Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@13:16:57 GMT

وابستگی به نفت مهمترین عیب اقتصاد ایران است

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۳۹۴۶

وابستگی به نفت مهمترین عیب اقتصاد ایران است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وابستگی به مواد خام مانند نفت از جمله مهمترین چالش های کشور در حوزه اقتصاد است که بایستی با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب برطرف شود. ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲ اقتصادی اقتصاد ایران صنعت و تجارت نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدجواد ایروانی افزود: ایده ای تحت عنوان «حساب ذخیره مملکتی» از سال 1311 قرار بود در کشور عملیاتی شود که متاسفانه تاکنون بر زمین مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین اظهارداشت: هدف اصلی ایده مدنظر این بود که مجموع درآمد نفت در خدمت برنامه های توسعه قرار گیرد نه هزینه های جاری مملکت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این عیب بسیار بزرگ در ساختار بودجه عمومی و در نهایت در مجموع اقتصاد کشور تاثیرات متفاوتی می گذارد.

وی در ادامه افزود: اقتصاد نفتی موجب گسترش تسکیلات اداری، افزایش هزینه های جاری دستگاه های حکومتی، تنگ کردن جا برای مردمی کردن اقتصاد، کاهش رقابت پذیری و دریک کلام اقتصاد را وابسته و ضعیف می کند.

ایروانی تصریح کرد: اقتصاد ضعیف نیز به عنوان یک عامل مهم می تواند منشاء وابستگی اقتصادی و سیاسی شود که متاسفانه برخی از کشورها امروز دچار این چالش هستند.

وی توضیح داد: صندوق توسعه ملی در سال 1387 تاسیس شد تا این روند را معکوس کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: خوشبختانه از امتیاز مهم صندوق مزبور اینکه فقط برای توسعه است نه هزینه های جاری به عبارتی از خرج کرد منابع نفتی در هزینه های جاری و بزرگتر شدن دولت ممانعت و تمام دیسیپلین ها را برگشت می دهد به شرط اینکه مسئولان کامل به این مهم مومن باشند.

وی همچنین افزود: بهترین راهکار برای برون رفت از مشکلات موجود اقتصادی در جامعه عمل به سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

ایروانی در ادامه سند اقتصاد مقاومتی را مهم و راهبردی توصیف کرد و یادآورشد: متاسفانه به نظر می رسد این سند تاکنون به نحو باید و شاید در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

«منشور اقتصاد در گام دوم»|دولت برنامه فرابخشی برای اجرای اقتصاد مقاومتی ندارد

انتهای پیام/

R1012122/P/S7,77,78,80/CT12 واژه های کاربردی مرتبط نفت ایران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نفت ایران نفت ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۳۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس گفت: همانطور که امروز در پی عملیات وعده صادق رژیم غاصب و کثیف متوجه شد که نمی‌تواند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند، در حوزه اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و جنگ هراسی در اقتصاد ایران به یک عملیات روانی پوچ تبدیل شده است.

رمضانعلی سنگدوینی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیر جنگ هراسی بر اقتصاد ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران ۴۵ سال است که در حال مبارزه با تحریم، جنگ و تهدیدات مختلف است و چنانچه قرار بر این بود که فضای جنگ هراسی بر آن تاثیر بگذارد، قطعاً اقتصاد ایران باید تا امروز متلاشی می‌شد و از بین می‌رفت.

وی افزود: شاید آنچه که به عنوان جنگ هراسی مطرح می‌شود، در مقاطعی در گذشته تاثیراتی به همراه داشته، اما امروز دیگر تاثیراتی که مورد انتظار دشمن است را مشاهده نمی‌کنیم چراکه ایران به کشوری پیشرفته با اقتصادی مقاوم تبدیل شده‌ است.

این نماینده مجلس با اشاره به عملیات «وعده صادق» که در پاسخ به جنایات تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در دمشق انجام شد، تاکید کرد: همانطور که امروز در پی عملیات وعده صادق رژیم غاصب و کثیف متوجه شدند که نمی‌توانند با جمهوری اسلامی ایران مقابله کنند، در حوزه اقتصاد نیز شرایط به همین صورت است و جنگ هراسی در اقتصاد ایران به یک عملیات روانی پوچ تبدیل شده است.

سنگدوینی با تاکید بر لزوم ایجاد اطمینان در فضای اقتصادی کشور درباره بی تاثیری جنگ هراسی بر اقتصاد گفت: ما مسئولان نظام باید به مردم اطمینان دهیم که نباید دیگر نسبت به فضای جنگ هراسی و تاثیرات آن بر تکانه‌های اقتصادی نگرانی داشته باشند؛ نتیجه این رفع نگرانی‌ها بی شک ثبات و آرامش اقتصادی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی نگران کننده: امسال رشد اقتصادی نداریم؛ منتظر کاهش قیمت ارز و نرخ تورم هم نباشید
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی
  • ۱۵ کشور قدرتمند جهان اسلام بر اساس مولفه های نظامی و اقتصادی
  • تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است
  • ‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد
  • دنیای اقتصاد : در سال ۱۴۰۳ نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت
  • پیش‌بینی ما از منافع وقف در سال جاری ۲۰ همت است/ هزینه چهار هزار میلیارد تومان برای نیات واقفان
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • سنگدوینی: جنگ‌هراسی بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر است
  • جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد