Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@14:13:59 GMT

بلایی که افسردگی سر مغز می آورد

تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۷۷۸۶۶۴

بلایی که افسردگی سر مغز می آورد

رکنا: محققان پی بردند ابتلا به افسردگی برای مدت طولانی می تواند موجب تغییر در مغز شود.

مطالعه محققان مرکز سلامت روان در اونتاریو کانادا نشان می دهد افرادی که برای مدت طولانی دچار افسردگی درمان نشده هستند و بیش از یک دهه بطول انجامیده است، در مقایسه با افرادی که کمتر از ۱۰ سال مبتلا به افسردگی درمان نشده بودند، التهاب مغزی بیشتری داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جف مایر»، عضو تیم تحقیق، در این باره می گوید: «التهاب بیشتر مغز واکنش متداول در پیشرفت بیماری های مغزی نظیر آلزایمر و پارکیسنون است.»

در این مطالعه، گروهی از افراد با بیش از ۱۰ سال ابتلا به افسردگی و گروه دیگر با کمتر از ۱۰ سال ابتلا به افسردگی و همچنین گروهی بدون افسردگی به عنوان گروه مقایسه حضور داشتند.

در این مطالعه، التهاب مغز با استفاده از نوعی تصویربرداری مغز موسوم به PET اندازه گیری شد.

سلول های ایمنی مغز موسوم به میکروگلیا در واکنش التهابی مغز به آسیب یا صدمه به مغز نقش دارند اما التهاب بیش از حد زیاد با سایر بیماری های مغزی و همچنین افسردگی مرتبط است.

زمانیکه میکروگلیا فعال می شوند موجب ایجاد پروتئین TSPO بیشتری می شود؛ TSPO نشانه التهاب است که با استفاده از تصویربرداری PET قابل مشاهده است.

محققان دریافتند میزان PET در مناطق مختلف مغز افراد مبتلا به افسردگی بلندمدت حدود ۳۰ درصد بالاتر بود. همچنین گروه مبتلا به افسردگی بلندمدت در مقایسه با افراد فاقد این بیماری دارای میزان بالاتر TSPO بودند.

 برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: افسردگی سلامت روان مغز آسیب بیماری عکس حادثه جوان پسر مرگ قتل هواپیمای فوق سبک پلیس تهران زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۷۷۸۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید

از جلمه دلایل بروز زانو درد می‌توان به آسیب به زانو، آرتروز، بورسیت، تاندونیت و کیست بیکر اشاره کرد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، زانو درد می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد، به طوری که تحرک شما را مختل کند و باعث بروز اختلال در فعالیت‌های روزانه شود، کسب آگاهی در مورد دلیل بروز این مشکل می‌تواند به تسکین آن کمک کند، در ادامه به بررسی چند دلیل بروز زانو درد می‌پردازیم:

آسیب

آسیب‌ها اغلب در نتیجه پیچ خوردن، افتادن یا ضربه ناگهانی ایجاد می‏‌شود، زانو یک مفصل پیچیده است که مستعد انواع آسیب‌ها مانند پارگی رباط، پارگی مینیسک یا شکستگی است، یکی از دلایل رایج بروز این اتفاقات تغییر جهت ناگهانی و فشار زیاد به مفصل زانو است؛ علاوه‌بر این حوادثی مانند افتادن یا برخورد نیز می‌تواند منجر به آسیب دیدگی زانو شود، درمان این نوع آسیب‌های زانو شامل استراحت و استفاده از کمپرس یخ می‌شود، البته با توجه به میزان آسیب دیدگی، ممکن است فیزیوتراپی یا حتی جراحی لازم باشد؛ به منظور پیشگیری از بروز این مشکل، قبل از ورزش کردن بدن خود را گرم کنید و از کفش مناسب استفاده کنید.

آرتروز

آرتروز که با التهاب مفاصل مشخص می‏‌شود، می‌تواند تأثیر منفی بر زانوها بگذارد؛ استئوآرتریت که رایج‌ترین نوع آرتروز است، زمانی رخ می‌دهد که غضروف محافظ انتهای استخوان‌ها به مرور زمان از بین برود، از طرف دیگر آرتریت روماتوئید یک اختلال خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل حمله می‌کند و منجر به ایجاد التهاب می‏‌شود؛ روش‌های درمانی آرتروز شامل مصرف دارو، فیزیوتراپی و اصلاح سبک زندگی می‌‎شود، در موارد شدیدتر نیز ممکن است به عمل جراحی نیاز باشد.

بورسیت

بورسیت زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه‌های کوچک پر از مایع به نام بورسا که از مفصل زانو محافظت می‌کند، ملتهب می‌شود؛ این التهاب اغلب نتیجه حرکات تکراری یا فشار طولانی مدت روی زانو یا نشستن و دویدن طولانی مدت است؛ درمان بورسیت شامل استراحت، استفاده از کمپرس یخ و مصرف داروهای ضدالتهابی برای کاهش درد و تورم می‌شود، به منظور جلوگیری از بروز بورسیت استفاده از زانوبندهای محافظ می‌تواند مفید واقع شود.

تاندونیت

تاندونیت زمانی رخ می‌دهد که تاندون‌هایی که ماهیچه‌ها را به استخوان‌ها متصل می‌کند، ملتهب یا تحریک شود، این وضعیت می‌تواند در اثر حرکات تکراری یا افزایش ناگهانی فعالیت بدنی ایجاد شود؛ تمرین‌های فیزیوتراپی با تمرکز بر تقویت عضلات اطراف زانو می‌تواند به کاهش علائم و جلوگیری از بروز تاندونیت کمک کند.

کیست بیکر

کیست بیکر به بیرون‌زدگی غشاء سینوویال در زانو گفته می‌شود و در قسمت پشت زانو احساس می‏‌شود؛ در‬ این حالت استراحت کردن و استفاده از کمپرس یخ می‌تواند به زانو درد ناشی از این مشکل کمک کند، در بعضی موارد نیز تخلیه مایع جمع شده پشت زانو یا تزریق داروی ضدالتهابی کورتیکواستروئید در این زمینه مؤثر واقع می‏‌شود.

کد خبر 747735

دیگر خبرها

  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • دلایل بروز زانو درد و روش‌های درمانی آن را بشناسید
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • مواد غذایی ضد التهاب
  • افزایش شیوع فیبریلاسیون دهلیزی در افراد میانسال
  • سیل در دبی چه بلایی سر هواپیمایی امارات آورد؟
  • خطر بروز افسردگی در میانسالی در اثر ساعت کار طولانی در جوانی
  • انفجار بمب اتمی چه بلایی سر شهر می‌آورد؟ / فیلم
  • ساعات کار طولانی در جوانی احتمال افسردگی و بیماری در میانسالی را افزایش می‌دهد