Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناسان شرکت کننده در میزگردی که روز جمعه تحت عنوان «سوریه: رهبران روسیه، ایران و ترکیه درباره چه توافق کردند؟» برگزار شد، مذاکرات سه‌جانبه "ولادیمیر پوتین"، "حسن روحانی" و "رجب طیب اردوغان" روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه درباره سوریه در روز پنج شنبه در سوچی را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده و یادآور شدند، احساس می‌شود که توافق بین طرفین درباره حل و فصل مشکلات جدی در سوریه ازهم اکنون پیدا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

"نیکولای سورکوف" کارشناس ارشد موسسه روابط بین المللی و اقتصاد جهانی آکادمی علوم روسیه و عضو شورای سیاست خارجی روسیه گفت: «این مذاکرات بدون تردید احساس مثبتی را بوجود آورده، برای اینکه رهبران سه کشور ضامن صلح در سوریه در جریان این مذاکرات تمایلی کاملا سازنده را نشان داده و آشکارا از روند گفت‌وگوهای انجام شده رضایت داشتند. می‌توان انتظار داشت که آنها ازهم اکنون درباره برخی مسائل نظامی که پیش از این حل و فصل نشده بود، به توافقاتی دست یافته‌ یا حداقل به آن بسیار نزدیک شده‌اند. این مسئله در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پایانی کاملا مشخص بود.»

این کارشناس برجسته تاکید کرد: «می‌توان تصور کرد که ظرف یکی، دو ماه آینده مشکلات نظامی در منطقه کاهش تنش ادلب حل و فصل شده و این مبحث دیگر بسته شود. به احتمال زیاد باید انتظار اجرای عملیات نظامی محدودی برای پاکسازی گروه‌های تروریستی در منطقه را داشت. هرچند پیشنهاداتی از طرف کارشناسان ترکیه‌ای وجود دارد که با استفاده از اقدامات اقتصادی خاص می‌توان باعث تضعیف نیروهای "هیئت التحریرالشام" شد و بر کسی پوشیده نیست که اگر تامین مالی گروه‌های تروریستی متوقف شود، نیروهای آنها سریعا از هم پاشیده خواهند شد. به همین دلیل این پیشنهادات نیز قابل قبول هستند. ولی در مجموع به عقیده من، این درک مشترک بین سه کشور وجود دارد که بدون انجام عملیات نظامی پاکسازی منطقه از وجود تروریست‌ها ممکن نخواهد بود.»

آمریکا در ایجاد شکاف در کشورهای گروه آستانه شکست خورده است

"الکساندر کوزنیتسوف" نایب رئیس موسسه پیش‌بینی و حل و فصل مناقشات سیاسی نیز به نوبه خویش در این میزگرد دیدگاه مشابهی داشت. وی گفت: «البته توافقات مشخصی در نشست سران روسیه، ایران و ترکیه در سوچی صورت نگرفته، ولی می‌توان با خوش بینی به روند اوضاع آینده نگاه کرد، برای اینکه یکی از اهداف اعلام شده "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، دقیقا ایجاد شکاف بین کشورهای عضو "گروه آستانه" بود و ما اکنون با اطمینان می‌توانیم بگوییم که چنین اتفاقی رخ نداده است.»

این کارشناس درباره اوضاع ادلب، که یکی از موضوعات اصلی نشست سران سوچی بود نیز یادآور شد، هر سه طرف نگرانی‌های خاص خود را در این رابطه دارند، البته بعید است که صحبت بر سر اجرای عملیات نظامی گسترده‌ای در منطقه مطرح باشد. وی افزود: «در حال حاضر تصمیم گیری مشخصی در رابطه با وخامت اوضاع در ادلب گرفته نشده است. ولی باز هم به عقیده من، نباید انتظار عملیات نظامی، حداقل در دورنمای نزدیک را داشت، برای اینکه روسیه نگرانی طرف ترکیه‌ای در این باره را به خوبی درک می‌کند. ضمن اینکه چنین اقدامی قربانیان بسیار زیادی برجای خواهد گذاشت که قطعا رسانه‌های گروهی غربی و دولت آمریکا به خوبی از چنین پیشامدی  سوءاستفاده خواهند کرد.»

به عقیده کوزنیتسوف، در رابطه با حل و فصل اوضاع در استان ادلب، روسیه بیشتر به روی تحقق توافقات موجود بین ترکیه و سوریه و اقدام مشترک دو طرف برای حل این مسئله حساب می‌کند. 

این کارشناس یادآور شد، اگر اقدامات مشترک ترکیه و سوریه درباره استان ادلب موفقیت کمی داشت، در آن صورت می‌توان عملیات پاکسازی منطقه از وجود تروریست‌ها را با احتیاط کامل که کمترین قربانی در میان مردم غیرنظامی را داشته باشد، مورد اجرا گذاشت. البته برای موفقیت در این زمینه، هر دو طرف باید بلندپروازی‌های خود را کنار بگذارند.

لازم به یادآوری است، "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین بعد از برگزاری نشست سران سوچی اعلام کرد که روسای جمهوری روسیه، ایران و ترکیه درباره اقدامات مضاعفی برای پاکسازی استان ادلب سوریه از وجود تروریست‌ها که بخش اعظم این منطقه را در کنترل خود دارند، به توافقاتی دست یافته‌اند، ولی بطور مشخص صحبت بر سر اجرای عملیات نظامی در این منطقه نخواهد بود.

در بیانیه مشترک پایانی نشست سران نیز تاکید شده است، سه کشور ضامن صلح روند اوضاع در منطقه کاهش تنش ادلب را با دقت کامل زیر نظر خواهند داشت و بطور جدی نگران تلاش‌های گروه تروریستی "هیئت التحریر الشام" برای تقویت کنترل خود بر این منطقه هستند و در این رابطه توافق کرده‌اند تا با قاطعیت با این اقدامات مقابله کرده و به منظور کاهش موارد نقض آتش‌بس در منطقه ادلب، از طریق اجرای دقیق توافقات صورت گرفته قبلی در این باره تدابیر مشخصی را اتخاذ کنند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: ایران و ترکیه ایران سوریه مشکلات اقتصاد آکادمی علوم سیاست خارجی ترکیه روسیه دولت آمریکا کرملین اقتصاد ایران و ترکیه روسیه سوریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرملین: نظر آمریکا درباره انتخابات روسیه اهمیتی ندارد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که مسکو ارزیابی آمریکا از انتخابات ریاست جمهوری روسیه را رد می کند و قصد ندارد به آن توجه کند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت: روسیه قاطعانه این ارزیابی را رد می کند. پسکوف یادآور شد که «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه اواخر عصر دیروز در جمع خبرنگاران گفت که چنین ارزیابی هایی کاملاً قابل انتظار و قابل پیش بینی بود.

پسکوف افزود: در واقع این کشور علیه ما می‌جنگد. بدیهی است که به سختی می‌توان انتظار ارزیابی‌های دیگری از آن را داشت.

سخنگوی کرملین تاکید کرد: بار دیگر می‌گویم: ما به‌طور قاطع با این ارزیابی ها مخالفیم.

پیش از این، یکی از مقامات شورای امنیت ملی آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که واشنگتن انتخابات ریاست جمهوری روسیه را غیر آزاد و غیر عادلانه می داند و آن را به شدت محکوم می کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فیدان: ترکیه آماده گفت‌وگو با دولت سوریه است
  • کرملین: نظر آمریکا درباره انتخابات روسیه اهمیتی ندارد
  • هشدارهای هواشناسی در کشورهای همسایه و منطقه
  • آیا روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو آماده می‌شود؟
  • جنگ روسیه و ناتو حتمی است؟ | جزئیات گزارش مهم امنیتی نهادهای اطلاعاتی آلمان
  • انهدام پایگاه تروریست‌ها در دیرالزور/ عملیات ارتش سوریه در حومه ادلب و حلب
  • حمله به فرودگاه نظامی در شمال شرق دمشق
  • تصاویری از احترام نظامی وزرای دفاع ایران و سوریه
  • حضور نظامی آمریکا در سوریه اشغال گرایانه، غیرقانونی و غیر موجه است
  • گسترش روابط کابل-مسکو از همراهی دیپلماتیک تا همکاری نظامی