Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@17:33:37 GMT

تبعات گرانی لبنیات بر سلامت مردم

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۷۰۵۴

تبعات گرانی لبنیات بر سلامت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، لبنیات به عنوان بخش مهمی از نیاز غذایی جامعه، نقش بسزایی در وضعیت سلامت مردم دارد. بطوریکه عدم مصرف لبنیات، ارتباط مستقیم با بروز انواع بیماری های خطرناک دارد.

سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس، با بیان اینکه  نوسانات شدید بازار لبنیات و گوشت نتیجه عدم توزیع ناعادلانه است، گفت: مردم مجبورند، سفره شان را از مواد لبنی و پروتئینی خالی کنند و این امر  درآینده هزینه های سنگینی در حوزه سلامت به ما تحمیل خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تحمیل هزینه های سنگین درمانی پیامد منفی حذف لبنیات از سفره مردم به ویژه دهک‌های پایین جامعه است و این در  حالی است که دولت نباید اجازه دهد محصولات لبنی و گوشتی که نقش بسزایی در افزایش سرانه سلامت جامعه دارند، از  سفره مردم حذف شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کسری گوشت و لبنیات در کشور نداریم، یادآورشد: کاهش سرانه سلامت جامعه با گرانی هفتگی لبنیات در راه است.

حبیب الله نیکزادی پناه عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه نرخ گوشت و لبنیات کلاف سردرگم برای اقشارکم درآمد جامعه است، گفت: شیوع بیماری‌های غیرواگیر با خروج لبنیات از سفره مردم محتمل است.

وی با عنوان این مطلب که سزاوار نیست با دست خودمان سفره مردم خالی از لبنیات و گوشت شود، افزود: نرخ گوشت و لبنیات تبدیل به کلاف سردرگمی شده است که بیش از هر موضوعی، سلامت شهروندان را تهدید می کند.

مصرف محصولات لبنی به خصوص شیر و ماست، به عنوان مهم ترین ماده غذایی مورد نیاز بدن، از اهمیت بالایی در ارتقاء سلامت مردم برخودار است که حذف لبنیات از برنامه غذایی روزانه، تبعات ناگواری به دنبال دارد. شاید یکی از راه های کنترل بیماری های غیرواگیر، استفاده از مواد غذایی سالم است که حاوی انواع ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز بدن هستند. در این بین، خوردن روزانه یک لیوان شیر و همچنین سایر مواد لبنی، می تواند قوای جسمانی فرد را در مقابله با انواع بیماری ها، تا حدود زیادی مقاوم سازد. 

بدن انسان همیشه حالت دوگانه‌ای درباره استخوان‌ها دارد، و در واقع همزمان با تجزیه استخوان‌ها، استخوان‌سازی می‌کند. تا سن ۳۰ سالگی، استخوان‌سازی خیلی سریع‌تر از تجزیه استخوان‌ها پیش می‌رود، اما بعد از ۳۰ سالگی، این روند معکوس می‌شود، و تجزیه استخوان‌ها بر استخوان‌سازی غلبه می‌کند. بهترین راه برای تقویت اسکلت بدن‌، استفاده از کلسیم است و لبنیات یکی از بهترین منابع کلسیمی به شمار می‌روند، چون بدن انسان کلسیم را از طریق مصرف لبنیات بهتر از روش‌های دیگر جذب می‌کند. به همین خاطر وقتی که استفاده از محصولات لبنی را حذف می‌کنید، باید بدانید که بدن‌تان را در وضعیت ابتلا به پوکی استخوان قرار می‌دهید و حتی احتمال شکستگی‌های استخوانی را افزایش می‌دهید. 

طبق نتایج یک مطالعه جدید مصرف بیش از دو وعده ماست در هفته ریسک ابتلا به بیماری قلبی یا سکته را کاهش می دهد.

کارشناسان تغذیه عنوان می کنند ماست که از طریق تخمیر باکتریایی شیر تولید می شود، می تواند منبع مواد مغذی مهمی نظیر پروتئین باشد.

فشارخون بالا فاکتور پرخطر اصلی بیماری قلبی-عروقی است. آزمایشات بالینی قبلی تاثیرات مفید مصرف لبنیات را بر سلامت قلبی-عروقی اثبات کرده اند.

نتایج تحقیقات نشان داده است که صرف بلندمدت ماست ریسک مشکلات قلبی-عروقی را کاهش می دهد که ناشی از تاثیرات سودمند محصولات لبنی تخمیر شده است.

در یک مطالعه خارجی، بر روی  بیش از ۵۵ هزار زن ۳۰ تا ۵۵ سال مبتلا به فشارخون بالا و ۱۸ هزار مرد ۴۰ تا ۷۵ سال، مشخص گردیده که مصرف بیشتر ماست با کاهش ۳۰ درصدی ریسک حمله قلبی در بین زنان و کاهش ۱۹ درصدی این ریسک در مردان مرتبط بوده است.

یافته ها حاکی از آن است افرادی که به طور مرتب پنیر مصرف می کنند بیش از ۱۸ درصد کمتر احتمال دارد دچار بیماری های قلبی-عروقی شوند همچنین احتمال ابتلا به سکته مغزی در آنان نسبت به افرادی که میزان کمی پنیر مصرف می کنند ۱۰ درصد کمتر است.

مصرف شیر و لبنیات تا حدود زیادی در پیشگیری از عارضه پوکی استخوان موثر است ، بر اساس نتایج مشاهدات علمی و تحقیقات دانشگاهی تجزیه و تحلیل آماری نشان می دهد که حدود 30 درصد از افراد مبتلا به پوکی استخوان کمتر از یک لیوان شیر یا ماست در هفته مصرف می کردند و بیشترین مصرف شیر و لبنیات در گروهی که وضعیت استخوانی نرمال دارند می گنجد .

پژوهشگران معتقدند مصرف شیر و لبنیات ارتباط معنی داری با وضعیت تراکم استخوانی به ویژه در بانوان بعد از سن 50 سالگی داشته است، بطوریکه کمترین مصرف منظم شیر و لبنیات در گروه مبتلا به پوکی استخوان و بیشترین مصرف منظم شیر و لبنیات در گروه نرمال مشاهده شده است.

بر اساس نتایج حاصل اهمیت آموزش زنان خصوصاً در سنین قبل از یائسگی برای استفاده روزانه و منظم از لبنیات در جهت پیشگیری از پوکی استخوان لازم و ضروری به نظر می رسد.

به گفته پزشکان، می‌توان با مصرف کلسیم، ویتامین D، لبنیات، فعالیت ورزشی، و عدم استفاده از سیگار، نوشابه‌های گازدار و نمک، از پوکی استخوان جلوگیری کرد.

توصیه پزشکان به شهروندان این است که بر اساس الگوی بهینه مصرف لبنیات، استفاده از لبنیات را در برنامه غذایی داشته باشند و در این زمینه از شیر و ماست و لبنیات استاندارد استفاده کنند.

کد خبر 4542518 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: پوکی استخوان گوشت قرمز لبنیات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۷۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان، گفت: با اجرای پویش ملی سلامت در استان بیش از ۳۲ هزار نفر شامل ۱۵ هزار و ۵۳۸ بیمار دیابتی نوع ۲ و ۱۶ هزار و ۵۷۳ بیمار فشار خون بالا در استان شناسایی شده و تحت مراقبت قرار گرفتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، موسی‌الرضا شبیهی ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرای پویش ملی سلامت در استان، اظهار داشت: در راستای اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان از 20 آبان تا 30 دی‌ماه یک میلیون و 42 هزار و 576 نفر معادل 75.5 درصد جمعیت بالای 18 سال استان غربال‌گری شدند.

وی با اشاره به شناسایی 19 هزار و 459 بیمار با احتمال دیابت و 18 هزار و 470 بیمار با احتمال فشار خون بالا در این طرح، گفت: مرحله دوم پویش ملی سلامت با هدف تایید بیماری در افراد مشکوک دیابت و فشار خون شناسایی شده از بهمن ماه در استان آغاز شد.

به گفته وی، در این مرحله بیماران با احتمال دیابت و فشار خون به مراکز خدمات جامع سلامت فراخوان شده و توسط پزشکان ارزیابی و برای تمام بیماران مشکوک به دیابت، دوباره تایید بیماری قندخون وریدی درخواست می‌شود.

شبیهی ادامه داد: از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون 53.8 درصد افراد مشکوک به دیابت و 42.5 درصد افراد مشکوک به فشارخون شناسایی شده در پویش ملی سلامت توسط پزشکان مراکز خدمات جامع سلامت ویزیت و پس از تائید بیماری تحت درمان دارویی قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: تشخیص به‌هنگام بیماری دیابت و فشار خون یکی از اهداف اصلی پویش ملی سلامت بود که در این راستا نتایج قابل قبولی در گلستان به‌دست آمد.

به گفته وی، قند خون بالا به مرور زمان می‌تواند به رگ‌های خون‌رسان و اعصاب کنترل‌کننده قلب آسیب برساند ضمن این‌که احتمال بیماری قلبی عروقی در بیماران دیابتی 2 برابر بیشتر از افراد دیگر است.

رئیس مرکز بهداشت استان گلستان افزود: همچنین فشار خون بالا ممکن است باعث آسیب عروق شود و در نتیجه رسیدن خون به قسمت‌های مختلف بدن، از جمله اعضای حیاتی مانند قلب را دشوارتر کند و فرد را بیشتر در معرض خطر حمله قلبی یا سکته مغزی قرار دهد.

شبیهی یادآور شد: فشار خون بالا و دیابت، خطر بروز انواع عوارض ناشی از بیماری دیابت را نیز بیشتر می‌کند، بنابراین حفظ فشار و قند خون در محدوده سلامت بسیار مهم است و تشخیص به‌هنگام بیماری و درمان مناسب احتمال بروز عوارض را در فرد کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اصلاح سبک زندگی سالم برای محافظت از عوارض دیابت و فشار خون بالا از افراد بالای 18سال که در مرحله اول پویش ملی سلامت توسط کادر بهداشت به آنان اعلام شده که قند خون یا فشارخون غیر طبیعی دارند خواست برای تایید و تشخیص به هنگام بیماری خود به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه و در انجام این امر مهم با پزشکان مراکز همکاری کنند.

انتهای پیام/581/

دیگر خبرها

  • مردم از گرانی‌ها و نوسانات بازار گلایه دارند
  • روز جمهوری اسلامی یک مقطع تاریخی بی‌نظیری در تاریخ کشور ماست
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • مشخصات بهترین قرص پوکی استخوان و تقویت مفصل
  • تبعات تعطیلی شبکه منو‌تو به اینترنشنال هم رسید
  • آغاز طرح واکسیناسیون دام علیه بیماری طاعون در گیلان
  • خطر بیخ گوش ماست
  • اجرای پویش ملی سلامت در استان گلستان؛ غربالگری یک میلیون نفر
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی سلامت در گلستان
  • غربالگری یک میلیون و ۴۲ هزار و ۵۷۶ نفر در پویش ملی در گلستان