Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@04:19:24 GMT

کتاب «اطلس لشکر 31 عاشورا» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۴۸۵۸

کتاب «اطلس لشکر 31 عاشورا» منتشر شد

اکبر رستمی کارشناس و مسئول بخش جغرافیای نظامی از انتشار کتاب «اطلس لشکر ۳۱ عاشورا» خبر داد و گفت: «اطلس لشکر ۳۱ عاشورا» که توسط جلال معبودی تهیه و تنظیم‌شده، به بررسی نقش و عملکرد لشکر ۳۱ عاشورا و حماسه‌آفرینی رزمندگان و فرماندهان آن در طول ۸ سال دفاع مقدس می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، وی اضافه کرد: در این اطلس سعی شده تا با استفاده از نقشه، نمودار، جدول و عکس، عملیات‌های آفندی که رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا در آن شرکت داشته و حماسه‌آفرینی کرده‌اند، تبیین و تشریح شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رستمی در خصوص اهمیت انتشار اطلس‌های یگانی، توضیح داد: مباحثی مانند ژئوپلیتیک، ژئواکونومیک، جغرافیای سیاسی، جغرافیای طبیعی و جغرافیای نظامی ازجمله علومی هستند که در علم جغرافیا بررسی و کنکاش می‌شوند. باوجود درهم‌تنیدگی جغرافیا و نقشه، آشکار است این ظرفیت می‌تواند در خدمت دفاع مقدس مردم ایران نیز قرار گیرد و از این طریق دُرهای گران‌بهایی از تجارب هشت‌ساله جنگ تحمیلی برای امروز و فردای ایرانیان حاصل آید.

وی افزود: برای بهره‌مندی از این تجارب و گسترش فرهنگ مقاومت در برابر متجاوزان و ستمگران به ایران‌زمین، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس یکی از سیاست‌های انتشاراتی خود را چاپ و نشر اطلس عملکرد یگان‌های شاخص و ماندگار دوران دفاع مقدس قرار داده است.

کارشناس و مسئول بخش جغرافیای نظامی مرکز تأکید کرد: لشکر ۳۱ عاشورا، یکی از یگان‌های شاخص دوران دفاع مقدس است که کارنامه درخشانی از جنگ با ضدانقلاب، جنگ در جبهه‌های جنوبی، میانی و شمال‌غرب دارد و شاهد تغییرات زیادی در سطوح مختلف فرماندهی بوده است. لذا چاپ اطلس عملکرد لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس، جزو برنامه‌های گروه مطالعات و جغرافیای نظامی مرکز قرار گرفت.

وی به منابعی که در تهیه و تنظیم «اطلس ۳۱ عاشورا» استفاده‌شده، اشاره و عنوان کرد: اصلی‌ترین منبع تهیه این اطلس، کتاب شناسنامه لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس است که به همت مصطفی عابدی از رزمندگان لشکر عاشورا و زیر نظر سردار امین شریعتی و فرماندهان این لشکر تألیف شده است. همچنین در پژوهش این اثر تلاش شده با اتکا به اسناد و منابع دست‌اول موجود در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس و همچنین منابع موجود در لشکر ۳۱ عاشورا و مصاحبه با فرماندهان حاضر درصحنه، تاریخ‌نگاری وقایع به‌صورت مستند و متقن به رشته تحریر درآید.

رستمی با اشاره به اینکه در کتاب «اطلس لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس» در شش فصل و ۲۵۶ صفحه، به نقش مردم غیور و تاریخ‌ساز آذربایجان در هشت سال دفاع مقدس پرداخته‌شده است، اظهار داشت: فصل اول کتاب با عنوان «کلیات یگان» شامل تأسیس، توسعه و عملیات‌های محدود و در پی آن به حوادث ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ تبریز (بزرگداشت چهلمین روز شهدای قیام قم)، تأثیر پیروزی و تثبیت انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ در تبریز، اغتشاش و درگیری‌های تبریز از طریق حزب منحله خلق مسلمان، نقش مردم آذربایجان در مقابله با اقدامات خرابکارانه گروهک‌های ضدانقلاب در استان‌های آذربایجان غربی و کردستان نگاهی اجمالی داشته و سپس به نقش نیروهای آذربایجانی در مقابله با تجاوز ارتش بعثی عراق به خاک جمهوری اسلامی ایران تا روند شکل‌گیری تیپ و لشکر ۳۱ عاشورا پرداخته است.

وی افزود: در فصل دوم کتاب با عنوان «آزادسازی سرزمین‌های اشغالی» نیز به نقش تیپ عاشورا در عملیات‌های طریق‌القدس و بیت‌المقدس پرداخته‌شده است. همچنین در فصل‌های سوم و چهارم نقش یگان ۳۱ عاشورا در عملیات‌های رمضان، مسلم بن عقیل، والفجر مقدماتی، والفجر ۱، والفجر ۴، خیبر، بدر و والفجر ۸ با عنوان تنبیه متجاوز و نبردهای آبی - خاکی توضیح داده می‌شود.

کارشناس و مسئول بخش جغرافیای نظامی مرکز در خصوص دو فصل پایانی نیز گفت: در فصل پنجم با عنوان نبردهای شرق بصره نیز به نقش لشکر ۳۱ عاشورا در عملیات‌های کربلای ۴، کربلای ۵، کربلای ۸ و در فصل ششم با عنوان نبردهای جبهه غرب و شمال‌غرب به نقش همین لشکر در عملیات‌های نصر ۷، بیت‌المقدس ۲، ۳ و مرصاد پرداخته‌شده است.

وی ادامه داد: در بخش پایانی کتاب هم ذیل عنوان ضمائم مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های ۸ سال دفاع مقدس سپاه عاشورا، منابع اختصاصی لشکر در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، نیز راویان یگان ۳۱ عاشورا، باغ‌موزه دفاع مقدس و ستاد کنگره شهدا معرفی‌شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفاع مقدس شهید باکری لشکر عاشورا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۴۸۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد

نویسنده در این کتاب که صفحه‌آرایی آن را خانم هستی مرادی، طراحی جلد آن را خانم فاطمه یزدانی‌فر و همچنین خط روی جلد را استاد عبدالله جواری تحریر کرده‌اند، از زندگی خود و تجربیات تلخ و شیرینی که در این مسیر تجربه کرده، نوشته است.

در مقدمه این کتاب آمده است: من قمر تاج عبدالملکی، سال ۱۳۲۷ در کرمانشاه متولد شده‌ام. پدر و مادری مهربان، فداکار و دوست داشتنی با ۲ برادر و چهار خواهر که زندگی خوب و پاک و سالمی داشتیم. دوران کودکی خوشی داشتم تا زمانی که به دبیرستان رفتم. همراه با درس بسکتبال را شروع کردم.

در ادامه آمده است: در کلاس هشتم کاپیتان تیم بسکتبال شدم و به وسیله دبیر ادبیاتم وارد تئاتر شدم. زندگی‌ام همراه با تئاتر بهشتی بود، از همه نظر. چندین نمایشنامه بازی کردم، با موفقیت کامل و بعد وارد دانشسرای مقدماتی شدم.

در آنجا هم تئاتر را ادامه می‌دادم و گاهی وقت‌ها هم شعر‌های زیبایی را به صورت دکلمه به روی سن می‌آوردم. دوران دانشسرا بهترین دوران زندگی من بود و بعد از فارغ‌التحصیل شدن به ایلام رفتم. در آنجا هم فعالیت‌های هنری را ادامه دادم....

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • جانشین فرمانده کل سپاه: هرگونه تعرض به ایران با پاسخی شدیدتر مواجه می‌شود
  • انتشار صد عنوان کتاب در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
  • «تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»
  • کتاب آینه‌ دلیل من در کرمانشاه منتشر شد
  • کتاب آبی آتشین منتشر شد
  • «عالیجناب بو» اثر جدید محمدرضا یوسفی منتشر شد
  • ارتش با اقتدار و صلابت از کیان ایران اسلامی دفاع می‌کند
  • کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت عبدالله حاجی صادقی منتشر شد
  • ۳۱ جلد کتاب در حوزه دانش بومی و محیط زیست تدوین شد
  • اطلس دانش سنتی محیط زیست کشور تدوین می‌شود