Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرتضی‌علی عباس میرزایی، کارگردان فیلم سینمایی «خون خدا» در گفت‌و‌گو با ایکنا پیرامون حواشی پیش آمده برای فیلمش در سی‌و‌هفتین جشنواره «فیلم فجر» اظهار کرد: از دیدگاه من نقد دو شکل دارد، منفی و مثبت. منظور این‌که در نقد فیلم می‌توان هم به نکات فنی آن اثر اشاره کرد و هم از آیتم‌های مثبت چشم‌پوشی کرد یا اینکه نقد قادر است در کنار نقاط ضعف به نکات مثبت و ویژه فیلم هم توجه کند، البته من به‌عنوان فیلم‌ساز هر دو رویکرد را می‌پسندم، چون وقتی فیلم نقد می‌شود مشخص است فیلم دیده شده، اما متأسفانه در برنامه هفت، فیلم من دیده نشد که بخواهم درباره چرایی و چگونگی آن سخن بگویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جدا از برنامه هفت در سالن‌های نمایش فیلم هم من تماشاگر چندانی ندیدم و به همین جهت ناراحت می‌شوم زیرا اگر فیلمم را ببینند و به آن شدیدترین حملات را داشته باشند دلگیر نخواهم شد، اما وقتی می‌بینم فیلم اصلاً دیده نمی‌شود از خود می‌پرسم چرا باید چنین اتفاقی در سالن رسانه‌های فجر رخ دهد؟ مگر اهالی رسانه و منتقدان نباید تمامی کار‌ها را ببینند؟ البته شاید جمعی از کسانی که فیلم مرا ندیدند با پیام مذهبی فیلمم مشکل داشته باشد، اما حداقل می‌توانستند نقد فنی انجام دهند بدون این‌که بخواهند به مضمون توجه کنند.
کارگردان فیلم سینمایی «انزوا» گفت: وقتی از برخی از دوستان منتقد یا روزنامه‌نگار سؤال می‌کردم، چرا فیلم را ندیده‌اند؟ در پاسخ می‌گفتند حوصله دیدن فیلم سفارشی را ندارند، من در جواب آن‌ها می‌گفتم این کار به‌هیچ‌وجه سفارشی نیست و گروه با ایمان و باور قلبی در این زمینه ورود کرده است. البته تمام فیلم‌هایی که آن‌ها می‌پسندند نیز به‌نوعی مفهوم و معنایشان به مضامین مذهبی اشاره دارد و به همین جهت جبهه‌گیری در مقابل این اثر برایم عادی به نظر نمی‌رسد.
قرار بود فیلمم در جشنواره فجر دیده نشود
میرزایی بابیان این‌که فیلمش بایکوت کامل شد، تصریح کرد: اگر بگویم عزم و اراده جمعی بود تا فیلم من دیده نشود بیراه نگفته‌ام. چند روز پیش روزنامه سازندگی ارزیابی درباره فیلم‌های جشنواره داشت، اما با تعجب کامل دیدم که اصلاً نامی از خون خدا برده نشده بود، انگار این اثر در جشنواره حضور نداشته است! دلیل چنین برخورد‌هایی به سه تفکر برمی‌گردد، اول این‌که عده‌ای معتقدند موضوعاتی، چون «امام حسین (ع)» به‌اندازه‌ای حساسیت دارند که نزدیک شدن به آن خطرناک است. دوم این‌که این قبیل تولیدات برای برخی مخاطبان قابل درک نیست و سوم این‌که چنین کار‌هایی برای بخشی از اهالی سینما جذاب نیستند.
وی در جواب به این سؤال که برخی از منتقدان بر این باورند که وی در مقایسه با فیلم اولش «انزوا» در فیلم دوم پس رفت داشته است، اظهار کرد: به‌شخصه بر این باورم خون خدا به لحاظ کیفی از انزوا بهتر است، زیرا شخصیت در این فیلم قوام بیشتری دارند، البته تجربه دوم همانند کار نخست به من کمک خواهد کرد که در کار بعدی قدمی روبه‌جلو بردارم به‌ویژه که هم‌اکنون با ارزیابی‌هایی که داشته‌ام فکر می‌کنم سلیقه تماشاگر را به‌خوبی می‌شناسم.
این فیلم‌ساز متذکر شد: در جشنواره فیلم فجر اهالی رسانه و منتقدان به‌صورت رایگان آثار سینمایی را تماشا می‌کنند، در ضمن قرار این بود جشنواره فجر محلی برای حمایت آثار منتخب باشد، بنابراین قرار نیست در چنین فضایی فیلمی بایکوت شده یا این‌که به‌صورت همه‌جانبه مورد حمله واقع شود، البته چنین برخورد‌هایی تنها نسبت به فیلم‌سازان جوان رخ نمی‌دهد، بلکه در برخی مواقع به ریشه‌های سینما هم رحم نمی‌شود، اتفاقی که امسال برای کیومرث پوراحمد رخ داد یا در سال‌های گذشته مسعود کیمیایی هدف این قبیل تهاجم‌ها قرار گرفت.
برخی نقدها، اکران فیلم را نابود می‌کنند
میرزایی اضافه کرد: وقتی در جشنواره فجر یک فیلمی بایکوت شود یا مورد هجمه قرار گیرد تنها یک نقد سینمایی صورت نمی‌گیرد، بلکه آن فیلم در اکران عمومی هم نابود شده است، چون دیگر تماشاگر با توجه به‌پیش زمینه‌ای که به او داده‌ شده، اشتیاقی برای تماشای فیلم ندارد. این رویکرد به نظر نه حرفه‌ای است و نه منصفانه، پس باید برای رفع آن حتماً سیاستی اندیشیده شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره فضای نامطلوب حاکم بر سینمای رسانه در جشنواره فیلم فجر گفت: من قبل از اینکه فیلمم در جشنواره فجر به نمایش درآید آن را برای عده‌ای از اهالی رسانه و منتقدان به نمایش درآوردم. این گروه به‌شدت تحت تأثیر فیلم قرارگرفته و از آن تعریف کردند، اما همین افراد در جشنواره فجر وقتی فیلم به نمایش درآمد هیچ اظهارنظری درباره اثر نداشتند و باید بررسی کرد چه شده صاحب‌نظران حتی جرأت این را ندارد درباره کاری که دوست دارد اظهارنظر کند.
این کارگردان در پایان تأکید کرد: برای این فیلم کم‌ترین هزینه صورت گرفته است، رقمی که بیان آن در سینمای فعلی شوخی است، پس چگونه به چنین کاری می‌توان عنوان سفارشی داد؛ حرف آخرم این است. اتفاقاتی که برای خون خدا رخ داد سبب نمی‌شود در آینده مجدداً فیلمی درباره امام حسین(ع) نسازم، چون این قبیل آثار برای رضایت اهالی رسانه و سینما تولید نمی‌شوند، بلکه عشق به اباعبدالله (ع) است که با هیچ‌چیز دیگر نمی‌توان آن را عوض کرد.
گفت‌وگو از داوود کنشلو
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس میرزایی خون خدا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۴۴۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک

کمال حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اصفهان صاحب برندهای مختلف در صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و داشته‌های تاریخی است، زیبنده است، اصفهان که شهر دوست‌دار کودک و نوجوان است این فرصت را فراهم کند تا کودکان آثار خود را ارسال کنند و دنیا را بارنگ و نقاشی زیباتر کنند، عالم کودکان زیبا و دلچسب است و این عالم زیبا دنیای همه را شادتر و زیباتر می‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس در شهرداری اصفهان رویداد مهمی به نام جشنواره بین‌المللی نقاشی کودکان و نوجوانان (پوپک) طراحی و در نظر گرفته شد، که امسال سومین دوره این جشنواره برگزار شد و قرار است اختتامیه آن ۹ اردیبهشت‌ماه در تالار هنر اصفهان برگزار شود.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان تصریح کرد: محور دوره سوم این مسابقه زیبایی‌های شهر من است، اینکه کودکان با فهم و درک خودشان چگونه شهر را تحلیل می‌کنند و زیبایی‌های شهرشان را به تصویر بکشند یکی از مواردی است که در ایجاد تعلق شهری و هویت شهری برای ما مؤثر است و تلاش شد تا در دوره سوم این ظرفیت فراهم شد.

وی گفت: در این دوره از جشنواره نه هزار و ۹۳۳ نفر شرکت کردند که نزدیک به هزار و ۲۱۱ اثر از ۲۸ کشور دنیا برای این جشنواره ارسال‌شده است که هشت هزار و ۱۲۱ اثر از ۲۹۴ شهر داخلی به جشنواره آثار خودشان را فرستادند که آمار قابل‌توجهی به شمار می‌آید.

حیدری گفت: از ۲۸ کشوری که آثار خودشان را فرستادند ۵ کشور بالاترین ارسال آثار را به خود اختصاص دادند که بر این اساس کشورهای بلاروس با ۳۲۷ اثر، روسیه ۲۴۴ اثر، ارمنستان ۲۱۸ اثر، کویت ۱۲۹ اثر و ترکمنستان ۹۱ اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند که البته کشورهای چین، هند، پرتغال، بوسنی و هرزه‌گوین و تعدادی دیگر در این جشنواره حضور فعال داشتند.

وی اظهار کرد: در این دور از جشنواره تلاش شد که ظرفیت‌های داخل کشورمان را در دوره سوم مسابقه بین‌المللی نقاشی اصفهان هم فعال کنیم. همچنین امسال رایزنی‌های خوبی با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور داشتیم تا بتوانیم از ظرفیت کانون در سطح سایر کشورها و حضور در رویدادهای نقاشی نوجوانان و کودکان بتوانیم استفاده کنیم.

کد خبر 6086117

دیگر خبرها

  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • مهلت ارسال آثار برای جشنواره ملی فانوس تا ۱۵ خرداد
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از قم به همایش سراسری بچه‌های مسجد
  • نمایش اثرهنری جشنواره قصص قرآنی در مشهد
  • افتتاحیه سومین جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک
  • برگزاری هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه
  • ارسال ۱۵۰۰ اثر به دبیر خانه جشنواره شعر رضوی
  • ارسال ۳۴۲ اثر به دبیرخانه جشنواره تئاتر فتح خرمشهر
  • ۸۴ بهار با رادیو
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک