Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-18@12:51:49 GMT

همکاری ایران و روسیه به حوزه معادن رسید

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۳۲۵۴

همکاری ایران و روسیه به حوزه معادن رسید

روسیه از جمله همپیمایان اقتصادی و سیاسی ایران است که علی رغم وجود تحریم ها این مناسبات همچنان ادامه داشته است و حالا با توافقات صورت گرفته قرار است ایران و روسیه برنامه های مشترک صنعتی و بیمه را توسعه دهند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، روسیه و چین دو همپیمان ایران در حوزه های سیاسی و اقتصادی هستند تا جایی که حی با وجود تحریم ها نیز ارتباطات تجاری و سیاسی میان این کشورها از بین رفت و برعکس برنامه ریزی هایی نیز برای توسعه روابط میان مقامات این کشورها صورت گرفته است تا جایی که چندی پیش «سرگئی لاوروف» در خصوص همکاری اقتصادی با ایران گفته بود: «خواستار اقداماتی برای مقابله با تهدیدات آمریکا علیه دیگر کشورهایی هستیم که تمایل به ادامه روابط اقتصادی با ایران را دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 

این در حالی است که ایران و روسیه می کوشند بر توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی خود اقدام کنند. سفر وزرای ایران و روسیه نشاندهنده عزم راسخ دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی است بر همین اساس چندی پیش «رضا اردکانیان»، وزیر نیرو که از سوی وزیر امور خارجه به عنوان رئیس کمیسیون اقتصادی ایران و روسیه معرفی و از سوی هیات دولت تائید شد در پاسخ به دعوت «نوداک»، وزیر انرژی روسیه سفری به مسکو داشت.

 

وی در این سفر ملاقات های جداگانه با مسئولان فدراسیون روسیه از جمله وزیر انرژی، وزیر امور قفقاز شمالی و مسئولان شرکت های بیمه ای و بانکی روسیه داشت و همچنین به ملاقات با دبیرکل اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از پنج کشور روسیه، قرقیزستان، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان رفت. زمینه های کشاورزی، گردشگری، حمل و نقل ریلی، خطوط هواپیمایی، احداث نیروگاه و طرح های توسعه نیروگاهی و مسائل بانکی از محورهای مذاکرات وزیر نیرو با مقامات روسی بود.

 

 

این در حالی است که به تازگی نیز برای توسعه روابط اقتصادی میان دو کشور معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در دیدار با مدیرعامل بیمه اکسیار (EXIAR) روسیه از آمادگی این وزارتخانه برای آغاز دور تازه ای از همکاری های اقتصادی با این کشور در رشته های مختلف صنعتی و معدنی خبر داده است. «فرشاد مقیمی» در این نشست که تعدادی از مدیران سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز حضور داشتند به تشریح وضعیت پروژه مشترک بین 2 کشور در حوزه ساخت داخل واگن در ایران پرداخت.

 

وزارت صنعت، معدن و تجار به نقل از وی نوشته است: «تامین 6 هزار دستگاه واگن باری با تامین منابع روسیه با همکاری مشترک شرکت‌های سازنده ایرانی و روسیه در توافق با بیمه اکسیار وارد مرحله اجرایی خواهد شد. پیشتر برای اجرای این پروژه موارد فنی توسط شرکت های سازنده ایرانی و روسی توافق شده بود

 

مقیمی در ادامه، استفاده حداکثری از توان فنی ساخت داخل را مورد تاکید قرار داده و گفته است: «شرکت های ایرانی آمادگی همکاری مشترک دارند و با توجه به رفع مشکلات انتقال ارز بین 2 کشور، در صورت تامین منابع مالی اجرای این توافق تسریع می شود. در رشته های معدنی و همچنین سایر صنایع نیز آمادگی وجود دارد تا با معرفی به طرف روسی از توانمندی‌های طرفین برای همکارهای جدید اقتصادی استفاده کرد.»

 

 

وی خاطرنشان کرده است: «معاونت امور صنایع با همکاری ایدرو در مدت یک هفته فهرستی از پروژه های صنعتی و معدنی مورد نظر را به طرف روسی ارائه خواهد کرد تا در صورت توافق های اولیه، نسبت به برگزاری جلسه های رو در رو هماهنگی های لازم انجام شود. امیدواریم در حوزه صنعتی و معدنی پروژه های مشترکی بین 2 کشور اجرایی شود.»

 

یادآور می شود: حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه نیز در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ­۲ درصد رشد داشته و به ۱ میلیارد ۷۴۰ میلیون دلار رسیده است. رقم صادرات ایران به روسیه در سال ۲۰۱۸ به ارزش ۵۳۳ میلیون دلار رسید در حالیکه در سال ۲۰۱۷ این رقم ۳۹۲ میلیون دلار برآورد شده بود. حذف دلار در مبادلات، رشد سهم پرداخت‌ها با پول ملی بین دو کشور و موافقت‌های انجام شده برای حل مشکلات گمرکی در سفر رئیس کل گمرک ایران به روسیه به روند رشد مبادلات بازرگانی بین دو کشور تا رسیدن به حد مطلوب کمک می کند.

 

از زمان استقرار رایزنی بازرگانی ایران در روسیه، صادرات ایران از ۳۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ به ۵۳۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

 

اساسی ترین کالاهای صادر شده از روسیه به ایران و درصد سهم آن در حجم صادرات در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ و معادل آن در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ میلادی به شرح زیر است:

- محصولات خوراکی و کشاورزی ۵۴.۴۶ درصد از حجم کل صادرات روسیه به ایران را تشکیل می دهد در حالی که در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۴۲.۷۵ درصد را شامل می شد. - ماشین آلات، تجهیزات و لوازم حمل و نقل ۱۴.۸۹ درصد از مجموع کل صادرات روسیه به ایران را شامل می شود و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته شامل ۱۰.۸۸ درصد بود.

- محصولات چوب و کاغذ ۱۳.۴۲ درصد از مجموع کل صادرات روسیه به ایران را شامل می شود و میزان این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۹.۶۸ درصد بوده است. - فلزات و سازه های فلزی ۱۱.۶۲ درصد از مجموع کل صادرات روسیه به ایران را شامل می شود و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی ۲۰.۱۲ بوده است.

- محصولات صنایع شیمیایی ۲.۸۵ درصد از مجموع کل حجم صادرات روسیه به ایران را تشکیل می دهد و میزان این شاخص در مدت زمان مشابه سال گذشته میلادی ۵.۵۳ درصد بود.

همچنین اساسی ترین مواد صادر شده از ایران به روسیه و درصد سهم آن در حجم صادرات در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ و معادل آن در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۷ میلادی به شرح زیر است:

- محصولات خوراکی و مواد اولیه کشاورزی ۷۷.۳۷ درصد از مجموع واردات روسیه از ایران و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۶۷.۴۷درصد بوده است.

- فلزات و سازه های فلزی ۱۱.۶۰ درصد از مجموع واردات روسیه از ایران و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱۹.۵۳ درصد بوده است.

- محصولات صنایع شیمیایی ۷.۴۷ درصد از مجموع واردات روسیه از ایران را شامل می شود و رقم این شاخص در مدت زمان مشابه در سال گذشته ۷.۶۷ درصد بوده است.

- ماشین آلات و تجهیزات ۱.۱۰ درصد از مجموع واردات روسیه از ایران و محصولات و مواد معدنی ۰.۶۱ درصد بوده و ارقام شاخص های این کالاها در سال گذشته به ترتیب ۱.۷۴ و ۱.۶۲درصد بوده است./

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن حادثه تروریستی حادثه تروریستی زاهدان انقلاب اسلامی حمله تروریستی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اصفهان نماز جمعه معادن ایران روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۳۲۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،محمدصادق معتمدیان امروز در نشست مشترک با فعالین معدن و صنایع معدنی آذربایجان‌غربی، معادن استان را یکی از پیشرانهای مهم توسعه استان عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان در حوزه معادن ، دولت سیزدهم اهتمام ویژه ای برای بهره گیری از ظرفیت های معادن استان برای شتاب بخشیدن به روند توسعه این منطقه دارد.

استاندار آذربایجان‌غربی  با بیان اینکه در سالهای گذشته در حوزه اکتشافات معدنی استان مطالعات سیستماتیک صورت نگرفته بود ، به پیگیری توسعه مطالعات و اکتشافات حوزه معدن استان در گام نخست استفاده از ظرفیت های معدنی استان اشاره کرد و افزود: بر اساس توافقات با سازمان زمین‌شناسی کشور و ایمیدرو،  مطالعات ژئوفیزیک هوایی در ۲۲ هزار کیلومتر مربع در  پهنه‌های جنوبی استان و در ۷ شهرستان در مراحل پایانی قرار دارد که این مسئله و موجب تحول در حوزه اکتشافات شهرستان‌های جنوبی خواهد بود.

استاندار آذربایجان‌غربی به ضرورت حضور بخش خصوصی در حوزه معدن استان نیز اشاره کرده و افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، سرمایه‌گذاری قابل توجهی در حوزه‌های مختلف و بخش معدن استان انجام شده و با همکاری دستگاه‌های متولی استانی و ملی، موانع صدور مجوز و پروانه جهت فعالیت در حوزه معدن رفع می‌شود.

معتمدیان همچنین با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی جهت فرآوری محصولات معدنی در استان، اضافه کرد: مردم باید از فرآوری محصولات معدنی نفع ببرند و یکی از شروط اصلی برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن آذربایجان‌غربی، فرآوری محصولات، اشتغالزایی و ارزش افزوده بیشتر با ایجاد واحدهای فراوری محصولات معدنی در کنار معادن است.

وی در ادامه از تعیین تکلیف وضعیت ۷۶۰ معدن در آذربایجان‌غربی در شورای معادن استان در دولت سیزدهم خبر داد و افزود: در روند واگذاری معادن استان باید اهلیت سنجی صورت گرفته و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی، زمینه برای فعالیت و صلاحیت سنجی سرمایه‌گذاران و مجریان طرح های معدنی فراهم شود.

استاندار آذربایجان‌غربی به توسعه صنایع فرآوری محصولات معدنی در استان نیز اشاره کرده و یادآور شد: در جمع ۵ استان اول از نظر ذخایر معدنی چون تیتانیوم، طلا و مس و ... قرار داریم و سرمایه گذاری های قابل توجهی نیز در استخراج و فرآوری این مواد معدنی توسط دولت در استان صورت گرفته است. 

معتمدیان همچنین با بیان اینکه آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های برخوردار از مواهب الهی است و نباید این استان را محروم خطاب کرد، افزود: با مدیریت ثروت‌های خدادادی، جلوگیری از خام فروشی در حوزه معدن، توسعه صنایع معدنی و ارزش افزوده بیشتر، زمینه برای استفاده مردم استان از این ثروت‌ها مهیا می‌شود.

وی در پایان همگرایی و هم‌افزایی تشکل‌های صنفی حوزه معدن و دستگاه‌های متولی را ضروری دانسته و تصریح کرد: تشکل‌های صنفی پل ارتباطی دولت بوده و با تقویت تشکل‌های حوزه معدن، موانع توسعه این حوزه رفع شده و شاهد افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی خواهیم بود.

دیگر خبرها

  • همکاری ایران و روسیه برای رسیدن به ائتلاف دفاعی
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • درخواست آیت‌الله علم‌الهدی برای نظارت جدی بر وضعیت معادن
  • اشتغال بیش از ۴ هزار نفر در معادن شهرستان بردسکن
  • افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است
  • صفر شدن تعرفه صادرات محصولات ایران به روسیه
  • نانو و تجهیزات پزشکی از حوزه‌های شاخص فناوری در ایران است
  • زمینه همکاری و توسعه روابط بین کرمان و روسیه وجود دارد
  • همکاری با ایران اولویت سیاست خارجه روسیه است
  • معادن یکی از پیشرانهای توسعه استان هستند