Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-20@01:25:44 GMT

سرطان روده بزرگ درکمین دیابتی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۲۵۶۲

عضو پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد با بیان اینکه درد شکم و کاهش وزن از جمله علامت های ابتلا به سرطان روده است،گفت:خطر ابتلا به سرطان کولون (روده بزرگ) در افراد دیابتی بیشتر از سایرین است. ناطقان:دکتر محمد امانی افزود: احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد چاق یا دارای اضافه وزن هم بیشتر از سایر افراد بوده و احتمال ابتلای آنان 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 برابر سایرین است.
وی با اشاره به اینکه افرادی که الکل مصرف می کنند هم بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند،گفت: فعالیت کم فیزیکی در ابتلا به این سرطان نقش بسیار زیادی دارد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: افرادی که وزن چندانی ندارند اما فعالیت آنان کم است، علاوه بر سرطان روده بزرگ، بیشتر دچار کبد چرب می شوند.
وی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی در جامعه کاهش پیدا کرده است، افزود: این موضوع سبب افزایش عوارض مختلف از جمله سرطان روده بزرگ می شود به همین دلیل به مردم توصیه می شود حداقل نیم ساعت در روز پیاده روی داشته باشند.
امانی مهمترین علامت سرطان روده بزرگ را تغییر اجابت مزاج بیمار اعلام کرد و گفت: درد شکم و کاهش وزن می تواند از علامت های این بیماری باشد.
فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه خون در مدفوع علامت بسیار مهمی است که افراد در صورت مشاهده آن حتما به پزشک مراجعه کنند، افزود:افرادی که کم خونی و فقر آهن دارند، باید به پزشک مراجعه کنند.

** سابقه فامیلی سرطان در افراد کمتر از 45 سال، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا 4 برابر افزایش می دهد
امانی اظهار داشت: اگر سابقه فامیلی ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد کمتر از 45 ساله باشد، خطر ابتلا به این بیماری در سایر اعضای فامیل تا 4 برابر افزایش پیدا می کند.
فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه هرچه سن فرد مبتلا بیشتر باشد خطر ابتلا افزایش پیدا می کند، گفت: سن فرد مبتلا و تعداد افراد فامیل دچار این بیماری خیلی مهم است و هر چه این عوامل بیشتر باشد احتمال ابتلا سرطان روده بزرگ افزایش می یابد.
امانی اظهار داشت: افرادی که سابقه فامیلی ابتلا به سرطان را دارند، باید در 40 سالگی کولونوسکوپی را انجام دهند و هر پنج سال آن را تکرار کنند تا در موارد غیرعادی بتوان آن را درمان کرد.
وی با اشاره به اینکه سرطان روده بزرگ در مردان شایع تر است، اظهار داشت: به افراد 45 سال توصیه می شود که کولونوسکوپی را انجام دهند تا از ابتلا به بیماری پیشگیری شود.

** حداقل 10 سال طول می کشد تا پولیپ به سرطان روده بزرگ تبدیل شود
این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: حداقل 10 سال طول می کشد تا پولیپ به سرطان روده بزرگ تبدیل شود، هرچه اندازه پولیپ بزرگ تر باشد احتمال ابتلا افزایش پیدا می کند.
وی با اشاره به اینکه هرچه سن افراد بالاتر می رود پولیپ ها بیشتر می شوند، افزود: در سن 50 سالگی حدود 20 درصد مردم حداقل یک پولیپ دارند به این معنی که از هر پنج نفر 50 ساله که کولونوسکوپی می شود حداقل یک نفرشان یک پولیپ دارد.
امانی بر لزوم شناسایی به موقع پولیپ ها تاکید کرد و گفت: اگر پولیپ ها به موقع تشخیص داده شود از ابتلا به سرطان کولون پیشگیری می شود.
وی افزود: هر چند پولیپ ها معمولا علامتی ندارند و در حین کولونسکوپی مشخص می شوند اما برخی از آنها می توانند سبب کم خونی و انسداد شوند.
امانی، هدف از غربالگری سرطان روده بزرگ را شناسایی به موقع پولیپ ها اعلام کرد و گفت: با این اقدام از ابتلا به سرطان روده بزرگ پیشگیری خواهد شد.
وی افزود: کولونوسکوپی در زمانی که پولیپ ها کم هستند هر 10 سال انجام می شود اما در زمانی که تعداد پولیپ ها زیاد یا اندازه آن بزرگ باشد و یا وجود سابقه فامیلی باید هر 3 سال انجام شود.

منبع: ایرنا برچسب ها: سرطان ، روده بزرگ ، دیابتی ها

منبع: ناطقان

کلیدواژه: سرطان روده بزرگ دیابتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجرمان سایبری درکمین بازنشستگان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز البرز، سرهنگ رسول جلیلیان گفت: مجرمان سایبری از اقشار مختلف برای تحقق اهداف مجرمانه خود سوءاستفاده می‌کنند که یکی از این موارد فریب بازنشستگان با ترفند ثبت نام وام بازنشستگی است.

وی اضافه کرد: کاربران بدون آگاهی مبلغ ناچیز درخواست شده را از طریق لینک ارسال شده پرداخت می کنند درحالی که یک بدافزار است و مجرمان سایبری با این شگرد مجرمانه، اطلاعات کارت بانکی متقاضیان را به سرقت می برند.

جلیلیان گفت: کلاهبرداران سایبری با ارسال پیامک‌های جعلی تحت عناوین مختلف، سعی در تشویق افراد به کلیک نمودن روی لینک ارسالی کرده و سپس هدایت به درگاه بانکی جعلی می کنند.

وی اضافه کرد: کلاهبرداران سایبری با مهندسی اجتماعی و به تناسب نیاز روز جامعه اقدام به تبلیغات مختلف مانند پرداخت وام کم بهره، سهام عدالت و از این قبیل کرده و دست به اعمال مجرمانه می زنند.

جلیلیان تاکید کرد: کاربران در صورت اطلاع از این‌گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند.

وی اضافه کرد: کلاهبرداران سایبری با مهندسی اجتماعی و به تناسب نیاز روز جامعه اقدام به تبلیغات مختلف مانند پرداخت وام کم بهره، سهام عدالت و از این قبیل کرده و دست به اعمال مجرمانه می زنند.

جلیلیان تاکید کرد: کاربران در صورت اطلاع از این‌گونه موارد بلافاصله مراتب را از طریق تماس با شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به مرکز فوریت‌های سایبری پلیس فتا اعلام کنند.

دیگر خبرها

  • جوانان بیش تری به سرطان مبتلا می‌شوند آیا می‌توانم ریسک خود را کاهش دهم؟
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید
  • کاهش حساسیت بینایی ۱۲ سال قبل از ابتلا به آلزایمر / تاثیر فرکانس ۴۰ هرتزی بر توقف بیماری
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • مجرمان سایبری درکمین بازنشستگان
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟
  • اگر هر روز نوشابه بخوریم چه اتفاقی در بدن ما می‌افتد؟
  • مصرف غذاهای سوخته یا گرم کردن مجدد موادغذایی سرطان‌زا است؟