Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@21:42:04 GMT

بازی های بومی، دروازه طلایی در رونق گردشگری روستایی

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۳۰۱۳

بازی های بومی، دروازه طلایی در رونق گردشگری روستایی

همدان- ایرنا- موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد و تنوع قومیتی در همدان باعث شده تا بازی های بومی محلی در روستاها و عشایر مورد استقبال قرار گیرد، توجه بیشتر و هدفمند به این بازی ها می تواند به عنوان یک دروازه طلایی زمینه را برای رونق گردشگری روستایی در سطح استان مهیا کند.

به گزارش ایرنا استان همدان از دیرباز آوردگاه بازی های بومی و محلی بوده و همواره در فصول مختلف شاهد برگزاری جشنواره ها و مسابقات متنوع و جذاب هستیم که توجه گردشگران را نیز به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جذابیت و تنوع بازی ها سبب شده تا روستاها نسبت به تداوم فعالیت آن به ویژه در مناسبت های خاص برنامه ریزی کنند و آنرا ابزاری مهم برای رونق گردشگری می دانند.
البته در این 2 سال اخیر تجهیز خانه های روستایی نیز به رونق بازی های بومی محلی کمک شایانی داشته است و حداقل امکانات ورزشی مورد نیاز برای فعال سازی این بازی ها مهیا شده است.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری همدان از بازی های بومی به عنوان فرصت طلایی برای توسعه بخش گردشگری استان همدان یاد کرد و اظهار داشت: تنوع ، جذابیت و اهمیت این بازی ها توجه گردشگران را جلب می کند.
مهرداد نادری فر افزود: این بازی ها افراد جامعه به ویژه گردشگران را به دوران کودکی خود باز می گرداند و خاطرات این دوره را تداعی می کند.
وی اضافه کرد: برای نسل جوان که امروزه تحت تاثیر بازی های رایانه ای و وارداتی هستند نیز ترویج این بازی ها می تواند فرصت مطلوبی در راستای پرداختن به هویت نیاکان ما باشد.
نادری فر یادآور شد: امروزه با سازماندهی این بازی ها و برگزاری منظم آنها در سطح روستاها به ویژه در فصل بهار و تابستان، می توان در کنار جذابیت های تاریخی و طبیعی استان همدان، در توسعه گردشگری به ویژه در روستاها با ترویج بازی های بومی برنامه ریزی کرد.

** بازی های بومی محلی همدان، از روستا تا مسابقات جهانی
بازی های بومی محلی هرچند امروزه در بزرگان طایفه های قومیتی روستاها و عشایر همدان تداعی کننده خاطرات گذشته است اما نسل فعلی را فراتر از یک بازی، در آوردگاه مسابقات جهانی نیز قرار داده است.
فعالیت ورزشکاران حاضر در بازی های بومی محلی همدان هم اکنون از سطح روستاها فراتر رفته و به عنوان آزمونه «پایلوت» پرورش قهرمانان جهانی تبدیل شده است.
اهمیت بازی های بومی محلی و ورزش روستایی سبب شده تا این بازی ها شکل رسمی در کشورهای مختلف جهان بگیرد و مسابقات متنوعی را به نمایش بگذارد.
بیشتر کشورهای آسیای مرکزی با اهمیت شمردن بازی های بومی محلی، نسبت به سازماندهی آن و تبیین ضوابط و مقررات برگزاری مسابقات اقدام کنند.
در این بین استان همدان سهم بسزایی در کسب موفقیت های ارزنده برای کشورمان در این مسابقات داشته است.
امسال 19 ورزشکار ایرانی به رقابت های جهانی بازی های بومی محلی اعزام شد که همدان با یازده بازیکن بیشترین سهم را برخوردار بود.
نکته جالب اینکه 13 مدال رنگارنگ جهانی نیز نصیب ملی پوشان همدانی شد که نشانگر تبدیل شدن این استان به یکی از قطب های اصلی بازی های بومی محلی در جهان است.

** 52 بازی بومی محلی در استان همدان
رییس هیات روستایی عشایری همدان با اشاره به اینکه تنوع در بازی های بومی محلی این استان فراوان است، گفت: هم اکنون 52 بازی بومی محلی در سطح استان فعال است.
نادری فر افزود: البته از این تعداد بازی، برای 6 بازی ضوابط و مقررات رسمی ایجاد شده که در سطح استان به صورت مسابقه ای برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: نخستین المپیاد ورزش روستایی و جشنواره بازی های بومی محلی را نیز امسال برگزار کردیم که استقبال بسیار خوبی صورت گرفت.
نادری فر بیان کرد: بازی های بومی بخشی از میراث فرهنگی ایرانیان در زمینه ورزش هستند که علاوه بر جنبه های نشاط و شادابی، پیوستگی عمیقی با شیوه زندگی و معیشت مردم در دوره های گذشته داشته و از مهمترین اجزای فرهنگ هر شهر محسوب می شوند.
وی اضافه کرد: سوارکاری قیقاج، طناب کشی، دال پلان، دستمال قاپی، یک قل دوقل، پرش با گونی، کلاه پران، خروس جنگی، لی لی ، هفت سنگ، گردو بازی، چوب کشی و وسطی از جمله بازی های مهم و محبوب اهالی اقصی نقاط استان همدان است.

** فعالیت بیش از 6 هزار ورزشکار بومی محلی
رییس هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی همدان افزود: هم اکنون 6 هزار و 800 ورزشکار به صورت سازمان یافته در ورزش های روستایی و بومی محلی این استان فعالیت دارند.
وی افزود: همچنین برای احیای ورزش روستایی به ویژه تقویت بازی های بومی محلی، سال قبل 68 خانه روستایی را تجهیز کردیم و امسال نیز 14 خانه دیگر تجهیز شد.
نادری فر خاطرنشان کرد: درصدد هستیم 10 خانه روستایی دیگر را به زودی تجهیز و راه اندازی کنیم.
وی بیان کرد: با سازماندهی بازی ها بومی محلی و برگزاری منظم آنها در سطح روستاها به ویژه در فصل های بهار و تابستان، می توان در کنار جذابیت های تاریخی و طبیعی استان همدان، در توسعه گردشگری به ویژه در روستاها با ترویج بازی های بومی برنامه ریزی کرد.
نادری فر یادآور شد: این بازی ها فرصت طلایی را برای توسعه گردشگری به ویژه توریسم ورزشی ایجاد کرده به ویژه اینکه برای نسل جوان تازگی و جذابیت دارد.
وی افزود: بازی های بومی محلی میراث گرانبها از گذشتگان است و باید نسبت به احیا و گسترش آن در بین نسل های مختلف جامعه تلاش کنیم.
در حال حاضر بازی های بومی و محلی و ورزش های روستایی در 450 روستا از استان فعال بوده و سالانه بیش از 50 برنامه مختلف را برگزار می شود.
7520/2087

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش روستايي و عشايري بازي هاي بومي محلي همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۳۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین جشنواره سمنوپزان نوروزگان روستای صح برگزار شد

fه گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپورگفت: سومین جشنواره آئینی و مراسم سنتی سمنوپزان نوروزگان، با استقبال پرشور علاقه‌مندان و گردشگران و حضور مسئولان استانی و شهرستانی در روستای صح در منطقه تویه دروار شهرستان دامغان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه رسومات کهن و دیرینه که ریشه در عقاید و باورهای مردمی دارد همواره موردتوجه افراد جامعه است و باگذشت زمان، در هرزمانی که برگزار شود جذابیت‌های خاص خود را دارد، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره احیاء و حفظ آیین و سنن قدیمی، توسعه گردشگری و برند سازی گردشگری این منطقه، معرفی آداب‌ورسوم کهن، معرفی هویت اجتماعی و فرهنگی منطقه و افزایش شورونشاط اجتماعی است.

مجتبی اکبرپور ارج نهادن به فرهنگ غنی روستایی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره سنتی عنوان کرد و گفت: برگزاری آیین‌های سنتی و کهن روستایی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری هر منطقه است که می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار زمینه‌ساز توانمندی و پویایی اقتصاد روستاها شود.

او بابیان اینکه سمنوپزان در شهرستان دامغان در مناسبت‌های مختلف مذهبی با توسل به نام مبارک حضرت زهرا (س) اجرا می‌شود، افزود: در مراسم پخت سمنو که اغلب با مشارکت بانوان در روستای صح انجام می‌شود، در حین پخت سمنو با ذکر دعا، قرائت قرآن، احادیث، مداحی و حاجت طلبی سمنو را هم می‌زنند و این شور و حال معنوی تا زمان تقسیم سمنو ادامه دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی و بازی‌های بومی و محلی، اجرای چوب بازی و موسیقی محلی، اجرای تئاتر طنز، استندآپ کمدی، مسابقه و برنامه‌های متنوع دیگر از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

دهستان تویه دروار در بخش امیرآباد شهرستان دامغان واقع‌شده است و شامل روستاهای صح، دروار، تویه، دشت بو و دهخدا است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895066

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی‌محلی ویژه معلولان در مهاباد
  • جشنواره ورزشی و بازی‌های بومی محلی ویژه معلولان در مهاباد
  • عزم جدی مسئولان واصناف کیش برای ایجاد تابستانی پر رونق در جزیره کیش
  • جشنواره محصولات بومی‌محلی استان گلستان برگزار می‌شود
  • پنج المان بزرگ در دروازه‌های ورودی شهر قم در حال نصب است
  • برگزاری دوره‌ آموزشی گردشگری روستایی در پالنگان
  • رونق توریسم و مبادلات فرهنگی با رویداد‌های ادبی / نسبت نمایشگاه کتاب تهران با گردشگری ادبی چیست؟
  • الزام رستوران‌ها و مراکز پذیرایی برای درج غذا‌های محلی در منوی غذا
  • سومین جشنواره سمنوپزان نوروزگان روستای صح برگزار شد
  • غذاهای محلی وارد منوی رستوران‌های کرمانشاه می‌شود