Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشت: انقلاب اسلامی با پیروزی، قاعده بازی در منطقه و حتی برخی نقاط جهان را به هم زد. در منطقه، آرایش و ائتلاف پادشاهی‌ها با محوریت ایران و عربستان فرو پاشید.

گروه سیاسی خبرگزاری میزان؛ علی احمدی، قائم مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طی یادداشتی به چهار دهه رهبری انقلاب پرداخت و نوشت:

در نقش رهبری در روند انقلاب اسلامی در دوره پسا پیروزی چند نکته داری برجستگی است:

اول: امام خمینی (ره) در کتاب کشف الاسرار با نفی سه جریان فکری روشنفکری دین ستیز که نماد آن نوشته‌های احمد کسروی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. بود، تحجر و مقدس مآبی که نماد آن برخی نحله‌های حوزه‌های علمیه آن روز بود و استبداد که نماد آن رژیم پهلوی بود، پرداخت و در نقطه مقابل با نگاه ایجابی، نظریه سیاسی ولایت فقیه را برای حکمرانی مناسب برگزید و تبیین کرد.

به گفته آنتونی گیدنز در جهانی که دنیوی شدن امری اجتناب ناپذیر بود، هیچ صاحبنظری فکر نمی‌کرد که مذهب، منشأ تحول و تحرک جامعه‌ای شود و در دنیای مادی، علم معنویت برافرازد.

یکی از هنر‌های رهبری در چهار دهه انقلاب، هدایت انقلاب اسلامی در مسیر تبیین شده توسط حضرت امام (ره) در بین جریان‌های فکری پر چالش و متعارضی بود که در زرورق‌های تازه به نمایش در آمده بودند و قدر مشترک ان‌ها عناد با اسلام و انقلاب اسلامی بود.

دوم: آنتونی گیدنز معتقد بود هر تحول و جنبشی در کشور‌های اسلامی، بر پایه سه مؤلفه صورت می‌گیرد. یکی ماهیت اسلام که سرشار از مفاهیم و پیام‌های تحرک بخش و برانگیزنده است. دیگر، مسلمانان که عقب ماندگی خود را ناشی از حاکمان نالایق و سنتی تلقی می‌کنند؛ و سوم، نوع نگاه به غرب و ارزش‌های غربی که موجب رویکرد سلبی به برنامه ریزی و پیشرفت در این جوامع شده است. از مهمترین نقش‌های رهبری انقلاب، تأکید و تدوین برنامه‌های بومی مبتنی بر تاروپود جامعه ایرانی و ارزش‌های اجتماعی - فرهنگی _. جغرافیایی و .. بود؛ هرچند به سبب رسوب تفکرات گذشته به طور کامل تحقق نیافت. نمونه بارز این سیاست، کاهش وابستگی بودجه و در آمد عمومی دولت به در آمد‌های نفتی بود، به نحوی که در مدت پنج سال و هر سال ۲۰% وابستگی به نفت قطع شود؛ اما به سبب رسوب تفکرات وابسته و یا مأیوس و بی انگیزه تا کنون تحقق نیافته است.

سوم: انقلاب اسلامی با پیروزی، قاعده بازی در منطقه و حتی برخی نقاط جهان را به هم زد. در منطقه، آرایش و ائتلاف پادشاهی‌ها با محوریت ایران و عربستان فرو پاشید. در طول چهار دهه با باز تعریف آرایش سیاسی، قاعده بازی جدیدی مبتتی بر خواست و اراده مردم و مقاومت پایه ریزی شد. آرایش سیاسی قوی که برای نظام‌های سنتی، موروثی و وابسته منطقه که امنیت را در برابر نفت خریده اند بسیار ویرانگر خواهد بود.

چهارم: با پیروزی انقلاب اسلامی و برای تداوم آن، رهبری انقلاب، دو سیاست کلی را بر پایه مشروعیت الهی ولایت فقیه اولویت بخشید. نخست، تأسیس و استقرار نهاد‌های دولتی و نظام اسلامی و دوم، دفاع مقدس و حفظ تمامیت ارضی. در پایان دهه اول انقلاب، مشروعیت الهی سیاست‌های کلی با بازنگری قانون اساسی و استقرار بندیک اصل ۱۱۰ این قانون، صورت حقوقی و قانونی نیز پیدا کرد. در پایان دهه سوم، برای تحقق این مهم، مجمع تشخیص مصلحت نظام از حیث اعضا و وظایف بازتعریف شد؛ اما اینک برای تحقق این سیاست‌ها باز تعریف هندسه سیاسی کشور امری اجتناب ناپذیر است که از مصادیق آن می‌توان به نحوه چینش و ارتباط نهاد‌ها با هم بر اساس خاستگاه نظریه سیاسی حضرت امام «ره»، بازتعریف نظام برنامه و بودجه ریزی کشور مبتنی بر سیاست‌های رهبری که همان مطالبات مردم است، به جای نظام برنامه و بودجه ریزی موجود وگذشته که مبتنی بر نگاه بیرونی است، اشاره کرد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: علی احمدی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود

فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود

دیگر خبرها

  • فیلم| رهبر معظم انقلاب: نظام اسلامی محال است که تسلیم زورگویی شود
  • چه کسانی کاندیدای رهبری نظام بعد از امام بودند و چند رأی بدست آوردند؟ /وقتی متمم قاون اساسی با حکم ۲ رهبر به تصویب رسید!
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • ایران قوی‌ترین حوزه نظام سلامت در منطقه را دارا است
  • انقلاب اسلامی قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • نظام سلامت ایران قوی‌ترین حوزه نظام سلامت منطقه است
  • جماعت تندرو به دنبال هزینه کارهای بی‌قاعده بر دوش رهبری‌اند | پایه‌گذار این روش کیست؟
  • خدمت‌رسانی به آحاد جامعه رسالت سپاه پاسداران است
  • حمله تند حسین شریعتمداری به مهدی فضائلی: رهبری سخنگو ندارد
  • دوم اردیبهشت و روایتی از خانه‌تکانی که در دانشگاه‌ها اتفاق افتاد