Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایلنا از وزارت نفت، در هفته جاری همزمان با چهلمین سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بی‌نظیرترین و بزرگ‌ترین طرح پالایشی کشور در طول ۴۰ سال گذشته به شمار می‌رود و نیز پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفت گاز پالایشگاه بندرعباس به عنوان یک پروژه مهم زیست‌محیطی با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری افتتاح خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه خاورمیانه در سال ۱۳۸۵ در مساحتی حدود ۷۳۰ هکتار در ۲۵ کیلومتری غرب بندرعباس کلید خورد؛ تامین خوراک این پالایشگاه توسط خط لوله‌ای به طول ۳۸۸ کیلومتر و به قطر ۹۰ سانتی‌متر با ظرفیت دریافت ۵۰۰ هزار بشکه انجام می‌شود که از مناطق سخت‌گذر استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان می‌گذرد.

دومین آبگیر بزرگ کشور در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

تامین آب این پالایشگاه از طریق تاسیسات آبگیری از سطح دریا به مساحت سه هکتار و به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در ساعت با دو خط لوله ۲۲۰ سانتی‌متری و به طول ۶ کیلومتر انجام می‌شود که دومین آبگیر بزرگ کشور محسوب می‌شود و برق موردنیاز پالایشگاه به وسیله هفت دستگاه توربین بخار تامین می‌شود که توسط برق سراسری با دیماند ۲۵ مگاوات ساعت پشتیبانی می‌شود.

حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تامین فرآورده‌های راهبردی انرژی مانند بنزین، نفت‌گاز، گاز مایع، هیدروژن، گوگرد و سوخت جت و توجه به تولید و صادرات محصولات ایجاد اشتغال پایدار در استان هرمزگان از مهم‌ترین اهداف این ابرپروژه پالایشی در کشور بوده است.

با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با ۵۰ درصد بنزین مصرفی در کشور است. عملیات ساخت فاز چهارم این پروژه عظیم ملی که نقشی راهبردی در توازن انرژی کشور و منطقه ایفا کرده و ایران را از واردکننده بنزین به صادرکننده بالقوه این محصول راهبردی تبدیل کرده است، آغاز شده است.

تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر نفت‌گاز و نفت سفید و ۳ میلیون لیتر فرآورده گاز مایع از دیگر دستاوردهای راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس است که با راه‌اندازی آن کشورمان را می‌توان جزو صادرکنندگان بالقوه بنزین و یک قطب اثرگذار برای این فرآورده و سایر فرآورده‌های پالایشی در منطقه محسوب کرد.

عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی دنیا و نخستین در خاورمیانه، استفاده بیش از ۷۰ درصد از تجهیزات تولیدی صنایع داخلی، نزدیک به ۱۰۰ درصد اجرا از سوی نیروهای داخلی، ۹۵ درصد راه‌اندازی‌های داخلی، جوان‌ترین نیروی انسانی دخیل در اجرا، آثار زیست‌محیطی با تولید فرآورده‌های باکیفیت، تقویت قدرت دیپلماسی و رکوردهای بی‌نظیر در راه‌اندازی از جمله ویژگی‌های بارز ستاره خلیج فارس به شمار می‌رود که این طرح عظیم را به یک طرح ملی تبدیل کرده است.

تولید روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در پالایشگاه بندرعباس

با راه‌اندازی پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفت‌گاز پالایشگاه بندرعباس نیز که در هفته جاری با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد، کیفیت ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ و کیفیت روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفت‌گاز تولیدی در این پالایشگاه به استاندارد یورو ۴ تبدیل خواهد شد. از طریق اجرا و راه‌اندازی این طرح به صورت مستقیم برای ۶۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده و همچنین حفظ و صیانت از محیط زیست به عنوان یکی از اهداف کلیدی مدنظر قرار گرفته است.

بهبود عملکرد اقتصادی، بهبود مصرف انرژی، تولید محصولات با کیفیت براساس استانداردهای روزآمد دنیا، انجام ۶۰ میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه، اجرای تمامی عملیات اجرایی و راه‌اندازی توسط کارشناسان، پیمانکاران و مشاوران داخلی و کسب تجربه توسط کارشناسان و دست‌اندرکاران پروژه و نیز تقویت روحیه اعتماد به نفس و خودباوری در بین پیمانکاران و مشاوران داخلی از جمله دستاوردهای این پروژه است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: انقلاب ایران بنزین خلیج فارس نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۶۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییس جمهور وارد فرودگاه بین‌المللی شهدای شاهرود شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران اسلامی ظهر پنجشنبه در ادامه سفر یک روزه به استان سمنان وارد فرودگاه شاهرود شد و مورد استقبال مسئولان استانی و شهرستانی قرار گرفت.

رئیسی قرار است در استادیوم تختی شاهرود در جمع مردم این شهرستان سخنرانی کند.

وی در سفر به سمنان طرح‌های مهمی مانند نیروگاه سیکل ترکیبی را افتتاح کرد و در مراسم تحویل نمادین خانه‌های نهضت ملی مسکن ویژه طرح جوانی جمعیت، شورای اداری و… حضور یافت.

پردیس تخصصی توسعه فناوری‌های هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال استان سمنان نیز صبح امروز در شاهرود به بهره برداری رسید.

تکمیل سامانه تصفیه خانه و انتقال آب کالپوش به شاهرود با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان، تکمیل جاده جیلان به میامی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان و… در زمره مهمترین طرح‌هایی است که عصر امروز با حضور هیأت دولت سیزدهم در شاهرود به بهره برداری می‌رسد.

این دومین سفر هیأت دولت سیزدهم به استان سمنان است.

کد خبر 6081903

دیگر خبرها

  • رییس جمهور وارد فرودگاه بین‌المللی شهدای شاهرود شد
  • بهره‌برداری از پست ۶۳ کیلو ولت تاریخانه دامغان
  • افتتاح خوابگاه دانشجویی در سمنان با حضور وزیر علوم
  • استخر شهدای دانش آموز سمنان به بهره‌برداری رسید
  • بهره‌برداری از طرح تکمیل آبرسانی به گرمسار و نیروگاه خورشیدی
  • آغاز رسمی بهره‌برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران‌ خودرو دیزل در شهر کرج
  • ببینید | آئین بهره برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی در کلانشهر کرج با حضور وزیر کشور
  • آیین بهره برداری از ۴۰ اتوبوس برقی در کرج با حضور وزیر کشور
  • آیین بهره برداری از 40 اتوبوس برقی در کرج با حضور وزیر کشور
  • سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده