Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@19:24:13 GMT

«دیوار» ترامپ را به دادگاه می کشاند

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۷۵۸۸

«دیوار» ترامپ را به دادگاه می کشاند

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا روز جمعه‌ خبر از امضای اعلامیه وضعیت اضطراری در آمریکا با هدف آزاد کردن 8 میلیارد دلار پول بودجه فدرال و استفاده از آن برای ساخت 234  مایل حصار فولادی در مرز جنوب آمریکا با مکزیک داد. 

تنها یک روز پس از اعلام وضعیت فوق‌ العاده از سوی دونالد ترامپ، نیویورک و کالیفرنیا به عنوان پر جمعیت‌ ترین ایالت‌ های آمریکا اعلام کردند که تصمیم رئیس‌ جمهور را در دادگاه به چالش خواهند کشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دموکرات ها هم ترامپ را تهدید کرده اند. چند نهاد مدنی دیگر هم شکواییه علیه ترامپ تهیه و به دادگاه برده‌ اند.

در یکی از نخستین شکایات رسمی، «پابلیک سیتیزن‌» یک نهاد مدنی لیبرال در آمریکا به نیابت از چند منطقه حفاظت شده طبیعی و 3 مالک زمین در «تگزاس» از تصمیم ترامپ شکایت کرد و در توئیتی، رئیس‌ جمهور آمریکا را متهم کرد که قصد دارد زمین‌ های این 3 ملّاک در تگزاس را برای احداث دیوارش غصب کند.

 در بیانیه این نهاد آمده است که اگر ترامپ بتواند خواسته‌ اش را اجرایی کند، دیگر نمی‌ توان پیش‌ بینی کرد که وضعیت اضطراری ساختگی بعدی درباره چه چیزی خواهد بود و در آن زمان چه کسی هدف قرار خواهد گرفت و کدام اختیارات وضعیت اضطراری مورد ادعا واقع خواهند شد.

همچنین گروه موسوم به شبکه مرزی حقوق بشر واقع در تگزاس و در شهر مرزی «ال پاسو» در بیانیه‌ ای مطبوعاتی، خاطرنشان کرد که شکایتی را علیه اعلامیه وضعیت اضطراری رئیس جمهور آمریکا ثبت خواهد کرد. این گروه در بیانیه مطبوعاتی‌ اش اظهار کرد: شبکه ما معتقد است که این اقدام مبتنی بر تخریب مرز ما بوده و این اعلامیه آسیب غیرقابل جبرانی به جوامع مناطق مرزی وارد خواهد کرد.

شبکه مرزی حقوق بشر در بیانیه خود، گفت که مرکز «نیسکانن» و همچنین گروه «حفاظت از دموکراسی» نمایندگان این گروه برای شکایت از ترامپ در دادگاه خواهند بود.

«گوین نیوزام» فرماندار دموکرات کالیفرنیا هم تصمیم ترامپ را «شوی سیاسی» خواند و گفت: «او سرافکنده شده و به همین علت به دنبال راضی کردن حامیان خود است.»

فرماندار کالیفرنیا ادامه داد: «خوشبختانه ترامپ حرف آخر را نمی‌ زند، بلکه این دادگاه است که حرف آخر را خواهد زد.»

کالیفرنیا یکی از ایالاتی است که مرز مشترک با مکزیک دارد و تصمیم احداث این دیوار مستقیما بر آن تاثیر خواهد گذاشت.

در همین حال، «لیتیتیا جیمز» دادستان کل ایالت نیویورک که یک دموکرات است هم گفت: «ایالت ما در برابر این تصمیم خواهد ایستاد چرا که این سوء استفاده از قدرت است و ما با همه ابزاری که قانون در اختیارمان گذاشته برابر آن خواهیم ایستاد.»

ترامپ به هنگام اعلام وضعیت اضطراری در توئیتی نوشت: «من احتمالا نیازی به این کار ندارم. می‌ توانم دیوار را طی چند سال تکمیل کنم اما بنا دارم که خیلی سریع آن را بسازم.»

ناظران معتقدند این بخش از سخنان علنی ترامپ ممکن است در دادگاه برایش دردسرساز شود چرا که ممکن است دلایل او برای اعلام وضعیت اضطراری را زیر سوال ببرد.

اتحادیه دفاع از آزادی‌ های شهروندی آمریکا هم که متشکل از وکلای برجسته حقوق‌ بشر و قانون اساسی است، این تصمیم را «تخلف آشکار از قدرت ریاست جمهوری دانست و به جمهوری خواهان هشدار داد: «وقتی رئیس جمهور بعدی از این قدرت ها برای اعلام وضعیت اضطرار ملی بر سر کنترل سلاح و یا تغییر آب و هوایی استفاده کند، ترامپ باید چوب این کار را بخورد.» این نهاد تهدید کرد که خود را آماده به دادگاه بردن کاخ‌ سفید می‌ کند.

«آنتونی رومرو» مدیر اجرایی این اتحادیه در بیانیه‌ ای گفت‌: ما هفته آینده شکایت مان را ثبت خواهیم کرد. این اقدام نوعی تصاحب غیرقانونی قدرت است. 

دموکرات‌ ها هم می‌ گویند استفاده از وضعیت فوق‌ العاده برای تامین بودجه احداث این دیوار سوء استفاده محض از قدرت است. آنها تهدید کرده‌ اند با استفاده از همه مجاری قانونی مقابل این تصمیم دونالد ترامپ بایستند.

«نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات‌ ها در مجلس سنا هم گفته‌ اند در دادگاه از ترامپ شکایت خواهند کرد.

پلوسی گفت: من و چاک شومر از همکاران جمهوری خواه خود می‌ خواهیم تا در دفاع از قانون اساسی به ما ملحق شوند.

احداث دیوار مرزی میان آمریکا و مکزیک از وعده‌ های اصلی ترامپ بود و نظرسنجی‌ های جدید نشان می‌دهد 80 درصد از جمهوری‌ خواهان همچنان خواستار احداث این دیوار هستند هر چند 80 درصد دموکرات‌ ها هم مخالف سرسخت احداث چنین دیواری هستند.

بامداد شنبه رئیس‌ جمهور آمریکا فرمان اعلام وضعیت فوق‌ العاده را امضا کرد. این کار به دولت اجازه داد که از محل بودجه‌ های ساختمانی ارتش و مبارزه با موادمخدر حدود 8 میلیارد دلار برای ساختن این دیوار سود ببرد.

ترامپ در این رابطه از قانون 1976 بهره برده است؛ قانونی که کنگره آن را وضع کرده تا محدودیت‌ هایی را برای رئیس جمهور در رابطه با اعلام وضعیت اضطراری تعیین کرده باشد. طبق این قانون، رئیس جمهور باید به کنگره در رابطه با وضعیت اضطراری به طور علنی اطلاع دهد و هر 6 ماه یک بار نیز گزارشی به آن ارائه کند. از سویی مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز می‌ توانند این وضعیت اضطراری را با رای اکثریت ملغی کنند، منتها هر کدام آنها برای این امر به دو سوم رای اعضای خود نیاز دارند.

این تصمیم پس از آن گرفته شده که کنگره آمریکا با بودجه 5.7 میلیارد دلاری ترامپ برای احداث دیوار موافقت نکرد اما حدود 1.37 میلیارد دلار برای بهبود تدابیر مرزبانی و احداث موانع و حصارکشی در مرز اختصاص داد.

مخالفت ترامپ با کنگره طی دو ماه گذشته 35 روز دولت فدرال را به تعطیلی کشانده، و 11 میلیارد دلار خسارت بر جا گذاشته بود.

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 آمریکا پول مکزیک نیویورک کالیفرنیا دموکرات ها ترامپ زمین حقوق بشر حقوق قانون قانون اساسی دونالد ترامپ سنا جمهوری خواه دلار کنگره آمریکا مکزیک جماران ترامپ دیوار مرزی آمریکا و مکزیک شکایت از ترامپ جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۷۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد

به گزارش خبرآنلاین، رسانه آمریکایی گزارش داد دیدار «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا با «خاویر میلی» رئیس‌جمهور آرژانتین، خشم کاخ سفید و «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده را به همراه داشته است.

میلی و ترامپ در حاشیه «کنفرانس کنش سیاسی محافظه‌کاران» در ماه فوریه با یکدیگر دیدار کردند و مسئولان تبلیغاتی ترامپ تصاویر این دیدار را در فضای مجازی منتشر کردند.

به گزارش ایسنا؛ خبرگزاری آکسیوس به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد ملاقات میلی و ترامپ از قبل برنامه‌ریزی نشده بود؛ بلکه پس از ورود رئیس‌جمهور آرژانتین به واشنگتن، مسئولان این کنفرانس به او اعلام کردند ترامپ قصد دارد قبل سخنرانی‌اش، با وی دیدار کند.

بر اساس این گزارش، مسئولان وزارت خارجه آمریکا از این دیدار که در سال انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد، متعجب شدند. همچنین آکسیوس گزارش داد سفیر آمریکا در آرژانتین بعدها درباره این دیدار در یک نشست خصوصی به وزیر خارجه آرژانتین گلایه و اظهار کرده است که کشورهای خارجی نباید در انتخابات آمریکا مداخله کنند.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امسال در پنجم نوامبر (۱۵ آبان) برگزار خواهد شد و از حزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ و از حزب دموکرات جو بایدن رقبای اصلی این انتخابات محسوب می‌شوند.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898431

دیگر خبرها

  • سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • سناریو زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویان مخالف اسرائیل را به شدت سرکوب کند
  • ترامپ: پلیس باید دانشجویانی که مخالف (نسل‌کشی) اسرائیل در غزه هستند را به شدت سرکوب کند
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • دامپزشکی سبزوار ۷۰ متخلف بهداشتی را به دادگاه کشاند
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است