Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@13:14:26 GMT

مرز پرویزخان، نیازمند توجه بیشتر- فرزاد نویدی**

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۸۴۰۰

مرز پرویزخان، نیازمند توجه بیشتر- فرزاد نویدی**

وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان کرمانشاه و در بازدید از مرز رسمی پرویزخان خواستار ساماندهی این مرز شد.
در این سفر سالن تجاری پایانه مرزی پرویزخان توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد تا بخشی از مشکلات این مرز برطرف شود اما بخشی از مشکلات همچنان پابرجاست.
این مرز باتوجه به بین المللی بودن و اینکه تردد انسانی هم در آن انجام می شود به عنوان پیشانی کشورمان باید از نظر ظاهر و سیما و منظر در شان ایران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بخشی از محوطه این مرز اکنون خاکی است و در فصل بارندگی به دلیل تجمیع آب تبدیل به دریاچه می شود و تردد را در میان آب و گل و لای با مشکل روبرو می کند و این وضعیت در فصل گرما نیز منجر به تولید گرد و غبار می شود.
نبود زیرساخت ها در این مرز به یکی از مطالبات اصلی فعالان این مرز تبدیل شده به طوریکه رانندگان از نبود جاده استاندارد و مناسب و همچنین خاکی بودن محوطه بازارچه همراه با چاله های فراوان گلایه دارند.
از این بازارچه سالانه بیش از 2 میلیارد دلار صادرات انجام می شود که انتظار می رود بخشی از درآمدهای ناشی از حق عوارض و گمرک صرف بهسازی و ساماندهی فضای بازارچه شود.
تردد خودروهای ترانزیتی و کامیون ها از این مرز منجر به از بین بردن زیرساخت جاده های استان و همچنین جاده منتهی به مرز شده که می طلبد بخشی از درآمدهای بازارچه صرف ترمیم این جاده ها شود.
براساس اعلام اداره کل حمل و نقل و راهداری استان کرمانشاه در 10 ماه سپری شده از سال جاری 121 هزار و 309 کامیون ترانزیتی از مرز پرویزخان تردد داشته است که تعداد کامیون های ترانزیتی خارجی 48 هزار و 333 کامیون و کامیون های ایرانی نیز 72 هزار و 976 مورد بوده است.
همچنین براساس اعلام اداره کل گمرکات استان کرمانشاه در 10 ماه سپری شده از سال جاری 2 میلیارد و 191 میلیون و 19 هزار و 461 دلار کالا به وزن چهار میلیون و 563 هزار و 909 تن از طریق گمرکات و بازارچه های مرزی استان کرمانشاه به خارج از کشور صادر شد که از این میزان 966 میلیون و 487 هزار و 133 دلار آن با وزن 2 میلیون و 357 هزار و 436 تن از طریق گمرک پرویزخان به خارج از کشور صادر شده است.
استان کرمانشاه 2 مرز رسمی و بین المللی پرویزخان و خسروی در شهرستان قصرشیرین دارد که این مرزها به استناد آمار صادرات، واردات و ترانزیتی که از سوی گمرک منتشر می شود، تاثیر بسزایی در تجارت ایران با عراق دارند.
مرز پرویزخان هم مرز با بخش کُردنشین کشور عراق و خسروی نیز هم مرز با بخش عرب نشین این کشور است و از گذشته های دور محل داد و ستد ایرانیان و عراقی ها بوده و این مقوله امروز رسمی تر شده است.
مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.
روزانه 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
مرزهای اقتصادی یکی از محورهای توسعه استان کرمانشاه هستند که می توانند در رفع بیکاری 21 درصدی و ایجاد رونق اقتصادی استان نقش مهمی را ایفا کند.
توجه به زیرساخت ها و تامین نیاز تجار و بازارگانان و فعالان مرزها هم می تواند به آنان انگیزه بدهد تا بهتر و بیشتر در راستای سرمایه گذاری در مرزهای اقتصادی تلاش کنند.
مرزهای اقتصادی می توانند فرصت بسیار مناسبی برای توسعه استان کرمانشاه باشند که باید وضعیت این مرزها به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات آنها نیز مرتفع شود.
آسفالت کردن محوطه و ایجاد زیرساخت های مناسب از جمله محل استراحت مناسب برای رانندگان کار غیرممکن و نشدنی نیست و تنها همت مسئولان را می طلبد.
3033/8066
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 جاده های استان حمل و نقل دلار گرد و غبار وزن جشنواره فجر قیمت گوشت 40 سالگی انقلاب بودجه 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۸۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش برخط «پرویزخان»

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما این فیلم به زندگی و تلاش های مرحوم پرویز دهداری برای تشکیل تیم ملی ایران در دهه ۶۰ است. گزارش:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • نمایش برخط «پرویزخان»
  • دلار پتانسیل کاهش بیشتر را دارد؟
  • فعالیت مستمر ۶۵ تیم نظارتی پلیس راه در محور‌های مواصلاتی
  • کرمانشاه نیازمند انجام اقدامات قرارگاهی است
  • ریزش بیشتر قیمت دلار در راه است؟
  • فعال شدن صنایع راکد لرستان نیازمند نگاه ویژه دولت
  • توسعه گردشگری نیازمند توجه به آموزش اصولی است/نبود برنامه ریزی چالش بزرگ گردشگری
  • آموزش عامل شکل‌گیری روان است
  • مطالبه رهبر انقلاب از نشر کودک و نوجوان نیازمند شتاب بیشتر است / امروز دیگر خریدن کتاب ترسناک نیست
  • انسان به ذکر، یادآوری و توجه نیازمند است