Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@08:02:22 GMT

شان نزول و خواص سوره تکاثر

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۳۷۰۵

شان نزول و خواص سوره تکاثر

خبرگزاري آريا -

سوره تکاثر جزو سوره‌هاي مکي است
از حضرت سَرور عالميان(ص) مروي است: کسي که سوره‌ تکاثر را تلاوت کند خداوند در برابر نعمت‌هايي که در دنيا به‌ او ارزاني داشته مورد حساب قرار نمي‌دهد.
سوره تکاثر
سوره تَکاثُر صد و دومين سوره و از سوره‌هاي مَکّي قرآن که در جزء سي‌ام جاي گرفته است.
علت نامگذاري سوره تکاثر
اين سوره را تَکاثُر مي‌نامند؛ زيرا اين کلمه در اولين آيه آن آمده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تکاثر يعني چشم‌ و هم‌چشمي و مسابقه‌دادن با يکديگر در بسياري مال و جايگاه اجتماعي.
اين سوره کساني را که در مال و فرزند و ياور به يکديگر فخر مي‌فروشند، توبيخ مي‌کند و مي‌گويد اينان در آينده‌اي نزديک در مورد نعمت‌هايي که در اختيار آنان گذاشته شده، بازخواست مي‌شوند. در روايات آمده است مراد از نعمت، اهل بيت(ع) هستند. در فضيلت تلاوت اين سوره نقل شده است قرائت آن همچون قرائت هزار آيه از قرآن است.
ترتيب و محل نزول سوره تکاثر
سوره تکاثر جزو سوره‌هاي مکي و در ترتيب نزول، شانزدهمين سوره‌اي است که بر پيامبر(ص) نازل شده است. اين سوره در چينش کنوني مُصحَف، صد و دومين سوره است و در جزء 30 قرآن جاي دارد.

سوره تکاثر 8 آيه، 28 کلمه، و 123 حرف دارد.
شأن نزول سوره تکاثر
در تفسير مجمع البيان چند شأن نزول براي اين سوره بيان شده است. در يکي از آنها آمده است اين سوره درباره دو قبيله از قريش، فرزندان عبدمناف بن قصي و فرزندان سهم بن عمر، نازل شد. آنان به يکديگر فخر فروختند که اشراف ما بيشترند. پس اشراف يکديگر را شمردند. اشراف بني عبدمناف بيشتر از گروه مقابل شدند. به همين دليل فرزندان سهم گفتند مردگانمان را بشماريم، تا اينکه رفتند و قبرها را ديدند و آنها را شمردند. پس از اين کار، فرزندان سهم بيشتر از فرزندان عبدمناف شدند؛ زيرا آنان در جاهليت بيشتر از ديگران بودند.
تعداد آيات و ديگر ويژگي‌هاي سوره تکاثر
سوره تکاثر 8 آيه، 28 کلمه، و 123 حرف دارد. اين سوره از نظر حجمي جزو سوره‌هاي مُفَصَّلات (داراي آيات کوتاه) است.
فضائل و خواص سوره تکاثر
از حضرت سَرور عالميان(ص) مروي است: کسي که اين سوره‌ را تلاوت کند خداوند در برابر نعمت‌هايي که در دنيا به‌ او ارزاني داشته مورد حساب قرار نمي‌دهد.[١]
و هر کس آن را در وقت نماز عصر بخواند به ‌ياري خداوند متعال تا غروب فرداي آن روز در امان خواهد بود.[٢]
و نيز مي‌فرمايد: هرگاه کسي سوره‌ي تکاثر را بخواند در ملکوت آسمان‌ها به ‌نام اداکننده‌ي شکر خدا شناخته مي‌شود.[٣]
و در حديثي امام صادق(ع) مي‌فرمايد: کسي که اين سوره‌ي مبارکه را قبل از خواب بخواند از عذاب قبر ايمن خواهد بود.[٤]
و اگر کسي آن را در نماز واجب بخواند ثواب صد شهيد و چنانچه در نماز نافله بخواند ثواب پنجاه شهيد خواهد داشت و در نمار فريضه چهل صف از ملائکه با او نماز مي‌خوانند.[٥]
و در خبر است: هر کس اين سوره را بخواند حساب قيامت براي او تنها جهت اظهار منّت است نه براي مناقشه.[٦]
و در خبر ديگري آمده است: روزي رسول خدا(ص) به‌ اصحاب خود فرمود: آيا کسي از شما مي‌تواند روزي هزار آيه بخواند؟ عرض کردند: چه کسي مي‌تواند روزي هزار آيه بخواند؟ فرمود: آيا کسي از شما توانايي آن را ندارد که سوره‌ي تکاثر را بخواند؟ (يعني با هزار آيه برابري مي‌کند).[٧]
و در روايت صحيحه از رسول اکرم(ص) نقل است: هر کس در شب اوّل قبر ميّت (ليلۀ‌الدّفن) دو رکعت نماز بگزارد و در رکعت اوّل بعد از حمد دوبار سوره‌ي توحيد و در رکعت دوم بعد از حمد دهبار سوره‌ي تکاثر را بخواند و بعد از آن بگويد: «اللّهُمّ صَلِّ عَلي مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ وَ ابْعَثْ ثَوابَها اِلي قَبْرِ ذلِکَ الْمَيِّتِ فلان» (يعني: اللّهُمّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ، خدايا ثواب آن را به ‌قبر فاني برسان ـو به‌جاي کلمه‌ي فلان نام ميّت را ببردـ) ثواب آن به ‌آن ميّت خواهد رسيد و اين يکي از دو نماز (وحشت) است که در ليلۀ‌الدّفن خوانده مي‌شود.[٨]
و ديگر از خواص آن چنانچه آن را بر کسي که سردرد داشته باشد بخوانند به ‌ياري حق درد او تسکين مي‌يابد.[٩]
همچنين جهت شفاي فرزند، پدر او در شب دوشنبه دو رکعت نماز بخواند بدين ترتيب: در رکعت اوّل بعد از حمد، يازده مرتبه سوره‌ي مبارکه‌ي تکاثر و در رکعت دوم بعد از حمد، سيزده مرتبه آن را بخواند و بعد از نماز تسبيح حضرت زهرا(س) را به‌ جاي آورد سپس به‌ سجده رود و صد مرتبه صلوات بر پيامبر(ص) و آل(ع) او بفرستد در دل خود با خدا پيمان بندد چنانچه فرزندش از اين بيماري شفا يابد در يکي از سجده‌هاي شکر چهارصد مرتبه صلوات بر پيامبر(ص) و خاندان(ع) او بفرستد آنگاه سر از سجده بردارد. و اين عمل به‌ تجربه رسيده است.[١٠]
و در يک نسخه آمده که در روزهاي دوشنبه و چهارشنبه سوره‌ي مبارکه را چهل مرتبه بخواند.[١١]
---------------------------------
پي‌نوشت‌ها
[١]. مجمع‌البيان، تفسير برهان.
[٢]. تفسير برهان.
[٣]. تفسير اطيب‌البيان.
[٤]. تفسير برهان، تفسير نورالثقلين.
[٥]- تفسير اطيب‌البيان، تفسير نورالثقلين.
[٦]. خواص‌الآيات ص ١٦٢.
[٧]. بحار ج ٩٢ ص ٣٣٦.
[٨]. باقيات صالحات ص ٢١١.
[٩]. مصباح ص ٤٦١.
[١٠]. تحفه‌ي رضويه ص ٩٢.
.[١١] گوهر شب چراغ ص ١٠٥.
گردآوري: بخش مذهبي بيتوته
منابع:
hedayatgar.ir
fa.wikishia.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۳۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتشارات سوره مهر با تمرکز بر ۲ کتاب در نمایشگاه کتاب حاضر خواهد شد

سعید چگینی، مدیر اداره ارتباطات و رسانه انتشارات سوره مهر در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز گفت: امسال انتشارات سوره مهر با تمرکز بر ۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران حاضر خواهد شد.

چگینی با بیان اینکه کتاب آبنبات لیمویی جدیدترین اثر مهرداد صدقی از مجموعه کتاب های قبلی و در ادامه کتاب های آبنبات نارگیلی، آبنبات هل دار و آبنبات دارچینی نوشته شده است افزود: این کتاب به نمایشگاه کتاب تهران خواهد رسید.

وی در خصوص تهیه یک اثر برای فلسطین نیز افزود: سال گذشته یک مجموعه دو جلدی شعر به نام ترانه های وطن و تبعید با گردآوردی، تدوین و ترجمه موسی بیدج روانه بازار شده است که در نمایشگاه کتاب امسال تمرکز ویژه ای بر این کتاب خواهیم داشت.

مدیر اداره ارتباطات و رسانه انتشارات سوره مهر تصریح کرد: این کتاب دربرگیرنده سروده هایی از نام آوران شعر فلسطین است که اشعار خود را در وطن و یا در تبعید سروده اند.

وی ادامه داد: در این کتاب دو جلدی در ابتدای هر دفتر شعر هم معرفی جامعی از آن شاعر و هم گفت و گویی با آن شاعر گردآوری شده است.

کیانوش رضایی کد خبر: 1228024 برچسب‌ها سوره مهر فلسطین

دیگر خبرها

  • صعود بورس ادامه خواهد یافت؟ | روزهای سرنوشت‌ساز برای شاخص کل
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (5 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • دعا برای زیاد شدن نور چشم | دستورالعمل برای زیاد شدن نور چشم
  • تأکید آیت‌الله نوری همدانی بر توجه به تفسیر قرآن
  • دعای دفع حشرات؛ مفید برای از بین بردن مورچه، ملخ، موش و…
  • فال حافظ امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • انتشارات سوره مهر با تمرکز بر ۲ کتاب در نمایشگاه کتاب حاضر خواهد شد
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (3 اردیبهشت)
  • فال حافظ امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر