نمایشگاه کتاب خوزستان در گام ۱+۱۲!
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۶۶۷۲
سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در حالی برگزار شد که عنوان فروشگاهی بزرگ با نام نمایشگاه را به دوش میکشید؛ فروشگاهی که نه تنها در محتوا که در طراحی دکوراسیون و سختافزار خود نیز لنگ میزد.
به گزارش ایسنا، سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در ۲۳ بهمن ۹۷ به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه هر ساله بیش از ۵۰۰ ناشر داخلی و خارجی، غرفههای فروش کتاب برپا کرده و به طور مستقیم کتابهای خود را عرضه میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حاج مهدی، فرهنگی بازنشسته یا به قول خودش کهنه سرباز دنیای کتاب، که برای بازدید از سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان در این محل حاضر شده است، در این باره میگوید: متأسفانه امسال هم مانند دیگر دورهها با عرضه کتابهای سوخته و از رده خارج شده توسط ناشران مواجه شدم. ناشران بزرگ و بنام باقدیمیترین کتابهایشان به نمایشگاه آمدهاند و خبری از کتابهای داغ و به روز نیست که دلیل آن را میتوانیم سیاستهای سودمحور ناشران و تمایل به فروش چاپهای قدیمی قلمداد کنیم. اتفاقی که در مقایسه با نمایشگاههای دیگر استانها به ویژه نمایشگاه کتاب تهران بسیار قابل تأمل است.
او میگوید: به یاد دارم در سال ۶۷ اداره پست خوزستان در نمایشگاهی مشترک همزمان با استان تهران اقدام به برگزاری نمایشگاهی غیرحضوری کرده بود، به این صورت که تمام کتابهای به روز ایران و جهان، دقیقاً همان عناوینی که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده بود را در تعداد زیادی زونکن فهرست کرده بود و مخاطب با حضور در این نمایشگاه، هر عنوان کتابی را که میخواست بدون حضور فیزیکی کتاب خریداری میکرد و پست دو روز بعد آن را به خریدار تحویل میداد. اما متأسفانه اکنون با وجود پیشرفت نامحدود تکنولوژی هنوز مسؤولان ما با بیسلیقگی تمام نمایشگاهی کاملاً بیکیفیت را برگزار میکنند.
حاج مهدی در حالی که کتاب کهنهای را زیر بغل زده بود، با آشفتگی خاصی که از صدایش برمیخواست گفت: این کتاب را میبینی؟ (داستان یک شهر احمد محمود را میگفت)، این کتاب را ۳۰ سال پیش از مرحوم آرش بارانپور که در میدان شهدا کتاب بساط میکرد خریدم. در این شرایط ترجیح میدهم کتاب مورد نظرم را از همان میدان شهدای خودمان تهیه کنم.
از دیگر آفتهای عظیم این نمایشگاه، فروش کتاب توسط شبه ناشران است. این رفتار باعث شده تا کتابفروشیها عملاً از چرخه توزیع کتاب خارج شده و راه برای فروش کتاب به صورت قاچاق گشوده شود. در این میان میزان فروش کتاب در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان نمایان میکند که مردمِ کمتر کتابخوان تقریباً هرساله سعی میکنند اندک کتابهای مورد نیاز خود را از این نمایشگاه خریداری کنند. در پایان نیز مسؤولان برگزاری نمایشگاه در مصاحبهای حماسی فروش بالا در نمایشگاه را جزو موفقیتهای خود قلمداد میکنند.
هادی مدرسنیا، بنیانگذار و مدیر انتشارات ترآوا، در این خصوص میگوید: متأسفانه چندین سال است که مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران به طور کامل سیاست برگزاری نمایشگاههای کتاب را تعیین میکند و تصمیمگیری نهایی برای زمان و محتوای برگزاری نمایشگاه به ویژه انتخاب ناشران برای شرکت در نمایشگاه را در دست دارد. به این گونه که با انتخاب خودش ناشران مورد نظر مؤسسه را برای حضور در نمایشگاه فرامیخواند. بنابراین میتوان گفت که نحوه چینش و انتخاب ناشران تماماً از طریق رانت صورت میگیرد و نه از روی شایستگی و کیفیت حضور. این در حالی است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان باید به عنوان متولی این رویداد تمام تلاش خود را برای برگزاری هر چه با کیفیتتر نمایشگاه به کار بگیرد، امری که متأسفانه در کمال ناباوری اداره ارشاد خوزستان هیچ گونه تمایلی برای حل و فصل آن ندارد.
این ناشر خوزستانی همچنین بیان میکند: مقایسه درستی نیست اگر بخواهیم کیفیت نمایشگاه پارسال را با نمایشگاه امسال بسنجیم زیرا در یک مقایسه ساده درمییابیم که شاخصهایی مانند معیشت مردم، شرایط برگزاری، کتابهای عرضه شده، بودجه تخصیص داده شده به نمایشگاه، تبلیغات شهری و به ویژه زمان برگزاری در کیفیت نمایشگاه اثرگذار هستند.
او در حالی که کتابهای تازه چاپ خود را به درون قفسه میچیند با ناراحتی میگوید: متأسفانه در هر دوره از نمایشگاه کتاب خوزستان، مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران تعداد زیادی از ناشران فاقد اعتبار را با کتابهای انباری و تاریخ گذشتهشان همانند سرقفلی از نمایشگاهی به نمایشگاه دیگر میبرد. از نظر شما مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نباید آن قدر اختیار داشته باشد که بتواند ناشران با تجربه، فعال و با قدمت در حوزه چاپ و نشر کتب فاخر و نیز ناشران شهرستانی قدرتمند را به نمایشگاه آورد؟
اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با برپایی چنین نمایشگاه بیکیفیتی هر ساله تعداد بیشتری از مردم را با شوک ادبی ناشی از فروش کتابهای جعلی مواجه میکند. این وضعیت باعث شده تا روزبهروز بر تعداد ناشرانی که واقعی نیستند افزوده شود. بنابراین نمایشگاه کتاب برای ناشران جعلی فرصتی است تا کتابهای کمکیفیت یا کتابسازیهای خود را به مردمی بفروشند که بر حسب اتفاق به نمایشگاه آمدهاند و تشخیص کتاب مفید از غیرمفید برایشان سخت است.
در سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان یکی دیگر از اتفاقات خوب اما در عین حال شوکآور، اختصاص بن خرید کتاب برای اصحاب رسانه بود، بن کتابی که تنها میان عده معدودی از اشخاص رسانهای پخش و پس از آن دیگر چشم هیچیک از اصحاب رسانه به دیدن آن روشن نشد. این در حالی است که بعضی محافل خبر از نقد کردن بنها به صورت شبانه در بعضی غرفهها دادهاند؛ رویهای که سالها است در نمایشگاههای کتاب سراسر کشور به شکلهای مختلف تداوم دارد.
ستایش فرخپی، نقاش خودساخته و فعال حوزه هنر که به تازگی مجموعهای با نام سیاره را خلق میکند، اعتقاد دارد هر سال از اعتبار نمایشگاههای کتاب کاسته میشود، او در این خصوص میگوید: نباید کاری کرد رویدادی که قرار بوده برای استان ما حیثیت فرهنگی بیاورد در جهت عکس به آن ضربه بزند. برداشت من از نمایشگاههای کتاب این است که سال به سال از اعتبار این رویداد کاسته میشود چون متأسفانه هر سال میبینم حجم تبلیغات فروش غذا و کالاهای دیگر که حالت زنندهای به نمایشگاه میدهند در ورودی نمایشگاه بیشتر میشود که این موضوع به هیچ وجه مناسب یک رویداد فرهنگی نیست.
وی در ادامه عنوان میکند: چند سال پیش وقتی به نمایشگاه میرفتم خیلی از اصحاب هنر و قلم در آن حضور پیدا میکردند و برنامههای خوبی تدارک دیده میشد اما چند سالی است که تمام برنامههای جنبی نمایشگاه با حضور افراد تکراری برگزار میشود که هیچ گونه بازخورد مثبتی در این چند سال نداشته است.
این هنرمند در حالی که از میان قفسهها کتاب مورد نظرش را جستوجو میکند، سخنش را این گونه پایان میدهد: ممکن است در مورد چیزهایی که به آنها علاقهمندم مطمئن نباشم، اما درباره چیزهایی که به آنها علاقهای ندارم کاملاً مطمئنم. این را من نمیگویم، (طاعون آلبر کامو را ورق میزند)، "زمان از دست رفته را فقط ثروتمندان بازمییابند. برای فقرا فقط نشانه مبهمی در راه مرگ به جای میگذارد. فقرا برای آنکه بتوانند طاقت بیاورند نباید گذشته را زیاد به خاطر آورند بلکه باید به همان چیزهای روز به روز و ساعت به ساعت بچسبند". از میان صدها جلد کتابی که مرور کردم این تنها ترجمه خوبی بود که از کتاب طاعون کامو یافت کردم، بدون شک این روند به نمایشگاه کتاب لطمه خواهد زد.
با وجود تمام کاستیها پرونده سیزدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان، همانند اماکن فرهنگی خوزستان که یکی پس از دیگری برای همیشه بسته میشوند نیز بسته شد. اهواز که در سال ۹۳ به دلیل ارائه برنامههای نوآورانه، مشارکتجویانه، مؤثر و منسجم و استفاده از ظرفیتهای بخش خصوصی، تشکلهای مردمی، صنایع و مراکز ورزشی و فرهنگی عنوان اولین پایتخت کتاب ایران را به خود اختصاص داده بود اکنون در شرایطی سیزدهمین نمایشگاه کتاب خود را برپا کرد که اصلیترین مراکز فرهنگی و هنری آن یکی پس از دیگری از چرخه استفاده خارج میشوند. موزه هنرهای معاصر اهواز به عنوان بزرگترین مرکز فرهنگی و هنری استان خوزستان در صدر این سرمایههای به باد رفته قرار دارد.
گزارش از: آرش حاجینجف (خبرنگار ایسنای خوزستان)
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: اهواز منطقه خوزستان نمايشگاه كتاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۶۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
طرح تحول در انتشارات کانون پرورش فکری کلید خورد
دور تازه فعالیتهای انتشارات کانون با افزودهشدن کارگروههای تخصصی جدید از فروردینماه امسال آغاز شده و قرار است در این دوره، آثار مرتبط با ادبیات پایداری نیز بررسی شود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، کانون پرورش فکری با هزار عنوان کتاب و دهها برنامه فرهنگی و هنری از جمله رونمایی کتابهای جدید در سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران شرکت میکند.
انتشارات کانون بیش از 57 سال سابقه فعالیت دارد و در این دوره از نمایشگاه کتاب نیز با کتابهای چاپ اول و تجدید چاپ مناسب برای گروههای سنی نوباوه (بالای چهار سال)، نوخوان (بالای هفت سال)، نونهال (بالای 9 سال)، نونگاه (بالای 12 سال) و نوجوان (بالای 15 سال) حضور دارد.
کانون پرورش فکری در سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از کتابهای گروه سنی مثبت صفر (کودکان بدو تولد تا سه سال) نیز رونمایی خواهد کرد.
همچنین برگزاری مراسم رونمایی از کتابهای جدید کانون از دیگر برنامههای کانون پرورش فکری در طول برگزاری این دوره از نمایشگاه خواهد بود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران در سه سالن ناشران کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی (ویژه کانون زبان) حضور دارد.
سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران 19 تا 29 اردیبهشت 1403 در مصلی امام خمینی(ره) تهران برگزار میشود.
چرا نوجوان ایرانی هریپاتر میخواند، اما کتاب ایرانی نه؟در خبر دیگری از کانون نیز عنوان شده است که دور تازه فعالیتهای انتشارات کانون با افزودهشدن کارگروههای تخصصی جدید آغاز شده است.
انتشارات کانون با بیش از 57 سال فعالیت به عنوان یکی از پیشگامان نشر کتاب کودک و نوجوان در ایران شناخته میشود و در این سالها بیش از سه هزار و 50 عنوان کتاب و نشریه منتشر کرده که بسیاری از این آثار در خاطره جمعی ایرانیان و در روند پرورش و تربیت کودکان و نوجوانان جلوهای درخشان داشته و در عین حال این آثار در جشنوارهها، نمایشگاهها و رویدادهای ملی و بینالمللی مانند یونسکو، بولونیا، براتیسلاوا، دوسالانه تصویرگری کتاب ژاپن (نوما)، نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران، کتاب سال جمهوری موفق به کسب عنوان ناشر برگزیده یا جایزههای فراوان شده است.
این اعتبار و موفقیتهای بیشمار بهعنوان سرمایه سترگ کانون در نزدیک به 60 سال، حاصل زایش و خلاقیت قلمهای فاخر چهرههای ماندگار و نویسندگان و هنرمندان بزرگ و توانمندی است که آثاری ارزشمند را از خود برجای گذاشتند و این آثار را به کودکان و نوجوانان چندین نسل هدیه کردند و در عین حال حساسیتها و سختگیریهای حرفهای کارشناسان شاخص شوراهای تخصصی کانون باعث شد تا این انتشارات باسابقه به الگویی برای نشر کتاب فاخر در کشور تبدیل شود و اعتماد خانوادهها را بهخود جلب کند.
در روزهای پایانی فروردین 1403 و در دور تازهای از فعالیتهای کارگروههای تخصصی کانون، نخستین نشست این کارگروههای کارشناسی کانون با هدف هماندیشی برای بهبود کیفیت آثار و با حضور عباس محمددینی مدیرکل جدید نظارت بر انتشارات کانون و 30 نفر از اعضای فعال آن تشکیل شد.
این کارگروهها آثار منتشر نشده صاحبان قلم را در شاخههای داستان کودک و خردسال، داستان نوجوان، شعر کودک، شعر نوجوان، مباحث نظری و غیرداستانی (شامل مباحث علمی، تاریخی، جغرافیایی و محیط زیست و...) بررسی میکنند و در همین حال قرار است ادبیات پایداری، ادبیات نمایشی، ادبیات دینی و مذهبی و انقلابی نیز موضوع کارگروههای جدیدی باشد که آثار نویسندگان و شاعران را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار میدهد.
ایجاد یک دبیرخانه دائمی برای جذب اثر و ساماندهی نشر کتاب در انتشارات کانون پرورش فکری، همچنین فراهمآوردن امکان ارائه اثر از سوی نویسندگان و شاعران کتاب اولی از خبرهای جدیدی است که در نشست کارگروههای تخصصی انتشارات کانون بیان شد تا با تشکیل آن، نویسندگان و تصویرگران بهویژه جوانان نوقلم بتوانند از این پس با این دبیرخانه در ارتباط باشند.
پیش از این آثاری که از سوی نویسندگان و شاعران به کانون ارایه میشد به صورت جداگانه در اختیار کارشناسان قرار میگرفت و آنها در هر کارگروه ماهانه به صورت پیدرپی نشستهایی را برای جمعبندی دیدگاههای خود تشکیل میدادند و اکنون نیز این روال ادامه مییابد اما قرار است از این پس نشستهای جمعی کارگروههای تخصصی نیز با حضور نزدیک به 50 نفر کارشناس ثابت و چندین عضو شناور، بهمنظور همفکری و هماهنگی بیشتر اعضای این کارگروهها هر شش ماه یک بار برگزار شود.
انتشارات کانون در طول سال، فایلهای متنی و خام این آثار را - که پیشتر از سوی هیچ ناشری منتشر نشده و فاقد تصویرگری و صفحهآرایی است - از طریق نشانی ایمیل paziresh.asar@kpf.ir دریافت و در کارگروههای تخصصی مورد بررسی قرار میدهد.
انتهای پیام/