Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالناصر همتی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کردستان اظهار داشت: باوجود فشارهای دشمنان در مورد صادرات نفت و ایجاد محدودیت در منابع ارزی کشور، شرایط عادی است.

همتی در این نشست با اشاره به جنگ اقتصادی که دولت آمریکا علیه ملت ایران راه انداخته گفت: خوشبختانه توطئه دشمن برای برهم زدن نظم اقتصادی کشور تا حد زیادی خنثی شد و با همت مردم و اقدامات دولت در حال حاضر ثبات نسبی بر اقتصاد کشور حاکم است و این ثبات به ما اجازه می‌دهد تا اقدامات اساسی در حوزه اقتصادی کشور انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ضمن اشاره به این موضوع که تامین نیازهای اساسی و فوری مردم در شرایط سخت کنونی دغدغه اصلی دولت است و لذا ایجاد ثبات اقتصادی در کشور هدف اصلی ماست، تصریح کرد: دولت برای جبران آثار تحریم ها و اداره زندگی روزمره مردم اقدامات خود را در ابعاد مختلف پیش می‌برد تا بتواند در عین حال برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه کشور نیز انجام دهد.

همتی میزان صادرات غیر نفتی کشور در ۹ ماهه اول سال را نزدیک ۳۴ میلیارد دلار برشمرد و با تاکید بر اینکه واردات دارو و کالاهای اساسی در اولویت است، اذعان کرد: در ۱۰ ماه اول سال ۱۱.۵ میلیارد دلار کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی وارد کرده‌ایم که نسبت به کل سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: طبیعتا افزایش فشار برای کاهش درآمدهای نفتی کشور موجب کندی در انجام پروژه‌ها و موارد با اولویت کمتر می‌شود که در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های اولویت دار در کشور هستیم تا این مقطع را طی کنیم.

همتی با ابزار امیدواری در مورد نتیجه بخش بودن تصمیماتی که در این سفر برای استان کردستان اتخاذ می شود، گفت: ظرفیت سازی برای استان کردستان بسیار مهم است و باید به گونه‌ای انجام شود که زمینه برای اشتغال و توسعه بیشتر این استان ایجاد شود؛ همچنین طرح‌های خوبی از طرف تولیدکنندگان کردستان پیشنهاد شد که اجرای آنها موجب افزایش میزان تولید و ارزش افزوده داخلی خواهد شد.

وی با اعلام اینکه نظام بانکی کشور آماده حمایت و تامین نقدینگی واحدهای تولیدی است، افزود: کشور نباید از نظر سرمایه در گردش دچار مشکل باشد و نظام بانکی آمادگی دارد که حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رئیس شورای پول و اعتبار خطاب به اعضا شورای گفتگو با تاکید بر اینکه بانک مرکزی با صادرات ریالی مخالف است، گفت: صادرات ریالی معنا ندارد، چرا که منابع انسانی و سرمایه‌ای کشور برای تولید به کار گرفته می‌شود و تولیدات به خارج کشور صادر می‌شود، اما در مقابل، ارزی به کشور بازنمی‌گردد؛ لذا این روش با هیچ منطقی قابل پذیرش نیست.

وی افزود: ارزش افزوده صادرات باید در داخل کشور و به چرخه اقتصادی بازگردد، بنابراین طرح صادرات ریالی که نه ارزی به داخل کشور وارد شود و نه وارداتی در مقابل آن انجام گیرد، به هیچ وجه به نفع اقتصاد نخواهد بود، ضمن آنکه این روش در تضاد با اصول اقتصاد مقاومتی است.

همتی تاکید کرد: از صادرکنندگان انتظار می‌رود شرایط واردکنندگان را درک و گام‌های لازم برای کمک به جریان واردات کشور بردارند، ضمن آنکه در این مسیر نیز بانک مرکزی به طرق مختلف بستر انتقال وجوه حاصل از صادرات را با کشورهای مورد تعامل مهیا کرده است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۵۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!

تین نیوز

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: بانک مرکزی اصلا متوجه است که چه بلایی سر واحدهای تولیدی می آورد؟ بانک مرکزی هم متولی پولی شده هم متولی اقتصاد کشور شده، باید به این وضعیت رسیدگی شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادآنلاین، هرویک یاریجانیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در نشست صبحانه کاری اتاق بازرگانی با نمایندگان مجلس بیان کرد: متاسفانه خودآزاری اقتصادی داریم، بانک مرکزی در حال حاضر هم پدر تولید و هم تولیدکننده و صنعت را درآورده است، یک بلاتکلیفی عجیبی را در ساختار اقتصادی کشور داریم که عمدترین دلیل آن اقدامات بانک مرکزی است که از برج ۷ هیچ نوع تخصیص ارزی را اعمال نمی کند.

یاریجانیان افزود: بانک مرکزی فعالان اقتصادی را بلاتکلیف گذاشته است حداقل اعلام کند که هیچ تخصیص ارزی به ما تعلق نمی گیرد. با ارز آزاد هم نمی توانیم کار کنیم، چون اگر با ارز آزاد کالا وارد کنیم قاچاقچی محسوب می شویم.

وی ادامه داد: بانک مرکزی اصلا متوجه است که چه بلایی سر واحدهای تولیدی می آورد؟ بانک مرکزی هم متولی پولی شده هم متولی اقتصاد کشور شده، باید به این وضعیت رسیدگی شود.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: طبق نظرسنجی از ۲۸۰۰ فعال اقتصادی انجام شده است، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی و بانک مرکزی سه نهادی هستند که در رتبه نخست ایجاد اختلال در فعالیت های اقتصادی معرفی شده اند. این ها را ما در کنار اقتصادمان داریم یا سوار بر اقتصادمان؟

یاریجانیان گفت: امروز استخوان های بخش خصوصی در حال خردن شدن است، پرسنلی داریم که از برج ۷ خطوط تولیدی شان معطل است، این همه کالا در گمرکات رسوب کرده و انباشت کانتینر داریم.

وی با تاکید بر این که در هیچ جای دنیا حتی کشورهای ذره بینی نرخ ارز ۲۰ سال است که تکان نخورده است. با این وضعیت ارزی صنعت چگونه باید رشد کند، گفت: بخش خصوصی را چرخ اقتصاد کشور نمی بینند، اگر می دیدند بانک مرکزی امروز پاسخگو بود. ما نمی دانیم بانک مرکزی ارباب ما است، حقوق ما را می دهد؟ ما باید از چه کسی تبعیت کنیم، بالاسر ما قاعدتا وزارت صمت است، بانک مرکزی کجای کار است؟ امیدواریم مجلس ورود کند و این موضوع را حل و فصل کند.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت: هیچ تاب و توانی برای صنعت باقی نمی مانده است، یک جایی به داد بخش خصوصی برسید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
  • قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد
  • قالیباف: منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • منتظر برنامه مکتوب بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم
  • اعلام برنامه‌های بانک مرکزی برای ‎تامین مالی ‎تولید/ حمایت ۳۵۰ همتی با ابزارهای نوین
  • بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!