Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، توجه به نقش شرکت‌‌های دانش بنیان در چرخه اقتصادی کشور از راه‌های برون رفت از شرایط پیچیده اقتصادی در کشور با توجه به مولفه‌‌های اشتغالزایی، خودکفایی و رشد اقتصادی است. شرکت‌‌های دانش بنیان در زمینه گسترش و کاربرد اختراع، نوآوری و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری‌‌های برتر و با ارزش افزوده بالا و برای توسعه کسب و کار بر پایه قابلیت‌‌های اعضای هیات علمی، پژوهشگران، کارکنان و یا واحدهای فناور مستقر در مراکز تحقیقاتی شکل می‌گیرند و فعالیت می‌‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاد دانش بنیان اقتصاد کمیابی منابع نیست، بلکه اقتصاد فراوانی منابع است؛ زیرا برخلاف بسیاری از منابع که هنگام مصرف مستهلک می‌شوند، اطلاعات و دانش، که اساس اقتصاد دانش پایه است، می‌‌‌‌تواند بارها مصرف شده و با مصرف بیشتر در واقع رشد کند.

اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی دارای دو بخش مهم در حوزه فناوری دانشگاه آزاد است که یک بخش آن مربوط به شروع بخش فناوری بوده و بعد از آغاز امور پژوهشی، پژوهش‌‌ها باید تبدیل به یک فناوری شده و حالت کاربردی داشته باشند.

در حال حاضر، در مرکز رشد واحدهای مختلف دانشگاهی، طرح‌‌های ارائه شده در واحدها و شرکت‌‌های دانش بنیان حمایت می‌‌‌‌شود که در این مرحله، دانشگاه برای ساخت نمونه اولیه، در راستای ایجاد بستر مناسب برای تجاری سازی کمک‌های لازم را ارائه می‌دهد تا بعد از ساخت محصول اولیه؛ وارد فاز تجاری سازی شود. از این مرحله ورود به بحث اقتصاد دانش‌بنیان آغاز خواهد شد.

در حوزه اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد فعالیت‌‌‌ها و نمونه‌‌های خوبی انجام شده است؛ اما در فاز تجاری سازی دانشگاه باید با قدرت عمل بیشتری وارد شویم تا بتوانیم در زمینه توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور پیشگام باشیم.

اقتصاد دانش بنیان، منجر به تقویت تجاری سازی، مشارکت و همکاری دانشگاه برای ورود و سرمایه گذاری در محصولات دانش بنیان می‌شود. در این زمینه کارهای بسیاری در دانشگاه آزاد شکل گرفته است که از جمله آن می توان به تقویت شورای اقتصاد دانش بنیان استان‌ها اشاره کرد. اعضای این شورا به صورت بخشنامه‌ای تعریف شد و در نهایت شورا بنیان شکل گرفت. گفتنی است اعضای این شورا، متشکل از صاحب‌‌نظران این حوزه همراه با عده‌ای از مسئولان اجرایی دانشگاه هستند.

اعضای شورای استانی اقتصاد دانش بنیان به شرح زیر است:

1. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان به عنوان رئیس شورا

2. دبیر شورا به انتخاب رئیس استان که معاونان پژوهش و فناوری در اولویت هستند

3. رئیس یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان به انتخاب رئیس شورا

4. ۶ نفر از استادان و صاحب‌نظران عالی‌‌رتبه اقتصاد و کارآفرینی خصوصاً در حوزه دانش‌بنیان به پیشنهاد رئیس شورا و تأیید کمیسیون دائمی استان

تیم‌‌های شورای اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد در استان‌‌ها، از مهرماه امسال کامل شد؛ همچنین در بسیاری موارد به شورای هیات امنای استانی تفویض اختیار شده است تا آزادی عمل بیشتری برای حمایت از طرح‌های دانش بنیان داشته باشند، به این ترتیب هیچ طرحی به مدت طولانی برای دریافت حمایت در صف انتظار طولانی نخواهد ماند.

راه اندازی فن بازارهای مختلف، در حوزه‌‌‌های پزشکی و کشاورزی در سایه اداره اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی یک حرکت موثر در جهت توسعه و تجاری سازی محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد محسوب می‌شود که گام نوینی در جهت تجاری سازی محصولات دانش بنیان دانشگاه آزاد و کمک به اقتصاد مقاومتی و افزایش درآمدهای غیرشهریه‌ای در این دانشگاه است در همین راستا یک فن بازار در حوزه تجهیزات پزشکی و گیاهان دارویی، کشاورزی در دانشگاه آزاد برگزار شده که با استقبال خوبی مواجه شده و به این ترتیب، با حضور صاحبان مختلف صنایع در این فن بازارها، شرایط مناسبی برای ارتباط دانشگاه با صنعت و تجاری سازی محصولات دانش بنیان ایجاد خواهد شد.

گفتنی است، اداره اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی درصدد است تا اطلاعات لازم درباره صاحب نظران این حوزه را در سطح کلان کسب کرده تا از حضور این افراد در ارزیابی امور مربوط به اقتصاد دانش بنیان دانشگاه آزاد استفاده کند؛ همچنین یک شیوه‌نامه مشخص در بحث اقتصاد دانش بنیان برای ابهام زدایی در امور مربوط به این بخش در دانشگاه آزاد، تهیه شده که پیش نویس آن به استان‌‌ها ارسال شده است و تصویب این شیوه نامه سرآغاز خوبی در مسیر توسعه امور مربوط به اقتصاد دانش بنیان در این دانشگاه خواهد شد.

انتهای پیام/

188 / 167 اقتصاد دانش بنیان هیات امنای استانی پزشکی کشاورزی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: اقتصاد دانش بنیان هیات امنای استانی پزشکی کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۲۷۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نسخه نجات اقتصاد استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی است

به گزارش خبرنگار مهر، مالک رحمتی ظهر پنج شنبه در نشست صمیمی با جمعی از نخبگان شهرستان مرند، استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی را نسخه نجات کشور دانست و گفت: جهش تولید فقط با حضور و مشارکت مردم امکان‌پذیر است.

استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه در تماس تلفنی با تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، مسائل مطرح‌شده از سوی نخبگان شهرستان مرند را پیگیری کرد.

احداث شهرک صنعتی مبل، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، تأمین بذر هیبرید برای کشاورزان، حل مشکلات مالیاتی هنرمندان، تأمین مسکن خانواده‌های شهدا و جانبازان، ایجاد پارک لجستیک و تأمین زمین برای پروژه‌های فرهنگی و درمانی شهرستان از جمله موضوعاتی بود که در تماس تلفنی استاندار با مدیران استانی مورد پیگیری قرار گرفت.

در ادامه استاندار آذربایجان شرقی طی سخنانی از مردم شهرستان مرند به خاطر خلق حماسه در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ قدردانی کرد و گفت: این انتخابات با تلاش کلیه عوامل اجرایی و نظارت و تلاشگران عرصه امنیت، در کمال صحت و سلامت برگزار شد و شاهد حاکمیت اراده مردم برای تشکیل مجلس قوی برای ایران قوی بودیم.

مالک رحمتی با بیان اینکه در دو سال گذشته تمام توان دولت مردمی مصروف جبران عقب‌ماندگی‌های گذشته شده است، افزود: متأسفانه در گذشته پروژه‌هایی شروع شده و به حال خود رها شده بود و براین اساس اعلام کردیم که ما برای کلنگ‌زنی نیامده‌ایم و تلاش خواهیم کرد پروژه‌هایی که شروع شده را به مرحله بهره‌برداری برسانیم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه دولت، اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، گفت: متأسفانه در جای‌جای استان و شهرستان‌های ما پروژه‌های نیمه‌کاره رهاشده وجود دارد که دولت به اندازه منابع و امکانات خود برای تکمیل آنها تلاش خواهد کرد؛ اما نسخه نجات در این زمینه، استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی است و براین اساس آمادگی داریم با استفاده از ظرفیت قانون مولدسازی، هر پروژه نیمه‌کاره را در هر شرایطی به بخش خصوصی واگذار کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه جهش تولید فقط با حضور و مشارکت مردم امکان‌پذیر است، افزود: نخبگان باید این موضوع را از دولت مطالبه کنند و ما مسئولان نیز به عنوان خادمان مردم باید این سیاست را اجرایی کنیم.

رحمتی ادامه داد: تمام موفقیت‌هایی که در این کشور به دست آمده فقط با حضور مردم حاصل شده و در همه دستاوردهای کشور، محوریت با مردم بوده است؛ در عرصه‌های متعدد فرهنگی و جهادی هم اگر امروز حرکتی رو به جلو هست عنصر اصلی آن مردم هستند.

وی افزود: در اقتصاد هم حلقه گمشده این بود که دولت می‌خواست همه کارها را خودش انجام دهد، اما واقعیت این است که توان دولت برای اتمام پروژه‌ها و حرکت جهشی کافی نیست.

رحمتی گفت: اگر می‌خواهیم اقتصاد ما فعال باشد باید میدان را در اختیار بخش خصوصی و مردم قرار دهیم و دولت نباید هیچ وظیفه‌ای جز سیاست‌گذاری، راهبری، تسهیل‌گری و نظارت داشته باشد.

استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه رسانه‌ها در این زمینه نقش مطالبه‌گری دارند، گفت: همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند با رسانه‌ها تعامل داشته باشند و در تمام استان باید رسانه‌ها بتوانند در یک فضای شفاف و مطلوب فعالیت کنند.

وی افزود: رسانه‌ها هم باید در کنار اطلاع‌رسانی و انعکاس صادقانه اخبار، تقویت ایمان و امید در میان مردم را مد نظر قرار دهند و در گفتمان‌سازی و اقناع افکار عمومی نقش ایفا کنند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین درخصوص مطالبه فعالان صنعت مبلمان شهرستان مرند مبنی بر ایجاد شهرک صنعتی مبل، گفت: با توجه به فعالیت یک‌هزار واحد تولید مبلمان در این شهرستان، یکی از کارهایی که به اشتغال و تولید در این حوزه کمک می‌کند تأسیس این شهرک خصوصی است که باید کارهای اجرایی آن ظرف یک ماه انجام شده و در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شود.

وی درخصوص مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستان هم گفت: خوشبختانه اقدامات خوبی در حوزه دانش‌بنیان شهرستان انجام شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان شهرستان نیازمند ایجاد یک پارک یا مرکز رشد هستند.

رحمتی افزود: استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یک مسیر میان‌بر برای جهش تولید است و هرچه بتوانیم با حمایت از این شرکت‌ها، شکاف بین صنایع سنتی و پیشرفته را کم کنیم در این زمینه موفق‌تر خواهیم بود.

کد خبر 6064260

دیگر خبرها

  • نسخه نجات اقتصاد استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی است
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال
  • ۳ رویکرد تحولی در زیرساخت‌های فرهنگی برای تحقق جهش تولید
  • نماینده مجلس: دولت کاری کرده که شرکت‌هایی که کار دانش‌بنیان نمی‌کنند، خودشان را دانش‌بنیان جا می‌زنند
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال در سال گذشته
  • ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
  • مردمی سازی اقتصاد، راهکار مشارکت مردم در جهش تولید