Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:28:05 GMT

کمبود بودجه فعالیت های بین المللی را دشوار کرده است

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۸۱۰۶

کمبود بودجه فعالیت های بین المللی را دشوار کرده است

تهران-ایرنا- مدیر امور بین الملل دانشگاه صنعتی شریف گفت: کمبود بودجه و بروکراسی های اداری در دعوت از اساتید و رفت و آمد دانشجویان بین المللی از جمله چالش های پیش روی فعالیت های بین المللی است.

عبدالرضا سیم چی، روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا اظهار کرد: چالش ها در خصوص روابط بین الملل دانشگاه ها به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس بعد از خروج آمریکا از برجام شرایط کشور بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است و برخی کشورها به همین دلیل علاقه مند به ادامه تفاهم نامه ها نیستند.
سیم چی با اشاره به وضع قانون جدید آمریکا در خصوص سفر به کشور ایران، اظهار کرد: با توجه به این قانون در صورت سفر شخصی هر استاد ایرانی ساکن آنجا ، باید برای بازگشت به آمریکا ویزا دریافت کند، بنابراین بسیاری از اساتید و دانشجویان به ایران سفر نمی کنند. همچنین مسائل انتقال پول نیز مشکل شده است.
مدیر امور بین الملل دانشگاه در خصوص چالش های داخلی، توضیح داد: محدودیت های بودجه ای که مسئله اکثر دانشگاه ها بوده و افزایش قیمت بلیت از دیگر چالش های داخلی است.
وی ادامه داد: هزینه فرصت های مطالعاتی بسیار زیاد است و دانشگاه و اساتید توانایی پرداخت آنها را ندارد. البته قوانین و مقرارت رفت و آمد نیز دست و پاگیر است و دانشگاه ها به اجبار برای امور بین الملل باید یکسری ملاحظات را درحوزه های خاص رعایت کنند که تاثیری منفی بر فعالیت ها می گذارد.
مدیر امور بین المل دانشگاه اظهار کرد: در زمینه رفت و آمدها وزارت خارجه باید وضعیت صدور ویزای خارجی ها به کشور را تسهیل کند. البته وزارت امور خارجه در سال های اخیر بسیار در این زمینه همکاری داشته است. حراست وزارت علوم نیز از جمله نهاد هایی است که در امر رفت و آمد دخیل بوده و مقررات و ملاحظات خاصی را در مسئله ورود مهمانان خارجی دارد که البته امری طبیعی است.
وی عنوان کرد: مطلوب است به جای دشوار بودن مراحل اداری و دعوت از یک مهمان خارجی، ارتباطات بین الملل تسهیل شود زیرا در امور بین الملل رفت و آمد بسیار مهم است همچنین به معرفی و بهبود موقعیت کشور نیز کمک می کند.
سیم چی با اشاره به اقدامات دانشگاه شریف در جذب دانشجویان بین المللی، عنوان کرد: دانشگاه شریف در تفاهم نامه ها به جا به جایی دانشجویان توجه ویژه کرده و از طریق شرکت در نمایشگاه ها و همایش های بین المللی اقدام به جذب دانشجو می کند.
وی افزود: دانشگاه در همایش ها و از طریق تبلیغات در برخی کشورها خود را معرفی می کند و همچنن با تسهیل شرایط برای ورود دانشجویان، کاهش شهریه، اعطای بورس های مختلف، کمک به اخذ ویزا و اقدامات فرهنگی برای زندگی راحت به جذب حداکثری دانشجوی بین المللی می پردازد.
مدیر امور بین الملل دانشگاه شریف توضیح داد: خارج از منطقه ایران در کشورهای اروپایی و آسیای شرقی مسلمانان بسیار زیادی زندگی می کنند و به تحصیل در یک کشور اسلامی علاقمند هستند اما کشور ایران برای آنها ناشناخته است. بنابراین اگر اقداماتی برای معرفی کشور فراهم شود، دانشجویان بسیاری جذب می شوند.

** شهریه و امکانات دانشجویان بین الملل
سیم چی اظهار کرد: پردیس بین المللی کیش شریف ، بیش از 120 دانشجوی خارجی دارد که در رشته های مختلف مثل مهندسی عمران، کامپیوتر، صنایع، مواد، شیمی و مکانیک، از 14کشور مختلف اعم از افغانستان، عراق، کشورهای حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشورهای اروپایی تحصیل می کنند.
وی اظهار کرد: کاهش شهریه دانشجویان و تخفیفاتی که در زمان ثبت نام به دانشجویان تعلق می گیرد از جمله تسهیلاتی است که دانشگاه برای دانشجویان بین الملل در نظر گرفته است. انجام پژوهش یا دریافت نمره بالا موجب صرف نظر از کل شهریه دانشجو می شود.
مدیر امور بین الملل دانشگاه شریف ادامه داد: دانشگاه امکانات خوابگاهی، تمامی حمایت های اخذ ویزا و اقامت در ایران را در اختیار دانشجویان قرار می دهد. همچنین در حوزه های فرهنگی و ورزشی نیز برنامه های خاصی برای آنها دارد.
مدیر امور بین الملل دانشگاه تصریح کرد: دانشگاه شریف دو خوابگاه بین المللی دارد که اکثر دانشجویان خارجی در خوابگاه ها مستقر هستند و تعداد کمی در بیرون از خوابگاه زندگی می کنند شهریه این افراد در مقاطع مختلف متفاوت است و به دلار دریافت می شود. در مقطع دکتری و فوق لیسانس سالانه 9 هزار دلار و برای لیسانس شش هزار دلار شهریه دریافت می شود.

** 24 دوره مشترک دکتری با کشورهای اروپایی
سیم چی در خصوص اقدامات بین المللی سال های اخیر دانشگاه شریف، اظهار کرد: سیاست دانشگاه در حال حاضر عملیاتی کردن تفاهم نامه های موجود است اما ماهانه حداقل دو تفاهم نامه جدید امضا می شود. تعداد تفاهم نامه های اجرا شده در سال جاری30 درصد از سال های گذشته بیشتر است تمرکز اصلی بر اجرایی کردن تفاهم نامه ها است. تعداد بسیار زیادی دانشجوی دکتری در دوره های مشترک دارای مدرک دو گانه هستند.
مدیر امور بین الملل دانشگاه شریف اظهار کرد: کشورهای آلمان، سوئد، فرانسه، استرالیا، چین، روسیه، ایتالیا و فنلاند بالای 24 دوره دکتری مشترک با دانشگاه شریف داشته تا دانشجویان و اساتید دانشگاه از ظرفیت های دانش بین المللی آنها بهره مند شوند.
وی ادامه داد: تمامی دانشگاه هایی که با شریف همکاری می کنند در گروه الف وزارت علوم قرار دارند و یا تراز آنها از دانشگاه بالاتر است.
مدیر امور بین الملل دانشگاه شریف تصریح کرد: دانشگاه با بخش های فرهنگی سفارتخانه ها مذاکره می کند تا آنها از روسای دانشگاه های برتر و یا دانشمندان خود برای سفر به کشور ایران دعوت کنند.
سیم چی تصریح کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودجه زیادی در زمینه فعالیت های بین الملل به دانشگاه ها اختصاص نمی دهد. و دانشگاه از بودجه های داخلی یا درآمدهای خود برای گسترش روابط استفاده می کند.
مدیر امور بین الملل دانشگاه شریف اظهار کرد: تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی خارج از کشور برای ورود به دانشگاه شریف درخواست داشته اند اما دانشگاه استانداردهای بالایی دارد و به راحتی دانشجو جذب نمی کند.
وی ادامه داد: سخت گیری های به جایی برای پذیرش دانشجویان ایرانی خارج از کشور در دانشگاه وجود دارد و این موضوع به اطلاع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز رسیده است ، از این رو در جذب این دانشجوها با در نظر گرفتن رزومه عمل می کند و تعداد کمی از آنها هر ساله پذیرش می شوند.
**9465**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمی آموزشی امور بین الملل دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۸۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاسخ ایران به اسرائیل دقیق و هوشمندانه بود

در مصاحبه خبرنگار خبرگزاری ایسکانیوز با دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قم در رابطه با حمله موشکی ایران به اسرائیل چند سوال مطرح شد که دانشجویان اینگونه پاسخ دادند:

رهبر جمهوری اسلامی ایران مدت‌هاست که بیان کردند: "بزنید میخورید و دوران بزن در رویی گذشته".
این دانشجو ادامه داد:
ما اینگونه نیستیم که افراد سرشناس و محبوب کشور ایران را به شهادت برسانند و ما اینجا بی تفاوت بنشینیم.
کسانی که به خاک، افراد شاخص و مردم کشور تعرض می‌کنند باید بازخورد کار خود را مشاهده کنند. این یک مسئله طبیعی است و همه‌جای دنیا مرسوم است.
ما از زمانی‌که که رهبری فرمودند اسرائیل قرار است تنبیه شود ترس را در وجود اسرائیلی‌ها دیدیم و از زمانی‌که حمله موشکی توسط ایران صورت گرفت اسرائیل به قدرت ایران پی برد و با توجه به گفته‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اگر اسرائیل بخواهد واکنش و اقداماتی انجام دهد پاسخ چند برابری از ایران خواهد دید؛ با توجه به اینکه اسرائیل می‌ترسد احتمال انجام اقدام از سوی آن‌ها کم است. حرف من به دشمنان ایران این است که فکر نکنند هرجایی می‌توانند آزادانه وارد شوند و کسی به آن‌ها کاری نداشته باشد.
دانشجوی دیگر در پاسخ به سوالات گفت:
کشورها باید به حقوق و قوانین بین‌الملل احترام بگذارند که یکی از این قوانین عدم تجاوز به خاک کشورهای دیگر می‌باشد.
حرکتی که اسرائیل با حمله به کنسولگری ایران، باعث شهادت چند نفر از مستشاران نظامی ایران شد، نقض واضح قوانین و حقوق بین‌الملل بود و ایران حق داشت از خود دفاع مشروع داشته باشد.
واکنش ایران به اسرائیل بسیار هوشمندانه بود از دوجهت:
به اسرائیل نشان دادیم که از نظر نظامی و تسلیحاتی چقدر پیشرفت کرده‌ایم و تلفات غیرنظامی به اسرائیل وارد نشد. در این میان یکسری افراد مانند نتانیاهو و امثال او که تندرو هستند علاقه به ادامه‌ی جنگ دارند که تبعات آن آسیب به مردم جوامع هم می‌باشد.

خبرنگار: زینب دده‌بیگی

انتهای خبر/

کد خبر: 1227421

دیگر خبرها

  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • هجدهمین دوره مسابقات بین المللی ربوکاپ آزاد ایران آغاز به کار کرد
  • ثبت نام بیش از ۵۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه زنجان
  • ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان ثبت نام کردند
  • ثبت نام ۵۲ دانشجوی اتباع خارجی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان
  • پاسخ ایران به اسرائیل دقیق و هوشمندانه بود
  • ایران جزء ۱۵ کشور برتر جهانی در جذب دانشجویان بین المللی
  • معاون جدید امور بین‌الملل بنیاد سعدی منصوب شد/ سیدعلی موسوی‌زاده کیست؟ + سوابق
  • کمبود اعتبار پنج همتی دانشگاه‌ها در تامین تغذیه دانشجویان
  • اذعان فرمانده نیروهای مسلح اوکراین درباره وضعیت «دشوار» میدان نبرد