Web Analytics Made Easy - Statcounter

راهبرد « گام دوم» برای اجرا است و از این منظر همه مسئولین و افرادی که مخاطب پیام معظم‌له هستند بایستی به جای سخنرانی و برگزاری همایش به فکر اجرای این راهبردها باشند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی روز چهارشنبه منتشر شد، راهبردهای مطرح شده در بیانیه «گام دوم» از جمله «پایبندی بر اصول»، «دفاع از مظلومان»، «مدیریت جهادی»، «‌استقرار عدالت»، «حرکت به سمت فتح قله‌های دانش»، «تکیه بر اقتصاد مقاومتی برای حل مشکلات اقتصادی»، «‌مبارزه با فساد»، «محرومیت‌زدایی» و… برای اجرا است نه برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های هزینه بر و زمان پر کنی که هیچ نتیجه‌ای از آن عاید ملت نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود جمهوری اسلامی به فصل جدیدی از زندگی، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای در بیانیه‌ای مهم و راهبردی با تشکر از حضور سرافرازانه و دشمن‌شکن مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، به تبیین ویژگی‌های مسیر پرافتخار پیموده‌شده در چهل سال گذشته و برکات خیره‌کننده انقلاب اسلامی در رساندن ایران عزیز به جایگاه شایسته ملت پرداختند و با تأکید بر امید واقع‌بینانه به آینده و نقش بی‌بدیل جوانان در برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌ها، خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران مقتدر، الزامات این جهاد بزرگ را در ۷ سرفصل اساسی بیان کردند.


رهبر معظم انقلاب در این پیام راهبردی بااشاره به سرگذشت چهل ساله انقلاب اسلامی، تفاوت چالش‌های دیروز و امروز انقلاب با مستکبران به ظرفیت‌های مهم کشور برای «گام دوم انقلاب» از جمله نیروی انسانی مستعد و کارآمد و فرصت‌های مادی کشور پرداخته و توصیه‌هایی را برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمی (عج) مطرح ساخته‌اند.


در بند مربوط به «مسائل اقتصادی» رهبر معظم انقلاب با اشاره به اینکه «اقتصاد، هدف جامعه اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید» چالش‌های اقتصادی کشور را چنین برشمرده‌اند؛


۱- چالش بیرونی: تحریم و وسوسه‌های دشمن


۲- چالش درونی: عیوب ساختاری و ضعف‌های مدیریّتی


معظم‌له بااشاره به اینکه «در صورت اصلاح مشکل درونی، چالش بیرونی کم‌اثر یا بی‌اثر خواهد شد» مهم‌ترین عیوب ساختاری اقتصاد کشور را نیز چنین شماره کرده‌اند؛


۱- وابستگی اقتصاد به نفت


۲- دولتی بودن بخشهایی که در حیطه وظایف دولت نیست


۳- نگاه به خارج و نه به توان و ظرفیّت داخلی


۴- استفاده اندک از ظرفیّت نیروی انسانی کشور


۵- بودجه‌بندی معیوب و نامتوازن


۶- عدم ثبات سیاستهای اجرائی اقتصاد


۷- عدم رعایت اولویّت‌ها


۸- وجود هزینه‌های زائد و مسرفانه در بخشهایی از دستگاه‌های حکومتی


در این پیام راهبردی علاوه‌بر برشمرده شدن «چالش‌های اقتصادی» و «عیوب ساختاری اقتصاد کشور» راهکارها نیز مطرح شده است، این راهبردها عبارتند از؛


۱- درون‌زایی اقتصاد کشور


۲- مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن


۳- مردمی کردن اقتصاد و تصدّی‌گری نکردن دولت


۴- برون‌گرایی با استفاده از ظرفیّت‌ها


۵- سپردن کار به دست یک مجموعه جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی

راهبرد مشخص است «اقدام و عمل» لازم است

بر اساس آنچه ذکر شد که می‌توان به تفصیل آن در پیام راهبردی «گام دوم» مراجعه کرد مشکلات و چالش‌های وضعیت کنونی کشور کاملاً مشخص و راه‌حل عبور از این چالش‌ها نیز مشخص است.


متأسفانه در سال‌های متمادی گذشته علیرغم‌اشاره‌ها و تصریحات مداوم حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای بر این مشکلات و چالش‌ها و تاکید بر راه‌حل محوری «اقتصاد مقاومتی» مسئولین ذیربط در قوای مختلف از دولت گرفته تا قوه قضائیه و مجلس تنها به سخنرانی و برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های وقت پرکن و هزینه بر بسنده کرده و به وظایف خود نپرداخته‌اند.


روی سخن اینجا است که همه چیز در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ورود کشور به فصل جدیدی از زندگی مشخص است و مسئولین نباید در حل این مشکلات و عبور از چالش‌ها تعلل کرده و به سخنرانی و برگزاری همایش بسنده کنند.

این همایش‌ها معجزه نمی‌کنند!

آذر ۱۳۹۳ رهبر معظم انقلاب اسلامی در پاسخ به نامه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، در ارتباط با برگزاری «همایش ملّی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد» و درخواست صدور پیام برای این همایش، مرقومه‌ای را صادر و در این مرقومه تصریح کردند: نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟


در بخشی از این مرقومه از مسئولین ذیربط پرسیده شده بود: «مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند. موفق باشید.»


معظم‌له در سال‌های متمادی گذشته اسامی سال‌ها را به نام‌های اقتصادی مشخص کرده‌اند که این مسئله نشان‌دهنده عُمق توجه ایشان به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است، به عنوان نمونه در پیام نوری رهبر انقلاب اسلامی که در آن سال ۱۳۹۶ سال «اقتصاد مقاومتی: تولید-‌اشتغال» نامگذاری شده بود معظم‌له تصریح کرده بودند: «من در سال «اقدام وعمل» -که سال ۹۵ بود- از مسئولین محترم خواستم که ستادی برای اقدام و عمل تشکیل بدهند و تشکیل دادند؛ کارهای خوبی هم خوشبختانه انجام گرفت که گزارش آن را به ما دادند؛ لکن آنچه انجام گرفته است، با آنچه مورد انتظار مردم و مورد انتظار ما است، فاصله زیادی دارد.»


تاکید بر اقدام و عمل نشان‌دهنده این واقعیت است که برخی مسئولین تنها سخن می‌گویند و نیازی به اقدام و عمل نمی‌بینند تا نتیجه عملکرد آنان در زندکی مردم مشخص باشد.


برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های مختلف قرار نیست معجزه کند، وظایف مسئولین مشخص است و آنها باید به جای سخن گفتن و برشمردن وظایف خود به «مخاطب بایدها» توجه کرده و در اجرای مسئولیت‌های خود همت کنند.

مردم پای کارند مسئولین تعلل نکنند

راهپیمایی یوم الله ۲۲ بهمن و حضور میلیونی مردم در خیابان‌ها موید این واقعیت است که مردم در صحنه حضور دارند و برای حفظ انقلاب از بذل جان نیز دریغ نمی‌کنند و در این میان مسئولین بایستی تعلل نکنند.


وقتی که مردم در صحنه حضور دارند، مشکلات و چالش‌ها مشخص و راه‌حل عبور از این مشکلات نیز واضح است تعلل مسئولین معنایی جز بی‌توجهی آنان به ایثارگری مردم ندارد.


هر کس چه‌اشخاص حقیقی و چه شخصیت‌های حقوقی باید وظایف خود را در اجرایی کردن راهبرد «گام دوم» بشناسند و به آن عمل کنند و لبیک حقیقی به این پیام راهبردی اجرایی کردن آن است.

منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: رهبر انقلاب مدیریت جهادی انقلاب 40 ساله اقتصاد مقاومتی محرومیت زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اصطلاح «ترک فعل» چند سال قبل توسط بعضی از دست‌اندرکاران امور قضائی از ادبیات حوزوی وارد ادبیات سیاسی شد.

این اصطلاح که ابراهیم رئیسی در زمان تصدی ریاست قوه قضاییه تکرار می‌کرد با هدف پیدا کردن راهی برای تبلیغات علیه رقبای سیاسی و دنبال مطرح کردن خود بود.

با استفاده از این اصطلاح تلاش کردند به افکار عمومی بگویند مسئولین اجرائی وقت در انجام وظایف خود کوتاهی کرده‌اند و به همین دلیل باید کنار بروند و جای خود را به ما بدهند که اهل «ترک فعل» نیستیم و دقیقاً به وظایف خود عمل می‌کنیم.

رقابت در عالم سیاست، امری طبیعی است و حتی لازم و مفید هم هست به این شرط که سالم باشد. وقتی رقابت از مرز سلامت عبور کند و به اغراض شخصی و جناحی آلوده شود، هم بی‌ارزش می‌شود و هم برای جامعه زیانبار خواهد بود و حتی خیلی سریع به آفتی برای لطمه زدن به همان کسانی که عاملان آلوده کردن آن بودند تبدیل خواهد شد و ترکش آن به خود آنان اصابت خواهد کرد.

نزدیک‌ترین و دم دست‌ترین مصداق برای این ادعا، گرفتار شدن مسئولین اجرائی کنونی به اتهام «ترک فعل» است. اکنون یکی از مهم‌ترین انتقادهائی که افراد صاحب نظر و مستقل به دولت دارند اینست که چرا از افراد زبده، کاردان و قوی برای اداره وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرائی استفاده نمی‌کنید؟ محتوای ایراد و اعتراض این افراد اینست که به سراغ افراد توانمند نرفتن از مصادیق بارز «ترک فعل» است. مهم‌تر اینکه با این «ترک فعل» مرتکب اقدام خلافی هم شده‌اید و به جای افراد کاردان و توانمند به سراغ افراد ضعیف رفته‌اید و با این کار خودتان مشکلات زیادی برای کشور به وجود آورده‌اید.

منظور معترضین این نیست که مسئولین به سراغ جناح مقابل خود بروند. حرف اصلی آنها اینست که در جامعه ما افراد مستقلی وجود دارند که در زمینه‌های مختلف صاحب تجربه هستند و بدون وابستگی جناحی آماده خدمت به کشور و پیشبرد امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... هستند. در بعضی از دولت‌های گذشته در همین دوران نظام جمهوری اسلامی دیدیم که حتی هیأت دولت ترکیبی از اعضای جناح‌های مختلف و عناصر مستقل بودند و متعهد شده بودند بدون اِعمال وابستگی‌های جناحی به وظایف خود عمل کنند و همین کار را هم کردند و امور کشور را به درستی به پیش بردند.

مورد دیگر از مصادیق «ترک فعل» عدم برخورد سیاسی قاطع با چین و روسیه در مورد خیانتی است که آنها به ایران در زمینه تمامیت ارضی کشور درخصوص جزایر سه‌گانه ایرانی خلیج فارس کردند. چین در سال گذشته در یک مورد و روسیه در همین امسال دو بار مرتکب این خیانت شدند و مسئولین دیپلماسی خارجی ما فقط به گلایه و احضار سفیر یا کاردارشان اکتفا و چین و روسیه هم با توجیهات غیرموجه از ماجرا عبور کردند. در این ماجرا، وظیفه دولت این بود که تا وادار کردن دولت‌های چین و روسیه به عذرخواهی رسمی و سپردن تعهد عدم ارتکاب مجدد چنین خیانتی دست از تلاش برندارد و راه‌هائی را برای رسیدن به این هدف انتخاب کند و بپیماید ولی متأسفانه چنین نکرد. این، از مصادیق بارز و کاملاً روشن «ترک فعل» است.

سومین مورد، مبارزه جدی، قاطع و کارساز با مفاسد است که قول ریشه‌کن ساختن آن را داده‌اند ولی به آن عمل نشده است. صاحبنظران می‌گویند برای خشکاندن ریشه فساد توسط دولتی که تمام امکانات را در اختیار دارد و طبق اراده و خواست خود در حد یک حکمرانی یکدست عمل می‌کند، دو سال و نیم برای عملی کردن وعده‌ای مانند جلوگیری از تکرار مفاسد اقتصادی کافی است، ولی متأسفانه انواع و اقسام مفاسد همچنان وجود دارند که بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آنها فساد واردات چای است. وجود این فساد، علیرغم توجیهات غیرموجهی که بعضی مسئولین کرده و می‌کنند، از مصادیق بارز «ترک فعل» مسئولین اجرائی است.

مشکل بزرگی که از زمان دولت‌های نهم و دهم به وجود آمد و تاکنون ادامه دارد اینست که مسئولین در برابر مفاسد منفعل هستند. برای مبارزه با مفاسد، فقط گفتن و شعار دادن کافی نیست. مردم با دیدن اینهمه مفاسد خسته شده‌اند و همزمان با آن، تحمل گرانی‌ها آنها را خسته‌تر کرده است. حالا که اصطلاح «ترک فعل» وارد ادبیات سیاسی جامعه ما شده، تلاش کنید با پرهیز از «ترک فعل» مشکلات را برطرف و مردم را به زندگی و آینده امیدوار نمائید.

tags # سید ابراهیم رئیسی سایر اخبار از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟ مغز انسان چند ثانیه پس از جدا شدن سر از بدن زنده می‌ماند؟

دیگر خبرها

  • مسئولین در برابر تبعیض بین اقشار پاسخ‌گو باشند
  • نمایندگان جدید مجلس وارد فضای تنش نشوند
  • مردم قهرمان اصلی میدان سیاست در کشور هستند
  • رسانه‌ها در بیان مشکلات و چالش‌ها اخلاق و انصاف را رعایت کنند
  • دومینوی تحولات خانواده در جهان؛ تمایزات نسلی و مسئله حجاب یک چالش جهانی و تاریخی
  • طعنه سنگین روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی
  • آیت‌الله اعرافی: حوزه باید برخی از دوگانگی‌های جامعه را جمع کند
  • بیان دیدگاهها و برنامه های نمایندگان منتخب اصفهان در خانه انقلاب اصفهان
  • نقش جهاددانشگاهی برای تشویق مردم به مشارکت در انتخابات اسفندماه
  • استفاده از ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی برای یاری‌رسانی به مجلس