Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-19@08:56:44 GMT

احکام دینی| حکم تقدم نماز بر شرکت در مجالس عزاداری

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۲۶۲۴

احکام دینی| حکم تقدم نماز بر شرکت در مجالس عزاداری

عده‌ای معتقدند تداوم مراسم آیینی حین اوقات شرعی از جهت مبانی شرعی خالی از اشکال است. ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۳۶ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا یکی از سؤالات رایج در بین اعضای هیئت‌های مذهبی حکم تداخل وقت نماز با وقت مراسم آیینی آن‌هاست. در این بین عده‌ای معتقدند تداوم مراسم حین اوقات شرعی از جهت مبانی شرعی خالی از اشکال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه حتی معتقدند مراسم عزاداری بر سید و سالار شهدا  از جهت استحباب بیشتر از نماز اول وقت است. 

در این بین عده‌ای بر اساس آیه5 سوره ماعون آنجا که خداوند می‌فرماید: «الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ؛  آن‌ها که از نمازشان غافلند»، نظر بر این دارند که هرگونه عملی که انسان را از نماز اول وقت غافل کند، مشمول این آیه از قرآن هستند؛ همچنان که در احادیث معصومان(ع) شرط قبولی تمام اعمال را بسته به قبولی نماز کردند به گونه‌ای که پیامبر(ص) در روایتی فرمود: در قیامت اولین چیزی که از انسان می‌پرسند نماز است که اگر قبول شود، سایر اعمال او هم قبول خواهد شد و اگر پذیرفته نشود، سایر اعمال او بیهوده می‌شود. همچنین این گروه معتقدند مهم‌ترین پیام عاشورا نماز بود تا حدی که امام حسین(ع) در سخت‌ترین شرایط و در زیر باران تیر دشمنان نماز اول وقت خویش را اقامه کرد. 

در ادامه نظر رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله سیستانی را در این باره می‌خوانید. 

رهبر معظم انقلاب:
سؤال: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند یا این‌که عدم شرکت او باعث دوری از اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌شود؟
پاسخ: بدیهی است که نمازِ واجب، مقدم بر فضیلت شرکت در مجالس عزاداری اهل‌بیت علیهم السلام است و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه شرکت در عزاداری اهل بیت علیهم السلام جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری به‌گونه‌ای که مزاحم نماز نباشد ممکن و از مستحبّات مؤکد است.

آیت‌الله سیستانی:
سؤال: آیا می‌توان به خاطر عزاداری امام حسین(ع)، نماز اول وقت را به تأخیر انداخت؟
پاسخ: سزاوار است نماز در اول وقت خوانده شود و سزاوار است که [زمان] مراسم، طوری تنظیم شود که با اوقات نماز مزاحمت پیدا نکند.

حکم عمل جراحی زیبایی زن توسط پزشک مردآیا آرایش زنان مانع غسل و وضو می‌شود؟
انتهای‌پیام/ R1392/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط احکام دینی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: احکام دینی احکام دینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کیم جونگ اون با خودروی اهدایی پوتین در یک مراسم عمومی شرکت کرد + فیلم

دریافت 2 MB

به گزارش همشهری آنلاین، اسپوتنیک، کیم یو جونگ خواهر رهبر کره شمالی با اعلام این مطلب گفت: "استفاده رفیق کیم جونگ اون از خودروی شخصی اهدایی رئیس جمهور فدراسیون روسیه نشان دهنده دوستی بین کره شمالی و روسیه است که همچنان به تقویت و توسعه همه جانبه ادامه می دهد."

خواهر کیم جونگ اون که یکی از مسئولان حزب حاکم کارگر این کشور است، همچنین خاطرنشان کرد که عملکرد "این خودروی ممتاز بی نقص و مطلقاً قابل اعتماد است." او افزود: "بسیار خوشحالم که عالی‌ترین رهبر حزب و کشور ما از خودروی شخصی ویژه‌ای استفاده می‌کند که به عنوان هدیه از رهبر روسیه دریافت شده است".

پیش از این، خبرگزاری مرکزی کره شمالی گزارش داده بود که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک خودروی ساخت روسیه به کیم جونگ اون هدیه داده است. دمیتری پسکوف، دبیر مطبوعاتی ریاست جمهوری، بعداً کرد که رهبر کره شمالی یک خودروی Aurus دریافت کرده است. رهبر کره شمالی کیم جونگ اون اولین رهبر بود که این خودروی الوکس روسی را به عنوان هدیه دریافت کرده است.

کد خبر 839558 برچسب‌ها خبر ویژه روسیه - ولادیمیر پوتین كيم جونگ اون کره شمالی

دیگر خبرها

  • تجلیل از فعالان اقامه نماز در استان سمنان
  • برگزاری جشن تکلیف ۱۰۰ دانش‌آموز دختر در نیشابور
  • مراسم معارفه مدیر جدید مجتمع مس سونگون برگزار شد
  • دردنامه‌ای با جناب صدیقی
  • دردنامه ای با جناب صدیقی
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امیرالمومنین علی(ع) در پیاده‌راه فرهنگی رشت
  • برگزاری مراسم عزاداری امام علی(ع) در پیاده راه فرهنگی رشت
  • محفل قرآنی ۲۰۰ نفری در مسجد حضرت رقیه همدان
  • اعلام برنامه‌های ستاد اقامه نماز خراسان رضوی در ماه مبارک رمضان و ایام نوروز
  • کیم جونگ اون با خودروی اهدایی پوتین در یک مراسم عمومی شرکت کرد + فیلم