Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعضای شورای اسلامی روستای شعبانی دهگلان خواستار توجه ویژه مسئولین برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، مهاجرت پدیده‌ای آسیب‌زا محسوب می‌شود که در عین جنبه‌ها و پیامدهای منفی پدیده‌ای است که ظهور و بروز آن امری طبیعی در جامعه محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوامل متعدد در بروز این پدیده از سوی جامعه شناسان و صاحبنظران مطرح می‌شود که از آن جمله می‌توان به عدم توزیع متوازن امکانات رفاهی و تدوین برنامه های توسعه در روستاها، عدم تحقق توسعه درون‌زا در روستاها، نبود فرصت های شغلی و اشتغال در روستاها، زرق و برق‌های زندگی شهری، بی توجهی به اقتصاد روستا به ویژه کشاورزی و دیگر عوامل اشاره کرد.

طی چند سال گذشته نیز متولیان امر در کشور بر آن شدند تا با اعمال سیاستهای مختلف از مهاجرت بی‌رویه در روستاها بکاهند و با ارائه خدمات لازم ماندگاری بیشتر آنها را بیش از گذشته فراهم کنند.

عدم رغبت به زندگی در روستاها و افزایش مهاجرت به شهرها در سال‌های اخیر مشکلات شهری را گسترش داده است، بسیاری از سیاست‌گذاران روند فزاینده شهرنشینی در کشور را یک زنگ خطر می‌دانند و تاکید دارند افزایش مهاجرت از روستاها به شهرها کیفیت زندگی در نواحی شهری را کاهش می‌دهد.

با توجه به اینکه ارائه خدمات رفاهی و محرومیت‌زدایی یکی از راههای جلوگیری مهاجرت روستانشیانان به شهر است اما در بعضی از روستاها بی‌توجهی در ارائه خدمات رفاهی وعمرانی زمینه ساز مهاجرت گسترده مردم به شهر شده است.

 

 

 

جمشید سیف پناهی عضو شورای اسلامی روستای شعبانی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی،  اظهار داشـت: روستای شعبانی با 60 خانوار  از بسیاری از امکانات عمرانی و رفاهی محروم است جاده دسترسی روستای شعبانی که در سال 93 اقدام به زیرسازی و آسفالت قسمتی از آن گردید اما متاسفانه قسمت آسفالت شده آن که اتفاقا وسط محدوده یعنی 1 کیلومتر آن بدون خط کشی و بدون تابلو گذاری و علائم هشدار که زبان گویای جاده  میباشد هرلحظه امکان دارد جان یک روستایی زحمت کش را بگیرد و خانواده ای را بدون نان آور کند.

کمال سیف پناهی دیگر عضو شورای اسلامی روستا با اشاره به مشکلات مخابراتی و عدم آنتن دهی گفت: تلفن ثابت در روستا وجود ندارد آنتن همراه اول هم به ندرت وجود دارد.

وی افزود: از نظر امکانان مخابراتی اینترنت وستا مثل اوایل انقلا است وهیپچگونه پیشرفتی نکرده است و دکل wll هم در روستا کار ساز نیست.

وی می گوید، قسمتهای آسفالت نشده که ابتدا و انتهای آن جاده روستا است به اندازه بیش از 400 متر دارای گودالهای ماهیگیری خوبی است که میشود آنجا شیلات زد.

سیف پناهی هیئت امنای مسجد روستا هم ضمن نگرانی از نبود اجرا نشدن طرح هادی و زیرساخت های مناسب جهت رفت و آمد خانه به خانه در روستا گفت: وجود گل ولای و رد شدن از گل و لای های موجود در سطح روستا مانند عبور از دیوار چین است.

وی افزود: در ادامه صورت بی توجهی به روستا زمینه مهاجرت به شهر را فراهم نموده بطوریکه سال گذشته 5 خانوار به خاطر این مشکلات به شهر مهاجرت کردند که  امسال هم چند خانوار تصمیم به مهاجرت از روستا به شهر گرفته اند.

یکی از کشاورزان روستا می‌گوید، قنات‌های موجود در روستا که در دو مسیر جنوب شرقی و جنوب غربی روستا قرار دارند با وجود داشتن آب آشامیدنی سالم و بدون هیچ گونه مشکلی متاسفانه در حال نقصان و نابودی است به دلیل اجرا نشدن پاکسازی و لوله گذاری مناسب که از توان مالی اهالی روستا خارج است.

وی افزود: جایگاه زباله و پارک کودک و ساختمان دهیاری به بزرگترین رویاهای این قشر محروم تبدیل شده است که هیچ افقی برای رسیدن به این رویاها اندیشیده نمیشودبا وجود دهیاری اما به دلیل نداشتن اعتبار کافی و حساب خالی فقط این اسم را به یدک می کشد.

روستای شعبانی دارای جمعیتی 64 خانوار ثابت و 34 خانوار فصلی میباشد که جمعا حدود 350 نفر جمعیت دارد.

 انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۷۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزری خبرانلاین از سنندج، هیوا لهونیان با بیان اینکه طرح تکخوانی برق روستاها در راستای توسعه عدالت اجتماعی و توسعه ی پایداری برق روستاها اجرا میشود، اظهار کرد: با برنامه ریزی های مدون و راهبردی این شرکت در طول چند سال اخیر، بیش از ۸۵ درصد از روستاهای سطح استان تاپایان سال ۱۴۰۲ طرح تکخوانی اجرا و به اتمام رسیده است.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با اشاره به اینکه کمتر از ۱۵ درصد روستاهای سطح استان مشمول این طرح باقیمانده است، گفت: در سال جاری با برنامه ریزی های منسجم و دقیق، کنتور برق ۲۳۶ روستای باقیمانده که مشمول ۱۴ هزار و ۷۸ خانوار روستایی میباشد از حالت بازفروش خارج و با احتساب آن تمام روستاهای استان، طرح تکخوانی اجرا و عملیاتی میگردد.

لهونیان با اشاره به اینکه در کل استان یکهزار و ۶۱۵ روستای دارای سکنه وجود دارد، گفت: از این تعداد روستا، تاکنون کنتور برق هزار و ۳۷۹ روستای استان تکخوانی و از حالت بازفروش خارج شده است.

لهونیان یکی از رویکردها و اهداف این شرکت در راستای توسعه عدالت اجتماعی، طرح «تکخوانی» نمودن برق روستاها را خواند و گفت: با اجرای این پروژه مشکلات مربوط به قرائت کنتورهای بازفروش و تطبیق با کنتورهای مادر از جمله اختلاف قیمت مصرفی درتعدادی محدود از روستاها، شفافیت و سهل الوصول شدن مطالبات مشترکین، حذف انشعابات غیرمجاز و ایجاد عدالت درصورتحساب های مصرفی مشترکین مرتفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان کردستان با بیان اینکه یکی از مطالبات همیشگی روستاییان تامین برق پایدار و بهره مندی از شرایط انشعاب و انرژی همچون مشترکین شهری است، افزود: در همین راستا با هدف ساماندهی قرائت و استفاده روستاییان ازخدمات غیرحضوری، طی سه سال اخیر طرح تکخوانی نمودن برق مشترکین روستایی با جدیت دردستورکار این شرکت قرار گرفته است.

شایان ذکر است با اجرای این پروژه منبعد روستاییان می توانند بخش عمده ای از خدمات خود را به صورت غیر حضوری و در بستر اینترنت یا از طریق “اپلیکیشن برق من” دریافت کنند که از جمله این خدمات می توان به دریافت و پرداخت صورتحساب، مشاهده روند مصرف، دریافت انشعاب آمپری و آزمایش لوازم اندازه‌گیری و…. اشاره کرد.

در حال حاضر بیش از ۷۵۰ هزار مشترک در بخش های مختلف خانگی، کشاورزی، صنعتی و اداری از خدمات شرکت توزیع برق کردستان بهره مند هستند.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898450

دیگر خبرها

  • ۱۵۴ پنل خورشیدی در روستاهای دیلم راه اندازی می‌شود
  • رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها
  • تخلیه روستای سیل‌زده نوده زیرکوه/۵۶ خانوار اسکان داده شدند
  • بررسی آخرین وضعیت روستاهای برده میش و کپه‌کند بخش مرکزی مهاباد
  • اعتباری برای روستاهای ضرر دیده از طرح «قمرود» پرداخت نشده است
  • پرداخت تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زا در روستاهای دشتی
  • چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای ۱۰۰ درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال ۱۴۰۳
  • کنتور برق ۸۵ درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد
  • سپاه عاشورا ۶۱ طرح رفع تنش آبی در روستاها اجرا می‌کند