Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز از تجلیل از ۵۹ نخبه برتر کشور در پنجاه و ششمین سال اعطای جایزه این بنیاد در روز پنجم اسفند ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، «مهندس حیدر ارشدی» با اعلام این خبر گفت: همایش پنجاه و ششمین سال اعطاء جایزه بنیاد البرز به منظور تجلیل از ۵۹ نفر از دانشمندان، مخترعین، دانشجویان و طلاب علوم دینی برتر در سطح ملی طی مراسمی با حضور دکتر خاموشی نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه و دیگر مسؤولان كشوری، رؤسا و اساتید دانشگاه و شخصیت های علمی و فرهنگی روز یکشنبه پنجم اسفند از ساعت ۹ صبح در سالن سوره حوزه هنری  برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیرعامل بنیاد فرهنگی البرز در مورد جزئیات اطلاعات مربوط به برگزیدگان این دوره از همایش ملی این بنیاد گفت: در این مراسم از ۵۹ نخبه برتر کشور شامل ۵ دانشمند، ۴ مخترع، ۱۰ دانشجوی علوم پزشکی، ۳۰ دانشجوی سایر علوم و ۱۰ طلبه علوم دینی با اهدای جوایز نفیسی تجلیل می شود.


وی  در بخش دیگری از سخنانش با تقدیر از تلاش‌های سازمان های همکار در همایش ملی پنجاه و ششمین سال اعطاء جایزه بنیاد البرز از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، بنیاد ملی نخبگان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور افزود: براساس آئین‌نامه کنونی بنیاد فرهنگی البرز، فرایند گزینش و معرفی منتخبین جایزه بنیاد البرز، توسط مراجع مرتبط  صورت می پذیرد.


ارشدی افزود:دانشمندان و مخترعین از سوی بنیاد ملی نخبگان، دانشجویان علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،دانشجویان غیر پزشکی با معرفی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (سازمان امور دانشجویان) و طلاب علوم دینی از طرف مرکز خدمات حوزه های علمیه کشور (معاونت امور نخبگان حوزه های علمیه کشور) برگزیده می شوند.


ارشدی درخصوص تفاوت این همایش با همایش های استانی بنیاد نیز گفت: در همایش‌های ملی جایزه بنیاد البرز که به صورت سالانه در تهران برگزار می شود، از منتخبین دانشمند، مخترع، دانشجو و طلاب در سراسر کشور تقدیر می شود این درحالیست که در همایش های استانی که معمولا دو تا سه بار در سال و در استان منتخب برگزار می شود، صرفا از دانش آموزان برتر آن استان با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و از طریق معرفی اداره کل آموزش و پرورش استان مربوطه تجلیل می شود.


وی همچنین با تقدیر از تلاش‌های همکاران بنیاد البرز در برگزاری همایش ملی پنجاه و ششمین سال اعطاء جایزه این بنیاد یادآور شد: امیدواریم که این همایش، بتواند در بالندگی و توسعه فرهنگ وقف علمی در کشور موثر واقع شود.

 

گفتنی است، بنياد فرهنگي البرز در سال ۱۳۴۲ شمسی با هدف كمك به  اشاعه فرهنگ علمي كشور از طريق اعطاي جوایزي به نام "جايزه بنياد البرز" به دانشمندان و پژوهندگان برتر ايراني، سپاهيان (دين، دانش، بهداشت و ترويج آباداني)، دانش‌آموختگان برگزيده و نوجوانان و نوباوگان با استعداد ايراني، به همت مردي خيرانديش و نيك‌سيرت، مرحوم حسينعلي البرز تأسيس گرديد و از آن سال تاکنون، جوایز با ارزشي را به افراد برگزيده اهدا نموده که این مهم طی سنوات اخیر در قالب همايش هاي ملی و استانی با حضور مسؤولين كشوری و شخصیت های علمی و فرهنگی برگزار گردیده است.


نکته قابل توجه اینکه مطابق آخرین اساسنامه اصلاحی توسط واقف (مرحوم البرز) در سال ۱۳۵۶ شمسی، جوایز این بنیاد به افراد ذیل اعطاء می گردد:
۱.دانشمندان و پژوهندگان برگزیده ایرانی در داخل یا خارج از کشور که در رشته‌های مختلف موفق به کشف یا اختراعی شده باشند و باعث تسکین آلام بشری و رفاه زندگی انسانی و بالارفتن حیثیت ایرانی در جامعه جهانی گردند.
۲. سپاهيان ممتاز (دانش، بهداشت و ترويج آباداني) و سپاهيان ممتاز دين در سطح كشور.
۳.دانش‌آموختگان برگزیده از بین رتبه‌های اول دوره (راهنمایی، دبیرستان، هنرستان، انستیتوتکنولوژی، دانشگاه‌ها) در سراسر كشور.
۴. نوجوانان و نوباوگانی که از ابتکار و ابداع و نبوغ و استعداد خاصی برخوردار باشند.


مرحوم البرز پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران که بدلیل انجام عمل جراحی و نقاهت پس از آن، در کانادا به سر می برد، طی نامه‌ای در فروردین سال ۱۳۵۸ شمسی محضر حضرت امام خمینی (ره)، تولیت موقوفات بنیاد فرهنگی البرز را اعم از منقول و غیرمنقول با در نظر گرفتن مواد اساسنامه و وقف نامه به ایشان واگذار می نمایند. باتوجه به توشیح حضرت امام (ره) به هیأت امناء اوقاف مبنی بر تعیین هیأتی برای رسیدگی و عمل به مندرجات وقف نامه، از آن سال تاکنون، بنیاد فرهنگی البرز تحت نظارت هیئت امنایی سازمان اوقاف و امور خیریه به اقدامات فرهنگی خود در راستای عمل به نیات مترقی واقف و تجلیل از نخبگان برتر علمی کشور ادامه می دهد.

 

 

پایان پیام/49

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی22 بهمن 22 بهمن راهپیمایی 22 بهمن حادثه تروریستی زاهدان حادثه تروریستی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وزیر ارشاد هرمزگان اصفهان خبرگزاری شبستان جایزه بنیاد البرز جایزه البرز بنیاد البرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۷۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم

فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره موضوع بودجه و تامین بودجه سازمان‌ها گفت: در مورد بودجه، دو نگرش وجود دارد؛ یک نگاه این است که تعدادی نهاد از قبل در کشور وجود داشتند و بودجه‌ای از ابتدا برای آنها بسته شده که به فراخور هر سال دولت ۱۰-۱۵ آن‌را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نگاه  عملا هنوز حاکم است و ایراداتی دارد، گفت: این دیدگاه بودجه‌ای مبتنی بر تحول نیست و الزامی هم به رعایت سیاست‌های جدید ندارد.

سلیمانی افزود: در برنامه بودجه تلاش می‌شود دولت این دیدگاه قدیمی را تغییر دهد و نگاه جدید را حاکم کند بر این اساس که چه ماموریتی از بخش‌ها می‌خواهیم؟؛ به عنوان مثال ۴۵ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و برخی نهاد‌ها مولود انقلاب  و برخی دیگر هم از قبل بودند. برخی‌ها ماموریت شان کمرنگ شده و برخی ماموریت شان پررنگ‌تر شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: از نگاه شخص مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، بنیاد ملی نخبگان و مقامات بالادستی، مجموعه‌هایی که درگیر با نخبگان هستند شامل بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم میشوند که  اکنون باید به جد پررنگ‌تر دیده شوند و بودجه هایشان تغییرات اساسی کند.

وی افزود: سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ تغییراتی را از سوی مجلس داشتیم که بودجه ملی نخبگان از حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ بنا شده بود ۱۴۰۲ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان به بنیاد اختصاص پیدا کند. از نگاه ما در بنیاد این بودجه هنوز هم کفاف امور بنیاد و مجموعه مخاطبینش که بالغ بر ۱۰۰ هزار نخبه و مستعد در کشور است را نمی‌دهد ولی به هر حال نگاه خوبی بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: متاسفانه تا اسفند ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد این بودجه محقق شده و ۶۰ درصد هنوز محقق نشده است.

وی گفت: بنا بود جوایزی را به ۵۰۰ نفر اعطا کنیم که البته از نخبگان حوزوی و نخبگان تحت پوشش کمیته امداد بودند. در صدد بودیم از استعداد‌هایی که از کمیته امداد دریافت وجه می‌کنند  حمایت ویژه‌ای داشته باشیم که این دو مورد اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، متاسفانه این اعتبار را نداریم که بدهیم به این دلیل که تحقق بودجه اتفاق نیفتاده و هر چه تلاش می‌کنیم متاسفانه بدنه سازمان برنامه و بودجه همراهی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ما خودمان برای این تخصیص‌ها نگرانیم، زیرا بودجه ۱۴۰۲ آنطور که باید تحقق نیافت. ۱۴۰۳ تقاضای ما یک بودجه دو همتی بود. حاضریم هر جا که هست دفاع کنیم ولی نهایتا سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد با یک افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این همان غلبه نگاه اول است، نگاه تحولی به بخش‌ها نداریم و می‌گوییم همان فرمان ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم نهایتا این قول را بدهیم که مشکلات نخبگان را برطرف کنیم، مهاجرت نخبگان را سعی کنیم متوقف کنیم و حتی در یک مرحله‌ای معکوس.

وی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیاز به بودجه دارد؟ گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند این بود که نخبه اشتغال و امکان تحقیقات مستمر از ما می‌خواهد. برای اینکه برنامه ریزی کنیم و حداقل‌ها را برای نخبه فراهم کنیم بودجه می‌خواهیم در همه جای دنیا چه کشور‌های پیشرفته و چه در حال توسعه این بودجه را دارند.

سلیمانی تصریح کرد: از چین گزارش دقیق داریم که به جد در رفاه نخبگان سرمایه گذاری می‌کند و برایشان شغل در نظر می‌گیرد؛ مسکن می‌دهد حتی از تحقیقات شان حمایت می‌کند. نتایجشان را هم می‌گیرد. برای اولین سال که گزارش می‌دهد اعلام می‌کند شاهد مهاجرت معکوس است. چینی‌هایی که به خارج از کشورشان رفته اند برای خدمت به کشورشان برمی گردند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: این اتفاق می‌افتد، نگاه در سطح رهبری و ریاست جمهوری مشکلی ندارد و حتی مطالبه می‌کنند، اما در سطح بدنه جایی که با سازمان برنامه و بودجه و یک بخش‌هایی با مجلس طرف هستیم نیازمند تغییر نگاه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جهادگر اردبیلی عنوان برگزیده آیین جایزه نوبل ایرانی را کسب کرد
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • جهادگر اردبیلی «جایزه البرز» در سال ۱۴۰۳ را کسب کرد
  • افزایش ۳۳ درصد استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان
  • رشد ۳۲ درصدی اعطای مرخصی به زندانیان جرایم غیرمهم البرز
  • خانه نخبگان راه‌اندازی می‌‎شود
  • خانه نخبگان راه‌اندازی می‌شود
  • اخذ مجوز جذب یک هزار نخبه علمی/۶۰ نفر استخدام شدند
  • افتتاح مجتمع چند منظوره آوای کوچه فیلم در بروجرد
  • معرفی برگزیدگان هشتمین دوره اعطای جایزه محیط زیست