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) برگزار شد؛ این کنفرانس تا دوم اردیبهشت در تهران ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • چرا سیاست تشدید تحریم موشکی علیه ایران بی ارزش است؟
  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • مچاله شدن لامبورگینی در برخورد با تیر چراغ برق! (فیلم)
  • بیانیه ضد ایرانی جو بایدن
  • بیانیه تند بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا
  • حسن روشن: استقلال و پرسپولیس هیچ وقت واگذار نمی شوند (فیلم)
  • اشغالگری در روز روشن
  • سازمان ملل متحد با تحریم‌های یکطرفه علیه ایران در حوزه انرژی مخالف است
  • رویترز:‌ صادرات نفت ایران بیشترین رقم در ۱۰ ماه گذشته شد
  • ندیدی ضرب شست ناب طهرانی مقدم را؟